Raskausdiabetes

[:)] LAUANTAITA [:)]

MYSTIS: Heh..aikamoisen jötikän äitisi on synnyttänyt [:D]
Minun mieheni isä ja hänen veljensä ovat molemmat painaneet syntyessään yli 5 kiloa [:o].Siis ihan mielettömän paljon,kun ajattelee,että he ovat syntyneet silloin,kun ei ole vielä ollut mitään synnytyssairaaloita olemassa.Mitenkähän miehen mummo on oikein jaksanut ne punnertaa pihalle?
Minä pelkäsinkin sitten,että apua..jos me saadaan isoja lapsia,kun miehen suvussa on tuollaisia jättiläisiä ollut.
Mutta mun mies on taas itse ollut syntyessään vain 2700g painoinen ja minä taas olen ollut yli 4 kiloinen [:D].
No,meidän kaikki lapset ovat siis syntyessään olleet tuon 3400g-3900g painoisia.

Meidän neuvolan täti sanoi,että suunnitelmissa olisi,että kaikille raskaana oleville äideille tehtäisiin raskauden alussa sokerirasitus.Mutta sitä en sitten tiedä,että koska se tulee ajankohtaiseksi.Kumminkin se vaatii kunnilta niin paljon lisä-investointia.Nuo sokerirasituksethan ovat niin kalliita.
Minä asun pienessä kunnassa eikä täällä ainakaan tehdä automaattisesti sokerirasitusta kaikille äideille.
Mutta eikös noissa suuremmissa kaupungeissa tehdä sokerirasituksia joka äidille?

(.) Mittasin tänään piruuttani myös ruoan jälkeisen arvon.Kun munhan ei niitä tarvi mitata ainakaan vielä,koska ne ovat aina olleet kunnossa.
No,aamupaastoarvo oli 5,4 ja sen jälkeen söin kunnon aamupalan.Tunti aamupalan jälkeen arvo oli 4,8 [8|]!!
Mulla on kyllä niin jännä juttu tämä,että paastoarvot ovat aina matalampia kuin aterian jälkeiset arvot [:D]

Yönsäde ja Mini rv 15+4
 
Miten joku voi puskea pihalle yli 5-kilosen:O
No enpä tiedä onko tää meidän pieni kylä edes kaupunki[:D] Mutta oli yllätys et täällä toi rasitus tehdään kaikille ku tuntuu että säästävät kaikessa mahdollisessa..
Mulla tuntuu et ainoostaan sillon noi sokerit jotenki jää vähän korkeemmalle ku on syöny jogurttia..Mut sit jos vetää vaikka karkkia niin on kuitenki ihan matala[:D] En ymmärrä..Kohta loppuu noi mittausliuskat,enkä kyl lähe hakeen uusia ennen sitä lääkärikäyntiä ku noi arvot ollu kuitenki ihan hyviä,sanokoot mitä haluaa [:D]
 
ja taas tätä marmatusta.... meillä ei näköjään vasen käsi tiedä, mitä oikea tekee...
Mulle lääkäri sanoi, että pitäis tehdä iltasella aina lenkki kun on edelleen noi aamupaastot NIIN KAMALAN KORKEITA (?).
Ne on siis ollu korkeimmillaan 6.1. [&:] WTF???
Ja mulle sanottiin äippäpolilta noin kolme viikkoa sitten, että pitäis vähentää kaikki ylimääräinen kun on ruvennut tuleen noit supistuksia
liian tiuhaan tahtiin....

Ja mitä teen: jatkan samaan malliin. Se on mun kompromissini [:D][:D]

Mystis: mulla sama juttu ton jugurtin kanssa. Ihan sama mitä jugurttia mättään niin silti aina hieman korkeemmat arvot. Ja sit jos syön jäätelöö niin arvot melko matalat...? Eli tarviiko aamulla ruveta syömään sulatettua jäätelöä??? [;)]
 
[:)] HYVÄÄ UUTTA VIIKKOA [:)]

MYSTIS: Kyllä ne vaan ennenvanhaa on jotenkin saanut pungerrettua noinkin isoja lapsia [;)]
Nykyäänhän on hyvä,kun tehdään sektio helposti jo silloin,jos ultrassa arvioidaan vauvan painoksi yli 4,5 kg.
Mutta ainahan kaikille ei tehdä kokoarvioita,jos ei mitään ongelmia rasakaudessa ole.Niin silloinhan synnytetään alateitse isojakin vauvoja.
Mullehan sanottiin viime raskaudessa,kun mulla oli raskausdiabetes,ettei sokereituja jogurtteja saisi syödä.
Sama tietenkin päti myös noihin viileihin.
Määhän syön aamupuuron kanssa mustikkakeittoa [8D],niin se sokeroitukin mustikkakeitto oli pannassa [:@].Mää siis inhoon kaikkia keinotekoisesti makeutettuja tuotteita [:'(].Kyllä puhdas sokeri sentäs on parempaa [;)]
Vaihdoin sitten mustikkakeiton maitoon [;)]
No,oikeestaan ei saisi syödä mitään ns.kiellettyä,kun sairastaa raskausdiabetestä [&:]
Koskas sulla on lääkäri?
Ja onko se ä-polin lääkärikäynti vai ihan neuvolalääkäri?

