Ristiäiset/Nimiäiset

Joo, menee jo ot, mut eikö teille oo puhuttu omilla rippileireillänne perisynnistä? Ihminen on syntinen syntymästään saakka. Meille ainakin puhuttiin. Ja lapsikastehan perustuu just siihen perisyntikäsitteeseen, koska jo vastasyntynyt on syntinen ja jokainen syntinen joutuu helvettiin ilman Jeesusta. Sen takia on myös hätäkaste, että ehdittäisiin pelastaa sen lapsen sielu ennen kuin se kuolee. Hätäkaste ei siis ole sen takia, että ehdittäisiin antaa lapselle nimi ennen kuolemaa...

Luterilaisen käsityksen mukaan kaste on välttämätön pelastumiseen.
http://www.evl2.fi/sanasto/index.php/Kaste
 
Muokattu viimeksi:
Meillä oli ainakin riparilla huomattavasti rennompi meininki. Ei peloteltu helvetillä tms. Enemmänkin sellainen "Sallikaa lasten tulla minun tyköni, sillä sen kaltaisten on Jumalan valtakunta" -meininki. Rentoa puuhastelua porukalla. Vanhoilliseen luterilaisuuteen kyllä kuuluu sellainen tietty paatos, mutta mielestäni kirkkokin pyrkii muuttumaan ajan saatossa.

Uusi tulokas kastetaan, kuten esikoinenkin. Saa erota kirkosta myöhemmin, jos siltä tuntuu.

Kastemekkona mun suvussa kulkenut mekko 1900-luvun alusta.
 
Mä en ainakaan muista riparilta tuollaista.. Tosin melko aktiivisesti oon varmaan unohtanu asioita ku ei monetkaan kirkon opetukset istu omaan ajatus- ja arvomaailmaan.

Mun ajatuksissa se kastemekko liittyy nimenomaan siihen kasterituaaliin eikä haluta mitään uskonnollisia elementtejä liittää vauvan nimiäisiin. Mutta nämähän on jokaisen henkilökohtaisia valintoja, niin kuin uskokin ☺
 
En tiedä mikä tuo evl2.fi sivusto oikeen on, virallinen sivu on evl.fi. Ja kylläpä oli negatiivinen teksti kasteesta tuolla evl2.fi:ssä! Oikeen vanhoillista ja jotenkin uhkailevaan tyyliin. Virallisella evl.fi sivulla (evl.fi/kaste) ei puhuta sanaakaan synnistä kasteen yhteydessä. Kaste on iloinen juhla, jossa lapsi otetaan seurakunnan jäseneksi. Minä olen saanut positiivisen kristityn kasvatuksen (kotona ei puhuttu uskonnosta ollenkaan, kaikki tullut koulusta ja seurakunnalta) ja rippikoulun opetukset olivat positiivisessa hengessä eikä mitään peloteltu tai uhkailtu. Mutta tiedän kyllä, että seurakunnat ja henkilökunta vaihtelee tooooodella paljon. Omassa työyhteisössäkin on pari aikas musta-valkoista tyyppiä (tekopyhiä), jotka voivat käydä hermoille mutta en vaan keskustele heidän kanssaan niistä aiheista niin pysytään väleissä. :) Mun mielestä on vaan harmi jos tuollaiset tyypit saa ihmisiä takajaloilleen ja antavat huonon kuvan koko uskonnosta. :sad001
 
Sellainen lisäys vielä oman seurakuntani hyväksyvyydestä ja avoimuudesta, että yksi papeista on avoimesti tunnustanut pettäneensä puolisoaan ja muuttaneensa toisen kanssa yhteenkin ennen kuin haki eroa ja toinen pappi on homoseksuaali. Pelkäsimme ensin iltapäivälehtien lööppejä näistä mutta asiat on hyväksytty sellaisinaan eikä paisuteltu sen enempää. Tottakai nämä pari tekopyhää ovat kauhuissaan mutta se on heidän ongelmansa. Tätä kristinusko on minulle: kaikki hyväksytään sellaisina kuin ovat ja synnit annetaan anteeksi. :)
 
Mulla oli aivan ihana rippipappi aikanaan.
Sellainen Heavyä kuunteleva, todella omalaatuinen persoona. Ei lainkaan perinteinen pappi.
Haastoimme häntä aika paljon keskustelemaan vanhoillisista opeista.
Esimerkiksi "Mikä on helvetti"?
Hänen mielestään helvetti oli eroa jumalasta.
"Mikä on Jumala"
Se taas oli ihmisestä (ja luonnosta) jokaisesta löytyvä sisäinen rauha.
Nykyisin tuo pappi on Turun toisiksi suurimman (?) seurakunnan kirkkoherra ja edelleen järjestää kirkossa erikoisia musiikkitapahtumia.

