Raskausdiabetes

[:)] HYVÄÄ UUTTA VIIKKOA KAIKILLE [:)]


...Tänne on tullut paljon jälleen juttua..hienoa [:)]
Mulla on nykyään niin paljon kiirusta töiden ja lasten hoidon suunnalla,etten enään yhtään tännekään meinaa keretä [&:]


TIPSI: Moikka palstaystäväiseni
Ihana kuulla sinusta,mutten kyllä sinua olisi tälle palstalle halunnut ( tiedät kyllä mitä tarkoitan [;)] ).
Olipas ikävää,että sinäkin jäit kiinni sokerirasituksessa [&:]
Sulla oli kyllä aika huima tuo paastoarvo [:o]??
Muistatko yhtään,että mitä oli illalla syönyt?
Ja toi on todellakin ikävää,että joissakin neuvoloissa toi empaattisuus ja tiedonanto puuttuvat [&:].
He ottavat tämän r-diabeteksen täysin normaalina työnään,eivätkä yhtään osaa ajatella,että miltä äidistä tuntuu,joka saa kuulla diagnoosistaan!!
Toivottavasti mielesi on jo parempi [:)][:)][:)]??



SHANI: Joo,meillä ainakin on ohjeena,että tuo tunnin arvo pitäisi olla sen alle 7,8.
Ihanaa kuulla,että siellä on väsymykset ja nuutunet olotilat poissa [:)][:)][:)]
Kyllä se terveellinen ruokavalio vain tekee ihmeitä,vaikka sen aloittaminen voikin olla joskus hyvin vaikeaa [;)]
Mitenkäs sinulla on mittailut sujunut?
Luinkin nyt sinun uudempaa juttuasi [;)]..
Aika hurjan korkeaksi sinulla oli noussut tuo tunnin arvo leivän ja omenan jälkeen [&o]??
Voisiko hedelmissä oleva oma sokeria nostattaa enemmän verensokereita kuin tavallinen sokeri [8|]?
Määhän inhoon keinotekoisesti makeutettuja ruokia/juomia [:'(].Siis en niitä ikinä voi käyttää.Musta ne maistuvatkin niin äitelän makeilta verrattuna ihan tavallisella sokerilla lisättyyn ruokaan/juomaan.
Ja et varmasti luovu mistään maitotuotteista!!Kalsiumi on kumminkin niin tärkeä sinulle ja vauvalle!!
Ja kyllähän noi kalkkitabletitkin sisältävät makeutusaineita,ettei kai nekään mitään hyviä vaihtoehtoja ole?
Kysyppä neuvolasta,että pääsetkö ravitsemusterapeutin vastaanotolle?Sieltä saisi ainakin jotain hyvää osviittaa näihin ruoka-aineisiin!
Mää kävin viime raskaudessa ja siellä katotiin mun ruokapäiväkirjaa yhdessä ravitsemusterapeutin kanssa.Ja hän ihme kyllä oli siihen tyytyväinen [;)][:D]
Ja hei..minä söin juuri lauataina hyvällä omalla tunnolla kebabin valkosipuliperunoilla [8D][8D][:D][:D]


SOKEREISTA: Heh..mulla taas on niin,että aamupaastoarvo on aina liian korkea [:'(]
Sitten päivisin/iltapäivisin arvot ovat matalia [:)]
MUTTA illalla taas ennen iltapalaa olevat arvot ovat ihan liian korkeita [:'(]
Jännä juttu,että miten meidän elimistöt reagoivat niin eritavalla näihin juttuihin [;)]
Niin ja mulla nostaa reipas liikunta sokereita [8|]..onkohan sekin outoa/epänormaalia [:D]
Olen kyllä kuullut,että esim.1 tyypin diabetikkolalasten vanhempien pitää olla tarkkoja,kun lapset harrastavat liikuntaa,ettei heidän verensokerinsa nouse liian korkeiksi liikuntaharrastuksen jälkeen.



MAMI76: Sulla on kyllä ollut hyviä noi paastoarvot *taputtaa* [:)]
Mulla tuli se suurin paastoarvo ( 6,1 mmol/l ) aamulla,kun oli kaikista vähiten aikaa kulunut syömisestä aikaa [:D].
Ja tuli mulla kerran se hirvee arvokin ennen iltapalaa ( 7,1 mmol/l ),kun viime kertaisesta ruokailusta oli kulunut 3 tuntia [:o].Ihan järkkyä..Kun tunti aterian jälkeen arvo oli muistaakseni joku 6,2.Aika oudosti ja ihmeellisesti nuo sokerit nousivat,kun aikaa kului iltapalaan [8|]


MYSTIS: Onnittelut ultra-ajan saamisesta [:)][:)]
Kiva,kun pääsee moikkaamaan vauvaa!!
Sulla on ollut tosi hyvä juttu,että paastoarvot ovat pysyneet hyvinä *taputtaa taputtaa*
Eihän tuo mitään haittaa,jos jokin yksittäinen arvo ylittää tuon raja-arvon!


SANNA: Tervetuloa mukaan pulisemaan [:)][:)]
Harmi vaan tämä aihealue [:'(]
Toivottavasti saisit pidettyä nuo sokerisi sallituissa rajoissa ruokavalion ansiosta!!



(.) Tuli ehkä sekavaa textiä [&o][:D]..Kova kiirus ja piti nopeeta vain lukaista teidän juttunne.

