Raskausdiabetes

Yönsäde

Piirimestaruustason postaaja
[:)] HEIPPA [:)]

Ajattelin aloittaa tällaisen keskustelun tänne,jos täältä vaikka löytyisi muita odottavia äitejä,joilla on myös ongelmia sokereiden kanssa?

Mulla siis on ongelmana liian korkeat paastoarvot.Oli jo viime raskaudessakin ja silloin joudun käyttämään pitkävaikutteista insuliinia rv 30 lähtien synnytykseen asti.
Mutta mulla sitten oli myös vuosi synnytyksenkin jälkeen sokerirasituksessa paastoarvo koholla ja 1h 2h arvot matalammat kuin paastoarvo [8|].
Ja näin oli myös taas tässä raskaudessa,kun tehtiin sokerirasitus rv 12.
Eli paastoarvo mulla on korkea,mutta ruoan jälkeiset arvot matalat..outoa?
Nyt sain sitten verensokerimittarin kotiin ja joudun jälleen aamulla mittailemaan noita paastoarvoja.
Tänään aamulla jälleen paastoarvo reippaasti yli viitearvojen [&:],mutta tunti ruoan jälkeen arvo matala.

Eli nyt sitten tässäkin raskaudessa joudun melko varmasti aloittamaan insuliinin ja ravaamaan ä-polilla tarkastuksissa loppuraskaudessa.
Ensi viikolla menen lääkäriin,jos hän sitten osaisi enemmänkin kertoa tästä asiasta.
Kun kumminkin ruokavalio,painoasia ja liikunta-asia on ok.

Eli jos täällä on muitakin äitejä,jotka painivat samanlaisen ongelman kanssa,niin tulkaa vaihtamaan ajatuksia ja kuulumisia tänne!!
Tietysti toivottavaa olisi,ettei muita olisi,vaan minä olisin ainut joka kärsii tästä ongelmasta [;)]

Yönsäde ja Mini rv 14+1
 
Moro yönsäde!

Täällä toinen, joka taistelee juurikin noiden aamupaastoarvojen kanssa. Tämä ongelma kylläkin ollut jo ihan
teinistä lähtien, mutta ennen raskautta arvot silti pysyneet vielä jotenkuten "normaalien" alla.
Nyt mulla ollut jo viikosta 22(?) pitkävaikutteinen ja aina 2ky:n nostolla mennään. Nyt siis ollaan 20ky:n kohdilla :/
Ja täytyy sanoa, että polilla on välillä ollut aika paskamaiset fiilikset kun ei katota ihmista yksilönä vaan aina juurikin
niin että "ei pysy rajojen sisällä". Sen kanssa taistellut täällä...
 
Mulla todettiin raskausdiabetes kun sokerirasituksen kaksi arvoa oli vähän liian korkeita..
Nyt joutuu kotona mittailemaan mutta tähän asti aamun paastot ollu alle 5 ja ruoan jälkeenkin arvo on alle 6
 
Ei ole vertaiskokemusta tarjolla (ikävä kyllä vai onneksi?) mutta onpa mielenkiintoinen juttu! Onko siis niin, Yönsäde, että jos söisit säännöllisesti (myös yöllä vähän) etkä koskaan paastoaisi, verensokerisi pysyisi hyvinkin normaalilukemissa? Silloinhan ei ainakaan vauvalle aiheudu mitään vaaraa, vaikka sokeriaineenvaihduntasi olisikin omituinen, vauvallehan vaaraksi on nimenomaan sokerin ylitarjonta veressä koska se saa kasvamaan liikaa.

Eikö kukaan ole osannut selittää mitä arvelevat syyksi tuohon, että syömisen jälkeen verensokeri on jopa alhaisempi kuin paaston? Kuulostaa siltä, että ne mekanismit jotka aktivoituvat syömisestä (insuliinin vapautuminen vereen varmaan tärkeimpänä mutta on siinä muitakin muuttujia) toimisivat hyvin, mutta ne jotka aktivoituvat paastosta (kuten se, että maksa vapauttaa sokeria vereen) toimisivat jotenkin epänormaalisti. Kerro ihmeessä lisää jos jotain selviää, jännä juttu, olen utelias, jos sallit :-) Toivon myös kuten sinäkin että muita samanlaisista oireista 'kärsiviä' kertoisi itsestään.
 
