Raskausdiabetes

NOPEETA PÄIVITYSTÄ VIELÄ,



(.) Kivat..Tänään tulikin postissa Taysin ä-polilta lippuja ja lappuja [&:]
Eli nyt joudunkin perumaan rakenneultra ajan tuonne omaan sairaalaan,joka olisi ollut 11.10. [&:]
Ja joudunkin menemään Taysin ä-polille 15.10.
Ennen käyntiä mun pitää mitata 4 päivänä aamuverensokerit ja tunti aamuaterian jälkeen sekä ennen pääateriaa ja tunti pääaterian jälkeen.
Myöskin joudun tekemään ruokapäiväkirjan kolmen päivän ajalta.
Eli tuolla ä-polilla sitten käyn sekä kätilön että gynekologin vastaanotolla.
Ei muuten harmita,mutta kun mulla olisi ollut omassa sairaalassa ylilääkärin vastaanotto ja hän olisi tehnyt sekä rakenneultran että ultrannut tuon minun oikean munuaisen sekä maksan ( sappivaivojen takia ).
Nooh,ehkä minä kestän tämän jotenkin [;)]
Soittelen vielä omaan sairaalaan ja kysyn tuota munuaisen ja maksan ultrausmahdollisuutta?

Niin sitä piti teiltä vielä kysyä,että oliko teillä muilla sama käytäntö kun menitte ensimmäistä kertaa ä-polille?
Eli pitikö teidänkin tehdä tuo kolmen päivän ruokapäiväkirja+mitata noi verensokerit ennen ja jälkeen aterioiden?
Mulla oli näin myös siis viime raskaudessakin,mutta silti kyllä sain käydä ensin omassa sairaalassa rakenneultrassa.

VOIKAAHAN KAIKKI HYVIN [:)][:)][:)]
 
Taas niin paljon juttuja kirjoteltu[:)]
Eli tiistaina oli ultra..viikkoja oli 30+5 mutta kaikki mitat vastasi 33+5[8|] mutta eipä lääkäri siihen mitään sanonut..Painoa oli 2,2kg,mikä oli lääkärin mielestä ihan normaali mutta käyrien mukaan meni vähän yläkäyrällä..Sokereista sano sen verran että jos on pysyny normaaleina niin en voi sitten itse vaikuttaa lapsen nopeaan kasvuun mitenkään..Eli syömättäkään ei saa olla[:D] Poikana oli pysyny[:)]
Uusi käynti on 12pv,kaippa seuraavat nyt sitten että ei kasva liian isoksi..Ihan hyvä käynti oli mun mielestä,mutta nyt huomaan kuinka tuo sana "raskausajan diabetes" on mulle kun kirosana[:@] Lääkäri neuvolakorttia katsoessa sano että rasituksessa kaksi arvoa korkeammalla mikä tarkoittaa että mulla on raskausajan diabetes ja hyvä ettei itku päässy..
 
Nyt ehdin viimeinkin kirjoitteleenkin, vaikka harvase päivä oon teidän juttuja käyny lukemassa...


Aikamoista vuoristorataa tää on nyt ollu koko sokereiden kanssa pelehtiminen... Alkumittailut ensimmäisien viikkojen suhteen menivät ihan mallikelpoisesti lukemien suhteen ja sain ohjeen, että pari aamuarvoa ja joka toinen vko 6 ennen ja jälkeen aterian-arvoa riittää. Mähän innostuin mittailemaan ihan innolla ja olihan se tossa vaiheessa ihan palkitsevaa puuhaa, mut mut... Muuttamatta ruuan määrää tai laatua, viime viikolla alkoi sitten aamupaastoarvot pompata yli rajojen ja pyörivät siinä 5.6-5.8 välillä neljänä päivänä [&:]Yks aamupalan jälkeinen arvokin nousi rajalle eli 7.8. Ja silti labrassa otettu 12 h paasto oli 5.1! Ainoo ero aikaisempaan syömiseen oli ehkä se, että en syönyt kunnon iltapalaa ja nyt sen kun tajusin ja aloin vetää iltapalaksi tonnikalasalaatti tai paria ruisvoileipää ja pari arvoo onkin olleet 5.4 ja 5.3. Raportoin nämä sitten Jorviin äippäpolille maililla niin kuin täällä on tapana ja kätilö soittikin perjantaina... Oli konsultoinut lääkäriä ja maanantaina astuu insuliinit kehiin ja opettelen pistämään. Torstaina on sitten lääkäri ja ultra kokoarvion tiimoilta ja toinenkin kokoarvio on jo sovittu marraskuun puolelle.

