Ristiäiset/Nimiäiset

Voi ristiäiset... Varattiin kotikaste lauantaille 3.12. Kutsuttuna meidän isovanhemmat, vanhemmat, sisarukset lapsineen ja kummit. Pappi ja meidät mukaan lukien meitä on 36 henkeä, toivotaan että sopu sijaa antaa ja läheisyys lämmittää :D varasin anopin läsnäollessa ristiäispäivän ja nyt anoppi soittikin tänään, ettei sovikaan se vkl, että heillä on pakollinen työkeikka silloin. No, ei auta kun siirtää viikolla, eli uusi varaus 10.12. Nyt sitten mun siskon perhe ei pääse silloin ja sukulainen jonka piti tulla keittiöön hääräämään(että saadaan ite nauttia juhlasta) on kans estynyt. Yhdelle kun kumartaa niin toiselle pyllistää, näin se vaan menee. Mutta tällä setillä mennään, ei voi kaikkia miellyttää :D

Meidän seurakunnassa muuten pappi ottaa ite yhteyttä ja tulee käymään ennen kastetta, ihan kiva, niin saa kummit paikanpäälle sillonkin ja saadaan käydä homma etukäteen läpi :)
Kotona siis kastetaan. Pappina sama mies, joka on miehen aikanaan kastanut ja tytölle tulee 4kummia, kolme on meidän läheisiä ystäviä ja yksi on sitten miehen veli :)

Tarjoilun suunnittelin niin, että olis täytekakku, hyytelöjuustokakku, kalavoileipäkakku, kinkkupiirakka ja sitten muksuille keksiä. Voileipäkakusta ja kinkkupiirakasta tehdään pienet gluteenittomat versio yhdelle vieraalle. Juustokakku ja täytekakku tehdään kaikille gluteenittomana. Lisäksi pitää tehdä vielä kasvispiirakkaa, koska mun veljen vaimo on kasvissyöjä... Mä oon niin päällepäsmäri js stressaaja tämmösten juhlien laitossa, että oon päättäny että en edes vaivaudu stressaamaan. Onneks on apukäsiä! Ja jos homma oikeen kusee niin juodaan sitten kasteen päälle vaan kahvit ja vettä :wink
Eikös se oo tärkeintä vaan että tytölle saadaan nimi! :D
 
Meillä on nimiäiset 3.12. En ole vielä edes tehnyt kutsuja, kun se vaatii askartelukaupassa käynnin, mutta lähimmille ilmoitettu. Mennään varmasti samalla kaavalla kuin esikoisen juhlat. Juhlat siis kotona. Alkuun lasillinen kuohuviiniä, vieraat saa arvuutella lapsen nimeä kirjainkorteista, sitten kerrotaan mikä nimeksi tulee, miten siihen päädyttiin sekä haltijakummit ja annetaan kummitodistukset. Sitten seurustellaan ja kahvitellaan. Tarjoilut on vielä mietintämyssyssä kun haluaisin vuodenaikaan sopivat. Varmaan täytekakku, ehkä joku suklaa-mustaherukka juustokakku, kinkkukakku, tonnikalapiirakka, ja/tai jotain kalaleipiä, toisaalta vois tehdä vaikka rieskarullia porosta hmm.., konvehteja, leipäjuustoa.. Nyt taidan jättää cakepopsit, vaahtokarkit ja toisen täytekakun pois mitä esikoisella oli ja mennä enemmän suolaisella linjalla. Toisaalta pläni muuttuu varmaan vielä sen 7 kertaa :D
 
