Raskaus ja liikunta

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja heili
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ei se kai haittaa, vaikka tässä alkuraskaudessa vähän putoo paino? Mulla siis ei yhtään ylimääräistä. Huolettaa vähän, pudonnut siis 5kg plussasta, nyt rv 11+5. Mietin vaan, et kai se sit tulee takas ku pahoinvointi helpottaa.

Merivesiväri, ei pitäs haitata. Kyllä se vauva omansa ottaa :) eiköhän paino lähde nousuun kunhan pystyt kunnolla syömään :)

Ei sen periaatteessa pitäis haitata. Mulle ainakin sanottiin neuvolassa että vauva kyllä ottaa tarvitsemansa äidin kustannuksellakin. Ite siis oon ihan tarkoituksella pudottamassa pari kiloa ekalla kolmanneksella kun on ylimääräistä. Tosin ei varmasti oo hyvä olla hirveen alipainoinenkaan ja normaalipainosta pudottaminen ei varmaan hirveesti edistä omaa hyvinvointia. Mut siis vauvaa se ei käsittääkseni haittaa.

Lettuhei, itsellä ois myös tavoitteena et paino pikkasen putois tässä alussa .. Noh toistaseks ollaan +1,1kg -.-'

Itsellä nousi erikoisesta 56kg->72kg ja kaikki oikeastaan lähti parissa kuukaudessa synnytyksen jälkeen. Tosin elämäntavat veroittaneet ja 4kg oli nyt enemmän lähtöpaino, mutta oikeastaan olen ollut tyytyväinen painoon kun BMI 22. Herkkuja tulee vaan syötyä liikaa :p

Kaverilla ei tullut raskausaikana painoa lisää kuin 2kg ja oli ihan ok. On tosi pitkä ja hoikka. Imetys aikana kuihtui kyllä silmissä, mutta nyt taas ihan normimitoissa :) Tämäkin on niin yksilöllistä.

Lettuhei, itsellä ois myös tavoitteena et paino pikkasen putois tässä alussa .. Noh toistaseks ollaan +1,1kg -.-'

Tsemppiä meille! Musta tuntuu että on suunnilleen kilo lähtenyt mut mulla heittelee nyt paino päivästä toiseen tosi paljon vaikka aina aamuisin mittaan. Aineenvaihdunnan normaali rytmi on ihan sekaisin ja välillä on älyttömästi turvotusta.

Huh, hyvä tietää, ettei haittaa :) En mä alipainoinen oo, normaalipainoinen, mutta lihasmassaa normaalia enemmän. Rasvaprossa on 16, mut en usko sen mihinkään laskevan - mun lihat vaan surkastuu :D

Joo siis minähän sitoisin itseni vaikka sänkyyn jos se auttaisi myös pienen pysymistä paikoillaan. Tuntuu että tulee kaikennäköisiä lihaskolotuksia ja päänsärkyjä kun tulee otettua nyt niin rennosti. Mutta mitäpä sitä ei tekisi ❤️

Toukanäiti, nyt on tosiaan pikkusen hyvinvointi se ykkösjuttu! Ehkä vielä myöhemmin saat luvan liikkua vielä raskauden aikana, toivotaan sitä :)

Voin lohduttaa, että hormonaalinen turvotus lähtee heti synnytyksen jälkeen kamalana hikoiluna (ainakin yleensä) Mulla lähti 10kg ekan 2 viikon aikana synnytyksestä. Imetys myös yleensä laihduttaa kovasti :) Eli ne kilot saattaa lähteä helposti ja nopeasti heti synnytyksen jälkeen tekemättä mitään!