Kai se hyväksyttävä, vaikka ei meinaa millään ymmärtää miten tässä näin kävi [8|] Paino on pysynyt samana ja kokonaisuudessaan tullu sen n. 2 kg rv 30 mennessä (ei nyt haitanne, kun ylimääräistä on...) ja ruokavalion kanssa ei ois enää juuri tiukempaan kyenny... Parin viikon sisällä olen herkutellut yhdellä minikorvapuustilla, kahdella suklaakonvehdilla, viidellä irtokarkilla ja 1½ desillä jäätelöllä jaoteltuna toki eri päiville eli alkoi olla jo niin kurinalaista, että keräsin mielessäni listaa mitä syön, kun Tirriäinen on maailmassa joulukuun puolivälin tienoilla [;)]

Mut tunnetasolla tää kyllä on ollut ihan hanurista... Tietää kyllä, että kun parhaansa yrittää niin se pitäis riittää jopa itsellekin, eikä kukaan muu täysjärkinen tässä oo mua syylistänytkään (mun terkkaria ei lasketa täysjärkisiin ravitsemuksen suhteen [;)]) niin itkua sitä tihrustaa, kun tuntee itsensä riittämättömäksi. Järjellä tietää, että se ei oo kenenkään vika, että keho ei nyt toimi optimaalisesti ja oikeasti on onni, että tämä tiedetään ja tulokkaan parhaasta mahdollisesta terveydestä huolehditaan. Tällä kertaa se nyt insuliini, joka estää sen ylimääräisen kasvun ja ehkäisee mahdollisia komplikaatiota... Ja pitänee nyt vaan luottaa, että äippäpolin lääkäri tietää näistä asioista jokseenkin enemmän kuin itse jonkun hassun lääketieteen opintoviikon ka googlen avulla [:D] Jotekin huomaan vaikeaksi heittäytyä, että joku muu tietää paremmin kuin minä mitä pitäis tehdä [;)] Ja ihan itsekkäästi olen tyytyväinen, että tää kierros on käytynä ennen seuraavaa neuvolaa, kun ei voi tietää mitä älyvapaata se mun th keksii... Onneks oon jo miehelle ja kavereille parkunu tätä niin meen sinne luultavasti melko tyynenä, koska tiedän tosiaan parhaani tehneeni ja että, siihen pystyn jatkossakin kitiseepi täti mitä hyvänsä schaissea [:D]

Yönsäde: Samalla systeemillä mennään Espoossa ruokapäiväkirjan ja mittausten suhteen. Ultrat tehdäänkin pelkästään äippäpolilla riippuen missä sitten meinaa synnyttää (Jorvi, Kättäri vai Naistenklinikka). Mä ihan läheisyyden pohjalta päädyin Jorviin [:)] Jos synnytys on jostain syystä nopsa niin mieluummin perillä hospitaalissa kuin jollakin mukavalla kehätiellä taksissa/ambulanssissa...

Mystis: Koita kestää näitä mitä ihmeellisempiä terveydenhuollon "ammattilaisia"! Täytyy sanoa, että siinä hermot lujilla, kun ei luoteta, että ihminen itse voi tietää jotain tilastaan, eikä suinkaan ajankulukseen käy höpisemässä niitä näitä [:@]

Hyviä vointeja ja ihanaa syksyistä viikonlopun jatkoa kaikille! Miehen ollessa iltavuorossa tää emäntä suuntaa nauramaan itsensä tärviölle tyttöjen kanssa Kumman kaa:ta katellen ja sen jälkeen vielä ulos syömään [:)]
 
[:)] HYVÄÄ SUNNUNTAITA KAIKILLE [:)]



SHANI: KIITOS [:)]
Jeps,meillä on tällainen "pienen pieni" suurperhe täällä [;)][:D]
Vipinää ja vilskettä kyllä riittää,kun otetaan vielä noi meidän eläimetkin mukaan menoon [;)][:D]

Älä nyt rakas ystävä tuosta kilon painonlisäyksestä paineita ja stressiä ota!!!!
Tuo kilo on todella pientä vielä..Älä ole liian ankara itsellesi [:)]
Ja jos terkkari kehtaa siitä jotain sanoa,niin sanoppa hänelle,että kumpi se vauvalle olikaan pahempaa..Äidin jatkuva streessaaminen painonlisäyksestä vaiko hyvin pieni painon nousu??!!
Ja sinä olet noin hienosti pitänyt ruokavaliotakin kunnossa [:)][:)][:)]

Mulla oli sama juttu tämän raskausdiabeteksen kanssa viime raskaudessakin.
Eli ennen ensimmäistä ä-poli käyntiä piti tehdä tuo kolmen päivän ruokapäiväkirja.
Mutta mulla oli viime raskaudessa eka käynti myöhemmässä vaiheessa kuin nyt.
Ja mullahan ei siis ruokavalio vaikuta mitään näihin paastoarvoihin [&:]..ja tosiaankin mulla on nämä aterian jälkeiset arvot aina todella hyviä [:)].Että jotain hyvääkin tässä asiassa [;)]
Eli olen melko varma,että joudun tässäkin raskaudessa jälleen aloittamaan tuon pitkävaikuteisen insuliinin [:'(]

Voi ei,aika korkeeksi sulla nousi tuo tunnin arvo tuosta mehusta [&:]
Oliko siinä paljon sokeria?
Kumminkin tuo mehu olisi muuten tosi terveellistä tuon C-vitamiinin kannalta [:)]
Toivottavasti sulla nyt pysyy nuo kaikki arvot hyvinä [:)][:)][:)]



MYSTIS: Onnittelut hyvistä ultrakuulumisista [:)][:)][:)]
Mää ainakin uskon,että sulla on toi laskettuaika laitettu vähän alakanttiin ja siksi tuo vauvan koko oli pari viikkoa isompi?
Onkos sulla nyt pysynyt kokoajan noi mittaustulokset normaalien rajoissa?


