Mitä tänään syötäisiin?

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Syysneito
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Itse kaipaan valkohomejuustoa, voi nam.. onko kielto pehmeiden juustojen kanssa ehdoton?
Ihan näin yleisesti, haluatko antaa hometta sikiölle? Vaikka siis on syötävää.
Yritä vielä jaksaa muutama kuukausi pinnistellä muiden juustojen kanssa. Pastöroitu pehmeä juusto ei kai ole niin pahasta...
Mä itse tuun hajoamaan jouluaikoina... Graavilohta, mätiä, kylmäsavuporoa argh....juustoja. Nouuu. Onneksi saa syödä suklaata.

Ihan näin yleisesti, haluatko antaa hometta sikiölle? Vaikka siis on syötävää.
Yritä vielä jaksaa muutama kuukausi pinnistellä muiden juustojen kanssa. Pastöroitu pehmeä juusto ei kai ole niin pahasta...
Mä itse tuun hajoamaan jouluaikoina... Graavilohta, mätiä, kylmäsavuporoa argh....juustoja. Nouuu. Onneksi saa syödä suklaata.
Ensinnäkin en ajattele että SYÖTÄN lapselleni hometta. :cool: Ihmisen anatomian tuntien syömäni ruoka menee vatsalaukkuun, josta se kulkeutuu suolistoni läpi. Vauva saa ravinteensä ihan muulla lailla..
Kuitenkin olen samaa mieltä, että onneksi saa syödä suklaata. :p

Heh, taisin ilmaista itseäni vähän hassusti. Mutta ymmärrät varmaan pointin- se mitä me syömme ja juomme vaikuttaa sikiöön.

Minä en juo juuri ikinä alkoholia, en vaan pidä mausta ja inhoan mitä se ihmisille tekee :wacky:, ei siis ole vaikeuksia olla juomatta raskaana ☺ mutta lasillinen viiniähän pitäs olla terveellistä sillon tällöin ☺ hyvästä ruuasta kyllä pidän, tänään pyhäinpäivänä syödään tylsästi Karjalanpaistia :p mutta hyvää on :grin

Ja jouluna aion kyllä syödä piirakan päällä vähän graavilohtakin, jos silloin siltä tuntuu... ja en tiedä onko sitä viinilasillisen terveellisyyttä tutkittu raskaanaolevilla, tuskin mutta tavan aikuisilla on...

Ei se home siinä juustossa haittaa :D Vaan jälleen kerran se hiton listeria riski... Kai homejuustot juustoista pahimpia, kun valiokin lupaa että heidän Viola juustoissaan ei listeriaa, mutta Auraa eivät suosittele raskaana :/ Vaikka kai Aurakin pastöroidusta maidosta on tehtyä? Ei oo tosin nyt raskaana ees maistunu kovin vahvat juustot... Ees Polar ei uponnu alkuraskaudessa ainakaan.
Kiva kuulla että lehtikuohu ois hyvää :b Saako sitäki alkosta? En tosin ole mikään skumpan ystävä... Joulu on kyllä hankala juustoineen, kaloineen ja sukulaisvierailuineen... Suklaankin kanssa periaatteessa se kofeiini rajoitus! Tosin esim maitosuklaassa tuskin ihan lauheasti kofeiinia... Itse rajoitranu vaan kahvia nii aatellu että suklaa ok.. Suklaa vaan ei oo maistunu enää niinku ennen :0

Pöllönen sanoisin että graavilohi sinäänsä hankala kun tosi pieni määrä jo voi olla riski... alkoholissa se maistaminen ei vaikura vielä. Tosin itsekin oon yhden kerran syöny graavilohta... Ei ollu tyhjiöpakattua vaan kotitekoista ja oli merilohesta tehtyä (meret ehkä järviä puhtaampia?) Mutta silti sen maistamisen jälkeen kadutti :( Kun voihan kalan käsittelylinjoiltakin tulla listeriaa... ja mistä muka tiedän ettei sitä ois merissä yhtä paljon ku järvissä...? Noh sentäs söin vaan heti tuoreena yhtenä päivänä sitä ja sitten lopuista tein paistettuna pastakastiketta. Mutta yhä pelko että jos nyt parin kuukauden sisään tulee joku kuumetauti nii varmaan meen lääkäriin. Vaikka itseä saan syyttää että söin :(

Hmm. Pitäisikö itse mennä kalaan ja toivoa meritaimenta... Silloin pystyis itse varmistaa kylmäketjun. Sisko kun oli raskaana ostettiin tutulta torimyyjältä (ja kalastajalta) lohta jouluksi. Eli hyvissä ajoin tehtiin ns erikoistilaus. Harmi vaan että torimyyjä jäi aikoja sitten eläkkeelle.

Hmm.. Pitäsköhän sitä keskittyä kaikkiin niihin hyviin ruokiin mitä saa syödä. Nyt alkaa harmitus olla aika suuri. Grrr.

... Suklaankin kanssa periaatteessa se kofeiini rajoitus! Tosin esim maitosuklaassa tuskin ihan lauheasti kofeiinia... Itse rajoitranu vaan kahvia nii aatellu että suklaa ok.. Suklaa vaan ei oo maistunu enää niinku ennen :0
Toivottavasti mulle ei käy samoin. Suklaa, nam. Chilisuklaa, oujee.

Ja isommissa ruokakaupoissa saa monesti lehtikuohua, joissakin jopa pikkupullon. Lehtikuohu on mielestäni parempaa kun pommac.