MAAMUKKA: Heh..Anteeksi kun nyt nauran [&o]..nauran nyt siis ihan omakohtaiselle kokemukselleni [;)]
Eli mullahan urheilu ja liikkuminen nostaa verensokereita [:-]!!
Viime raskaudessa,kun jouduin lopussa mittailemaan myös aterian jälkeisiä arvoja ja jokaista arvoa ennen ateriaa.Niin sain selaisia tuloksia,että jos lähdin ruoan jälkeen vaikka navettatöihin tai harrastamaan liikuntaa,niin mun 1h ruoan jälkeiset arvot olivat aika korkeita ( n.yli 6 luokkaa ),kun normaalisti ne oli 4-5 luokkaa.Eli siis huomattavasti korkeampia oli arvot liikkumisen jälkeen kuin ne arvot,jos olisin vain istunut paikallani.
No,taidan tässäkin tapauksessa olla "erilainen nuori" [:D]
Ei vaiskaan..eikös se olekin niin,että urheilu juuri nostaa verensokeria?
Eli eikös nuo 1 tyypin diabeetikotkin,jotka siis urheilevat joudu olemaan varuillaan,ettei urheilusuorituksen jälkeen heillä verensokerit nouse liian korkealle?


Mullakin oli eilen aamuarvo 5,9 eli aika korkea.Oli nyt korkein tässä raskaudessa [&:]
Katsoinkin noita aamumittauksiani tämän 3 viikon ajalta,niin ainoastaan 2 arvoa on sen sallitun eli alle 5,3.Loput ovat sitten yli tuon viitearvon [:'(]
Mutta sitten eilen 1h aamupalan jälkeen mun arvo oli taas vain 4,9 eli huomattavasti matalampi kuin tuo paastoarvo.
Millaisia sulla on ollut noi 1h arvot?Eli ovatko ne olleet hyviä ja vain nuo paastoarvot ovat olleet koholla?

Sulla on vielä noin vähän viikkoja,joten ehdottomasti sun pitää nyt ennenkaikkea ajatella noita suppareita!!
Eli et todellakaan tee mitään ylimääräistä liikuntaa,jos sinua kerta kipeesti suppailee!!
Olisit nyt noista suppareista sille liikuntaa ehdottavalle lääkärille sanonut.
Murr..menee hermo sun puolesta noihin lääkäreihin [;)]

(.) Jeps kukkuu..tänään sitten pitkästä aikaa oksensin aamulla.Ihan yhtäkkiä taas tuli oksennus ja vaahtoa oksensin,kun maha oli ihan tyhjä [:'(]
Mutta onhan tämä jo selvää edistystä,kun olin tässä jo monta päivää oksentamatta [:)]

Yönsäde ja Mini rv 15+6
 
Aletaan siis vetämään jogurtin sijasta jäätelöä[:D]
Näköjään mulla nostaa jotkut vaaleet leivät kanssa,kun tänään aamulla oli 7.5 ja olin syöny muutaman palan vaaleeta leipää[:@] On se kumma ku herkuista ei sokerit nouse vaan jostain jogurtista ja leivästä,huhhuh!!
Yks jogurtti mikä ei nostanu sokereita oli joku sellanen mis oli 30% vähemmän lisättyä sokeria..Eli pitäs varmaan sitä hommata koska mä en voi sietää noita rasvattomia ja terveellisiä jogurtteja, koska ne maistuu pelkältä vedeltä..Tosin mun normaaliin aamupalaan kuuluu kaks palaa ruisleipää ja muutama kuppi kahvia[:D]
Ens viikolla ois muistaakseni 8pv,ihan tavallinen neuvolalääkäri..Toivottavasti ois ees joku mukava..Musta tuntuu että tää raskaana oleminen ei vaan sovi mulle..Raskaudenhan ei kuulu sattua,mutta mulla ei muuta ole ku kaikkee vaivaa,jopa ton naperon liikkuminen sattuu välillä[:(] Musta tuntuu et mulla on joku kiinnike juttu tuol mahassa ollu aina koska nyt raskauden aikana en ole voinu kävellä suorassa kun tuntuu et mahassa on jotain joka repee jos nousen pystyasentoon ja se tuntuu tosi epämukavalta..Mulla teki tota samaa yleensä aina menkkojen aikaan ja joskus muutenkin..Sit toinen oli sellanen et ku mun napaan koski niin alko sattuun tonne alakertaan ihan kauheesti,sellanen pistävä kipu..Nyt tulee välillä sellanen kipu vaikka napaan ei koskis..Ja eipä noita kiinnostanu noi mun supparitkaan yhtään..Kuulemma normaalia jos päivässä tulee sellaset minimiin 20 supparia mutta joskus enemmänkin[:@] Ja nyt on alkanu toi maha jäämään kovaksi eikä palaudu vaikka liikkuisi..Ja välillä tuntuu et tää napero tipahtais mun sisältä..Kaikki tälläset on meidän neuvolassa normaalia,v*ttu että vihaan sitä tätiä ku se aina jankuttaa tota[:@][:(]
Huh,oli pakko avautua[:)] Toivottavasti lääkäri puuttus sentään johonkin eikä vaan sanois että se on normaalia..Tosin eipä tätä odotusta enää kovin kauaa ole,mutta en tästä kauheesti ole nauttinu kaikkien inhottavien vaivojen takia
 
yönsäde juu, mulla ei oo muuta kuin noi aamupaastot korkeella. Kaikki ruoka-arvot ihan ok. Paitsi kerran pari kun on syöny jotain semmosta lyhytkestoista hiilaria. Mutta nekin arvot ollu ihan semmosii ok. Kun se ruoanjälkeinen arvohan saa olla sinne 7.8 asti niin mulla on korkeimmillaan ollu sen 8.1. Eli ei mitään hirveitä pompsahduksia.