[:)] MOIKKA JÄLLEEN [:)]

MAAMUKKA: Moikka [:)]
Kiva,kun saa vaihdella ajatuksia samojen ongelmien kanssa painivien kanssa.
Tosin ikävää,että tämän asian tiimoilta täällä keskustelemme [&:]
Mutta toki jutellaan täällä myös mukavistakin asioista [:)]

Sulla on siis jo teinistä lähtien ollut häikkää paastoarvojen kanssa?
Saanko udella,että mitä niistä on lääkärit sanoneet?
Kun mulla ennen raskauttakin oli sokerirasituksessa paastoarvo koholla,niin lääkäri sanoi,että sitä pitää seurailla.
No,sitten tulinkin raskaaksi ja yllätys yllätys myös raskauden aikaisessa sokerirasituksessa oli paastoarvo koholla ja 1h ja 2h arvot matalat.
Mulla kun näin aikaisessa vaiheessa jo paastoarvot ovat jo aika korkeita,niin tiedän kokemuksesta,että minäkin joudun taas pistämään itseeni pitkävaikutteista insuliinia jossakin vaiheessa raskautta [&:]

Hitsit,kun mää en muista,että paljonko mää pistin itseeni insuliinia viimeisinä viikkoina.Mutta mullakin oli juuri noin,että aina nostettiin se 2 ky:tä,jos paastoarvot vain pysyivät koholla.Sitten mulla kävi niin ikävästi pari kertaa,että verensokeri laski ihan liian alas ja tuli hirvee hypokohtaus [&:].

Onko sulla muuten ollut mitään fyysisiä oireita noiden sokereitten takia?
Mullahan oli jo ennen raskautta lievää huonovointisuutta ja joskus tärinää,kun verensokerit laski.
Nyt sitten tässä raskaudessa on ollut ihan järjetöntä väsymystä,päänsärkyä,huonoa oloa,joiden luulen myös osaksi johtuvan sokereista?
En tietenkään ihan varma ole,mutta ensi viikolla menen sisätautien erikoislääkärille ja kysäsen noista sokereista+tästä olotilasta.

Mua inhotti/nauratti viime raskaudessa,kun oli tämä raskausdiabetes se,että aina ä-polilla joutui käydä vaa'alla ennen tutkimuksia *viheltelee*
He kun luulivat/olettivat aina,että mun korkeat paastoarvot johtuisivat liiasta mässäilystä [;)]
Tosiaankin mulla on ruokavalio kohdillaan+liikunta +paino-asia,mutta sellainen kuva vaan tulee,että sekä hoitohenkilökunta että tavalliset ihmiset luulevat/olettavat,että raskausdiabetes on vain lihavilla ja laiskoilla ihmisillä [;)]..no,ei tietenkään kaikki läheskään niin ajattele,mutta jotkut "vanhankansan" ihmiset voivat vielä näin ajatella.
Ja se myös minua nauratti synnytyksen jälkeen,kun minua peloteltiin,että tulee "sokerivauva" eli vauva kasvaa ihan liian isoksi,kun minulla on raskausdiabetes.
Jeps,aina ultran mukaan vauva kasvoi käyrien alapuolella ja loppujen lopuksi meidän lapsi painoi 3400g ja oli 49 cm pitkä [:D].Eli tosi iso sokerivauva joo [;)]
Millaista kokoa teidän vauva on ollut ultrassa?
Ihanaa vointia sinulle ja käyhän täällä jatkossakin vaihtamassa ajatuksia [:)]

MYSTIS: Moikka [:)]
Wau..sulla onkin kotimittauksissa ollut todella hyviä paastoarvoja *peukuttaa*
Mulla on vähän suurempia arvoja noi paastoarvot [&o]
Hyvät on sulla ruoan jälkeisetkin arvot [:)]
Oliko sulla siinä sokerirasituksessa ne 1h ja 2h arvot koholla?
Toivottavasti sulla jatkossakin pysyy sokerit hyvällä tasolla [:)]

KRESSIDA: Jeps,näinhän se on,että mun varmaankin pitäisi puputtaa kokoajan,että arvot olisivat kohdillaan [;)][:D]
Tätähän itsekin juuri täällä olen ihmetellyt,että mistä voi johtua [8|]?
En saanut yleislääkäriltä mitään selvää vastausta,kun kysyin häneltä sitä silloin,kun EI RASKAANA mulla oli sokerirasituksessa sama ongelma eli paastoarvo suurempi kuin 1h ja 2h arvot!!
Nythän siis olenkin menossa yksityiselle sisätautilääkärille ensi viikolla,jotta saisin tähän ongelmaan/asiaan vähän ammattimaisemman vastauksen!

