Raskausdiabetes

Joo, näin täytyy tehdä. Koitan huomenna soittaa sille terkkarille, kun pitää muutenkin varata seuraava neuvola-aikaja kysyn uudestaan näistä mittauksista. Ja taidan sit soittaa sinne Naistenklinikallekin, ihan varmuuden vuoksi. [;)]

Nyt oon niin väsyny, että meen sohvalle kutomaan. [:)]
 
Mä asun keski-suomessa[:)] No meillä suositellaan liikelaskentaa vasta rv30--> ja ainakin 10 liikettä pitäs tunnin aikana tulla,eli näissäkin siis eroja[:D]
No mut kyl tää nyt taas painaa menemään ku viimestä päivää eli ihan hyvä että joskus on hetken liikkumatta kun tuntuu ettei tää nuku koskaan[:D] tunnen liikkeitä päivällä koko ajan ja samoin öisin joten ihmettelen et missä välissä tää oikein lepäilee..Iiks,mulla ei tosissaan enää kauheen pitkä aika ole h-hetkeen kun aloin tässä miettimään..Ja kun LA siis saattaa olla 26.11 tai 2.12,eivät voineet sanoa kumpi nyt on oikea..Mut ehkäpä sen takia oli rakenneultrassa vähän painavampi kun ois pitäny olla ku viikot näytti siis enemmän ku ois pitäny..Menkkojen mukaan LA ois ollu 18.11 ja toi on vaihdellu ihan koko ajan [8|] Ei haittais vaikka syntyis marraskuun puolella[:D] Ja noista liikkeistä et jos niitä ei tuntis enää ollenkaan niin tuskin ois enää paljon tehtävissä..
Oon tässä miettiny nyt et onkohan mulla pissatulehdus vai ei..Kun oireet ei sinänsä täsmää normaaliin tulehdukseen eikä ns. oireita ole joka päivä..Ja kun tätä on jatkunu jo jonkun aikaa niin luulis että ois pistäny päälle jo munuaisiin menneen tulehduksen..Kun mulla jää vessassa käynnin jälkeen pieni kirvelevä tai pistävä tunne ja tuntuu että vieläkin ois vessahätä,no käyn uudelleen ja tulee vielä jonkun verran ja sen jälkeen tunne lähtee pois..Ja oikeastaan jos on johonki lähdössä ja käy vessassa niin hetken päästä on ihan jumalaton hätä mutta tuleekin vaan muutama hassu tippa[:@] Ja näin ei siis ole aina..Et luulis jos ois tulehdus niin että ne oireet ois koko ajan..Mulla kun tosiaan "muutama" tulehdus ollu niin ajattelin ettei tää oikee nyt siihen täsmää..
 
mystis mä oon ymmärtäny, että raskausaikana voi melko helpostikin tulla pissatulehduksia, jotka on täysin oireettomia. Siskollani oli ja huomenna soittelen omien pissojen tuloksia, kun on kanssa ollu semmonen "funky"fiilis aina vessassakäynnin jälkeen. Olisin viime neuvolassa saanut jo tehtyä semmosen pikatestin, mutta neuvolantätsy ei niit pikatestei löytäny, joten laittoi ihan labralähetteellä. Eli kannatta vaik soittaa omaan neuvolaan ja kysellä asiasta.

* mun sokeriarvot edelleen puksuttaa samaa 5.4-5.8 väliä. Nyt insuliini jo 26ky. Neuvolan tätsynikin ihmetteli, että mikähän se mun insuliinin vaste loppujenlopuksi oikein on kun ei arvot tunnu muuttuvan ja ruokailuarvot kaikki "priimaa kamaa".
 
[:)] HELLOUTA TÄNNEKIN [:)]


EVE78: Saitko soitettua neuvolaan tai/ja naistenklinikalle?
Ja mitä siellä sanottiin noista mittauksista?