Mystis Mulla kanssa ollut tuolla oikealla puolella vatsaa, melkein nivusissa semmosta karmivaa kipua. Tulin siihen tulokseen, että vanhat umpprinpoistokiinnikkeet vänkää vastaan. Koska todellakaan vasemmalla puolella ei ole mitään onkelmaa, vaikka jalkaa nostelis ja kääntelis miten. Mutta olen tosiaan ymmärtänyt, että "normaaliahan" noi kivut on, vaikka itelle, sillä hetkellä kun se kipu tulee niin siinä ei ole mitä NORMAALIA. Sattuu kyllä aika EPÄnormaalisti :D Ja voin sanoa myös sen, että suurin vi**tus koko raskauden aikana on ollut lause, jonka olen kuullut useampaan otteeseen "elämäsi parasta aikaa" . WTF? Ei mulle ainakaan.... :/
 
[:)] MOIKKA JÄLLEEN [:)]


MYSTIS: Jeps,olen myös kuullut,että vaaleassa leivässä on aika paljon hiilareita verrattuna hapanleipään.
Mulla itsellänihän on keliakia ja syön gluteenittomia tuotteita.Niissä on vielä se paha juttu,että ne sisältävät vielä enemmän hiilareita kuin tavalliset tuotteet [&:]
Mullehan viime raskaudessa sanoi ravitsemusterapeutti noista viileistä ja jogurteista,että pitäisi syödä justiinsakin juuri niitä rasvattomia ja maustamattomia tuotteita ja niihin sitten itse lisätä mauksi vaikka pakastemarjoja.
Eli tällaista [;)]..periaatteessahan tässä sairaudessa on kaikki herkut kiellettyjen listalla [>:]!

Mulla on siis jo kuudes raskaus ja voin kertoa,että täällä myös on joka raskaudessa ollut aina joitakin kipuja ja vaivoja [;)].Eli aika normaalia kyllä on raskaudessa vähän kovemmatkin kivut..ihmeellistä mutta totta [8|].Kohdunkannatin siteet venyvät ja paukkuvat,kohtu kasvaa ja liitoskivut vaivaa.Nämä kaikki aiheuttavat erinäköisiä kiputiloja.
Mutta kyllä mun ohjesääntö ( siis itselleni ) on sellainen,että jos kipu on niin kovaa,ettei pysty kunnolla liikkumaan,niin sitten siitä voi lähteä näytille.
Mää olen niin tottunut raskaana ollessa tehdä raskaita töitä ihan synnytykseen asti,ettei muo pienet kivut pelästytä [:D]
Eri asia on se,että jos odottava äiti ei tee ennen raskauttakaan mitään raskasta fyysistä työtä,niin ei hänen pidä sitä tehdä raskaana ollessankaan!!
Mää olen niin vanha pieru ja tottunut näihin olotiloihin,että mulla on ihan eri tilanne täällä [;)]

Nuo supparitkin ovat ihan normaaleita ellei ne ole kivuliaita ja kestä yhteen menoon minuutista ylöspäin.Ja ellei mitään vuotoja tule supistuksen aikana.
Koska mulla ainakin on tullut joka raskaudessa harjoitussuppareita aika paljonkin ja niitä on kyllä tullut paljonkin päivän aikana.
Mutta tosiaankin,jos sulla on vähänkin kipeitä suppareita,niin otat rauhallisesti!!!
Sulla on noin vähän viikkoja vasta!!
Ja pyydät neuvolan lääkärin tutkia kohdunsuun tilanteen ja katsoa,ettei siellä ole tapahtunut mitään synnytykseen viittaavaa!!
Mulla itselläni on tosin jo tässäkin raskaudessa tullut jo kipeitäkin suppareita ja niiden yhteydessä rusehtavaa vuotoa.Mutta np-ultran yhteydessä gyen teki sisätutkimuksen ja mikään ei viitannut keskenmenoon..onneksi [:)]
Mulla vaan nyt suppailee vissiin herkemmin,kun on jo kuudes raskaus menossa.
Yritähän jaksella [:)][:)]


MAAMUKKA: Sulla on hienosti onneksi pysynyt noi aterian jälkeiset arvot kohdillaan [:)]
Saanko udella,että monesko raskaus tämä on nyt sinulle?
Niin ja koska sulla on jälleen kontrollikäynti ä-polille?
Mietin vain,että onko teillä yhtä usein noita kontrollikäyntejä kuin mulla oli viime raskaudessa [;)]
Joo,määkin odotan sitä AH,NIIN IHANAA RASKAUSAIKAA [;)][:D][:D]
Koskahan se tulee.......


