Raskaus ja liikunta

Moony, ei se kivaa oo ollu. Ihan reiästä oikeesti. Oon niin monta kertaa itkua vääntäny ennen salille lähtöä ja viettänyt loppupäivän treenin jälkeen yökkien... Mut se on ollu mun pään takia niin tärkeetä, että oon vaan treenannut. Nyt on ihanaa, kun alkaa taas jaksaa :)
 
Moony, I feel you... Täälläkin liikunnat olleet erittäin harvassa, työmatkat kuljen autolla ja mulla on pääasiassa istumatyö... Kunhan olot paranee aion kyllä liikkua enemmän. Lenkkiä ja kevyttä salia.
 
Noi sykekynnykset on kyllä niin yksilöllisiä, että toi 150 on hyvin neuvoa-antava. Sillä sykkeellähän ei sikiölle ole mitään merkitystä vaan sillä, että happea riittää tarpeeksi. Tämä taas tarkoittaa sitä, että maitohappoa ei pitkäaikaisesti saisi syntyä. Salitreenissähän toistojen kestot on lyhyitä ja maitohappoa kertyy helposti, mutta sitä on vain lyhyen aikaa. Omassa harrastuksessa eli juoksussa tämä tarkoittaa lähinnä sitä, että puolimaraton vauhtisia vauhtikestävyystreenejä voi tehdä, mutta 10k ja 5k kisavauhti on jo pidemmällä lenkillä liian kova. Toki noilla vauhdeilla voi tehdä lyhyempiä vetoja. Mutta siis ei mitään veren maku suussa äärirajatreenejä :)
 
Kiitos Niinu, tossa tuli hyvin infoa! :) Mä kun en koskaan halua niellä mitään et "älä tee", jos mulle ei kerrota, miks en saa tehdä :D Toivottavasti tästä penskasta ei tuu samanlainen... x)
 
Voi, oikein suolaa haavoihin, kun lukee teidän liikkumisista!itse kävin ennen salilla 5 kertaaviikos, aamuaerobiset plus ilta lenkit päälle ja crossfit-tyyppistä treeniä lisäks. Mulla oli oma pt ja tiukka ruokavalio...ja nyt...en oo liikkunut oikeastaan yhtään marraskuun jälkeen. Pari säälittävää saliräpellystä...yksi pumppi ja yks kerta spinussa...säälittäviä 15-20min koiran kanssa laahustamista satunnaisia kertoja...mut kun en ole jaksanut ja pahoinvointi on niin rankkaa ollut...
Tää on kolmas raskaus..edellisis liikuin paljon ja synnytykseen asti....nyt oon miettinyt, et irtisanon salijäsenyyden...ku ei jaksa ni mitä turhia maksaa...
 
En ole minäkään juuri joulukuun alun jälkeen liikkunut. Tuntuu että koirien lenkitys jo pelkästään kaikki voimat. Tänään on ensimmäinen päivä että imuroinnin jälkeen on vielä pysynyt jaloillaan. Jospa tämä kuolemaolo alkaisi nyt loppua. Pää on meinannut hajota monta kertaa tähän kotona kököttämiseen. Mutta jospa tämä hyvä olo nyt jatkuisi edes hetken :)
 
Merivesiväri, en osaa sanoa noista salijutuista sanoa, mutta ei varmaan kannata tehdä mitään kovin repäiseviä liikkeitä isoilla painoilla, ainakaan puolen välin jälkeen. Ettei vain tule mitään kohdun repeämää. Oman tunnon ja fiiliksen mukaan voi varmasti käydä salilla ihan loppuun asti :)
 
Joo, oon repiviä eli siis räjähtävyyteen keskittyviä liikkeitä välttänyt jo pari viikkoa, kun ei vaan tunnu hyvältä. Aina jotenkin kirpaisee alavatsaa. Samoin vatsallaan tehtävät ovat saaneet jäädä. Suosin hitaita ja rauhallisia toistoja tai vaihtoehtoisesti pitkää pumppisarjaa pienillä painoilla. Onneks tällä urheilutaustalla jo tuntee oman kroppansa niin hyvin, että osaa heti sanoa, jos jokin ei tunnu hyvältä :)
 
Hiihtokausi viimein startattu! Hyvin kulki! Vähän piti vauhtia himmata liitoskipumaisten vihlasujen takia, mutta muuten onnistui vapaatyyli vielä. Sykkeet oli aika korkeat, mutta hyvältä tuntui!
:smiley-bounce005
 
Onko kukaan testaillu jo suorien vatsalihasten rakoa? Miulla vasta rv11+1 ja rako on jo lähtenyt levenemään..
 