Ja ihan itse olen myös epäillyt,että voisiko kyse olla maksan toiminnasta johtuvaa,kun paastoarvot koholla ja ruoan jälkeiset arvot matalat [8|]?
No,itse en ole lääkäri,joten eiköhän tähänkin toivottavasti vastaus tule ensi viikolla [;)]
Maksakokeet mulla otettiin viime raskaudessa kutinan takia,mutta ne oli ok.
Mutta mulla on ollut keliakia 14-vuotta,niin keliakiahan voi myös vaikuttaa joillakin maksan toimintaa?No,tämä on tätä arvuuttelua,mikä ei kannata.Vaan parasta on odottaa ammattilaisen vastausta.

Ja sen tiedän hyvin,ettei kohonneet paastoarvot vaikuta lapsen kasvuun "suurentavasti",vaan juurikin nuo ruoan jälkeiset arvot [:)]
Kuten edellisessä viestissä kirjoitinkin,niin meidän Kuopus ei todellakaan ollut mikään "suuri sokerilapsi" vaan ihan normikokoinen.Itseasiassa meidän lapsista vielä pienin [:D]
Tosin kyllä ä-polin sisätautilääkäri sekä synnytys-ja naistentautien lääkäri pelotteli,että meille voi tulla "sokerilapsi",jos paastoarvot eivät pysy kuosissa!

Kiva,että ongelmani sai mielenkiintosi heräämään [;)]

Yönsäde ja Mini rv 14+1

Yönsäde ja Mini rv 14+1
 
Joo mulla tais olla 1h 10.6 ja 2h 8.6 tai 7
No toivon kans et pysyis hyvänä[:)] Ajattelin vähentää mittauskertoja tän viikon jälkeen koska mun mielestä vähän turhaa mitata kauheen paljon jos arvot on tota luokkaa koko ajan..
Neuvolassa sain kyllä niin p*skaa infoa tästä,asia kerrottiin iloisesti ja niinkuin tää ois normaalia,työnnettiin laput ja mittari vaan käteen ja käskettiin soittaa jos tulee ongelmia.Kotiin ku pääsin niin kyllä itku tuli[:(]
Yritin sitten miehelle asiaa kertoa itkun seasta,luki mun saamat laput ja lähdettiin ostamaan kaupasta pelkkää terveysruokaa[:D] nyt joudun sitten syömään jtn puulta maistuvaa terveysriisiä,hellyttävää huolenpitoa mieheltä[:D]

Ja luulin että olisin piikkikammoisena voinut saada niitä napsautettavia lansetteja mutta sainkin aivan tavallisia neuloja[:@] Nyt jo toisena päivänä onnistuu paremmin tuo mittaaminen,vaikka sormet onkin täynnä reikiä ja mustelmia

Teillä muilla tuntuu tuo tilanne olevan vähän vakavampi joten tuntuu vähän inhottavalta valittaa täällä ihan tälläisestä pienestä.
 
[:)] HUOMENTA [:)]

MYSTIS: Onpas sinua ikävästi kohdeltu neuvolassa [&:]
Ikävää,ettei joka paikassa tiedoteta tarpeeksi tästä asiasta.
Eihän kukaan äiti voi osata toimia oikein,kun kyseessä on ensimmäinen kerta näiden asioiden tiimoilta.

Mulle kävi viime raskaudessa kyllä ihan samanlailla [:-]..eli kun "jäin kiinni" paastoarvoissa,niin sain myös ison kasan lappuja ja lippuja ja mittarin kotiin.
Myös kyllä neuvolan täti ohjeisti minua ruokavaliossa ja liikunnassa [:@]..no,siinä mulla vähän meni hermo piukille,kun neuvolan täti on monen vuoden tuttu ja hän kyllä tasan tarkkaa tietää,että osaan syödä terveellisesti ja kaiken lisäksi tietää mun liikuntataustani sekä fyysisen työni.
No,kaippa hänen sitten vain on pakko nämä asiat kaikille selvittää [;)]
Mulla on myös se hyvä puoli,että olen entinen erikoissairaanhoitaja ja näinollen tiedän myös tästä asiasta jo jotain.
Mutta oli se kyllä mulle silti kova järkytys,kun itselläni nämä paastoarvot tässä on jo pitemmän aikaa heitellyt ilman mitään järkevää syytä [:-].Siis kun nuo yleislääkärit eivät osaa siihen antaa vastausta,että mistä voisi johtua.

Mutta ei minunkaan mielestä sinun kannata joka päivä mittailla noita arvojasi,kun ne kerta ovat nyt pysyneet noin hyvinä [:)]!!
Ihan turhaa pistämistä!
Mulle ainakin viime kerralla ä-polilla sisätautien lääkäri sanoi,että jos arvot ( ruoan jälkeiset arvot ) pysyvät kokoajan noin matalina,niin niitä ei tarvi mittailla kuin joka toinen päivä.Mutta paastoarvojahan minä tietysti mittasin joka aamu,kun niissä juuri sitä häikkää oli.