(.) Tänään kävin kampaajalla vähän uudistamassa harakanpesääni.
Huomenna on menoa koulun vanheimpainiltaan koskien Esikoisen leirikoulumatkaa.
Tänään on ollut ihmeen hyvä ole..jee [:)]

Yönsäde ja Mini rv 16+0
 
No kyllä mä oon sallinu itelleni noita herkkujakin, koska aika harvoin niitä muutenki syön..
No mä en tee tällä hetkellä mitään työtä, että olen siis vaan kotona joten tulee päivän aikana lepäiltyäkin aika paljon..Joo se lääkäri taitaa seuraavalla kerralla katsoakin tilanteen et onko paikat pysyny kiinni,näin ainakin neukku sano..Ja tää ei todellakaan ole mun mielestä mitenkään ihaninta aikaa,mut nojoo,ihmiset on erilaisia[:)] Kärsin sit koko viime yön ja tän päivän niin kauheesta migreenistä että oksentelin[&:] Noh,odottelin siis liian innolla hoitopöydän ja pinniksen hakemista että se sit pisti migreenin päälle..Saan ton niin pienestä jännittämisestä..Mut saatiinpa pinnasänky ja hoitopöytä haettua ja mies vielä kasas ne valmiiks[:)] Samalla reissulla tuli haettua sit särkylääkkeitä että ei tarvis enää öitä valvoa näiden kauheiden lamauttavien migreenien takia..Kaapista löyty vaan aspiriinia mut en todellakaan uskaltanu mennä ottamaan sitä ku luin pakkausselosteen vaikka aloinki olla jo epätoivoinen..Jos ens yön sais nukuttua[:)]
 
[:)] HUOMENTA HUOMENTA [:)]



MYSTIS: Ei tämä elämä sellaista pidä ollakaan,että kokoajan söisi vain niitä terveellisiä ruokia [:'(][;)]
Kyllähän 1 tyypin diabeetikotkin saavat pitää herkkupäiviä!
Mutta tarkoitin siis edellisessä keskustelussa sitä,että nuo ravitsemusterapeutit ovat juuri sellaisia ihmisiä,jotka tarjoavat vain pelkästään niitä terveellisiä ruokavaihtoehtoja meille ihmisille.
Mutta sehän on on niiden työtä.Olishan se aika järkyttävää,jos ravitsemusterapeutti ehdottelisi meille niitä rasvaisempia ja makeimpia vaihtoehtoja [;)][:D]

Juu,mutta kyllä minä ainakin joka viikonloppu herkuttelen [8D][8D]
Ja olen sen kyllä ihan suoraan sanonut sekä neuvolassa että ä-polilla.
En ole ajatellut viettää loppuelämääni pelkästään "kevyt tuotteiden maailmassa" [;)]
Tosin meidän perhe ei käytä edes kevyt tuotteita [:D]..Kyllä me syödään ihan normaalia ruokaa ja siitä ei tingitä!!
Mää olen kuitenkin jo tämän ikäinen ja ikäni olen syönyt sitä mitä haluan.Ja ikinä en ole ollut ylipainoinen eikä sokereissa ole ollut mitään häikkää.Ja liikkunut olen.Niin kyllä kun mulla on nyt vasta vähän yli 2 vuotta sitten alkanut nuo paastoarvot heittelemään,niin kyllä ne johtuu ihan jostain muusta kuin ruokavaliosta.
Mutta harmittaahan se toki,kun vanhemmiten alkaa kaikkia vaivoja tulemaan [;)][:D]
Sinä taidatkin olla huomattavasti nuorempaa ikäluokkaa kuin minä?

Harmi tuo sinun migreenisi [&:]
Kannattaa varmaan pyytää lääkäriltä kunnon migreenilääkitys,jos migreeni vaivaa useamminkin.
Eihän kai migreenikohtaukseen edes auta mitkään tavalliset särkylääkkeet?
Koitahan jaksella siellä [:)][:)]


(.) Nautin kyllä eilen täpöillä,kun ei tehnyt läheskään niin paljon pahaa kuin tässä on tehnyt jo 12 viikkoa [:)][:)][:)]
Toivottavasti tämä olotila olisi nyt jatkuvaa [:)]
Aamulla oli paastoarvo huimat 5,8 eli se sitten vähän lannisti [:'(]

Yönsäde ja Mini rv 16+1
 
yönsäde Eka raskaus menossa... Mulla on ollut noita kontrollikäyntejä sisätautipolille muutaman kerran nyt kahden kuukauden aikana. Mutta tossa välissä oli kahden viikon välein sitten soittoaika. Ja sitten äitiyspolilla on ollu käyntejä nyt sitten..ööö...kolme (?). Että kyllä on saanu rampata sairaalalla.