MYSTIS: No ei todellakaan tarvi tehdä mitään liikelaskentaa iltaisin,jos vauva liikkuu noin vilkkaasti päivisin [:D][:D]
Olen samaa mieltä Maamukan kanssa tuosta vti:sta raskausaikana.Eli olen kuullut myös,että raskaana ollessa tulee helpommin virtsatietulehduksia ja että raskaana ollessa se voi olla oireetonkin.Tai sitten oireet ovat ihan erilaisia kuin ei raskaana ollessa.
Eli kannattaa kyllä kiikuttaa pissanäytettä neuvolaan.


MAAMUKKA: Mulle viime raskaudessa sanottiin,että pitää vaan aina nostaa insuliinia 2 yksikköä ja niin kauan,että arvot ovat kohdillaan.
Mutta myös siellä sanottiin,että jos on jotain ongelmia,ettei arvot meinaa millään normalisoitua insuliinista huolimatta,niin sitten pitää soittaa kätilölle,joka hoitaa raskausdiabetes äitejä.
Toivottavasti saisit nyt pian noi paastoarvot tasapainoon [:)][:)]


(.) Mulla jatkuu paastoarvot samoissa luokissa ja täällä odotankin,että koska tulee ä-polille ensimmäinen aika?
Taidan keretä kyllä ensin käydä rakenneultrassa tuolla omassa sairaalassa [;)]
Mulle onneksi tekee rakenneultran ylilääkäri ja hän on luvannut samalla ultrata tuon minun oikean munuaisen ja maksan.Eipä tarvitse sitten erikseen käydä niiden takia toisella lääkärillä [:)]

HYVÄÄ VOINTIA KAIKILLE [:)][:)][:)]

Yönsäde ja Mini rv 17+1
 
Tällästä meillä siis nyt..
Lääkärineuvola(suluissa edellisen käynnin 16.8)

Rv 27+6 (24+4)
Sf 31cm (25cm)
Painon muutos +300g (+400g)
Hemppa 122 (131)
Verenpaine 119/84 (136/76)
Lapsiveden määrä N+? (N)
Tarjonta RT
Syke 160 ja liikkeet ++

Eli mun kohdun koko vastaa reilusti yli rv30,joudun äippäpolille ultraan jossa katsotaan onko mun laskettuaika laskettu päin mäntyä(niinku epäilty monta kertaa ku aina menty yläkäyrällä), onko lapsi kasvanu vaan liikaa ruokavaliosta huolimatta vai onko näiden viikkojen aikana lapsivettä kehittyny liikaa. Paikat kaikki kiinni suppareista huolimatta,eli ne ei oo vaikuttanu mitenkään. Pissakoetta en saanu annettua mun pissavaivan takia eli joudun viemään nyt pissanäytteen josta katsotaan ettei ole tulehdusta ja jos ei tulehdusta löydy niin vaiva johtuu siitä että kohtu painaa rakkoa joten se ei pääse tyhjenemään kunnolla. No pääsee kurkkaamaan masuun,toivottavasti ois vaan toi LA väärin ku sen kanssa niin paljon pelleilty jo.. Sokereita joudun mittailemaan samalla tavalla ku ennen[&:] En mä oo voinu kasvattaa tätä vauvaa noin paljon muutamassa viikossa ku oon ollu melkein syömättä[:(]
 
[:)] MOIKKA [:)]


MYSTIS: Hyvät neuvolakuulumiset oli,paitsi tuo SF-mitta oli kyllä aika hurjasti kasvanut lyhyessä ajassa [:-]
Kyllähän tuohon sf-mittaan vaikuttaa paljon vauvan asento,eri mittaajat,lapsiveden määrä ja supistukset.Mutta olihan sulla se silti aika melkoisesti kasvanut.
Hyvä,että pääset ultraan tarkastukseen [:)]
Eikös sulla kumminkin olisi paljon enemmän viikkoja,jos viikot laskettaisiin menkkojen mukaan?
Varmaankin sulla on la laitettu väärin?
Ja vielä yksi kysymys [;)]..Mitä viikkoja vauva vastasi np-ultrassa?
Mutta toivotaan,ettei vauva ole liian iso ja muutenkin kaikki on ultrassa hyvin!!


