Raskaus ja liikunta

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja heili
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ekan raskauden aikana liikuin paljon: juoksin, pyöräilin, soudun, kävin jumpissa ja salilla. Kaiken tein omaa kehoni kuunnellen. Ensin taisi loppua soutu, kun maha tuli tielle. Viimeiseksi jäi lenkkeily koiran kansaa. Ekasta jäi varman 10kg lisäkiloja. Ja kun koira kuoli, niin lenkkeily ei ole enää päivittäistä. Tuon vajaa 2v.n kanssa liikunta on haasteellista, kun mies tekee 10h työpäiviä. Nyt väsymys on myös haaste.
Kovasti kaipaisin liikuntaan lisää tsemppiä! Tiedän, että se tekis hyvää! Odotan, että lunta tulisi lisää, että pääsisin hiihtämään.

Täällä kans odotellaan lunta että pääsee hiihtämään!! Kohta täytyy tykkilumibaanalle mennä jos ei muuta..

Itse en saanut esikon raskaudessa liikuttua muuta kun kävellen, en tosin kauheasti pystynyt ennen raskauttakaan liikkumaan (sydänvika). Saa nähdä kuinka paljon nyt saa liikuttua. Pitäs varmaan yrittää kävelylenkkejä tehä kun työmatkatkin menee nykyään autolla..

Tintsu, täällä kanssa kaksvuotiaan kanssa kotona kun mies tekee pitkää päivää... Oletko koittanut treenata siinä taaperon leikkien ohessa? Ei se aina ihan kunnon salitreeniä vastaa, mutta itellä tuli just äsken tehtyä vatsoja ja muita lattialla tehtäviä liikeitä samalla kun tehtiin pojan kanssa tornia :grin. Näytti varmaan tosi älykkäältä :grin. Välillä käytän myös poikaa painona ja se tykkää siitä ihan hulluna :). Välillä myös treenaan kun poika on päikkäreillä, mutta nyt olen nukkunut päivittäin pojan kanssa päikkärit, joten se kunnon treeniaika jää välistä. Täälläkin kyllä odotellaan, että pakkanen lauhtuu. Tehdään yleensä kerran päivässä pojan kanssa kunnon vaunulenkki ja välillä jäädään matkalla puistoileen. Tulee samalla käytyä hieman kauempanakin puistoissa, niin ei tarvi aina samoissa käydä :). Itseasiassa saatan välillä treenailla puistoissakin :grin. Oon silloinkin varmaa tosi älykkään näkönen, kun teen askelkyykkyjä ja pompin tasajalkaa siel :hilarious:. Mutta oon ajatellut, että jos jotain häiritsee niin häiritköön... Eipähän tule itellekkään kylmä :).

Just noi Cherry! Kyllä niitä mahkuja on liikkua, kun miettii mahdollisuuksia. YouTubesta löytyy myös vaikka mitä jumppaa, joogaa ja pilatesta, mitä teen usein sit kun illalla saanut pojan nukkumaan. Mut oon huomannut, et parasta lääkettä pahoinvointiin ja väsymykseen on kyllä kyllä silti se, kun pääsee ulos juoksemaan! Nyt toki kauheen kylmä, tänään nipistin työajasta ja juoksin työpaikan kuntosalin matolla.

YouTubesta kyllä löytyy vaikka mitä! Arkiliikunta ois kaikista parasta, mut ei täältä korvesta mihinkään kävellä, tai lähikauppaan ehkä. Pitää tosiaan ottaa tavotteeks töitten jälkeen vaunulenkki aina kun vaan on säätä :)

Vaa'alla käyty ja huh helpotus! :D ei oo painoa tullut lisää vaikka turvonnut olo onkin :) jospa tänään jaksais pienelle kävelylle ekaa kertaa sitten... Alkuraskauden? :D pari-kolme viikkoa ainakin vierähtänyt kun ollu niin huonot olot.

8+5

Moony, vähän on kans semmonen olo et saattaa liikunta hetkeks vähentyä. Sohvanpohja kutsuu liikaa :eek: no jos sitä malttas ees kirppareita tms kierrellä..

Ärsyttää kun jo lapsettomuushoitojen aikana paino nousi pari kiloa kaikista turvotuksista, joita lääkkeet aiheutti. Nyt vielä pari kiloa tullut niiden turvotuksien päälle. Tässä mun
157cm rungossa ne kilot huomaa kyllä heti :smiley-bounce022 tulisipa se maha pian niin ei tarvisi harmitella näitä turvotuksia.. Nyt joutuu vielä ottaa muutenkin vuotojen takia rauhallisesti niin liikunta jäänyt.. On se jännää miten saa itsestään tällaisen sohvaperunan näin helpolla vaikka ennen olin kaikkea muuta...