Noi sisätautipolin käynnit on kyllä ollut mun mielestä yhtä huuhaata. En oo saanut niistä oikein mitään irti. Joka kerta mennyt samalla tavalla "mites se pistäminen" "ihan ok." "onko ruoka-arvot millaset?" "no, ihan ok. tossahan ne näkyy seurannassa." "miltä sinusta tuntuu se yksikkömäärän nostaminen omatoimisesti?" "no, miltäs sen tarttis tuntuu. siinähän se menee" "onko sinulla jotain kysyttävää?" "eipä taida olla" "seuraava aika sitten puhelinaika" "ok". [&:] Ja sitten mä maksan näistä käynneistä???!!! Blargh sanon minä.
 
No mä kävin neuvolalääkärillä migreenin takia ja olin siellä tasan 10min, että kuulin kuinka pitäs ottaa 2x500mg panadolia kerralla ja enintään neljästi päivässä ja jos ei auta niin määräs panacodia mutta sano että se saattaa vaan pahentaa kohtausta tai että ei auta kuin hetken..No nyt menny tol kahdella panadolilla aina ku alkaa särkemään..Kun ei voi raskauden aikana mitään estolääkkeitä tai vastaavia alkaa kokeilemaan..Ja sain estolääkkeistä kauheet migreenikohtaukset ja huonot olot kun nehän on verenpainelääkkeitä..Ja kohtauksessa käytettävä lääke oli jumalattoman kallista, reseptillä sai ainoastaan kaksi tablettia ja se kahden tabletin pakkaus makso 20e[&:] Mut onneks näitä kohtauksia on nykyään aika harvoin..
 
HUOMENTA [:)]


MAAMUKKA: Ompa erilaisia käytäntöjä eri paikoissa.
Mulla viime raskaudessa oli ä-polin yhteydessä vain yksi käynti sisätautilääkärin luokse.Siellä puhuttiin raskausdiabeteksestä ja sitten hän määräsi insuliinin.Se oli siinä.
Sitten kätilö tuli ja opetti insuliinin käytön.
Sen jälkeen sitten kävinkin ä-polilla kätilön luona ( otettiin paino,RR ja sikiön sydänkäyrät ) ja sieltä menin sitten synnytys-ja naistentauitien erikoislääkärin vastaanotolle missä tehtiin ultra.


MYSTIS: Toivottavasti sulle määrännyt lääkäri muisti sanoa,ettei Pandadolia ja Panacodia saa käyttää yhtäaikaa!!
Kun esmi.Buranaa ja Panadolia voi käyttää yhtäaikaa.
Hienoa,että Panadoli on auttanut [:)]


Yönsäde ja Mini rv 16+3
 
ALKUPERÄINEN: Mystis

No mä kävin neuvolalääkärillä migreenin takia ja olin siellä tasan 10min, että kuulin kuinka pitäs ottaa 2x500mg panadolia kerralla ja enintään neljästi päivässä ja jos ei auta niin määräs panacodia mutta sano että se saattaa vaan pahentaa kohtausta tai että ei auta kuin hetken..Ja kohtauksessa käytettävä lääke oli jumalattoman kallista, reseptillä sai ainoastaan kaksi tablettia ja se kahden tabletin pakkaus makso 20e[&:] Mut onneks näitä kohtauksia on nykyään aika harvoin..


Panacodia ja Panadolia saa muuten ottaa samaan aikaan ja kannattaakin kokeilla jos tuntuu ettei tuo 2x500mg Panadolia riitä, otat vaan toisen Panadolin tilalla Panacodin (ja Panacod kun on styrkimpi, tulee siinä myös vähän se rentouttava vaikutus mukaan kun kihahtaa päähän mikä myös helpottaa tilannetta, itsellä varsinkin tuntuu että kun kohtaus tulee päälle niin rupean puremaan leukoja ja jännittämään niskoja). Kumpikin sisältää parasetamoolia (Panacodissa 500mg/tbl) niin pitää vaan muistaa että sen maksimiannos vuorokaudessa on se 4000mg. Itsellä on estolääkitys nyt koko ajan päällä ja aaltomaisesti tulee hirveitä kausia kun migreeni vaan jyllää. Edelleen joudun välillä pistämään tulehduskipulääkettä pakaraan kohtauslääkkeeksi, tosin gyne sanoi että vasta viikoilla 32-34 alkaa olla riski ductuksen ennenaikaisesta sulkeutumisesta tulehduskipulääkkeitä käyttäessä. Nykyään kohtauslääkkeissä on paljon enemmän valinnanvaraa kun geneeriset valmisteet on tulleet alkuperäisten rinnalle, Imigran oli kans kallis lääke (melkein 5e/tbl) ja nykyään rinnakkaisvalmistetta saa 1e/tbl hintaan.
 
NO HUH mitä erilaisia ohjeita lääkärit antavatkaan erilaisille ihmisille [8|][&:]
Mulla leikattiin polvi v.-08 syksyllä ja kipuun määrättiin panacodia poretabletteina sekä Burana 800mg.
No,positiivisen raskaustestin tein sitten vähän polvileikkauksen jälkeen ja soittelin sitten sekä kirurgille että gynelleni,että mitä kipulääkkeitä nyt uskallan syödä.
Molemmat painottivat sitä,ettei Panacodia ja Panadolia saa käyttää yhtäaikaa!!
Mutta molempia voi käyttää turvallisesti yksinään!!
Koska alkuraskaudessa EI SAA käyttää Buranaa,niin silloin jouduin todella kipeisiin särkyihin käyttää pelkkää Panacodia [&:]

Aika järkyttävää,että näin tiedot ja taidot erovat lääkäreillä!!
Kumminkin sekä kirurgi että gyne molemmat ovat erikoislääkäreitä!!