Täytyy tähystää lehtikuohua kaupasta sitten! Totta tuo että jäähän sitä syötävääkin... En usko että jouluna nälässä joutuu raskauden vuoksi olemaan! Rasittavaa vaan jos monessa kyläpaikassa joutuu kieltäytymään jostain ruuista :/ Kalassa siis se ongelma että vaikka ois kuin luotettava tekijä ja hygieeninen niin ei auta kun listeriaa kaikkialla ympäristössä... vesistössä, mullassa... Tuoreissa kasviksissahan pesu auttaa. Mutta pakastus edes ei. Syödäänhän jossain Japanissa kai raakaa kalaa koko raskaus. Mutta niitä vakuumipakattuja kaloja ainakaan ei kannata!!!

Tänään ihan itse tehtyä pitsaa.

Liitteet

• 1446573237132.jpg
    1446573237132.jpg
    104.9 KB · Katsottu: 32
Tänään perus nakkikeittoa! Meinasin tehä makaronilaatikkoa mut just ennen ku aloin tehä ruokaa huomasin et kananmunat on loppu... No eipä tullut laatikkoa sitten.

Tohon jouluruokakeskusteluun sen verran, että mä ainakin suunnittelin varaavani joulujuomiksi itelleni alkoholitonta tummaa olutta ja ehkä kokeeks jonkun iiihan pienen punaviinipullon alkoholittomana. En oo ikinä maistanut alkoholittomia viinejä ja toi punaviini on ainoa jota viineistä juon, niin kai sitä pitäis sitten testata. Jouluruokien kanssa en onneks joudu hirveesti varomaan kun mä en syö joulupöydästä juuri mitää muuta ku perunaa, lihapullia, kinkkua, rosollia ja ehkä vähän porkkanalaatikkoa. Sit jos sattuu olemaan tavallista uunilohta niin sitä sit kans. Silli taitaa olla ainoa jonka joudun jättämään pois, se kyllä harmittaa sillä silli on ihanaa! Muuten esim. mäti, graavilohi ja vahvat juustot, etenkin homejuustot on muutenkin inhokkiruokia ni eipä tartte kauheesti muuttaa tottumuksia :D Rupesinkin nyt miettimään et miten ton sillin kanssa normaalisti toimitaan raskaana, sitä ei oo tossa mun neuvolan kiellettyjen listalla mut muistaakseni neuvolantäti erikseen vielä kaloista puhuessaan neuvoi välttämään purkkisillejä. Mä oon yhen sillipalasen tässä raskausaikana syönyt ja eilen tuli mieleen et haluisin vähän sipulisilliä mut en uskaltanut ostaa...

Voi että ois ihana jouluna päästä syömään jouluruokia! Ei siis mennä mihinkään syömään ja kinkku kyllä ostetaan, mut mies ei noista muista jouluruoista välitä.. joten ne jää sit tänäkin jouluna syömättä :confused:

Voi täällä kans odotetaan jouluruoka!! Nam! Oman äidin ja anopin valmiiseen ruokapöytään mennään tänäkin jouluna.

Voi joulu ruoka.. Mä ostin jo kilon pussin lanttusosetta ja aattelin jossain vaiheessa tekasta muutaman laatikon.. Kauppoihinki oli tullu niin yks tarttui mukaan. Mä söin silliä alkuraskaudessa vähän, mut se rupes tökkimään melkeen heti (joku hmmm-maku) niin loppui sit siihen. Meillä nyt eka Joulu omassa kodissa niin ei varmaan tuu lähdettyä kauemmaks. Anoppila vieressä, mut.. Ehkä tapanina omille vanhemmille sitten.. Osin tuntuu haikealta ku tottunu siihen että aina menty jonnekkin ja on ollu väkeä ympärillä ja se tunnelma.. Pelkää ettei semmosta tuu enää. Mä kuvittelen ainaki olevani Jouluihminen sen suhteen.

Ei nyt liity ruokaan, mutta jouluun..

Meillä kai suunnitelmissa viettää osittain aikaa molempien vanhempien luona, mut mun vanhemmat asuu kävelymatkan päässä, miehen vanhemmat n. 3h ajomatkan päässä. Itse olen tottunut aina käymään kaikkialla sukuloimassa ja palaamaan yöksi kotiin, taas kun mies ollut koko joulun omilla vanhemmillaan käymättä missään.. ja hänen mielestään 3h suuntaansa on liian pitkä ajomatka ajaa edestakaisin, kun taas minä en mistään hinnasta jäisi vieraisiin yökyläilijäksi.. eli eräänlainen jouluongelma tästäkin saadaan aikaiseksi ennen kuin päästään sopuun joulun vietosta. Itse olen valmis vaikka ajamaan edestakaisin, ja menköön mies vaikka julkisella kulkuneuvolla edeltä.. katsotaan kuinka käy..

Mutta jouluruokaa siis ei olla kotona tehty ollenkaan, kun käyty kaikkina päivinä jonkun muun pöydässä syömässä ja sieltä yleensä annettu evästä kotia mukaan. Omaa äitiä autellu kyllä valmisteluissa ja anopille vienyt jonkun ruokatuliaisen.

Minäkin haluun jouluruokaa ! Tässä vasta kun meillä oli Karjalanpaistia niin teki mieli siihen lisäksi lanttulaatikkoa, mutta en sitten jaksanut tehdä. Toivoisin pääseväni ennen joulua jonnekin pikkujouluruokailuun... En jaksa oottaa joulunaikaa ja ruokaa! :p

Perunamuusia ja nakkikastiketta tänään! Nyt mietiskelen jo huomisen ruokaa ja mun tekee hirveesti mieli itetehtyjä hamppareita...

Sunnuntaina legendaarinen herkkupäivä ja tottahan toki Kotipizzasta lähti mukaan kotzone pitkästä aikaa! Hiton hyvää!!! :D

Takaisin