Toukanäiti onhan tää ikävää kun kiloja kertyy oman liikkumattomuuden takia :( mut toisaalta haluais nauttia raskausajasta, ehtii sitä laihduttaa myöhemminkin.. Kunhan ei nyt ihan älyttömästi niitä kiloja tulis :rolleyes:

Toukanäiti, nyt on tosiaan pikkusen hyvinvointi se ykkösjuttu! Ehkä vielä myöhemmin saat luvan liikkua vielä raskauden aikana, toivotaan sitä :)

Voin lohduttaa, että hormonaalinen turvotus lähtee heti synnytyksen jälkeen kamalana hikoiluna (ainakin yleensä) Mulla lähti 10kg ekan 2 viikon aikana synnytyksestä. Imetys myös yleensä laihduttaa kovasti :) Eli ne kilot saattaa lähteä helposti ja nopeasti heti synnytyksen jälkeen tekemättä mitään!

Niinu, eihän siihen kannattas tuudittautuu et kyl ne kilot lähtee.. Itsellä lähti ekan parin kkn aikana turvotusta 10kg, mut sen jälkeen paino ei oo tippunu imetyksestä ja painonpudotusyrityksistä huolimatta grammaakaan :( mutta yritän olla stressaamatta, kun imetyksen loputtua sit voi taas kunnolla laihduttaa (niin paitsi kun nyt oon raskaana ni katsellaan uusiks sit 2018 :)))
Ensikertalaisille tiedoks et raskauskilot joko lähtee nopee tai sit ne ei lähe millään ennenku imetys loppuu .. Eikä oikein voi päätellä etukäteen kumpaan ryhmään kuuluu, mutta eipä tuosta(kaan) kannata etukäteen stressata :p

Ai mikä liikunta? :winko_O:depressed:

Voin koko joulukuun niin pahuksen huonosti, että liikunta jäi ihan nolliin, samoin tammikuun alussa. Nyt elämä alkaa voittaa, ja koitan saada liikuttua enemmän: tosin sekin on vähän haastavaa, koska käyn päivät töissä ja iltaisin haluan olla Esikoisen kanssa, ja tämän mentyä nukkumaan olenkin sitten itsekin sänkykypsää kamaa.. Pahoinvoinnin tilalle tuli järkky iltaväsymys.

Mutta, ei selityksiä, yritän parhaani! Jos pari kertaa viikossakin liikkuisi enemmän kuin leikkipuistoon ja takaisin, niin sekin olisi jo hyvä!

Niinu, eihän siihen kannattas tuudittautuu et kyl ne kilot lähtee.. Itsellä lähti ekan parin kkn aikana turvotusta 10kg, mut sen jälkeen paino ei oo tippunu imetyksestä ja painonpudotusyrityksistä huolimatta grammaakaan :( mutta yritän olla stressaamatta, kun imetyksen loputtua sit voi taas kunnolla laihduttaa (niin paitsi kun nyt oon raskaana ni katsellaan uusiks sit 2018 :)))
Ensikertalaisille tiedoks et raskauskilot joko lähtee nopee tai sit ne ei lähe millään ennenku imetys loppuu .. Eikä oikein voi päätellä etukäteen kumpaan ryhmään kuuluu, mutta eipä tuosta(kaan) kannata etukäteen stressata :p

Imetyksen aikana on myös turvallista laihduttaa äidin halutessa! Tahdin vaan pitää olla maltillinen, ettei vaikuta maidontuotantoon (n.1/2kg/vko) :)
Mulla tippui paino terveellisellä ja tasapainoisella ruokavaliolla ja imetyksellä 20kg raskauden jälkeen, kiloja tuli 15. Imettäessä muistakaa myös syödä hiilareita, ne on tärkeitä maidontuotannolle!