Mulla on nyt ollut aamuarvot luokkaa 5,6-5,9 [:'(].
Siis ei ruokavaliolla ole mitään tekemistä näissä arvoissa eli ihan sama juttu kuin viime raskaudessakin.
Kumminkin syön ihan samanlailla kuin viime raskaudessakin ja sain silloin ravitsemusterapeutin "siunauksen" tähän minun ruokapäiväkirjaani [;)][:D]
Tosin mullahan siis edelleen jatkuu viikonloppuisin nämä "herkkupäivät" [8D][8D]
Niistä EN edelleekään LUOVU.PISTE. [;)][:D]


KAIKILLE IHANAA VOINTIA [:)][:)][:)]

Yönsäde ja Mini rv 18+6
 
Mulla on nyt vähän mittailut unohtunu,mut joinakin päivinä en syö mitään muuta ku aamupalan niin on sit vähän vaikea mittailla enkä ala väkisin tota varten syömään..Ja on noita herkkuja tullu muutamana päivänä vedettyä[&o] Pelottaa jo seuraava neuvola ku tullu varmaan monta kiloa lisää..Mulla oli paastoarvo yhtenä aamuna alle 4[8|]
 
Täällä jännitetään, kohta neuvolaan hakemaan ohjeita ja kotimittauslaitetta.. Vähän on suurin ketutus laantunut, on se rd silti iso mörkö takaraivossa [>:] Onneksi täältä saa vertaistukea [:)] Suurin haaste mulle on varmaan säännölliset ruokailuajat, etenkin aamuisin on edelleen niin vaikeaa saada mitään alas mutta raskauden aikana olen yrittänyt.

Yönsäde, käytiin sokerirasitusta edeltävänä iltana kyläilemässä ja siellä taisi maistua herkku jos toinenkin.. Johtuisiko siitä huimat arvot. Noh, pianhan sitä pääsee seuraamaan ihan liiankin kanssa [8|] Yritän hakea positiivisia puolia (= tuleepa syötyä vieläkin terveellisemmin ja liikuttua enemmän).
 
[:)] SATAA SATAA ROPAJAA [:)]



MYSTIS: Siis mitä [:-]..et syö aina kuin aamupalan vain??
Miten sinä jaksat olla koko päivän pelkän aamupalan voimin??
Sun pitää muistaa syödä vaikka väkipakolla säännöllisesti [:)]
Ethän sinä millään jaksa,jos noin vähän syöt.Eihän noi verensokeritkaan tuosta tykkää.
Siis tämä ei ollut mikään saarna [:D]..vaan ihmettylyä,että miten pärjäät joskus pelkällä aamupalalla.Itse kun syön tosi hyvin päivittäin ruokaa.Joskus vähän liiankin hyvin [;)]
Ja tuo alle 4:n arvo on vielä normaali.Mulla laski myös viime raskaudessa aamuarvo alimmillaan 3.2:een ja hädissäni soitin ä-polille,että onko normaalia [&o][:D]
Kuulemma oli.Mutta mulla olikin silloin jo insuliinit käytössä.
Mutta kyllä siinä ainakin minulla oli ihan hirvee olo,kun verensokeri oli niin alhainen [&:]
Kumminkin meikäläinen oli tottunut niihin 5,6-6,1 arvoihin [&o]


SHANI: Hienoa kuulla,että mittailut sujuvat hyvin [:)]
Ja aivan mahtia,että arvot ovat pysyneet hyvinä [:)][:)]
Niinhän sitä sanotaan,että parasta olisi,kun verensokerit pysyisivät tasaisina eikä niitä heittelyjä tulisi.
Ainakin 1 tyyypin diabetikoilla se on todella tärkeää,ettei verensokerit heittele kovinkaan paljon.Mutta kaippa se meillekin on..näin kun maalaisjärjellä ajattelee.

Ravitsemusterapeutit ovat kyllä aika jyrkkiä ja ehdottomia niissä omissa suosituksissaan [;)].Ainakin tämä minun ravitsemusterapeuttini oli sellainen "täti tomera" [:D]
He eivät paljokaan tykkää siitä,että ihminen syö epäterveellisesti.
Kyllähän minunkin ruokapäiväkirja sai joissakin kohdissa noottia [;)]..enhän minä nyt niin täydellisesti joka päivä syö..heh [:D]
Mutta hyväksyi hän kumminkin tuon minun ruokapäiväkirjani.Hän vain joutui tehdä uusia laskelmia minulle,koska minä syön normaalia enemmän ihan sen takia,että teen päivittäin raskasta fyysistä työtä+kuntoilen,niin mulla on tämä kulutuskin suurempaa kuin esim.konttorityötä tekevällä ihmisellä.
Ja sitten,kun minulla on vielä tämä keliakia,niin harmikseni sain kuulla,että gluteenittomat leivät sisältävät paljon enemmän hiilareita kuin tavalliset leivät [&:]..ihan eppistä sekin [:'(][:D]

Juu,minä taidan muutenkin olla ihan "nurinkurinen ihminen",kun mulla nämä arvot menevät miten sattuu [;)][:D][:D]
Mutta tosiaankin olen mitannut tunti ruoan jälkeen verensokerin ja se on ollut esim.5,6.Sitten lähden lenkille ja sen jälkeen mittaan verensokerin,niin kerrankin se oli 7,2 [8|].
Mutta mulle tosiaankin on nämä diabetesasiat vähän heurekaa,joten itse en siihen osaa mitään selitystä sanoa.
Ehkä tämä minun kroppani on vaan ihan sekaisin [;)][:D]

Jeps,ja mehän tytöt ei luovuta herkkupäivistä [8D][8D][:D][:D]
Kyllähän stressi on vauvalle kauheempi asia,kun joskus vähän heittelevät verensokerit [;)]
Siis stressiä ainakin mulle tulee siitä,jos en saisi pitää näitä viikonloppuja herkkupäivinä..niin ja se ei jäisi pelkkään stressiin,vaan musta tulisi myös hyvin vihainenkin [:@][;)]..niin ja siitä kärsisi siis mieskin [:D]
Voihan hyvin [:)]


TIPSI: Ihana kuulla,että siellä ollaan jo vähän paremmalla mielellä [:)][:)][:)]
Tulehan kertomaan,että mitä teidän neuvolan täti antoi ohjeeksi?!