Mutta kaikki nuo pyhät kirjat ja uskonnot ovat tulkitsijasta kiinni.
Ja kaikkia niitä on ajan saatossa päättäjien toimesta muunneltu palvelemaan päättäjiä paremmin.
Kuitenkin alkuperäinen sanoma on ollut kaikissa uskonnoissa sama.
 
Mardu, mun serkkuni lapset ovat saaneet nimensä juurikin nimiäisissä.
Vauvalla on ollut juhlavat vaatteet. Ei mitään kastemekkoon viittaavaa.
Toisella oli hauska body mikä oli niinkuin smokki.
Puheen on pitänyt lasten isä. Joskus "kummi".
Sitten on ollut arvuutteluleikki tai ristisanatehtävä minkä avulla vieraat voivat pikkuhiljaa vihjeiden avulla ratkaista nimen.
Mun mielestä ollut todella hauska numero.
Nopein ratkaisija on saanut huutaa nimen ääneen.
Sitten ollut normaalit voileipäkakku ja täytekakkukahvit.
 
Katotaan onnistuuko... Liitän tähän ristiäisten peruskaavan kahtena kuvana. Näistä ei kuulemma oikeen mitään voi jättää pois mutta puheen, rukouksen jne. pituutta voidaan tietty muunnella toiveiden mukaan. Ja joitakin osuuksia voi esim. joku kummeista lukea. Virsien määrä voi vaihdella ja ne on neuvoteltavissa papin kanssa että mitä lauletaan tai kuunnellaanko vaikka cd:ltä ellei yleisö tykkää laulaa. Ja tottakai jos esim. vauva huutaa täyttä kurkkua niin joko pidetään syöttötauko tai pappi yrittää puhua nopeasti. :D

ImageUploadedByVau Foorumi1465543685.841851.jpg
ImageUploadedByVau Foorumi1465543700.860602.jpg
 
Annmarie, jotain tuollaista olen itsekin suunnitellut ☺ Meidän häätki oli tosi rento tilaisuus vaan lähiperheen ja ystävien kesken eli nimiäiset varmaan menee samalla kaavalla: nimi ilmoitetaan ehkä jollakin hauskalla tavalla, joku pitää puheen ja sitten kahvitellaan.
 
Niin no jokainen uskoo mihkä tahtoo, mutta omasta mielestäni se että lapsi kastetaan ei ole uskonnon tuputtamista tai sitä että lapsi nyt joutuu helvettiin kun ei saa kastetta. Meillä lapset kastetaan, sillä he voivat isona päättää itse haluavatko kuulua kirkkoon vai ei. Ja onpahan ainakin kastettu ja mahdollisesti konfirmoitu sitten aikuisuutta varten, jos vaikka haluaa ne kirkkohäät sen oman puolison kanssa pitää. Itse en kuulu kirkkoon, sillä kapinallisesti erosin 18 vuotiaana. Enkä nyt itse muutenkaan perustu uskonnosta, mutta kirkoissa on oma tunnelmansa ja varsinkin jouluna on mukava käydä kuuntelemassa joululauluja. Eikä meidän perheessä uskonnolla ole muutoinkaan kovin suurta merkitystä. Ja no kirkollisveroa en itse maksa, mutta mies maksaa sillä ajatuksella että meidän lapset voi käydä kirkon kerhoissa tms hyvällä omallatunnolla kun on itsekin saanut niissä käydä.

Ja mitä noihin ripari juttuihin tulee niin oma riparini oli mukava ja rento, vaikkakin meillä oli aika tiukka ja omalla tavallaan vanhoillinen pappi(Janna saattaa tietää kyseisen papin oman kotipaikkakuntansa seurakunnasta). Ja itsellä ainakin silloin 15v:na meni suurin osa niistä Jeesus jutusta ohi, enemmän keskityin siihen et sain viettää vkon kavereiden kanssa ilman vanhempia. Mutta jokainen kokee nämä asiat omalla tavallaan.
 