Mulla tulee liikuttua päivittäin esikoisen kanssa ulkoillen ja lenkkeillen ja koitan syödä terveellisesti ja monipuolisesti. Vielä ei oo kiloja tullut yhtään. Siihen on toki myös varmana vaikuttanut se, että herkut ei maistu, ei sitte yhtään :/ En aio ottaa stressiä raskauden aikaisesta painon noususta, toki pyrin syömään hyvin ja liikkumaan. Mutta se paino nousee halusin tai en, niin ennemmin yritän nauttia raskaudesta, enkä tee siitä suorittamista.
Raskauden jälkeen aion myös antaa itselleni kunnolla aikaa palautumiseen, käydään pieniä vaunulenkkejä lasten kanssa ja ulkoillaan. Raskaus ja synnytys on kropalle järjettömän raskas suoritus ja siitä palautuminen ottaa aikaa :)

Mariianen, sitäpä tarkotinkin että ei voi nopeesti laihduttaa, vaan lähinnä terveellisellä ruokavaliolla.. Ei siis varsinaisia laihdutuskuureja joita oon itse suosinu aiemmin. Mutta itsellä ei tosiaan ole paino lähtenyt laskuun vaikka syön terveellisesti.. Ensin ahdistuin siitä, mutta sitten löysin tietoa, että joillain imetyshormonit aiheuttaa kunnon säästöliekkitilan, eli keho oikein taistelee pitääkseen rasvaa kehossa taatakseen imetyksen onnistumisen. Jos näin käy niin yleensä paino tippuu sitten hyvinkin nopsaan kun imetys loppuu ja hormonitoiminta palautuu.. Nyt vaan toivon että en ihan hirveesti ekstrakiloja kerää tässä raskaudessa.

Mannikka, hyvä kun kerroit imetyksestä vähän eri näkökulmasta. Mulla tosiaan imetys kulutti valtavasti energiaa ja sain syödä niin paljon herkkuja ja ruokaa kun napa veti. Suorastaan jouduin leipomaan lähes joka päivä, ettei paino olis laskenut liikaa. Mutta näköjään voi aiheuttaa myös säästöliekin :( Ei oo reilua suoraan sanoen, koska kyllähän se yötä päivää imettäminen käy ihan duunista! Mutta oli musta myös tosi ihanaa <3

Niinu haluan kertoa myös tästä toisesta kääntöpuolesta kun herkästi ihmiset käy syyllistämään kun ei laihdu :( oma äitinikin useaan otteeseen naljaili minulle kun paino ei yrityksistä huolimatta tippunut. Ei ehkä tuoreen vauvan kanssa haluaisi enää pahoittaa mieltänsä tuommoisilla jutuilla. Ja hyvää tarkoittavat "kyllä se paino tippuu hyvin kun syö terveellisesti ja imettää" ei hirveesti lohduta siinä vaiheessa kun tuntuu et kaikki "sallitut" keinot on kokeiltu ja mikään ei auta. Ja sit vielä löytyy näitä "no et vaan oo syöny tarpeeks vähän/liikkusit enemmin" -tapauksia.
Mutta itse olen nyt suht sujut sen kanssa että olen nyt vähän aikaa painavampi ja en kyllä vaihtaisi imetystä mihinkään! On se niin helppoa kun lähtee sujumaan :)

Mannikka, mulla kävi esikoisen kanssa ihan samoin. Kymmenen kiloa jotka jäi synnäriltä kotiin lähitessä, eivät lähteneet millään vaikka koitin ihan kaikkea. Yleensä vielä laihdun tosi helposti, tyyliin vähän lenkkeilyä ja yks kakkupala syömättä niin hups sinne tippu kilo tai kaks. Mutta silloin meinasin myös ahdistua kun ei kilot tippunu millään. Luin netistä sitten ihan samasta asiasta ja annoin kilojen olla. Poika lopetti ite tissittelyn jo 5,5 kk ja sen jälkeen reilussa kuukaudessa tippui kaikki kymmenen kiloa ja sen jälkeen (vähän hitaammin, mutta kuitenkin) lisäks vielä toiset kymmenen kiloa :rolleyes:. Ja siis ylimääräistä mulla ei ollut missään vaiheessa, että ei ois noin hurjana tarvinnu tippua :grin... Eli kuten sanoin täällä jossain jo aiemminkin, ei kannata ahdistua kiloista, jotka "tulee kuin ittestään" ne myös yleensä lähtee samoin. Kyllä keho tietää mitä se tarvii :)...

Cherry ihana kuulla että lopulta kilot lähti helposti :) itse en siis vielä ole lopettanut imetystä enkä ole vielä lopettamassa jossei neiti halua tai tule supistuksia tms. Miullakin tosiaan raskauden puolen välin jälkeen kiloja tuli todella nopeaan, jopa 2kg/vko vaikka voin edelleen pahoin enkä varmasti syönyt liikaa kaloreita .. Voi kun joku ois kertonu tästä miulle heti alkuunsa niin suurelta stressiltä ois säästyny!

Takaisin