(.) Aamupaasto arvo 5,6.
Aamulla oli hienoa viedä koiria pitkälle lenkille,kun vettä satoi kaatamalla.
Siis minä nautin lämpimästä vesisateesta ja ruskasta [8D]
Meidän rotikka on sellainen "hienopieru",ettei se millään tykkäisi kävellä vesisateella [:D]


IHANAA VOINTIA KAIKILLE [:)][:)][:)]

Yönsäde ja Mini rv 19+0
 
Iltaa tännekin [:)]

Kävin hakemassa mittarin ja vähän on testailtu. Kyllä jännitti se eka pistos mut ei sitten tuntunut paljoakaan, huh! Mutta se vähän jäi kaivelemaan että ruokavaliohoidon ohjeeksi annetaan se ikuinen lautasmalli ja säännölliset ruokailuajat, grr.. TIEDETÄÄN!! Jotenkin olisin kaivannut jotain muuta neuvoa ja kyselyihin vastataan että opit kyllä mikä sulle parhaiten sopii. Joo, ja varmasti näin onkin, mutta meinasin oikeasti repiä sen lautasmalli/ruokapyramidi-lappusen [:D] Hermot turhan kireellä ehkä [:D] Mutta näillä mennään.. Niin ja ravitsemusterapeutille pitää varata aika (jos sieltäkin tulee nämä lautasmallit niin voi .........) Mä kyllä syön mielestäni ihan terveellisesti (parantamisen varaa kyllä on aina) mutta taidan tuota terapeuttia käydä vähän hiillostamassa [:)]

Yönsäde, meidän neuvolatäti on sellanen hassu höpsö, tykkään siitä muuten mutta kun on tälläinen vakavampi asia kyseessä, niin odottaisin vakavampaa suhtautumista häneltä. Mutta no, on mulla sut ja teidät muut [:)]
Meillä on kanssa rotikka (ihana vanha rouva, täytti juuri ykstoista vee [:)] ) Sekään ei sateesta niin välitä ja alkaa olla jo vanhuutta pelissä kun ei jaksa enää pitkiä lenkkejä tehdä. Mamman kulta [:)] Sitäpaitsi mua ei tonne sateeseen sais kirveelläkään [;)]
 
No ei mulla ole aina nälkä[:D] Pakko sitten joskus kuitenkin vetää jotain naamaan,koska mulla tulee kiukkuraivarit jos en oo syöny tarpeeks..Joinakin päivinä ei ole nälkä ja joinakin päivinä on sitten koko ajan nälkä ja vois syödä ihan mitä tahansa..
Eilen aamupalan jälkeen vedin aika kivat tulokset nimittäin 9.1!!![:@] Ja tänään aamulla oli paastoarvo 5.2,mutta tosiaan mittasin ehkä vähän liian aikasin..Normaalisti on tosi tosi monta tuntia tossa välissä mut nyt ei ollu ku joku 6 tuntia tota "paastoa" Pitäs nyt ottaa itteään niskasta kiinni ku oon alkanu vähän lepsuilemaan näitten syömisien ja mittauksien kanssa..
 
[:)] MORJENSTAS [:)]



TIPSI: Jokos varasit aikaa "täti lautasmallille" eli ravitsemusterapeutille [;)][:D]?
Meillä siellä käynti oli vapaaehtoinen,mutta minä ihan itse sinne halusin ihan ja vain sen takia,kun tuo gluteeniton ruokavalio+r-diabetes oli vähän outo yhtälö [;)]
Mutta loppujen lopuksi se oli kyllä ihan turha käynti..mutta tulipas tehtyä [:D]

Oi oi..teillä on jo noin vanha rotikka [:)].Se on ihan kadehdittava ikä rotikalle!!
Meidän Roope-rotikka täytti juuri 5-vuotta eli on vielä sellainen nuori,salskee komia poika
Heh..taitaa sitten olla rotikoilla "sukuvikana" tuo inhokki vesisateeseen [;)][:D]


(.) Tänään aamuarvo "vain" 5,4 [:)][:)].Meikkis oli ihan onnessaan,kun kerrankin paastoarvo alkoi alle 5,5:n [:D]

Ihana ihana ilma ulkona [8D][8D][8D]..
Mää olen asunut muksujen kanssa ulkona [;)]..
Aamulla tosin en ollut yhtään näin virkeällä päällä.Kun vein aamulenkillä koiria pellolla,niin siinä samalla sitten oksentelin [:'(].Koirat katsoivat ihan ihmeissään,että mitä toi akka oikein tekee,kun välillä vauhdista kyökkii [:D][:D]
En sitten muistakaan,että koska olisin viimeksi oksentanut [8|]


IHANAA VOINTIA KAIKILLE [:)][:)][:)]

Yönsäde ja Mini rv 19+1
 
[:)] HUOMENTA HUOMENTA [:)]



SHANI: Mulla on ainakin nyt tämän pahoinvoinnin ja oksentelun kanssa ollut niin,että rv6 lähtien olen halaillut pönttöä päivittäin sekä voinut pahoin 24h/vrk:ssa.
Mulla helpotti oireet vasta ( muistaakseni ) rv 16-17.
Ja nyt tosiaan eilen pitkästä aikaa ihan yllättäen ykäilin aamulenkillä [:'(]
Ja kyllä mulla ainakin tämän pahoinvoinnin kanssa on vähän tällaista vuoristoratamaista toimintaa eli välillä tekee pahaa ja sitten on taas "pahoinvointi vapaita päiviä" [;)]
Eli eiköhän tuo sinunkin myöhään alkanut yökkäily voi olla ihan normaalia?
Tietysti oudoltahan se kuulostaa,jos sulla nyt vasta alkaa raskausoireet [8|][:D]
Tsemppejä mittauksiin [:)][:)]