Muokattu viimeksi:
Ei meilläkään rippikoulu ollut paatosta ja tulikiveä. Meillä oli enemmän myös sellainen rento ja hyväksyvä meininki. Rippikoulun pappi opetti meille taistelulajeja, laulettiin notskilla ja keskusteltiin kasvamisesta ja maailmasta. Ennen kaikkea mulle on jäänyt mieleen se yhteenkuuluvuudentunne leiriltä. Itse olen myös toiminut isosena ja vähän vanhempana sitten vielä jonkin verran tehnyt leirityötä mm. maahanmuuttajien parissa seurakunnan palkkalistoilla. Maahanmuuttajatyössäkin aina oli se etusijalla se toisten ihmisten kunnioitus sekä muiden uskontojen kunnioitus. Ja se on se seurakunta ja elämänkatsomus, jonka haluan omallenikin välittää.

Vanhempana lapset sitten tekevät oman päätöksensä, mutta haluan tarjota heille eväät ja mahdollisuuden tähän. Sitten jos he valitsevat toisin, on se heidän valinta. Meidän perheen perusarjessa usko ei näy. Mies ei ole uskova eikä häntä juuri uskonasiat kiinnosta. Minua tuo ei ole koskaan häirinnyt, eikä miestä minun usko. Keskustelen mielellään lapseni kanssa raamatusta, kun hän siitä joskus kyselee, kun päiväkodissa on jotain raamatunkertomusta käsitelty juhlapyhien aikaan. Mutta keskustelen mieluusti sitten myös muunlaisista elämänkatsomuksista ja annan tietoa niistä, mikäli ne kysymyksiä herättävät. Sitten lapsella voi olla paremmat mahdollisuudet luoda oma ajattelutapa, kun on saanut tietoa monista asiosta ja tavoista nähdä maailma.
 
Itse kannatan saman tyyppistä positiivista kristillisyyttä mistä Janna puhui. Kavahdan jos johonkin suuntaan aletaan painostamaan tai sekaantumaan kun mielestäni kyse on kuitenkin jokaisen henkilökohtaisesta asiasta. Meillä kastepappi tulee naapuripaikkakunnan seurakunnasta, jossa lapsemmekin käy kerhoilemassa. Omalla paikkakunnallamme srk:n toiminta on jotenkin ihan outoa ja tunkkaista enkä halua sieltä ketään ristiäisiin ja moni on täällä samaa mieltä. Naapurikunnasta kokemukset ovatkin sitten hyvin positiivisia. Kerhotoimintaankin panostetaan tosi paljon ja lapsilla on siellä monipuolista tekemistä ja kokemista ja ihanat kerhotädit.
 
On ollut kiva lukea teidän mielipiteitä asioista. Me jokainen ajatellaan asioista niin eri tavalla. Monille vaikuttaa omat lapsuuden kokemukset ja seurakunnan henkilökunta siihen, miten uskontoon suhtautuu.
Itse olen käynyt seurakunnan pyhäkoulut ja täti otti mukaan helluntaisaurakunnan teltoille. Jostain syystä kuitenkaan yläasteella en voinut uskoa noista opetuksista enää yhtään mitään. Äiti pakotti rippikouluun tai vaihtoehtona olisi ollut tädin helluntaiseurakunta. Aika kapea katsonta, vaikkei äitikään ole sen kummemmin uskovainen. Taisi olla enemmän kunnia/häpeäkysymys pienellä paikkakunnalla. Joten itse en halua pakottaa lasta edes koulun uskonnonopetukseen.

Rippikoulussa oli kaksi täysin päinvastaista pappia. Pääsin onneksi sen rennomman papin leirille. Meidän ei tarvinnut opetella mitään ulkoa, ei edes uskontunnustusta testattu, että osaatko. Isosetkin oli ihan pihalla. Jostain tehtävistä ei tajuttu yhtään mitään ja isoset yritti auttaa ja metsään meni sekin. :wink Ainoat, mitä jäi mieleen oli tiukemman papin kaksi opetusta: Kolehtiin ei ole hyväksyttävää laittaa vain 10 penniä ja ehtoolliselle ei saa mennä, jos ei kuulu seurakuntaan.
Minusta ei aivopesty uskovaista, mitä olin pelännyt. Oman kokemukseni takia en arvosta ripillepääsyä minkäänlaisena rajapyykkinä tai suorituksena.