Itse olen tilannut gluteenittoman täytekakun ulkopuoliselta tekijältä, koska haluan kakkua myös syödä itse. Lisäksi suunnitelmissa on pari voileipäkakkua, sekä joku muu makea piirakka. Keksejä, sekä jotain ihania konvehteja. Leipomisessa auttaa oma äiti ja anoppi. Pyritään tekee kaikki gluteenittomasti. Me tehdään tapaaminen jossa sovitaan kaikki tämä. Paikanpäälle ollaan kutsuttu kaverini kuvaamaan, ja lisäksi tulijoita on n. 25, eli hyvin pienesti ollaan. Kummit koostuu sisaruksista, joten näiden lisäksi ns. suvun ulkopuolisia on pappi, ja 3 ystävää, mahdollisesti joku joka laulaa...Nyt vaan pitäisi päättää mikä olisi se kappale, joka tulisi vauvalle. Ja koska tila on mikä on, niin pitää kokeilla josko sitten sillä pöytäkoristuksella saisi tilaan kodikkuutta. Itse ostan tukusta kukat ja sidon kimpun kastemaljan viereen, kasteen haluan siihen samaan tilaan jossa kahvitus.
 
Mie en jaksais millään vielä miettiä nimiäisiä tän järkyttävän väsymyksen keskellä:sad001 kiva ois ennen joulua kuitenkin pitää. Nimestäkään ei mitään hajua, tai toinen nimi on tiedossa, alku kai sekin...:rolleyes:
 
Nyt olen saanut vihdoinkin nukuttua sen verran et aivot toimii taas. :D Eli nyt suunnittelen ristiäisiä jo täysillä.
Tänään kehitin valokuvat kutsuihin ja tein ekan mallin kutsukortista, nyt pitäis tehdä vielä loput... :D
Pappi ja seurakuntakoti varattu, papin keskustelu pitää vielä varata.
Tarjottavista ei olla vielä keskusteltu tyttären kanssa mutta varmaan aika pitkälle samalla kaavalla kuin taaperon ristiäiset ja teinien rippijuhlissa ollut: katkarapu- ja broilerivoileipäkakut, ehkä focacciaa, joku täytekakku, lime-valkosuklaajuustokakku, marenkisydämet, cakepopseja ja jotain keksejä. Tai sit vaihdetaan täytekakku muffinsseihin...
Pöytäkoristeitakin oon jo miettinyt... saa nähdä mihin aika riittää. :)
 
Me ollaan todennäköisesti järjestämässä ristiäiset appivanhempien kotona. Päivää ei tosin ole vielä päätetty. Ajattelin itse tehdä varmaankin kakun ja anoppi saa sitten hoitaa muut. :grin Ostettiin tässä juuri uusi asuntokin tai mies hieroi kaupat sillä välin kun itse olin sairaalassa ja pitäisi sekin pintarempata, että päästäisiin ennen joulua uuteen kotiin. Puhumattakaan siitä muutosta tämän keskellä. Olisi ihanaa viettää ristiäisiä uudessa asunnossa, mutta ei taida ihan kaikkeen pystyä venymään ja anoppilassa pääsee varmaan helpoimmalla. Ollaan vielä molemmat niin jouluihmisiä, että siihenkin on panostettava kunnolla. :rolleyes:
 
Hei joko täällä on pikkuset saanu nimiä? :) meillä tosiaan ristiäiset 10.12 ja pappi kävi kastekeskustelulla eilen. Uskotaan, että meillä on tytölle jo koko nimi mietittynä, mutta papille sanottiin vielä ettei oo lukkoon lyötynä. Jos vaikka mieli muuttuu tässä kolmen viikon aikana kovasti :D melko mutkaton nimen valinta ollu, kun tulostettiin netistä lista nimiä aakkosjärjestyksessä ja me merkkailtiin omiin listoihin kuultotusseilla miellyttävät nimet ja sit katsottiin mitä samoja on merkattuna ja niistä muodostu sitten tää suosikki. Kummankaan suvusta meille ei tuu nimeä. :) jännää, eikä oo uskaltanu ees leikillänsä kutsua kotioloissa tyttöä tulevalla nimellä, ettei sitten vahingossakaan möläytä sitä, kun halutaan että sen saa sitten ihmiset kuulla ristiäisissä :)
 