Mulla on ylipainoa niin paljon, että mulla ei sais nousta paino ollenkaan raskausaikana. Tai niin sanottiin neuvolassa esikoista oottaessa. Nyt ei ollu mitään puhetta. Esikoisesta tuli kuitenki 14kg, joista 4 jäi kotona tiputettavaksi. Mulla oli tosi paljo turvotusta mikä oli yks syy painonnousuun.
Nyt käyn 2krt/vk salilla ja uuden ravinto-ohjelman saan ens viikolla. Nyt pyrin ettei paino oikiasti nousis, jos se vähä ehkäsis sitä turvotusta, verenpaineen nousua ja raskaus diabetesta. Pitäs kyllä lenkkeilläkki, mutta oon tosi laiska lähtemään lenkille. Mies tekee pitkää päivää ja itse teen kahtena päivänä viikosta pitkät päivät. Niin en uskalla lähtä myöhään illalla tuonne pilkkopimeään kävelleen. Asutaan siis maalla. meillä on kaks mahdollisuutta, lähe vasemmalle pihasta ja kävele niin kauas ku jaksat ja käänny takasi. Tai käänny oikialle, käy kääntymässä 2km päässä ja tuu takasi. Niin ei oikeen nappaa lähtä lenkille, ku on niin tylsät reitit. :D

Suviit kuulostaa hyviltä lenkkireiteiltä :D hmm joo elokuussa viimesillään.. Saattaa muuten vähä turvottaa :eek:

Ite vihaan tuota tietä, kun se on niin tylsä ja nähty. oon miettiny, että uskaltaisko käyä hiihtoladuilla kävelemässä ja vetäs pulkkaa mukana vai saanko vaan hiihtäjien vihat sitte niskaan. :shy:

Mie meen tänään ekaan kertaan pitkästä aikaa jumppaan! Ekaa kertaa tän raskauden aikana ja ekaa kertaa esikoisen menehtymisen jälkeen. Jostainhan se on aloitettava.

Suviiit meillä sama, vasemmalle mennessä tie päättyy/olisi käännyttävä reilun 2 kilometrin päässä ja oikealle mennessä vajaan 3 kilometrin päässä :D. Voishan siitä jatkaa pidemmällekin tai lyhemmän matkaa, mutta joka tapauksessa varsin tutut on maisemat.

Ite vihaan tuota tietä, kun se on niin tylsä ja nähty. oon miettiny, että uskaltaisko käyä hiihtoladuilla kävelemässä ja vetäs pulkkaa mukana vai saanko vaan hiihtäjien vihat sitte niskaan. :shy:

En suosittele, jos siellä on yhtä agressiivisia hiihtäjiä kuin täällä meillä päin.. :D Itsekin hiihdän eikä minua haittaa jos kävelijä on reunassa ja väistää ja keli on sellainen ettei kengät uppoa sinne latuun. Sittenhän latu on pilalla jos sinne kuoppia tulee. Onko sulla autoa? Aja autolla johonkin muualle ja tee siellä lenkki ja ajele autolla kotiin? :)

Yks hyvä vinkki on sopia lenkkitreffejä, sit se autolla ajaminenkaan ei tunnu niin turhalta. Treffit myös auttaa kovasti siihen, että tulee lähdettyä ja aikakin menee kun siivillä rupatellessa :)

Saako 10. viikolla tehdä vielä suoria vatsoja ja kaikkea muutenkin mikä vaan tuntuu hyvältä? Missä vaiheessa pitää alkaa varomaan vatsaliikkeitä?

Taisi olla että suorien tekeminen kannattaisi lopettaa aikaisin. Mulle mainittiin tästä jo ensimmäisessä neuvolassa että ei kannata tehdä enempää :) Vinoja ja syviä voi tehdä loppuun asti..

Mä asun ihan Tampereen keskustassa, että lenkkimahdollisuuksia riittäisi - Pyynikki esimerkiksi... Mut mä en saa oikein hengitettyä pakkasessa eikä muutenkaan nappaa :D Salilla käyn kyllä sen 5krt/vko.

Jos nyt oon ymmärtänyt oikein niin suorien vatsalihasten harjoittamista pitää välttää sit kun ne alkaa erkaantua toisistaan vatsan kasvun takia ja ei saa aloittaa uudestaan, ennen kuin erkaantuma on poistunut. Se on varmaan aika yksilöllistä milloin se tapahtuu kenellekin ja toisaalta ne voi olla jo valmiiks erkaantuneet edellisen raskauden tai ylipainon takia ja silloinkaan ei siis sais harjoittaa vaikkei olis edes raskaana.

Takaisin