( . ) Aamupaastoarvo tänään 5,5 [:'(]
Hitsit,että muo hävettää,nolottaa [&o][&o]..Mää olen ihan vallan laistanut kaikki muut mittaukset,paitsi aamumittaukset.Eli olen mittaillut vain joka aamu tuon paastoarvon.Munhan piti mittailla myös pari kolme kertaa viikossa ennen ateriaa olevia arvojakin sekä joskus myös tunti ruoan jälkeen olevia arvoja.
Nyt mää kyllä otan itseäni niskasta kiinni *lupaa hän'

Hemmetti..Eilen kävin lääkärissä,kun nämä mun hengenahdistusoireet pahenivat.
Lääkäri määräsi nyt sitten kortisonilääkityksen ja sen avaavan lääkityksen.Eli nyt on sitten kunnon astma lääkkeet päällä [&:]
Mää olen niin lääkekielteinen ihminen raskausaikana,että oikein harmittaa ruveta käyttään kortisonilääkitystä nyt.Mutta lääkäri kyllä sanoi ja vakuutti,ettei siitä ole sikiölle mitään haittaa.
Enemmän siitä on haittaa,kun äiti kärsii hapenpuutteesta raskausaikana.


IHANAA VOINTIA KAIKILLE [:)][:)][:)]

Yönsäde ja Mini rv 19+2
 
ÄÄÄ,nyt tuun tänne taas valittaan omaa juttua!![:@] Ärsyttää niin vietävästi eilinen neuvolakäynti..
Olin lihonu 2 viikossa yli 2 kiloa! Kysyn vaan ihmeissäni ääneen et miten voi olla mahdollista ja neuvolantäti vastas siihen tosi töykeesti että niin kuinkahan tää on mahdollista[&:] Mitta oli kasvanu 2 sentillä eli oli nyt jo 33cm..Kokeili mahan päältä et missä asennossa vauva on niin sanoi tosi kylmästi vaan että hänen mielestään lapsivettä on normaali määrä että lapsi on jotenkin nyt vaan liian suuri,ja kohta kuitenkin ihmetteli kun ei löytänyt vauvan päätä kuitenkaan mistään että olisi voinut päätellä missä asennossa vauva on..No hienosti poikittain siellä sit jätkä oli ku sydänääniä kuunnellessa täti sit päätteli asennon..Ja lääkäri oli kirjottanu mulle lähetteen tädin mielestä kiireellisenä koska kysy että miks en ollu viikon sisällä käyny ultrassa[8|] No vaikea käydä tosiaan ku se aika on vasta tiistaina ja lääkäri tais mulle sanoa että 2-5 viikon sisällä tulee vasta se aika sinne..Lopuksi täti vielä kysyi että onko noi mun mittaustulokset ollu normaaleja eikä meinannu uskoa vaikka sanoin että on..Tuskin muutaman pienen ylityksen takia oon saanu vauvasta liian ison..
Itkin vaan koko eilisen illan sitä kuinka oon epäonnistunu tässäkin asiassa ja pilannu lapseni jo nyt[:(]
Enkä mä halua kertoa tolle neuvolatädille mitään mun päässä liikkuvia asioita koska se on vähän inhottava mua kohtaan..Muutenki ollu aina vaikeeta puhua muille omista asioista..
 
Heipsanta kaikille <3

Diabeteksen osalta nyt on käynyt ainakin niin, että mun aamupala ja lounas täytyy olla todella kevyttä ja melkeen pupun ruokaa. Iltasinkaan ei enää voi herkutella. Toissapäivänä olin pyörtyä kun aamulla nosti niin nopeesti arvot (ehkä jopa lähelle 10) , olin pyörtyä autoon. Eli ei enää edes oma tekemää sämpylää juuston kanssa aamulla. Nyt taas kun syö oikeen, arvot on todella hyvät. Mutta säikäytti tosi kovasti. Tämä huippaus toistui vielä yli puoleen päivään saakka, aina syömisen jälkeen.

Äippäpolin toiminta on huonoa vaan oli neuvolalääkärikin onneton, jolla kävin eilen tuon huimauksen vuoksi. Hänen mielestä se on vaan jostain niskavaivasta. [:@] Kyllä minä jo tunnistan lihasjäykkyydet ja niistä johtuvat kiristykset ja huippaukset. Eli ei nykysin ilmeisesti selvitetä mitään asiaa kunnolla.

Mystis, on kurjaa jos jää huono mieli käyntien jälkeen. Itselle käynyt niin melkein joka kerta. Mutta ethän sinä ole epäonnistunut ja pilannut lastasi kuitenkaan. Joskus se paino pompsahtaa, katselee nyt eteenpäin vähän syömisiä ja tasoittaa painonnousun. Tsempit siihen.

Ja minun henk,koht mielipide on se, että ei sitä mahan päältä tunnustelamalla varmaa lapsen painoa ja kokoa voi tietää. Kun ultrallakin menee arviot usein ihan mönkään. Arvioivat kuopuksen olevan vähän ennen synnytystäkin yli 5kg painavaksi ja kuitenkin oli normit 3860g

Yönsäde, minua varoittelivat hengenahditusoireista, kun minulla on pientä taipumusta astmaan. Pelkään muutenkin hengenahdistuksia, kamala jos niiden kanssa pitää loppuaika sitten kituutella. Toivottavasti sulla helpottaa lääkkeet!!!