(.) Kakan marjat..määhän en vielä joudu mittailemaan verensokereita ennen aterioita,kun en ole vielä käynyt ä-polilla.Mutta eilen illalla mittasin ihan muuten vain verensokerit ennen iltapalaa.Ja verensokeri oli huimat 7,1 [:o][:o].Mulla jäi sitten iltapala syömättä,kun rupes ketuttaan niin paljon.
Jeps,nukuin vatsa tyhjänä ja aamulla mittasin verensokerin,niin se oli vielä 5,7 [:o][&:]

Mutta jotain positiivistakin [;)]
Vointi on ihan hyvä [:)][:)][:)][:)]..eli kohta voi jo sanoa,että karseet pahoinvoinnit on taakse jäänyttä elämää [:)]


Yönsäde ja Mini rv 17+2
 
Onpas ollu sinänsä korkealla ja aamullahan noi ois voinu olla vielä enemmän jos oisit syöny iltapalan[&:]
No menkkojen mukaan laskettu ois 18.11 mutta kun menkat ollu aina epäsäännölliset ja varsinkin pillerien lopetuksen jälkeen ne rupes tulee miten sun sattuu tai ei ollenkaan,niin mä en muistanu sitä edellistä menkkojen ajankohtaa tarkasti,vaan heitin jtn arvioo mikä on voinu heittää kyl paljonki..Tyhmänä en oo ikinä pitäny niistä mitään kirjaa kun nyt siitä ois ollu hyötyä[:@]
Mut ekassa neuvolan ultrassa laskettu siirtyi 27.11,seuraavassa neuvolan ultrassa 29.11 ja np-ultrassa laskettu siirtyi sit 2.12 ja rakenneultrassa vastas sit jonkun n. viikon isompaa..Mut kätilö sillon sano ettei se painoarvio nyt ihan tarkka ole ja ei se sinänsä mikää iso ollu..

Tulis nyt vaan se aika nopeesti..Mut tuskin tää mikään hälyyttävä tapaus on ku ei lääkäri pistäny sitä lähetettä kiireellisenä..Mut ite oon yrittäny miettiä kaikkee sellasta et mieli pysyis rauhallisena enkä panikois tätä..Esim että tää on ollu jossai ihme asennossa mittaushetkellä,ottanu nyt kunnon spurtin ja kasvaa sit lopun ajan hitaammin,että sitä lapsivettä ois tullu vähän enemmän tai jtn..En oo kyl varma onko sillä jtn vaikutusta ku en saanu sitä pissanäytettä annettua ja lääkärille mennessä oli rakko räjähtämäisillään ja maha meni siitä syystä muutenki isoks ja kovaks,ja en kehdannu sanoa sille lääkärille et pitäs vessassa päästä käymään..Mulla oli kyl rakenneultrassa ihan kauheen iso istukka ja se tos edessä ja neukku sano että sekin voi joskus nostattaa sitä mittaa isommaks koska mulla on koko ajan menny käyrien yli toi mitta
 
Yönsäde siis kyllähän tuo sinun paasto arvo on ihan normaali, ei ollenkaan liian korkea. Normaali arvo on kun se on alle 6.1mmo. Miksi tuosta olet pahoillasi? sehän kertoo että elimistö toimii ihan oikein. Itsellä lähete sokerirasituskokeeseen 28.9. tosin painoindeksin vuoksi, ei mulla ole ainakaan ennen tätä raskautta ole mitään sokeriarvoissa koskaan ollut. Toivon siis ettei nytkään.
 
ALKUPERÄINEN: IhaNainen
kyllähän tuo sinun paasto arvo on ihan normaali, ei ollenkaan liian korkea. Normaali arvo on kun se on alle 6.1mmo.


Raskausdiabetestä diagnosoidessa nuo raja-arvot on muuten eri kuin "normidiabeteksessä". Paastoarvon raja kapillaarinäytteestä on 5.3 mmol/l joten kyllähän tuo 5.7 yli "normiarvon" menee. Tavan diabeetikolla se raja on tuo 6.1 mmol/l.
 