Merivesiväri, ei ensimmäisessä raskaudesta välttämättä vielä rv17+ oo.. Joskus puolivälin jälkeen sit voi jo olla.
 
Järkyttävän pahoinvoinnin helpotuttua olen vihdoin saanut liikuttua säännöllisemmin. Itselleni uinti on ollut aina mieluista, joten oli ihana huomata, että se sopii paremmin kuin hyvin raskaana olevalle. Hieman vain pelottaa ruuhka-aikoihin osuminen viime viikon jälkeen. Satuin nimittäin menemään poikkeuksellisesti vasta loppuillasta uimaan, ja väki tuntui olevan agressiivempaa suorittajatyyppiä. Lopputuloksena oli liian läheltä ohittaneelta ensin napakka potku takalistoon ja heti perään suoraan kylkeen. Hetken katsoin epäuskoisena perään, kun ei edes pysähtynyt anteeksi pyytämään. Toisaalta: ensimmäinen potku ohittaessa on puhdas vahinko, toinen on jo välinpitämättömyyttä. Sitten kiehahti niin, etten äkkiä muista olleeni yhtä raivoissani. Joku äijä potkaisi 10 sentin päähän mun mahasta! Pakotin itseni nousemaan altaasta ja menemään rauhoittumaan. Itkuksihan se vaihtui adrenaliinipaukun loppuessa.

Meni muutama päivä ennen kuin uskalsin uudestaan altaaseen, ja taas tuli ohikulkevalta potku. Kevyt tällä kertaa ja kauhistunut vanhempi nainen pysähtyi heti kysymään eihän sattunut. Täytyy ajoittaa uinnit eläkeläisten suosimaan iltapäivää jatkossa, ettei tarvitse koko ajan vilkuilla ympärilleen potkuja peläten.
 
Nyt rv17 ja väsymys, pahoinvointi ja kaikki oudot kivut alkaneet häipymään ja oon niin onnellinen kun pystyn liikkumaan! Käyn ryhmäliikuntatunneilla, lenkillä ja salilla olisi myös tarkoitus alkaa käymään ja mun työ on myös todella fyysistä :) vielä pari vk sitten olin saikulla kauheiden selkä ja vatsakipujen vuoksi enkä pystynyt edes kävelemään ja nyt oon ihan fiiliksissä kun pystyn Taas urheilemaan :Heartred
 
  • Tykkään
Reaktiot: enu
Täällä kans taas päästy vähän liikunnan makuun alkuraskauden kankeuden jälkeen. Lähinnä joogailua, pihan kolailua ja pulkkamäkeä. Kaikkea mitä tässä kotona kolmen lapsen kanssa kykenee. Odotan kovasti aikaa, jolloin on vielä valosaa ulkona kun mies saapuu töistä kotiin, jotta pääsisin yksikseni lenkkeilemään. Asutaan sen verran korvessa, että ei susien pelossa uskalla pimeällä lähteä pihaa kauemmaksi. Lähimpiin katuvaloihinkin kun on matkaa kilometrejä...
 
Täällä onkin sitten pitkä tauko liikuntaan. Olin lähes kaksi viikkoa ollut kipeänä flunssassa, kun olo meni niin huonoksi ettei seisominenkaan onnistunut. Todettiin, että tulehdusarvot 154 ja poskionteloissa ja keuhkoissa tulehdus. Melkeen viikon oli vielä tulehdusarvot korkeat ja lopuksi diagnosoitiin keuhkokuume. Eilen sitten oikean antibiootin johdosta oli tulehdusarvo laskenut 57:n. Sanoivat vaan, että kahteen viikkon ei liikuntaa, kun keuhkokuume on niin petollinen tauti. Rauhallista kävelyä saa tehdä olon mukaan. Terveys edellä siis mennään :)
 
Mitä vatsalihasliikkeitä tulisi välttää nyt kun olen huomenna rv21 vai saako niitä tehdä ollenkaan, olen ihan pihalla :D ja onko jotain muita liikkeitä joita tulisi salilla välttää :)?
 
Takaisin
Top