Tunnen omantunnontuskia, jos vien lapsen seurakunnan kerhoon ja emme kukaan kuulu seurakuntaan. Siksi pitää pohtia tätä asiaa kaikelta kannalta, mitä tehdään kasteen kanssa. Kiitos teille kaikille monista näkemyksistä! :)

Seurakunnat tosiaan muuttuvat ajan mukana. En voi ymmärtää, mikseivät vanhoilliset tajua, kuinka paljon hallaa seurakunnille aiheuttavat niillä perisynneillä ja helveteillä. Niitä on ehkä pelätty ennen, mutta ei enää. Hyvä pointti sekin, että papin voi pyytää naapuriseurakunnasta, jos sieltä löytyy sopivampi. :)
 
Samaa asiaa olen monet kerrat miettinyt kuin mitä Miä kirjoitti, eivätkö nuo vanhoilliset oikeesti tajua miten paljon hallaa aiheuttavat ehdottomuudellaan ja kankeudellaan?!? Ajavat monia pois seurakunnista mielipiteillään. Ja on tosiaan niin paljon henkilökunnasta kiinni miten esim nuoret viihtyvät rippileirillä. Mulla on hyvät ja leppoisat muistot rippileiriltä sekä osallistujana että isosena. Pappi oli mielestäni sillon jo "vanha kääkkä" mutta hän ei jäänytkään edes yöksi leirille ja illat oli rennompia. Just sain tietää että tuo "vanha kääkkä" jäi eläkkeelle vasta n 5v sitten ja mun rippileiristä on jo yli 25 vuotta! :D
Nyt kun omat lapset ovat käyneet rippileiriä ja esikoinen isoskoulutusta ja olen sekä kotona että töissä saanut seurata niitä sivusta niin olen kyllä ihmeissäni miten lämminhenkistä ja hauskaa toiminta on. Teinit eivät varmaan ole päiväkoti-ikäisinäkään leikkineet yhtä paljon kuin rippileirillä! :D Opetus tapahtuu paljon leikkien ja havainnollistamisen kautta. Hartauksissa voi olla teatteria, paljon rekvisiittaa ja tottakai laulua (eikä todellakaan pelkkiä virsiä). Paljon jätetään kysymyksiä jokaisen itsekseen pohdittavaksi, ei ole oikeita tai vääriä vastauksia, on vain erilaisia tulkintoja ja ajatuksia. On ollut mullekin silmiä avaavaa lukea lasteni rippikoulukirjoja. :)
Ymmärrän kyllä miksi kaikki eivät halua kastetta tai uskonnonopetusta jne mutta yhtä asiaa mun on vaikea hyväksyä. Toivottavasti en nyt loukkaa ketään tai astu varpaille... Mutta jos "pimitetään" lapselta kaikki tieto muista uskonnoista (kaikista uskonnoista tai kaikista muista paitsi omasta) niin mennään pieleen. On ihan yleissivistyksen ja maailmanpolitiikan kannalta hyvä tietää eri uskonnoista ja miksi ihmiset ajattelevat eri tavoin. Mulla ei ole hajuakaan mitä lapsille, jotka eivät osallistu uskonnon opetukseen opetetaan? Mitä niillä tunneilla käydään läpi? Tunnen pari jehovan todistaja-perhettä ja mun mielestä on väärin etteivät heidän lapset saa edes kuulla miksi ev lutit (ja suurin osa suomalaisista) juhlii joulua, syntymäpäiviä, Runebergin päivää jne. Näin oli ainakin päiväkodissa. Ymmärrän etteivät he juhli mutta miksi lapsille ei edes saa kertoa asioista? Pitääkö lasten odottaa että osaavat googlettaa tiedot ite? Ja varmaan on opetettu että joutavat helvettiin jos tekevät senkään.
Mä olen kysynyt molemmilta lapsilta haluavatko rippikouluun ja vielä uudestaan haluavatko konfirmaation, se on heidän itsensä päätettävissä. Tyttären kaveri pohti pitkään mennäkö rippikouluun vai ei ja meillä olikin mielenkiintoinen keskustelu kerran automatkalla tyttären ja hänen kolmen kaverin kanssa. :) Hauskaa miten jotkut 14-15 v osaa ajatella jo syvällisesti ja toiset uskomattoman pinnallisesti. :D Kaverikin päätyi lopulta rippikouluun menoon mutta en vielä tiedä osallistuuko konfirmaatioon (lahjojen takia todennäköisesti osallistuu...).
 