Vinkki tuohon lautasmalliin, se on vähän vanhanaikainen. Eli hiilareista tulisi siirtää enemmän proteiineille ja hiukka terveille rasvoille. Paljon puhuttu tästä opinnoissa ja onhan siitä paljon mediassakin. Varsinkin me diabeetikot, vähemmän hiilareita. Hitataita hiilareita kun niitä joskus syöpi =)

Tuo aamupahoinvointi tai ihan sellanen pahoivointi jota on mihin kellonaikaan vaan, on väsyttävää ja kamalaa. Itselläkin alkuraskaus meni yökkiessä, eikä ne etovat olot edelleenkään ole helpottuneet kokonaan. Hampaiden peseminen on hankalaa edelleen, meinaa yökittää joka kerta. Ja jos alkaa yökkimään, niin helposti tulee oksennus. Tietyt ruoat ja asiatkin saa yökkimään. Kalan haistaminen ja näkeminen saa heti kakomaan.


Diabetkseen vielä sen verran, että ruokavalion muutos ei näy heti arvoissa välttämättä. Minulla piti pari viikkoa oikoa syömisiä, kellonaikoja ym ja sen jälkeen arvot lähti laskuun.

Jaksamisia kaikille


Terkuin Mami ja tyyppi rv 25 täynnä
 
[:)] HYVÄÄ PERJANTAITA TÄNNEKIN [:)]



SHANI: Hienoa hienoa,että mittatulokset ovat olleet kauniita [;)][:)][:)]
Nami nami..tortilloja [8D][8D].Määkin söisin niitä mielelläni,mutta kun mulla on tämä hemmetin keliakia [:'(].Citarissa tosin myydään gluteenittomia tortilloja,mutta YÖK,ne maistuu ihan sananko mille [;)][:'(]
Nooh,saitko nyt sitten tortillojen jälkeen erinäköisiä mittatuloksia [;)]?

Mulla on ä-poli vasta 11.10..Silloin siis ylilääkäri tekee rakenneultran ja samalla katsotaan ensimmäistä kertaa näitä mun verensokeriarvojani.Eli oikeestaan mun ei ole vielä ollut "pakko" mittailla muita arvoja,kuin noita aamuarvoja [:D].
Mutta neuvolan täti sanoi viime käynnillä,että voisin jo pikkuhiljaa alkaa mittailemaan myös muitakin arvoja aina välillä.


MYSTIS: Voi ei..olipas sinulla todella ikävä neuvolan käynti ja eritoten tuo neuvolan täti [:@]
Onko sulla turvotuksia,mistä tuota painoa olisi tullut lisää?
En kyllä yhtään ymmärrä tuollaisia ammatti-ihmisiä,jotka ovat noin töykeitä,epäammattilaisia ja empaatittomia toisia ihmisiä kohtaan.
Onneksi pääset pian sinne ultraan,niin siellä sitten näkee sen vauvan tarkemman koon sekä asennon!!
Eikös teillä ollutkin mahdollista,että vauva olisi vanhempi?Eli hedelmöittyminen olisi tapahtunut aiemmin,mitä neuvolan korttiin on merkattu?
Että siis senkin takia teidän vauvan koko olisi isompi viikkoihin nähden?
Et sinä rakas ystävä ole epäonnistunut missään,etkä todellakaan pilannut lastasi [:)]
Odottele nyt rauhassa ultraan ja siellä varmasti asiat selviävät oikeaan suuntaan!!
Koitahan piristyä [:)][:)]


MAMI76: Huimauksesta: Mulla on sitä päivittäin ja joskus todella rajuakin.
Mutta mulla se johtuu ihan verenpaineista.Eli mulla vaihtelee verenpaineet ihan yhtäkkiä esim.98/46 ja kohta mitattuna 134/67 [:-].
Oletko mittaillut verenpaineitasi,että voisiko huimaus siitä johtua?
Ja mulle ainakin gyne on sanonut,että huimaus on niin tavanomainen ja vaaraton oire raskaana oleville;ihan niinkuin pahoinvointi,väsymys ja päänsärkykin.
Mutta todella ikävä ja hankala vaiva se on [&:]
Ihanaa,että sinulla on arvot pysyneet hyvinä ruokavalion avulla [:)][:)][:)]


(.) Tänään aamupaastoarvo oli 5,6 [:'(].
No,onneksi mulla ei ole enään aamupaastot nousseet kuutoseen tai sen yli [:)]
En ole vieläkään "muistanut" mittailla noita ennen ateriaa olevia arvoja [;)]
Ei ole vielä minulle pakollista,joten ei haittaa [:D]
Katsotaan sitten,että mitä ylilääkäri sanoo 11.10.

IHANAA VOINTIA KAIKILLE [:)][:)][:)]

Yönsäde ja Mini rv 19+3
 
Shani, minäkin jatkan sitten mittailua tunti syömisestä, en sen aloittamisesta. Jostain olin lukevinani, että pitäisi mitata syömisen aloittamisesta, mutta en ymmärrä miten arvo voisi olla mitenkään fiksu, jos on puputtanut 45 min ja mittaa 15 min päästä arvon.

Minä en luota tuohon mittariin, ja tunnen itseni ihan hölmöksi. Järjen mukaan kahden peräkkäisen mittaustuloksenhan pitäisi olla lähes samat? Mittasin 8,6 arvon, ja ajattelin tarkistaa sen. Seuraavalla kerralla 3 min päästä sain arvon 9,7 (!!!) ja siitä 3 min päästä 10,1! Toisena päivänä mittasin ensin 8,3 ja 2 min päästä 6,4... Neuvolassa ilmaisin huoleni ja täti totesi ettei ymmärrä mittareista, mutta en saa hakea itselleni hyviä arvoja... Täytyy sanoa, että verenpaine hieman nousi. En kyseenalaista raskausdiabetestani, kyseenalaistan mittarin. Mitä järkeä olisi piilotella rd:sta? Sain tosiaan viikko sitten perjantaina mittarin ja nyt keskiviikkona lähetteen äitipolille, koska kolmen päivän mittauksien 15 arvosta kolme oli koholla. No, onneksi sain, koska sinne soittaessa kätilö kyseli ensimmäiseksi onko mittaria tarkistettu, ja vasta sitten pääsin kertomaan omat huoleni. Maanantaina pääsen labraan tarkistuttamaan näyttääkö heidän mittauksensa samaa kuin mittari. Helpotti huomattavasti, kun joku otti tosissaan, vaikka mittaustulokset eivät lopulta heittäisikään paljon. On paljon helpompi jatkaa mittauksia, jos tuntee, että siinä on mitään järkeä. Onko kukaan muu tehnyt mittarilla peräkkäisiä mittauksia? Saako kukaan muu isoja heittoja niissä?
 