Sulla onkin hienosti pysynyt noi sokerit kurissa ruokavalion avulla [:)]..hienoa!!
Mutta muista nyt se,ettei ns.terveysruoankaan tarvi maistua pelkälle puulle [;)]
Syöt ihan normaalia ruokaa,mutta katsot vain ettei hiilihydraatteja ja rasvoja ole liikaa ruokavaliossa.
Ja muistat liikkua päivittäin ainakin reippaan kävelylenkin [:)]
Pidän sulle täällä peukkuja,että sokerit sinulla pysyvätkin jatkossa noin hyvinä,etkä joudu insuliinihoidolle [:)]

Ja hei..täällä saa ja pitääkin valittaa,jos siltä vaan vähänkin tuntuu [;)][:D]
Tämä palsta on ihan sitä varten,että täällä saa puhua asiasta kuin asiasta [:)]
Minua ei ainakaan haittaa valitukset..valitanhan minä itsekin täällä [:D]

OMAA: Tänään oli hitusen alhaisempi paastoarvo aamulla,mutta silti viiterajojen yläpuolella.
Johtui varmaan siitä,kun eilen tulin niin myöhään treeneistä ja jouduin syödä iltapalan vasta klo.21 jälkeen ja aamulla klo.7 mittasin jo verensokerin [:-].
Eli mulla paastoarvot laskee,mitä vähemmän on ruokailusta kulunut aikaa [:D]

Yönsäde ja Mini rv 14+2
 
Tänään sain pitää tauon mittaamisesta[:)] Meinas olla jo sormet aika kovilla..
Mummo lähetti mulle sellaisen oikean pistämislaitteen mutta pitää tutustua siihen vielä paremmin[:)]
Meinaa noilla tavis neuloilla pistäminen olla hankalaa[:@] Joo no eipä noita liikunta ja ruokailutottumuksia tarvinnu edes muuttaa kun me syödään muutenkin ihan normaalia terveellistä ruokaa ja mulla ainakin raskaus vieny noita ruokahaluja että tulee syötyä tosi vähän..Onhan meil tosin noita herkkupäiviä ollu ehkä vähän liikaa mut jos nyt yrittäis pidättäytyä noista herkuista [:D]
 
[:)] HUOMENTA [:)]

MYSTIS: Onnittelut pistelyvapaasta päivästä [:)]
Olisihan se ihan turhaa ollutkin pistellä joka päivä,kun sulla noi arvot olivat noin hyvät!
Onko sulle muuten puhuttu mitään,että joutuisit uuteen sokerirasitukseen jossakin vaiheessa raskautta?
Vai jatkatko vain noita verensokerimittauksia kotosalla?

OMAA: Eilen käytiin sienimetsässä.Siis ihan hetkessä saatiin korillinen herkkutatteja [8D]
Pakko oli sitten illalla vähän herkutella ja paistaa herkkutatteja rasvan ja sipulin kera [8D]
Vointi sama kuin ennenkin..välillä oksennetaan ja välillä voidaan paremmin.
Ehkä tämä olotila tästä ensi vuonna helpottaa [;)]..ainakin viimeistään helmikuussa,kun synnytys tulee ajankohtaiseksi [:D]

Yönsäde ja Mini rv 14+3
 
No eipä siitä ollu mitään puhetta..Ainakaan vielä..Käski ainakin tän kolme viikkoa mittailla ennen lääkäriä ja sitten katsotaan joudunko käymään äippäpolilla jossain seurannassa tai joudunko insuliinille..Mutta tuskinpa tarviin nyt insuliinihoitoa..Arvot tänään samaa kun ennenkin joten siitä ei mitään uutta[:)]
Päätinkin nyt pistellä ihan neuloilla vaikka sain oikean pistämisvekottimen lainaan[:D] Jotenkin totuin jo pistelemään noin,niin en uskalla painaa sitä koneen nappia[:D]  Pitkään istuin aamulla se vekotin kädessä ja pidin sormessa mutta en vaan saanu painettua pitkän taistelun jälkeen nappia,joten tökkäsin sitten niinkuin ennenkin[:)]
 
[:)] HELLOUTA [:)]