Meilläkin on ristiäiset 10.12, papin kanssa ei vielä olla keskusteltu. Nimen valinta oli meilläkin yllättävän helppo, halusin toiseksi nimeksi saman mikä itselläni ja minun äidillä on, siihen sit valittiin rimmaava etunimi. Tää etunimi oli mulla jo raskausaikana mielessä, kävi sit miehellekin ja tyttö on sen näköinenkin :) mekin halutaan pitää nimi salassa ristiäisiin asti niin ei olla otettu käyttöön.
Kummeiksi pyydettiin minun hyvää ystävää miehensä kanssa, mietinnässä vielä tuleeko muita kummeja vai mennäänkö noilla kahdella...
Tarjoilutkin on suurinpiirtein mietittynä, jossain välissä kun kerkeis sit ne tehdäkin niin hyvä ois :D äiti onneks lupasi jotain pikkuleipiä ja pullaa paistaa, mie teen kakut ja jotain suolaista.
 
Meillä on nimiäiset 11.12. Poikaa ei ole kutsuttu vielä omalla nimellä. Miten sitä osaakaan, kun kutsutaan nyt tekonimen lempinimellä? :wink
 
Meillä oli ristiäiset jo. Etunimi oli selvillä jo raskauden aikana, mutta toinen nimi muuttui vain yhden aakkosen verran, ihan sillain nopeasti päätettynä tuossa yksi ilta kun täyteltiin maistraatin lappua... Mutta nyt on tytöllä nimi. Ja onneksi kastekin on takana, voi sitten seuraavaksi alkaa suunnittelemaan joulua =D
 
Mitäs ootte toivoneet nimiäislahjoiksi?

Meillä juhlat viimein edessä, ja vieraat kyselevät, mitä voisivat tuoda. Mulla lyö tyhjää enkä oikein ole hyvä pyytämään muilta mitään. Mutta jtn pitäisi keksiä :)
 
Mun pitäis keksiä nimiäisiin ens sunnuntaille jotain ohjelmaa ja puhetta... Ja kummitodistukset voisi väsätä. No ehtiihän sitä.
Onko hyviä vinkkejä nettisivuista?
 
Pyydä tuomaan jotain leivonnaisia tms, pääset helpommalla. Meillä toivotaan kummeilta kummilusikka ja että joku toisi sellaisen kaiverrettavan valokuvakehyksen. Jos on isompi suku, pyydä vaikka syöttötuoli yhteisenä lahjana.
 
Miä, millaista ohjelmaa meinasit kehitellä?

Connie, toivoisin, että lapsi saisi jotakin sellaista, mikä säilyy hänellä ja minkä hän saa mukaansa sitten joskus aikanaan, kun muuttaa aikuisena omilleen. Ns. käytännön juttuja meillä onkin, syöttötuolit yms. löytyy, vaatetta on vaikka kuinka. Leluja ei vielä ole, mutta niitä vauva saa joululahjaksi isovanhemmilta ja muilta sukulaisilta.

Valokuvakehystä mäkin mietin. Sellainen olisi kiva, mihin saisi syntymäajan, painon ja pituuden.

Mutta pitäisi keksiä muutakin - ja tarpeeksi edullista. Yhdeltä kaveriperheeltä meinasin pyytää kehystä, jos haluavat jotakin tuoda, ja ovat kyselleetkin, mikä olisi kiva juttu. Mutta lisäks pitäisi keksiä muillekin kaveriperheille jotakin. Ja isovanhemmatkin on kyselleet, mutten ole keksinyt.

Isovanhemmat tuovatkin joitakin syötäviä juhliin, makeat herkut olen tilannut kondiittorilta, kun ei oma aika nyt just tissibaarina riitä leipomiseen.

Vielä lisää ideoita? Mitä ootte pyytäneet tai saaneet pyytämättäkin? :)

Suurin osa lokakuisista taitaakin olla lapsen nimenantojuhlat pitänytkin.
 