IHANAINEN: Aivan kuten tuossa jo MYSTIS ja SASSYKISSA kertoivatkin,niin RASKAANA OLEVALLA on ihan eri viitearvot ( matalammat ) kuin EI RASKAANA OLEVALLA!!
Eli meillä raskaana olevilla paastoarvo pitää olla alle 5,3 mmol/l kun muilla ihmisillä se raja-arvo on sen 6,1 mmol/l.
Eli ihan sen takia olen pahoillani,kun mulla nämä paastoarvot menevät ihan liian korkealla kuin saisi!!
Eli mun paastoarvot eivät todellakaan ole normaaleita..ikäväkyllä!



Yönsäde
 
Noniin taas minä opin uutta, kiitos oikaisusta. Tarkoitus ei ollut pahoittaa mieltäsi Yönsäde, eikä tietysti muidenkaan. Nythän tiedän sitten itsekin arvioida niitä tuloksia testauksen aikana ja jälken.
 
[:)] ILTAA [:)]


MYSTIS: Onko sulla ennen tuon sf-mitan mitannut terkkari ja nyt sen mittasi lääkäri?
Meidän neuvolassa ainakin tuo neuvolantäti ottaa aika "tiukan" mitan,kun mittaa sf:n.Ja taas sitten kun neuvolan lääkäri mittasi sf-mitan,niin hän mittasi paljon löysemmin.
Eli lääkäri sai aina isomman mitan kuin neuvolan täti [:D].
Ja tosiaankin,kuten jo aimmen sanoin,niin mittaustulokseen vaikuttavat monet seikat eli juuri esim.vauvan asento,onko supistus juuri päällä,lapsiveden määrä ym.asiat.
Mutta kyllähän sulla oli aika paljon tuota sf-mittaa tullut pienellä aikavälillä?

Mutta kyllähän tosiaankin lääkäri olisi sanonut jotain,jos syytä olisi ollut huoleen!!
Eli odotat nyt ihan rauhallisin mielin ultraan pääsyä [:)].Joo,tiedän,että on helpommin sanottu kuin toteutettu [;)].Mutta yrität ainakin ajatella positiivisesti,että kaikki on ihan hyvin [:)].Ja varmasti onkin!!
Oliko mitään puhetta,että koska suunnillleen pääset ultraan?


IHANAA ILTAA KAIKILLE [:)][:)][:)]

Yönsäde ja Mini rv 17+2
 
IHANAINEN: Ainahan sitä ihminen oppii uutta [;)]..myöskin me vanhemmatkin.Siis puhun nyt itsestäni;vanhasta pierusta [:D]
Ehkä vähän pahoitin mieleni,koska mulle tämä raskausdiabetes on muutenkin vielä aika arka ja ikävä juttu [&:].
Ja sitten mulla oli vielä ennen raskauttakin jo näitä ongelmia..
Jotenkin vain ketuttaa,kun tietää,että jälleen joutuu insuliinille,kun nuo paastoarvot vain ovat kokoajan liian korkeat.
Olen vain tämän asian kanssa joskus vähän "herkällä" päällä [&o]
Anteeksi omasta puolestani,jos liian kärkkäästi korjasin asian [:o]
Toivottavasti sinä saat "puhtaat paperit" sokerirasituksesta [:)]