Yönsäde ja Mini rv 16+3
 
ALKUPERÄINEN: Yönsäde

Molemmat painottivat sitä,ettei Panacodia ja Panadolia saa käyttää yhtäaikaa!!


Ainoa syy tosiaan on se että niissä on samaa vaikuttavaa ainetta, ja parasetamolin vuorokauden maksimiannos tosiaan on se 4g (käsikauppasuositus 3g), Panacod -tabletti sisältää 500 mg parasetamolia ja 30 mg kodeiinifosfaattihemihydraattia, eli tuo parasetamolin osuus pitää laskea siihen päivittäiseen maksimiin. Jos niitä vetelee päällekkäin niin tuo maksimiannoshan tuplaantuu helposti ja koska se on maksatoksinen lääke, saattaapi maksa sanoa poks jos lääkettä yliannostaa reilusti kerta-annoksena tai pidemmällä aikavälillä (terveillä ihmisillä).
 
Moi!

Toi Mystis heiluu samoilla keskustelupalstoilla mun kanssa, kun mullakin on joulukuussa laskettu aika, ja laittoi mulle viestiä, että täällä on tämmönen keskustelu menossa. Mulla on kanssa todettu nyt raskausdiabetes. Oon kylläkin itse vähän diagnosoinut, että se ei oo mikään kauheen vakava tapaus...

Mulla oli eka sokerirasitus rv 12-16, itse muistaakseni kävin rv 14. Siinä arvot oli kuulemma normaalit, siis alle niitten rajojen: paastoarvo 5.0, litkun juomisen jälkeen 1h 7.1 ja 2h 5.6. Mä olen kyllä ylipainoinen, mutta mun neuvolatädin mukaan tällä alueella kaikki yli 25v testataan kaksi kertaa raskauden aikana, joka on mun mielestä kyllä ihan hyvä juttu. Ja tän meidän laboratorionkin mukaan on kovasti ruuhkaa näihin sokerirasitustesteihin, eli neukkutädin kertoma lienee totta.

Kävin sit toisessa testissä rv 25 (se piti käydä rv 24-28), ja siinä paastoarvo taas 5.0, 1h 8.8 ja vain se 2h arvo oli 8.8, eli 0.2 yli sen rajan. Mulle on siis kerrottu, että rajat on 5.5, 10 ja 8.6 (en tiedä onko näin). Tästä syystä, siis tuon viimeisen 2h arvon takia mun neuvolatäti diagnosoi mulle raskausdiabeteksen, ja käski syödä terveellisesti ja liikkua ymsyms. Niin ja antoi sen mittarivehkeen kotiin ja käski mitata paastoarvon kerran kolmessa viikossa (!).

Viime sunnuntaina sit mittasin paastoarvon ja se oli 5.1, eli ihan normi. Täti sanoi, että 5.5 on yläraja, ja jos sen yli menee, niin sit pitää soitella.

Mulla ongelmana on lähinnä se, että mä en muista syödä tarpeeksi usein. Ylipainokaan ei lähde, kun elimistö vaan varastoi kaiken mitä mä syön silloin, kun joskus harvoin muistan ahtaa itseni täyteen ruokaa. Alkuraskaudessa en pystyny juurikaan liikkumaan, kun aina vaan oksetti ja oli aivan karmea olo. Nyt ongelmana on se, että alavatsa alkaa krampata heti, jos kävelen vähänkään nopeampaa. En tiedä onko supistus kyseessä, kun mun mielestä koko vatsa ei muutu kovaksi, vaan siis sattuu vaan sinne alavatsaan. tuntuu suonenvedolta (eli lihaskrampilta).
Maanantaina sitten kävin uimassa ja se tuntui hyvältä, joten sitä alan nyt enemmänkin harrastamaan. Ongelmana mulla on vain ajanpuute, kun olen täysiaikaisesti töissä ja yritän myös täysiaikaisesti opiskella yliopistolla ja sen lisäksi nyt pitäisi vielä löytää uusi asunto ja muuttaa ja sitten vielä tää syöminen jajaja....

Ja mua sit vielä tietysti närästää kaikki terveellinen ruoka... tai no ei kaikki, mut esim ruisleipä ja tuorekurkun kuori ja paprika ym. Nyt olen sit vetänyt rennietä ihan maksimimääriä joka päivä että oon voinu syödä ruisleipää... Ja mä normaalisti syön sitä maustamatonta jogurttia ja heitän siihen itse jotain marjoja tai hedelmiä joukkoon. Ja on hyvää! En oikeestaan enää edes tykkää niistä valmiiksi maustetuista jogurteista, kun ne on mun makuun niin sokerisia. [:D]

Niin ja kaiken tän lisäksi mulla on ihan KARMEA laktoosi-intoleranssi, eli en kestä YHTÄÄN laktoosia. Ja sit mulla on astma kans.