Heippa!

Mulle neuvolassa sanottiin et mittaus tunnin päästä ruokailun lopettamisesta. Mulla on aika hyvin pysyneet arvot sallituissa rajoissa ruokavaliolla ja syömällä parin tunnin välein [:)] Paastoarvo on muutaman kerran noussut 5,6-5,8 mutta huima muutos jo nyt sokerirasituksen 7,4 tulokseen. Mulla tuntuis olevan toi säännöllisesti ja usein syöminen se juttu, millä saan arvot pysymään kohdillaan. Tosin tässä on vasta vajaa viikko mittailtu, mutta suunta näyttää oikealta [:)]

Mukavaa sunnuntai-päivän jatkoa ja matalia sokeriarvoja kaikille [:)]
 
mullekin on neuvolassa sanottu, että tunnin arvo mitataan tunnin päästä siitä, kun on lopettanut syömisen. itse laitan aina puhelimesta herätyskellon soimaan, muuten jää mittaukset mittaamatta. [;)]

mulle soitettiin osastolta yks päivä, että olivat viime viikolla antaneet mulle sieltä väärät insuliinit. [:-] sain pikainsuliinin sijaan sellaista, jossa oli sekä pitkä että lyhytvaikutteista... ei mikään ihme, ettei arvot ruuan jälkeen pysyneet sillä kurissa, ja syömisten välissä saattoi arvot laskea vähän liiankin alas... [8|] sain sitten uuden, tällä kertaa oikean, insuliinin, ja sen kanssa oon saanut jo laillisia arvoja ruuan jälkeen. olokin on paljon parempi (jos niin voi sanoa tän loppuraskauden pahoinvoinnin ja oksentelun keskeltä)! [:D] toimivan insuliinin myötä on nyt päässyt diettikin vähän lipsumaan, kun sen avulla kuitenkin pystyy jo vähän herkuttelemaankin! olin tosiaan 20 viikkoa ilman MITÄÄN herkkuja, ja niin tiukalla dietillä ettei mitään rajaa... eli oon mielestäni ansainnut jo pikkuisen hyvyyksiäkin! [:D]

tsemppiä kaikille sokeriarvojen kanssa kamppailuun! [:D]
 
Kiitos tuesta [:)]
Joo voi olla mahdollista että olisi siis vanhempi kun tuo laskettuaika on vaihdellu vähän..
Mä oon saanu muutaman kerran eri tuloksen kun oon kaks kertaa mitannu,et eka keskisormesta ja toisen varmistuksen nimettömästä niin arvo on eri[8|] Mut ei oo koskaan ollu isompi lukema vaan on alhaisempi arvo ku ekalla mittauksella..
Sullahan on Yönsäde paastoarvo normaalin lähettyvillä,eli josko se joku kerta näyttäis alle 5.5 [;)]
Hyviä arvoja kaikille nyt!![:)] Täytyykin tästä lähteä mittaamaan niin ei unohdu[:D]
 
[:)] HYVÄÄ UUTTA VIIKKOA KAIKILLE [:)]



SHANI: *taputtaa taputtaa* [:)]..Aivan mahtaa on kuulla,että olet saanut ruokavalion avulla arvosi noin hyviksi [:)][:)]!!

Heh..Mulla olisi ihan sama,jos karkkia söisin,ettei se jäisi siihen yhteen/kahteen,vaan siinä menisi koko pussillinen [8D][&o]
Mutta mun oikeestaan tekee harvoin muutenkin mieli karkkia ( onneksi [;)] )..vaan minä olen enemmänkin sellainen mässäilijä eli tykkään hyvästä ruoasta esim.kunnon piffi kera kermaperunoiden [8D][:D]
Eli meikäläinen tosiaan mässäilee kunnon ruokaa viikonloppuisin.Viikolla sitten syödään kevyemmin [:)]


SANNA: Minä olen useastikin mittaillut pari kertaa ja myös minun mittarini on antanut erilaisen arvon [:-].Mutta siihen mittatulokseen voi vaikuttaa sekin,että kuinka kunnollisen veritipan siihen liuskaan saa?
Mutta sulla on ollut noin suuria heittoja,että ihan hyvä on kyllä viedä mittari "kuntotarkastukseen" [;)]


TIPSI: JEE..Sielläkin on nyt hienosti pysynyt arvot kohdillaan ruokavalion ansiosta [:)]
Jatkappas samaan malliin..hienoa!!


SINNAH: Siis mitä [:-]..Mitä tunarointia siellä sinun sairaalassasi oikein on ollut,että väärät inskat on annettu..huh.
Onneksi nyt sait oikeat insuliinit ja olotilat ja arvot alkavat olemaan kunnossa [:)][:)]
Koskas sulla onkaan se H-hetki?Eli paljonkos sinulla on jo viikkoja kasassa [:)]?


MYSTIS: KIITOS [:)]
Kyllä..Olen aika onnellinen,kun mulla on nyt noi aamupaastoarvot alkaneet olemaan aika hyviä nyt [:)]
Vieläkään en ole muistanut mittailla noita ennen ateriaa olevia arvoja [&o][:D]
Eikös sinulla olekin jo tällä viikolla se ultra?
Paljon tsemppiä ultraan [:)][:)][:)]
Ja tulehan kertomaan sitten kuulumiset!!