Itse en ole edes miettinyt vielä noin pitkälle, että haluanko lapsen osallistuvan uskonnonopetukseen koulussa. Minun valinta olisi sellainen yleissivistävä kurssi maailman uskonnoista, mutta ei mitään tietoa, mitä koulujen opetussuunnitelmaan uskonnon osalta kuuluu.. Elämänkatsomustiedosta aineena ei myöskään ole mitään tietoa. Onneksi on vielä aikaa siihen ku näistä asioista tarvii päättää :D

Ainakin osassa seurakunnista voi ilmeisesti käydä rippikoulunki kuulumatta kirkkoon Jos lapsi haluaa välttämättä rippikoulun käydä, se on sitten hänen valinta. 15- vuotiashan voi muutenkin tehdä tuon päätöksen itse.

Mun puolesta jokainen saa uskoa mihin haluaa, kunhan kunnioittaa myös muiden valintoja ja arvoja. Tärkeimpänä pidän, että oma lapsi oppisi arvostamaan erilaisia ihmisiä ja tasa-arvoa sekä kohtelemaan muita hyvin.. Siinäpä sitä haastetta kasvatukseen ☺
 
Mardu, kaikissa seurakunnissa (ev lut) saa käydä rippikoulun kuulumatta kirkkoon. Sitten rippikoulun päätteeksi saa nuori tai aikuinen päättää haluaako konfirmaation (sisältää silloin samalla kasteen) vai ei. :) Olen ollut mukana parissa aikuisen (vaihtoivat uskontoa) kasteessa/konfirmaatiossa ja ne on olleet kans hienoja tilaisuuksia. Yhdellä naisella oli ihan morsiuspukuliikkeestä ostettu valkoinen mekko päällä kun taas toisessa oli normi juhlavaatteet. :)
 
Et-tunneilla käydään yläasteella läpi valtauskonnot, ihan kuten evlut. uskontoa opiskelevatkin käyvät. "Tavoitteena on kartuttaa kulttuurillista ja katsomuksellista yleissivistystä. " http://et-opetus.fi/et-opetussuunnitelma
Henk. koht. mielestäni et:n opetussuunnitelma on paljon kattavampi ja yleissivistävämpi kuin uskontotuntien, mutta tämä riippuu tietenkin jokaisen omasta maailmankuvasta.

Ehdottomasti tärkeää myös minun mielestäni oppia valtauskontojen pääpiirteet. Ihannetilanne mielestäni olisikin, jos kaikilla olisi samat katsomustunnit ja eri uskontoihin kuuluvat lapset voisivat kertoa myös omia kokemuksiaan ja oppilaat saisivat keskustella yhdessä eri näkemyksistä.
 
Hyvä idea Beisla! :) Muihin uskontoihin kuuluvia vaan on valitettavan vähän / luokka, eikä ainakaan kaikkiin pääuskontoihin kuuluvia. :sad001 Jäin miettimään mitä mieltä nämä 2 tuntemaani jehovan todistaja perhettä on edes et-tunneista kun tosiaan päiväkodissa emme saaneet edes kertoa lapsille miksi juhlimme eri asioita. Ei saanut puhua mistään uskontoa lähellekään liippaavasta.
 
Joo, menee jo ot, mut eikö teille oo puhuttu omilla rippileireillänne perisynnistä? Ihminen on syntinen syntymästään saakka. Meille ainakin puhuttiin. Ja lapsikastehan perustuu just siihen perisyntikäsitteeseen, koska jo vastasyntynyt on syntinen ja jokainen syntinen joutuu helvettiin ilman Jeesusta. Sen takia on myös hätäkaste, että ehdittäisiin pelastaa sen lapsen sielu ennen kuin se kuolee. Hätäkaste ei siis ole sen takia, että ehdittäisiin antaa lapselle nimi ennen kuolemaa...

Luterilaisen käsityksen mukaan kaste on välttämätön pelastumiseen.
http://www.evl2.fi/sanasto/index.php/Kaste

Itsekin muistan nämä asiat kuulleeni. Liekö koulu opettanut vai itseopiskellut ihan mielenkiinnosta. Historia on mielestäni tosi kiehtovaa. Kasteen alkuperäinen tarkoitus... Maailma on tietysti muuttunut, perinteet jäivät, tarkoitus muuttui/unohtui...
 
Takaisin
Top