Hohhoijaa, vaivoja riittää...
 
HELLOUTA [:)]


EVE78: Tervetuloa tänne palstailemaan [:)]
Ikävää vain,että näissä ikävissä merkeissä ( raskausdiabetes ) täällä ollaan [&:]

Mää en siis muista yhtään,että mitkä piti olla noi 1h ja 2h tunnin arvot sokerirasituksessa [&o].Joku parempi muistinen voisi kertoa??
Koska mulla ne on aina olleet niin matalat ( 4.8 luokkaa ),niin en niihin edes ole sitten perehtynyt [:D]
MUTTA ainakin täällä meillä paastoarvo pitää olla alle 5,3!!
Eli asun Pirkanmaalla ja tuo arvo on ainakin täällä meidän pikku kunnassa sama kuin Taysissa ä-polilla.

Missäspäin sinä asustelet,kun teillä on korkeampi tuo paastoraja [:)]?

Toihan on tosi hyvä harrastus tuo uiminen näin raskaana ollessa [:)][:)]
Varsinkin jos kärsit vaikka selkävaivoista,liitoskivuista,niin uiminen on just hyvä urheilumuoto,jos ei muuta pysty oikein tekemään [:)]
Ja laitat itsellesi lapun jääkaapin oveen,joka muistuttaa sinua syömään [;)][:D]
Kumminkin sitä olisi hyvä syödä usein ja niitä pieniä aterioita [:)]
Joo joo,minä myös olen täystyöllistetty eli yrittäjä olen ja kotona on vielä hoidettavana 4 alle 6-vuotiasta lasta,joten en minäkään aina muista syödä ajoissa [;)]
Mutta liikkua minä kyllä muistan..pakko.Entinen urheilija kun olen,niin tuo liikkuminen on vähän niinkuin jäänyt veriin [:D]

Ja noita vaivoja on täälläkin [:@]..mutta mullahan se johtuu ihan siitä,kun olen jo vanha pieru [:D]
Mullakin nyt epäillään rasitusastmaa ja kävin viime viikolla yksityisellä verikokeissa ja spirometriassa.Täällä odottelen,että keuhkolääkäri soittelisi tuloksia.
Myöskin minulla on myös molemmat "pierutaudit" [;)] eli keliakia ja laktoosi.intoleranssi.
Mutta pakko sitä on vaivojensa kanssa pärjätä [;)]..Elämä on tällaista,ettei sitä ikinä tiedä,että mitä seuraava päivä tuo tullessaan..ONNEKSI [:)].

Mutta toivon tosissani,että sulla noi paastoarvot sekä ruoan jälkeiset arvot pysyisivät normaaleina,etkä joutuisi insuliinihoidolle [:)][:)]

Saanko udella,että miksi et joudu mittailla aterian jälkeisiä arvoja,kun kumminkin sullahan oli sokerirasituksessa ainoastaan tuossa 2h arvossa jotain pientä häikkää [:-]??
Kuulostaa vain jotenkin oudolta.
Koska mullahan on ollut vain paastoarvot koholla ja minä mittaan ainoastaan vain paastoarvoja!


Yönsäde ja Mini rv 16+3
 
Mä asun Helsingissä tällä hetkellä (todnäk muutto Espooseen on tässä edessä). Onpas hassua, että paastoarvot vaihtelee...[:-]

Mä ennen viime syksyä liikuin paljonkin, kun kävin karatetreeneissä 3-4x vko ja sen lisäks tanssissa kerran viikossa. Mut viime syksynä pääsin alottamaan yliopisto-opinnot ja ne vei KAIKEN ajan, jota mulla ennen oli liikkumiseen, siis kun olin edelleen kokoaikatöissä. Mun piti nyt tänä vuonna syyskuun alusta päästä puoliaikaiseen hommaan, että oisin voinut keskittyä opiskeluun vähän enemmän, mut kun tulin raskaaksi, niin kaikki suunnitelmat heitti häränpyllyä... En saanutkaan töistä sitä puoliaikahommaa, joten "jouduin" jäämään kokoaikaiseen. Muuten ihan jees, mutta kun tosiaan aika on ihan kortilla koko ajan ja opiskelut kyllä laahaa perässä...

Ja siis samaa minäkin ihmettelen, että sitä paastoarvoa pitää mitata, kun ei siinä oo koskaan ollu mitään vikaa! [8|] Ja sitäkään en ihan tajua, että mun pitää se mitata vain kerran kolmessa viikossa, eikä vaikka yhden viikon ajan joka päivä tai jotain semmosta. Mitä se nyt muka kertoo, että ottaa sen arvon joskus ja jouluna? Ja ainakaanhan se ei kerro just siitä myöhemmästä arvosta mitään...

En tajua.

Neuvolatäti vaan löi mulle laitteen kouraan ja sanoi, että tässä on aika selkeät nää ohjeet, että lue näistä papereista. Ei kuulemma ollut tarpeeksi aikaa näyttää kaikkea kädestä pitäen. Selvisin ensimmäisestä testistä ihan jees itsekseni, kun tutkailin niitä papereita kotona.
 