( . ) Aamupaastoarvo tänään 5,5.
Hei,mulla ei edes viikonloppuna tuo paastoarvo ylittänyt tuota 5,5:sta!!!!!!!!!!!Happy happy happy [:D][:D][:D]

Ihana ilma [8D][8D][8D]
Muistakaa tytöt ulkoilla tänään reippaasti ja nauttia ihanasta ruskasta [8D][:)]


IHANAA VOINTIA KAIKILLE [:)][:)][:)]

Yönsäde ja Mini rv 19+6
 
Yönsäde: tosi hieno juttu, että nuo aamupaastot ovat pysyneet nyt noin hienostisiellä 5,5:n oikealla puolella! [:D]

joo tyksissä vähän kämmäsivät noiden insuliinien kanssa... neuvoassa siitä tänään kerroin, terkka sanoi, ettei siitä oltu edes mitään kirjoitettu tietoihin. mahtoi hoitsuja hävettää (vähän pitää kollegoja morkata, kun itsekin olen ammatiltani sairaanhoitaja). [;)] no, pää-asia ettei mitään vahinkoa päässyt sen enempää käymään, ja että nyt on oikeat liemet kehissä. olokin on paljon mukavampi, kun ei ole jatkuvasti liian korkea tai matala sokeri.

viikkoja mulla on jo kasassa 36+6, eli ei enää pitkälti jäljellä! [:D] tosin nää vimpat viikot tuntuu taas matelevan niin hitaasti, mitä varten muilla menee aika aina paljon nopeammin? [;)]

onko kellään muuten mitään tietoa, että jos mittarista vaihtaa patterin, pitääkö sitä jotenkin sit testata sen jälkeen, vai toimiiko se sitten taas "ihan normaalisti"? mulla on nyt mittarissa alkanut palamaan patteri valo, ja uus patterikin on ostettuna, mutta en oo vielä sitä vaihtanut, kun en tiedä, toimiiko se sen jälkeen moitteettomasti... [8|] ei oo koskaan sellaistakaan tarvinnut tehdä. [:D]

SinnaH 36+6
 
[:)] AURINKOISTA TIISTAITA [:)]



SINNAH: Heh..uskon hyvin,että hoitsutätejä hävetti ja pikkaisen omat mokailunsa [:D]
Mutta onneksi tosiaan sulla on nyt oikea lääkitys päällä ja olotilasi on paljon parempi [:)]
Ahaa..sinähän hoitsu [;)].Minä olen myös ENTINEN erikoishoitsu.Tosin sitä työtä en ole tehnyt enään vuosiin.
Toki kotosalla hoitelen tuota ukkokultaani,lapsiani ja eläimiäni [;)]

Meillä patterin vaihtaa tuohon mittariin neuvolan täti [:)] ( täällä toimii hyvä palvelu ).
Kerran olen vienyt laitteen patterin vaihtoon ja tilalle sain uuden koneen [:)]

Hui ja wau..Sulla noi viikot ja paukkuukin kivasti [:)][:)]
Ei enään kauaa!!
Eihän sinullakaan kai anneta vauvan mennä lasketun ajan yli?
Vai onko teillä siellä erilaiset käytännöt tuon asian suhteen?
Hyviä vointeja [:)]


SHANI: KIITOS KIITOS [:)]
Siis mitä [:-]..Miksei sinulla muka saisi tulla yhtään painoa raskausaikana?
Eihän se voi olla mahdollista [8|]?
ONNITTELUT ensipotkuista..ihanaa [:)][:)][:)]
Onkos teille tulossa nyt ensimmäinen lapsi?
Ja ONNEA vielä kerran hyvistä mittaustuloksista ja hyvin onnistuneesta ruokavaliosta [:)]



( . ) Aamupaastoarvo tänään 5,6 [:'(]
Tänään ajattelin vähän mittaillal myös aterian jälkeisiä arvoja,vaikkei mulla olekaan niissä ollut mitään ongelmia ikinä.
Myöskin ennen ateriaa olevia arvoja ( jos muistan [;)][:D] ).

Huomenna mennään perheen kanssa pikaisesti käymään kylpylässä.
Miehen sisko omistaa sieltä osakehuoneiston ja se on tämän viikon vapaa.
Päästään menemään kylpylään polskimaan ja sitten sinne huoneistolle lepäilemään.
Siis käymme vain pikaisesti..ikävä kyllä.
Molemmat kun olemme yrittäjiä,niin vapaapäiviä meillä ei juurikaan ole.
Mutta hyvä,kun päästään edes tuolla kylpylässä juosten käymään [;)][:D]


IHANAA VOINTIA KAIKILLE [:)][:)][:)]

Yönsäde ja Mini rv 20+0 <---- jee PUOLIVÄLI plakkarissa [:D]
 
Yönsäde: mukavaa kylpyläreissua! on tuo yrittäjän arki aikamoista... meillä mies lopetti juuri nuo yrittäjän hommat, kun ei oikein ollut riittävästi enää töitä. pitivät veljeni kanssa sellaista suht isoa puusepänverstasta. nyt mies on ollut kolme viikkoa kotona (työttömänä), ja on kyllä hänelle ollut tuo "loma" tarpeesee. viiteen vuoteen kun ei ole yhtään arkivapaapäivää pitänyt, paits jos jouluaatto on ollut viikolla. mies on nyt ainakin sitten vielä isyysloman kotona (aiemmista kahdesta ei ole voinut olla päivääkään), ja on kyllä tosi kivaa vaihtelua! tarvii vaan toivoa, että jatkossa saisi jotain töitä jostain.