Yönsäde
 
Ennen joo neukkutäti mitannu ton ja nyt ekaa kertaa lääkäri..
Joo onhan sitä aika paljon tullu vaikka omasta mielestä ei tuo maha siitä edellisestä käynnistä ole edes kasvanu[8|]  No se lääkäri sano että 2-5 viikkoa saattaa mennä,et sillä aikavälillä pitäs ainakin aika tulla ultraan..Jos saa nopeasti ajan niin soittavat mutta muuten pitäs tulla kirjeellä sit kotia..Saa tuostakin kustantaa sen melkei 30e,ja mulla kun ei ole mitään tuloja eikä sossu edes avusta näissä mun laskujutuissa..
Mut onneks tää kaveri sentäs heiluu täällä masussa hyvin ettei sillä ainakaan hätää ole[:D] Enemmän olisin huolissani jos ei liikkus,mut vois kyl välillä nukkua koska mun unet on nykyään sellasta 5 tunnin luokkaa jos sitäkään..Illalla eikä yöllä nukuta ja sit kun saan unta joskus 2-3 aikaan niin herään jo aamulla tosi aikasin..Mut eipä päivän aikanakaan väsytä yhtään vaikka luulis[:D] Ja yleensä mun mennessä sänkyyn niin nää herran zumbatunnit vaan kovenee..Huomenna jos jaksais aamulla käydä labrassa pissimässä oikeen kahteen purkkiin[:D]
 
No tänään aamulla heräsin seitsemältä ku piti käydä labrassa antamassa pissanäytteet,mut enhän mä saanu ku yhteen purkkiin muutaman hassun tipan vaikka hätä oli ihan järjetön[&:] Sovittiin sit et meen antaan maanantaina uudelleen ja yritin sit ehtiä kotiin pissille ennen ku tulee housuun..En tiedä sit ku muutenki vaikee mulla pissata purkkiin,ja nyt kun pissaaminen vaikeeta ja sit ku tuol oli vaan yks vessa ihan siinä odotushuoneessa ja tuntu et kaikki kuulee ja sit joku koko ajan nyki sitä kahvaa niin kaippa mun ujopissa häiriinty..No mua tietenki alko kirvelemään ku pääsin kotiin,soitin neukkuun ja sano et lähimmän paikkakunnan labra on viel auki et voisin siellä käydä antamassa näytteen että sais viikonlopun aikana lääkkeet jos onkin tulehdus..No sinne mennessä mun rakko oli niin täynnä etten voinu kävellä suorassa ja kyllähän sain sitten tavaraa molempiin purkkeihin ja jopa keskittyä siihen pissaamiseen ihan rauhassa..No kirveleminen kyl loppui ja pissaaminen ollu ainakin vielä helppoa,saa nähdä miten illalla kun tuntuu silloin aina tuo vaiva pahenevan..Huomenna pitäs soitella ja kysyä onko niissä näytteissä ollu jtn vai ei..Sit kyl ihmettelen jos mitään ei löydy..Mut voisko esim hiivatulehduksessa esiintyä kirvelyä? Kun en ole varma mistä kirvelee,mut jostain tuolta alhaalta[:D] Ja siis pissaamisen jälkeen..Mut ei mulla ole mitään muita hiivan oireita..No saa nähdä[:)]
Tänään taas alottelin sokerien mittaukset ja eipä niissä mitään vikaa ole,verta kyl tulee sormenpäästä tosi helposti[8|] ennen sai pistellä ihan kunnolla mut nyt pikku tökkäys riittää kun jo tulee kauhee määrä..
 
[:)] PERJANTAITA [:)]


MYSTIS: Hyvä,että sait kuitenkin näytteen annettua [:)]
Eikö hoitaja voinut ottaa jo liuskatestiä pissasta?Siitähän olisi jo alustavasti nähnyt,että onko pissassa leukkareita,protskuja,verta?
Mutta onneksi tosiaan saat jo huomenna vastaukset!!
Ja jos seuraavan kerran vielä joudut antamaan pissanäytettä,niin pyydähän purkit kotiin ja ota näyte kotona [:)].Silloin ei ainakaan "ujopissat" häiriinny [;)]

Hitsit,kun mää en osaa sanoa tuohon hiivatulehdukseen yhtään mitään [8|]
Oiskohan täällä joku viisaampi joka voisi sanoa siitä jotain?
Mulla itselläni kun ei ole ollut kuin kerran elämässäni hiivatulehdus ja pissatulehduskin kai pari kertaa vain.
Mutta voisikohan tuo hiivatulehduskin oireilla eri lailla raskausaikana kuin normaalisti?
Mutta odotetaan nyt,että mitä tuloksia saat huomenna.
Jos pissatesti on nega,niin sitten kannattaa soittaa neuvolaan ja pyytää päästä gynen tarkastukseen.Kyllähän noi gynet osaa sitten katsoa,että onko hiivatulehdusta tai jotain muuta tulehdusta kyseessä!!
Eihän tuo kirvely nyt kuitenkaan mitenkään normaalilta kuulosta [&:]
Koitahan jaksella [:)]