Ne on muistaakseni just noi rajat rasituksessa mitkä Eve78 sano..
Mulla siis heitti rasituksessa noi 1h ja 2h arvot vähän,enkä kyl ite pidä tätä mun tilaa mitenkään pahana kun ei tosiaan ole kertaakaan sokerit ylittäneet sallittua rajaa..Mulla lähes aina toi paastoarvo kotona alle 5,eli jtn 4.2..Meillä siis paastoarvo kotimittauksessa tuo 5.5 ja tunti ruoan jälkeen 7.8..

Ja en mä ikinä hakenu sitä lääkärin antamaa panacod reseptiä, ku kerta nyt pärjänny noil panadoleilla..
Eilen säikähdin ihan kauheena ku masussa tuntu vaan muutama hiljanen pieni liike ku normaalisti on joka päivä riehuttu koko ajan ja olin jo valmis lähtemään äippäpolille kunnes sit rauhotin itseäni sillä että ehkä tää vaan tosiaan löyti nyt sen unirytminsä,ja niihän siinä kävikin että kun itse könysin sänkyyn klo 24 niin johan alko jumpat mahassa[:D] Mulle sanottiin kyl viime ultrassa ettei liikkeitä aina tunne ku istukka edessä mut kyl nää liikkeet on näkyny päällepäinkin jo rv18 ja aina on tuntunu tosi hyvin..
 
HYVÄÄ LAUANTAITA [:)]


EVE78: Täällä oli ennen paastoarvojen raja vain 4,8 ja sitten se nostettiin tuohon 5,3:een.Olen muuten kuullut monesta paikasta,että nuo paastoarvojen raja-arvot vaihtelevat paikkakunnittain.Mun mielestä se on hyvin ihmeellistä,kun eri paikoissa on eri raja-arvoja [:-]

Mun mielestä sinun neuvolan täti on jotenkin käsittänyt asian väärin tai sitten hälle vain on tullut jokin oikosulku noissa sinun sokerinmittaus asioissa [8|]?
Jos minä olisin sinä,niin kysyisin asiaa vielä uudestaan ja painottaisin sitä,että eikö sulla ne ruoan jälkeisten arvojen mittaukset olisi tärkeitä?
Tai sitten soittaisin ihan ä-polille ja kysyisin sieltä vähän "osaavammalta" ihmiseltä tuota asiaa [;)]
Kumminkin sun olisi ihan hyvä mittailla sekä ennen ruokaa että ruoan jälkeisiä arvoja vaikka pari kolme kertaa viikossa ja katsoa,että millaisia lukemia saat!!

Joo..aika hyvin siellä teillä näköjään muutenkin opastetaan näissä asioissa *viheltelee*
Ompas aika ikävää tuohua [&:]
Koitahan pärjäillä [:)]


MYSTIS: Asutko sinäkin Helsingin suunalla,kun teillä siellä on korkeampi tuo paastoarvo?
Huh..ainahan se säikäyttää tosi pahasti,jos vauvan liikkeitä ei heti tunne [&:]
Jos sulle joskus vielä käy niin,ettet edes maate mennessä tunne vauvan liikkeitä,niin kokeileppas tuota liikelaskentaa.
Eli juot vaikka jotain makeeta vähän ja menet vasemmalle kyljellesi makaamaan.
Sitten alat laskemaan kaikkia tuntemiasi vauvan liikkeitä/potkuja.Niitä pitäisi tuntea tunnin aikana n.15-20.Ellet tunne niin montaa liikettä,niin teet saman uudelleen.
Ja jos et vieläkään toisen tunnin aikana tunne tarpeeksi liikkeitä,niin sitten menet ä-polille näytille tai ainakin soitat sinne.
Nämä ohjeet ovat ainakin meillä täällä voimassa.Voi olla,että näissäkin on paikkakohtaisia eroja kuten noissa paastoarvoissakin [;)][:D]


VERENSOKERIARVOISTA: Eli meillä täällä pitää olla paastoarvo ja ennen ruokaa mitattavat arvot alle 5,3!
Ja ainakin minun viime raskauden aikana ä-polilla oli sellainen sääntö,että jos paastoarvot ovat jatkuvasti 5,5 tai sen yli,niin silloin aloitetaan pitkävaikutteinen insuliini.
Tuo tunti aterian jälkeinen arvo täällä on sama kuin Pääkaupunkiseudullakin eli tuo 7,8.


(.) Jotenkin on vähän masis mieli,kun mulla on nyt ollut kolmena perättäisenä aamuna paastoarvo 5,8 [:'(].Tänään mittasin sitten ennen lounasta arvon ja se oli huimat 6.1.Vaikka aamupalasta oli kulunut 3 tuntia ja olin ollut jo ulkona hommissa ja koirien kanssa lenkillä.
Kyllähän minä tähän jo osasin varautuakin,että tässäkin raskaudessa ehkä insuliinit tulevat peliin,mutta kyllä sitä silti salaa aina toivoo,ettei sittenkään.
No,tämä on tätä..eihän tähän nyt kuole sentäs [;)]
Joskus vaan tulee näitä masentaviakin ajatuksia ihmiselle..

Mutta huomenna taas paremmalla mielellä [;)][:D]

Yönsäde ja Mini rv 16+4
 
Takaisin
Top