MYSTIS: Jos sulla noin hyvin arvot pysyvät kohdillaan,niin ei sulle kyllä millään mitään insuliineja määrätä [:)]
Enkä kyllä usko,että suotta joudut ravaamaan ä-polillakaan,jos arvosi pysyvät hyvinä [:)]
Mulla ainakin viime raskaudessa oli niin,että kun paastoarvot oli ja pysyivät kokoajan yli 5,5 arvoilla,niin silloin jouduttiin aloittamaan pitkävaikutteinen insuliini.
Ja näinollen myös alkoi sitten 2 viikon välein ravaus ä-polilla.
No,kivaahan oli aina vauva nähdä [:)],mutta muuten ravailu siellä vähän harmitti.
Mullahan ei siis ruokavaliolla tai liikunnalla ole mitään vaikutusta noihin paastoarvoihin,kun ruokavalio on kohdillaan ja liikun paljon päivittäin.
Onkos sulla nyt ollut hyviä arvoja?

OMAA: Tänään en ole oksentanut..jee,mutta pahaolo ja päänsärky kyllä vaivaa.
Nooh,silti lähdettiin kunnon retkelle tuonne Helvetinjärvelle.En tiedä,että tiedättekö kyseistä paikkaa?
No,aika rankka oli tuo nousu Helvetinkoluun..huh.Mentiin siis sitä jyrkännettä ylös eikä polkuja pitkin [:)].Mullakin on tämä ihana pyörrytys ja korkeanpaikan kammo riesana,että aika järkkyä oli meikäläisen kiivetä.
Ainut huono puoli mulla on tässä raskaudessa se,että aina isomman lenkin jälkeen tulee kipeitä suppareita sekä vähän rusehtavaa vuotoa [:-].
Viimeksi sitä gynelle sanoin,mutta hän käski seurailla ja jos kipuja tulee enemmän,niin sitten takaisin ultraan ja tutkimuksiin.
No,ei mulla supistele kipeesti,kun silloin vaan,kun olen jalkojen päällä monta tuntia putkeen eli en itse ole kovin huolissani vielä.

Yönsäde ja Mini rv 14+4
 
joo, siis ihan teinistä asti ollu "ongelmia" noitten sokereiden kanssa. Tai siis itellä ei mitään ongelmia, mutta terkkareilla kylläkin.
Mun sokerit on aina ollut ihan vain inan verran yli sen sallitun, ettei siitä sitten sen enempää oo koskaan marmatettu. Eniten vain sitten
siitä, että on ylipainoa. Mutta mä olen sitä mieltä että mulla on vain sukurasitteena se niin kovana että periaatteessa ihan sama mitä painan
kun se asia ei miksikään muutu. Esim. siskoni joka on terveellisten elämäntapojen esikuva niin sillä silti sama onkelma...

Ja mitään oireita mulla ei omasta mielestäni ole ollut. Väsy tietysti, mutta täytyy sanoa, etten osaa sitä pelkästään sokereiden syyksi laittaa (kesän lämmöt ja raskaus....) Äitini kylläkin sanoi, että noin puolitoista kuukautta sitten olin "pöhöttyneemmän" näköinen. Nyt kuulemma kasvotkin vähän semmoset "kevyemmät". Että kai ne sitten on insuliinit osittain tohon turvotukseen. EOS.

toukka on ollut ultrassa ihan normi kokoinen. Paitsi kerran. Ja sittenhän se jeesustelu vasta alkoikin. Mutta muuten on ollut normikäyröillä. Ja tottakai ne minuu on pelotellu hirveellä junttapulla-tenavalla... Mutta eiköhän se toukka sieltä ulos saada. Tavalla tai toisella.

OKei. Nyt tää mun paasaus saa riittää... Näkee taas, että on vähän pinna kireellä eikä millään jaksais tätä ylimääräistä "kyttäämistä". Ja se minuu kyllä riepoo kaikista eniten ettei minuu nähdä yksilönä. Vain pisteenä käyrien ulkopuolella [:@]
 
Arvot ollu taas hyviä,joten ei siitä taaskaan mitään uutta[:D]
Tosin yhtenä aamuna söin tavallisen jogurtin,tosi pienen kylläkin mikä ilmeisesti nostatti sokeria ku tunnin mittauksen jälkeen oli kuitenkin vielä 6.8,alle sallitun siis vielä mutta korkein tulos minkä oon ruoan jälkeen mitattuna saanu[:@]

No lauantaina unohdin sitten viimeisen mittauksen,mutta se ois varmaan heilunu niin kauheissa lukemissa ku tuli käytyä ulkona syömässä ja kahvipöydissä istuttiin,mutta jos tämän kerran tämä pikku unohdus sallitaan[:D]

Enää ei jää pistoista jälkiäkään ja sormet ei kipeydy juuri ollenkaan,joten aika nopeesti tähän tottuun[:)]