(.) Jeps,hain tänään lisää liuskoja,että saan mittailla verensokereita.
Täti nyt sitten sanoi,että pitää ainakin sen kolme kertaa viikossa mitata myös noita ennen ateriaa olevia arvoja ja sitten tunti ruokailun jälkeen olevia arvoja.
Joudun nyt sitten "korkata" tuon oikean kädenkin [;)]..olen nyt vain ottanut näytteitä pelkästään vasemman käden sormista,kun olen ainoastaan vain noita aamuarvoja mittaillut tähän asti.
Kahtotaan nyt,että mitä mulla näyttää nuo ennen ateriaa olevat arvot [&o]??


IHANAA VOINTIA KAIKILLE [:)][:)][:)]

Yönsäde ja Mini rv 17+3
 
No eipä ne mistään liuskatestistä mitään sanonu[&:] Vaikka kyl itse tiedän et siitä ois nähny..
Meillä ei saa purkkeja kotiin täällä[:@] Aamulla labran täti sano vaan että he eivät hyväksy kotona tehtyjä pissanäytteitä,mutta kuka ääliö niissäkään haluais esim huijata jos on oikeesti jtn vaivaa ja haluaa siihen apua..Mut voihan se olla jtn hygieniajuttujaki,kenties..Ja täältä menee näytteet suoraan jyväskylään katsottavaksi mutta kyllä jyväskylässä olen saanu tehdä näytteet kotona ja kerran jopa menin terveyskeskuksen luukulle kertomaan tilanteen että on pissatulehdus ja siinä se mies vaan totes että jos oon varma niin hän voi sanoa lääkärille ja että tuu kohta hakeen resepti,ei tarvinnu edes purkkiin pissiä,ja lähti tulehdus kyllä niillä antibiooteilla..Nii no hassua kyl on ettei tota ns.kirvelyä ole aina,vaan se vaihtelee päivittäin[&:] Nyt vedän täällä jotain puolukkaa ku siitä ei nuo tollaset pissapöpöt tykkää[:D]

Mä otan kyl aina noi näytteet vaan vasemman käden keskisormesta ja nimettömästä..En uskalla lähteä piikittelemään vasemmalla kädellä oikeen käden sormia ettei tuu vahinkoja[:D] Mulla jää kyl yleensä pieni piste tohon sormeen niin näkee ettei tuu tökittyä edelliseen reikään..

Toivotaan että nuo sinun arvot ois hyviä[:)] Pidän peukkuja täällä että olisivat normaalin rajoissa[:)]
 
Diabetksen kanssa mennään. Koen itse rasittavana koko mittaukset. En meinaa muistaa tehdä niitä millään.
Minulla on ollut kahdessa aikaisemmassa raskaudessa raskauden aikainen diabetes. Sillon arvot huiteli joskus 14 kin luokkaa, koskaan ei mainittu että olisi pitänyt insuliinia rueta käyttämään.
Reilu vuosi sitten todettiin 7.1 arvolla normaali 2-tyypin diabetes, nyt ollaan äippäpolilla joka kerta tuputettu insuliinireseptiä ja seurattu arvoja todella tarkkaan.
Paastot heiluu 4,7-6.0 välillä. 1h arvot ovat 5.7-8.0 välillä. Insuliinia ei ole aloitettu. Arvot pysyy kohtuudessa jos en herkuttele. Jos herkuttelen voi 1h arvo olla 9-10 luokkaa. En tiedä onko arvot kovinkaan hälyttäviä???

Syön koko ajan diformin retardia 2*500mg päivässä.

Hirvittää jos tässä joutuu insuliineille, pelkään että se laskee arvot liian alas.
 
Takaisin
Top