Meillä on ristiäiset lauantaina. Kummeilta toivoin lahjaksi säästöpossua mihin saa kaiverrukset. Pari muuta kutsuttua on kysyny toiveita, sieltä luultavasti tulossa ainakin vauvakirja ja leikkimatto. Muut eivät ole kyselleet eli jännityksellä odotellaan mitä ovat keksineet lahjaksi :)
Leipomuksia aloittelin viime viikolla, mitä pystyi pakastamaan. Loppuviikko meneekin loppuja leipomuksia tehden ja kämppäkin pitänee jonkinlaiseen kuntoon saada. Onneks typykkä nukkuu pitkiä päikkäreitä ulkona niin siinä kerkeää tehdä vaikka mitä, levätään sitten taas ens viikolla!:D
 
Me ollaan pyydetty kummeilta kastekynttilänjalkaa ja kastehelmiä isovanhemmilta. Muut vieraat ei oo kysynykää asiasta ja jännityksellä odotetaan mitä tuleman pitää :)

Mun äiti on meillä ollu viime ja tän viikon ja täällä kans kova siivous/sisustustouhu menossa ja loppuviikko pyhitetään leivonnalle ja saa lauantai aamuna nopsaa vaan näyttää kämpälle imuria,kun on muut asiat kunnossa :) Toisaalta ihana näin joulun alla pitää ristiäiset niin saa laittaa joulun nyt samalla, sitten on mukava ristiäisten jälkeen olla rauhassa loppuvuosi :)
 
Me saatiin aika paljon vaatteita, ne on kyllä kivoja mut lähes kaikki toi kokoa 62 eli ne menee enää vain hetken eikä sit jää pysyvämpää muistoa. Yks kaveri oli kutonut ihanan villapeiton! Sit yksi lelu tuli ja pari pehmonallea. Ruokalappuja kans pari. Lisäksi satukirja, sitten saatiin sellainen muumi seinälaatta, muumi huppupyyhe, kummilusikka ja sitten vielä sormus.
 
Muokattu viimeksi:
Kummilusikka, vauva koru tai vauvasormus, kehys, tinapankki säästöjä varten, hopeinen helistin, kello johon voi kaivertaa ja jokaisen numeron kohdalle voi ensimmäisen vuoden ajalta laittaa vauvan kuvan, rasia johon voi laittaa kasteveden talteen ja siihen myös kaivertaa nimen ja syntymätiedot, paketti jossa tulee mukaan kehys johon voi painaa käden ja jalanjäljet kipsivaluun siihen sitten voi itse "kirjoittaa" nimen ja muuta infoa jos mahtuu/haluaa, pentikin lasten astioita (meillä ihan huippu) ja/tai aterimia...saatan kohta keksiä lisää :wink
 
Christalli voihan niitä lahjaksi saatuja vaatteita tai omasta mielestä parhaimmat säästää esim pieneen laatikkoon tai äitiyspakkauseen tms.

Me ollaan pyydetty miehen siskolta kummilusikkaa, muille kummeille ja vieraille ollaan sanottu että ostavat jotain hyödyllistä tai jotain pientä. Pojalle toivoisin duudsonejen elämän roihu riipusta.

Esikoinen sai soittorasioita, pentikin astioita jne jotka on kanssa kivoja. Lasten astiastoa en ole raaskinut ottaa käyttöön joten se odottaa vitriinissä.

Meillä ensi la (10.12) ristiäiset ja perjantaina olisi tarkoitus leipoa tarjottavia, mies tekee puolikkaan päivän jotta voi olla lasten kanssa mun leipoessa. Sisko leipoo jalkapipareita ja pikkuleipiä lisäksi. Ristiäiset on seurakuntatalolla joten kotona ei tarvitse pahimmin siivota ym.
 
Takaisin
Top