Shani: mulle ei oo neuvolasta sanottu mitään painosta missään vaiheessa, muuta kuin ettei ihan kamalasti saisi nousta. mulle on noista aiemmista kahdesta lapsesta jäänyt kyllä ihan mukavasti extrakiloja... mulla on käynyt juurikin noin, että kun viikolla 16+0 aloin syömään ihan erilailla kuin aiemmin (eli suositusten mukaan dietille), niin paino tippui ensin muutamia kiloja, ja sen jälkeen on pysynyt melkein samassa koko ajan. viime neuvolassa (36+6) oli ekaa kertaa paino tulossa ylöspäin, jopa hurjat +500g. [:D] lähtöpaino mulla oli ennen raskautta 82kg, alkuraskaudessa oli suurimmillaan jossain kohtaa 83,5kg, ja nyt paino oli tuossa 36+6 neuvolassa maanantaina neuvolan vaa'an mukaan tasan 80kg. saa nähdä paljonko paino nousee synnytyksen jälkeen, kun saa alkaa taas herkuttelemaan... [;)] oonkin vitsillä heittänyt, että pakkaan sairaalaan repullisen herkkuja mukaan! [:D] tämä dietti on kyllä ollut elämäni paras laihis, nyt menee jalkaan taas farkut, jotka ei oo 4 vuoteen nouseet reisistä enää ylöspäin. ...vaan selväähän on, että tähän loppuun paino saattaa vielä nousta muutaman kilon, mutta se ei minua kyllä yhtään haittaa. nyt kun sain nuo insuliinit, oon vain tyytyväinen, että saa syödä taas "normaalin" verran. kun tuntuu, että 1,5-vuotias tyttöni on saanut syödä kesällä isompia ruoka-annoksia kuin minä! [8|]
 
[:)] SE ON LOKAKUU NYT TYTÖT [:)]



SHANI: KIITOS KIITOS
Tuota kröhöm *nauraa*..kylpyläreissu oli nopea ja kiva reissu;varsinkin lapsille.Mutta minulle;vanhalla ja ränsistyneelle mammalle tuo reissu oli vähän rasittava(kin) [;)][:D]
Meillä kun on tosiaan 4 alle 6-vuotiasta villiä lasta,niin tuo reissaaminen heidän kanssaan ei ole aina mitään kovin rauhallista *viheltelee*

Vielä kerran SUURET ONNITTELUT ESIKOISESTA
En muista kyllä yhtään,että olenko jo onnitellut [&o]

Saanko udella ( ei todellakaan ole pakko vastata [&o] ),että onko sinulla kuinka paljon ylipainoa?
Mutta olkoot kuinka paljon tahansa,niin minun mielestä aika rankkaa ja tiukkaa ohjetta on sulle neuvolassa annettu [&:]?
Siis joka toinen päivä vaa'alle..huh huh.Siis eihän siinä tosiaankaan ole mitään järkeä.Ainoastaan tosiaankin niinkuin itsekin sanoit,niin äidille tulee hirveet paineet.Ja raskaana olevalle äidille ei saa antaa mitään lisäpaineita..ni kerta.
Ja tuosta painon noususta raskausaikana..Siis kyllähän sitä painoa tulee jokaiselle äidille pakostakin raskausaikana!!Sen tiedän,että jos äidillä on paljon ylipainoa,niin silloin hänelle ei saisi tulla yhtä paljon painoa raskausaikana kuin ns.normaalipainoiselle.Mutta että ei saisi paino yhtään nousta,niin sellaista en ole ikinä kuullutkaan [:-]
Koitahan jaksella [:)]


SINNAH: KIITOS [:)]
No,mulla on se hyvä puoli tässä yrittäjyydessä,että teen töitä kotona ja saan samalla hoitaa lapsia kotosalla [:)].Ei tarvitse viedä lapsia mihinkään päivähoitoon [:)]!!
Raskasta ja rankkaahan tämä on,kun kokoajan olet kiinni lapsissa,kodissa ja töitäkin pitää tehdä,mutta kyllä tämä paljon antaakin.Saa nauttia lapsistaan koko päivän
En minä varmaan enään osaisikaan olla töissä kodin ulkopuolella [:D]
Varmasti on ihanaa,kun miehelläsi on nyt mahdollisuus olla isyysloma kotona lasten kanssa [:)][:)]
Pidän teille kovasti peukkuja,että miehesi saa sitten työpaikan,kun se on ajankohtaista [:)]
Wau..Tuota sinun painoasi [:)]!!Sinä siis painat vähemmän kuin ennen raskautta [:-]..ihan mahdotonta [:D]..tai ei näköjään mahdotonta vaan todella hieno saavutus *nostaa hattuaan*



( . ) Jeps..tuossa jo SHANILLE kerroinkin meidän kylpyläreissusta [;)][:D]
Eli pääsimme päätavoitteeseen eli lapset nauttivat täysin rinnoin,mutta tämä vanha äiti vähän väsyi [;)]
Kotona on aina helpompaa [;)]

Tässäpä aamupaastoarvot kolmelta päivältä..eli keskiviikkona mahtavat 5,3 [:)] ,torstaina ihan huimat 5,9 [:o] ja tänään 5,6.Pientä heilahtelua on.
Kumminkin ruokailut ovat olleet samaa linjaa.Keskiviikkona mittasin ennen lounasta olevan arvon ja se oli kauheet 6,7 [:o].
Sen jälkeen en sitten enään ole "uskaltanutkaan" mittailla muuta kuin noita aamuarvoja [:D]..joopa joo.
Keskustelen sitten vasta ä-polilla noista muista mittauksista,että pitääkö niitä tehdä jatkossa ja kuinka usein?

Vauva liikkuu todella hienosti ja useasti päivittäin [:)]
Ja nuo muutkin ipanat kyllä liikkuvat ihan kivasti täällä kotona joka päivä [;)][:D]


IHANAA VOINTIA KAIKILLE [:)][:)][:)]

Yönsäde ja Mini rv 20+3
 
Takaisin
Top