Kauheesti pelottaa,ku se neuvolantäti pelottelee isolla vauvalla ja kun mulla on vielä kuitenkin aika iso maha vaikka ei saisi vertailla muihin samalla viikolla raskaana oleviin koska mahan kokoon vaikuttaa kuitenkin aika moni asia..Ja kaverilla sokerit heilui ihan älyttömän korkealla raskauden ajan mutta silti synnytti normaali painoisen pienen pojan..Että aika tuurilla mun lapsesta pitäs tulla sit joku 5-kilonen,ku eipä nuo sokeritkaan korkealla ole..Ja kun mä syön ihan tosi vähän,ku tää raskaus on vieny johonkin mun virtahevon ruokahalun[:D]
 
[:)] MOIKKA MOI [:)]

MAAMUKKA: Toihan on juuri tuota joka asiassa eli jos vähänkin on jotain normaalista poikkeamaa,niin siihen heti puututaan kunnolla.
Eihän ne tuolla isossa sairaalassa osaa ottaa äitejä yksilöinä vastaan vaan he juurikin katsovat meitä vain tilastoina ja ongelmina,joita pitää hoitaa [;)][&:]

Kyllä muokin viime raskaudessa nyppi niin paljon,kun jouduimme ravata ä-polilla ja samat ravintoasiat sain kuulla joka käynnillä..plaa plaa.En ymmärrä,ettei ammatti´-ihmiset ymmärrä,kun äiti sanoo,että hän syö terveellisesti jne.En tarvitse kiitos mitään ylimääräistä märmätystä mistään ravintoaineista.
Pitäisi heidän ymmärtää ettei kaikki sairaudet johdu kerta kaikkiaan ihmisen elintavoista.Piste.
Kyllä nuo geenit ovat aika voimakkaat altistajat,jotka meille näitä kaikenmaailman sairauksia ja vaivoja tuopi tullessaan.Mutta emmehän me voi sukuamme valita [;)][:D]
Minullakin on juuri tätä 2 tyypin diabetesta meidän äidin suvussa [;)]

Saapas nähdä nyt,että mitä tässä raskaudessa joudun kuulemaan ä-polilla [8|]
Toivottavasti en samoja juttuja kuin viimeksi [;)]
Toi on hyvä,että päästelee välillä ilmoja pihalle [:D]
Se helpottaa ainakin hetkeksi [;)]

MYSTIS: Toihan on vielä hyvä arvo tuo 6,8 tunti aterian jälkeen [:)]
Eikös raskaana olleella siinä ollut rajana se 7,8?
Älä nyt rakas ihminen ole vielä mistään huolissasi [:)]
Sulla on viikkoja jo noin hienosti ja silti sinulla on arvot noin hienosti kohdillaan *taputtaa*

Kröhöm..voisit sanoa sille sinun neuvolan tädille sillain nätisti,että lukee paremmin ne opukset ja sitten vasta puhuu "sokerilapsista".Sulla ei ensinnäkään ole mitään häikkää sokereissa nyt ja toiseksi vaikka olisikin,niin se ei tarkoita sitä automaattisesti,että lapsesta tulisi jokin norsunkokoinen.
Kuten jo aiemmin sanoin,niin meidänhän ns.sokerilapsi painoi vain 3400g syntyessään,vaikka hänestäkin peloteltiin tulevan JÄTTIVAUVA [:@]

Ja tuo mahan koko riippuu ja roikkuu niin monesta eri asiasta [:)]..Siihen vaikuttaa äidin pituus;varsinkin äidin selän pituus.Vauvan asento ja vauvan laskeutuminen,lapsiveden määrä ym.asiat!!
Mulla on aina jokaisessa viidessä raskaudessa ollut minimaalinen maha ja silti lapset ovat olleet normikokoisia ( 3400g-3900g ).
Eli olehan ihan huoleti ja nautihan raskaudestasi [:)][:)]

(.) Paastot vaan heiluu yli viitearvojen [&:]..eli ei ne siitä enään itsekseen enään laskekaan.
Huomenna on se sisuslääkäri.
Tulen kertomaan lääkärikuulumiset myöhemmin.

