Raskausdiabetes

Paastoarvot on lähtökohtaisesti aina yli 5,5 pahimmillaan on olleet 18 paikkeilla. Ruokailun jälkeiset on olleet aina kunnossa, yksi tai kaksi on niissä ylityksiä.
Insuliini aloitettiin juuri noiden paastojen takia. Jos heittoa on enenmän ruokailun aikaisissa pyritään sitä kaiketi hoitamaan ruokavaliolla mahdollisimman pitkälle.
Insuliini annostus myös vaikuttaa käynteihin, nyt mulla annostus 50ky kun aloitin lääkityksen oli se 8ky
Paastoihin on vaikea vaikuttaa ruokavaliolla, vaikka kuinka tarkkaan katsoo on ne ihan mitä sattuu, ainakin mulla ollut. Ensi viikolla käynnistys mahdollisesti kun nyt alkaa vauva olemaan viikkoihin nähden suuri ja vatsaympärys on lähes yli ylä käyrien:sad001

Sanoisin että viikossa on kaksi hyvää arvoa muut on yli.
 
Kiitos vastauksesta! Oli taas tarpeellista tietoa, kun mullakin ongelma oli nimenomaa noissa paastoarvoissa, nyt tosin olleet vielä hyvät...

Toivottavasti kaikki menee hyvin ja saat vauvan pian syleilyyn! :)
 
Mulla on kans ollu noi paastot mitkä kohoili, mut tosi minimisti eli paasto ollu korkeimmillaan 6, aterian jälkeiset ollu ok, muutamaa ylitystä lukuunottamatta ja siis mulle eivät suostuneet ees alottaa insuliineja tässä vaiheessa, eka piti kokeilla myöhäsempää proteiini ja kuitupitoisempaa iltapalaa, sitten piti käydä yöllä proteiinia syömässä, mutta kun noista ei ollu apua tohon paastoon, niin sitten aloittivat vasta tablettilääkityksen ja sanoivat vielä ettei noilla ylityksillä insuliineja olla aloittamassa että kokeillaan eka tableteilla ja sitten jos ne ei tehoo niin katotaan jatkoa...

Ja mulla siis alkuun autto noi kikka 2, mut niidenkin tehoominen sitten loppu jonkun ajan päästä aloituksesta ja sain tabletit avuksi..
 
Muokattu viimeksi:
Minulla on ollut ongelmia sokereiden kanssa jo ennen raskautta, paastoarvot olivat yli kuuden, enimmillään 7,1. Tämän aiheutti liikkumattomuus, väärä ruokavalio tai oikeastaan väärät ruokailutavat ja liian pitkät työpäivät stresseineen. Tätä lähdettiin hoitamaan reilu puoli vuotta ennen raskautta liikunnalla ja ruokavaliolla.

Pyysin pääsyä sokerirasitustestiin jo ihan heti raskauden alussa, onneksi. Rasitustestissä arvot olivat 5,9, 10,8 ja 7,1. Tämän jälkeen sitten tiukkaa ruokavaliota ja liikuntaa, meillä kotimittaroitiin kolme viikkoa 4 krt viikossa ja 4 krt päivässä. Arvot eivät onneksi olleet koholla viikolle 18 asti.

Tästä mittaus jatkui 2-3 krt viikossa ja 4 krt päivässä. Tässä vaiheessa pahinta on ollut itsekontrolli, kun ei tarvise niin usein mitata tekee mieli syödä herkkuja, varsinkin illalla. Ja (ehkä) ylityksiä 5,5 on alkanut tulemaan. Neuvolassa ei kommentoitu aamun 5,5 paastoarvoihin mitään, ja äitiyspolilla ne käsitetään ylityksiksi. Tämä tuli puheeksi ultrassa, en ole vielä äitiyspolin asiakas.

Äitiyspolilla kerrottiin että aamun paastoarvo tulisi mitata 8-10 h päästä edellisestä ruokailusta. Huomasin että kun nukuin pitkään tai kun en ollut syönyt ennen nukkumaan menoa mitään elimistö lähti tuottamaan sokeria ja varmaankin siksi arvot olivat 5,5 tai vähän alle. Paastoarvon kuulemma pitäisi olla jotakin 4-alkavaa normaalisti.

Nyt on syöty illalla ja herätty hyvissä ajoin aamulla ja mitattu aamuarvo joka päivä. Yritän ruokailla 6 krt päivässä ja vähän kerrallaan vähillä hiilihydraateilla, liikuntaa vähintään 3 krt viikossa. Ehkäpä on ihan hyväkin tehdä aamusokeritestaus päivittäin, jolloin ruokavalio ei karkaa lapasesta. Arvot eivät ole enää 5,5, mutta nyt ollaan vasta viikolla 21 . Pelottaa mitä sitten kun ollaan lähellä viikkoa 30? Parasta raskausdiabeteksessä on ehkä ollut elämänmuutos, ja että arvot ja olo ovat parantuneet ajasta ennen raskautta. Vauva on hyvä syy lähteä muuttamaan tottumuksiaan.
 
Takaisin
Top