Yönsäde ja Mini rv 14+6
 
[:)] LÄÄKÄRIKUULUMISET [:)]

Lupasin ne nopeasti tulla raapustamaan [;)]

Sisätautilääkäri sanoi heti nähtyään nuo minun paastoarvot,että liian korkeita ovat ja vielä päivittäin.No,itsekin sen kyllä ikäväkyllä tiesin.
Jos en olisi raskaana,niin hän olisi miettinyt tablettimuotoisen insuliinin määrämistä minulle?Kun mulla on noi paastoarvot ollut koholla ei raskaanakin.
No,nyt kun olen raskaana,niin hän sanoi,että varmasi tulen saamaan insuliinihoidon jossakin vaiheessa,mutta sen päättää sitten ä-polin lääkäri.
No,sitäkin osasin jo pelätä [&:].
Kun liikunta,paino ja ruokavalio on kohdillaan,niin asialle ei ole mitään tehtävissä,kun melko varmasti johtuu geeneistä?

Puhuin myös tuosta hengenahdistuksesta,jota tulee isommassa rasituksessa ja joka on pahentunut keväästä lähtien.
Kuunteli keuhkot ja sanoi,että ovat tukkoiset.
Torstaina menen verikokeisiin ja spirometriaan.Epäilynä on astma?

Oikeasta kylkikivusta sanoi,että kyseessä voi olla sappivaivaa?
Jos pahenee,niin pitää pyytää lähete neuvolasta oikean munuaisen ja maksan ultraan.

Yönsäde ja Mini rv 15+0
 
ALKUPERÄINEN: Yönsäde

Jos en olisi raskaana,niin hän olisi miettinyt tablettimuotoisen insuliinin määrämistä minulle?Kun mulla on noi paastoarvot ollut koholla ei raskaanakin.
No,nyt kun olen raskaana,niin hän sanoi,että varmasi tulen saamaan insuliinihoidon jossakin vaiheessa,mutta sen päättää sitten ä-polin lääkäri.
No,sitäkin osasin jo pelätä [&:].
Kun liikunta,paino ja ruokavalio on kohdillaan,niin asialle ei ole mitään tehtävissä,kun melko varmasti johtuu geeneistä?


*saivar* Ei ole tablettimuotoista insuliinia kun se ei imeydy GI-kanavasta ;) Tabletit alentavat insuliiniresistenssiä jotta se oman kehon erittämä insuliini riittäisi. Ja niitä muuten pystyy ihan raskaanakin syömään, jos sulla ei kovin isot heitot ole ja esim. ravinto ei niin vaikuta niin että olisi aterian jälkeisiä korkeita arvoja niin olisivat ihan hyvä vaihtoehto, eli vanhaa tietoa on se että suun kautta otettavat sokerilääkkeet olisi kielletty (mielessä tällä hetkellä siis juurikin Metforem).

Itsellä 1. raskaudessa todettiin raskausdiabetes jota ensin yritettiin hoitaa ruokavaliolla ja siinä viikon 30 tienoilla piti aloittaa sekä pitkävaikutteisen että ateriainsuliinin käyttö. Itsellä tuolloin ei ollut nykyistä ammatin tuomaa tietotaitoa asiasta ja äitipolilta/neuvolasta ei tarpeeksi hyvin mielestäni paneuduttu tuohon insuliinihoitoon niin että hyvä hoitotasapaino olisi saavutettu, inska-annoksia hinkutettiin ihan liian hitaasti ylös. Yllätyksekseni tuo raskausdiabetes jäi päälle ja nykyään olen 2. tyypin diabeetikko. Tablettihoito on ollut riittävä ennen raskautta, mutta koska toinen tableteista on kohtalaisen uusi, ei sen käyttöä raskauden aikana suositella ja piti lopettaa ja aloittaa inskat tilalle. Nyt tässä raskaudessa sokeriarvot ovat olleet ihanteellisia kun osaa pelata noilla insuliineilla ja arvioida oikean määrän, sekä nostaa annostus toivotulle tasolle itsenäisesti. Eli itse koen että omalla kohdallani insuliineilla hoito on ollut paljon vaivattomampaa kun pystyy laskeskelemaan tarpeen aina sen mukaan mitä suuhunsa pistää ja jos huippuja tulee, voi ne korjata tuolla lyhytvaikutteisella.

Eli summasummarum, jos raskausaikana joudutte insuliineille niin vaatikaa sitten tarpeeksi tiuhaa seurantaa ja insuliiniannosten titraamista hoitotasolle kohtalaisessa ajassa ja paljon tietoa insuliinin käytöstä että osaatte itsekin sitä sitten käyttää. Itseä kiukuttaa aivan täysillä se miten herran haltuun itsellä 1. raskaudessa nämä asiat olivat [:@]
 
KORJAUS EDELLISEEN TEKSTIIN [:D]

[:D][:D] Kirjoitin lääkärikäynnin jälkeen niin nopeeta ja asiaa oli niin paljon,että senat meni vähän sakaisin [;)]
Juu eli tarkotin tablettihoitoa noihin korkeisiin paastoarvoihin ei insuliinia [:D]
Mutta kumminkin tuo tablettihoito on silloin suositeltevaa,kun paastoarvot ovat koholla eikä niihin auta ruokavaliohoito.

Mulla itselläni oli edellisessä raskaudessa insuliinihoitoinen raskausdiabetes ja itse olin kyllä tyytyväinen siihen saamaani hoitoon!
Osasin ihan itse nostaa tai laskea inskaa 2ky:tä riippuen siitä,että miltä paastosokerit kulloinkin näyttivät.Tosin kun siihen ensin annettiin opastusta.Ihan hyvin pysyi hoitotasapaino synnytykseen asti [:)].Tuo diabetes oli mulle ja on vieläkin aika outo juttu,vaikka entinen hoitsu olenkin [;)].Tosin en tällä saralla ole töitä tehnyt.
Ainoat kakkajutut olivat ne,että peloteltiin turhaan "sokerivauvasta" [:@]
Ja silloin ihan alussa noi ruoka-asiat ja liikunta-asiat..niistä vähän liikaa paasattiin,vaikka monesti niistä sanoin,että hallinnassa on.
Kumminkaan tämä korkea paastoarvo ei vaikuta lapsen kasvuun sillain kun nuo korkeat aterian jälkeiset arvot.
No,se siitä [;)]

Ja mulla oli kyllä seurantaa omasta mielestä ihan liikaakin ä-polilla..2 viikon välein.Mielestäni vähempikin olisi riittänyt [;)]
Tosin olihan se ihanaa nähdä aina vauva ultrassa..siis jos jotain positiivaria etsii [:)]

Yönsäde
 
Vieläkään ei ole sokerit pompanneet kielletyille rajoille[:)] 
Kiitos Yönsäde noista lohduttavista sanoista,kyllä kummasti helpottaa kun kuulee joltain ettei nuo "sokerivauvat" pidä aina paikkaansa.
Eilen tein sitten "pienen" kokeilun kotona,sanoin miehelle ettei tästä kerrota kenellekään[:D] Mutta kerron sen nyt täällä..Söin puoli pakettia jäätelöä(teki vähän mieli) ja mittasin tunnin sitten sen syömisen jälkeen ja sokerit näytti vaan 5.2!!! Miten voi olla mahdollista..Ja se oli vielä sellasta jäätelöä missä oli valkosuklaata ja kaikkee mahdollista hyvää sekotettuna..Oon vähän possu mut olin ansainnu sen[:D]
 
[:)] ILTAA [:)]

MYSTIS: Huippee [:)][:)]
Tuon sinun jäätelö-episodin perusteella sinun haimasi tuottaa vähän liiankin hyvin insuliinia [;)][:D]
Todella huippu-arvoja olet saanut *taputtaa*
Mulla itselläni on myös noi aterian jälkeiset arvot aika matalia.Paatoarvoista en sitten viitsi mainitakaan [;)]
Toi on aika ikävää,että pelotellaan heti "sokerivauvoilla",jos kerrankin jokin arvo menee viitearvojen yli [:@]
Kyllä minä sen ymmärrän,että jos tiedetään varmasti,että odottava äiti puputtaa ja puputtaa kokoajan epäterveellistä ruokaa ja vauva ultrien mukaan kasvaa ylikäyrillä.Niin että silloin varotetaan isokokoisen vauvan vaarasta!

HYVÄÄ ILTAA [:)][:)][:)]

Yönsäde ja Mini rv 15+3
 
Niin siis voihan ison vauvan saada ilman diabetestakin,siis syömällä koko ajan kaikkee p*skaruokaa..
Niinkun mun äiti,joka veti karkkia niin paljon et punnas sit pihalle lähes 5-kilosen vauvan[:D] eikä sillä ollu diabetesta..Ja sitä ihmettelen kun tätä rasitusta ei tehdä kaikille,koska joillakin paikkakunnilla äidillä voi olla se mutta sitä ei huomata ku vasta siinä vaiheessa ku tehdään painoarvioo ja sillon vähän myöhäistä tehdä ehkä asialle enää mitään..Joissakin neuvoloissa vaan ihmetellään käyrien ja painon nousua mutta asialle ei tehdä mitään..Eli joissakin kunnissa säästetään aika lailla..Ite oon tyytyväinen kyl et sain käydä tos rasituksessa vaikka huono tulos olikin ja ehkä vähän turha tieto sinänsä ku nuo sokerit on normit,mutta ainakin tilannetta voi tarkkailla kun tietää että tällänen diagnoosi on..
Huh mitä tekstiä[:D]
 
Takaisin
Top