IRI: Ikävää,että sinäkin nyt joudut ne insuliinit aloittamaan [&:]
Mulla on varmaankin sama edessä jossakin vaiheessa?
Suunnitellaanko sulle siis tuota pitkävaikutteista insuliinia?

Heh..Mulla on se ikävä juttu,kun en pääse synnyttymään nyt omaan sairaalaani.Niin mulle synnytysmatkaa tuonne Taysiin kertyy nyt huomattavasti enemmän [:'(]
Toivottavasti mää kerkeen sinne synnyttämään ettei tosiaan miehen tarvi toimi kätilönä jossakin tienpenkalla [;)][:D]
Tosin mun mieheni on toiminut niin monta kertaa kätilönä,että hän onkin sanonut,että osaa kyllä saattaa meidän lapsen turvallisesti ulos,jos sellainen tilanne tulisi eteen [:D][:D]
Juu,ja kuulemma lehmän ja ihmisen synnytyksessä ei pitäisi kovinkaan paljon olla eroja *sanoo rakas mieheni* [;)][:D][:D]

Kumman kaa on ihan YKKÖNEN [:D][:D][:D]
Mulla talletuksella niitä sarjoja iso liuta!!Mää alan nauramaan hysteerisesti jo silloin,kun alkumusiikki alkaa [:D][:D]


( . ) Tänään paastoarvo oli 5,6 [:'(]
Muuten täällä kaikki ihan samalla mallilla.
Eilen oli Esikoisella turnaus Jyväskylässä asti ja reissuun meni 12 tuntia.Aika raskasta oli.
Haudoilla tuli myös käytyä eli laitettua haudat talvikuntoon [:)]


VOIKAAHAN KAIKKI OIKEIN HYVIN [:)][:)][:)]

Yönsäde ja Mini rv 20+5
 
No kaipa ne lääkärit sit synnyttämään mennessä huomaa jos vauva on paljonkin yliaikaisen näkönen että nyt on tainnu tulla virhearvio[:D] En jaksa tällä asialla päätäni vaivata kun luotan noihin lääkäreihin ja niiden päätöksiin[:)] Ainakin äippäpolilla oli mukava henkilökunta eikä ne saanu mua tuntemaan oloani epäonnistuneeksi toisin kuin neuvolantäti..No tulokset on edelleen samoja joten niistä ei mitään uutta[:)] Nyt oon pitäny tässä vähän väliä kun on sormet aika kovilla mutta sama ruokavalio joka pv joten tuskin mitään ongelmaa on..

Hyviä tuloksia ja vointeja kaikille[:)]
 
Eilinen oli kyllä oikein hauska ilta! Kumman kaa uppos kyllä niin täysin, voin suositella [:)]

Mä oli vissiin tyrmässä sen äippäpolin puhelun aikana, etten tajunnut huomisen keikasta muuta, kun pistostekniikkaa harjoitellaan ja kahdeksalta olis syytä olla paikalla... Ruokavaliolla, kun ei tuohon paastoarvoon pysty vaikuttamaan, kätilöä lainatakseni, niin otetaan vastaan mitä annetaan... Huomenna olen varmaan viisaampi insuliinien suhteen, kun rauhoittuneempana ehkä tieto tavoittaa kuulijansa paremmin [;)] Toivotaan Yönsäde, että sulla arvot tasottuu [:)] Eihän se tämä insuliinin aloittaminen maailmanloppu ole, vaikka tunnekuohun puolesta voisi muuta päätelleäkin [;)] Vaaville on huolittava kaikki apu mitä tarjotaan!

Sullon Yönsäde onni, ettei mies ole ekaa kertaa hommissa, kun synnärille lähdette [:)] Me ollaan molemmat ekakertalaisia siinä suhteessa... Miestä ei liene tarpeen päästä liikaa katteleen joka suuntaan ja tekemistä on hyvä olla tai kultani löytyy todennäköisesti pyörtyneenä lattialta... Toinen kun on pyörtynyt kattoessaan röntgenkuvaa selästään ja toinen kerta taju lähti autettuaan pesuhuoneessa kaatunutta siskon miestäni, kun ei enää voinut toisen hyväks mitään tehä... Oli siinä selitettävää, et tota ekalla sohvalla olevaa ei tarvi ambulanssin viiä mihkään, mut ton toisen voisitte ottaa kyllä [:D] Mut mielellään tosiaan perillä ja ammattitaitoisen henkikökunnan huomassa sitä synnyttelis...

Tuota torstain lääkäriä ja kokoarviota odottelen kyllä mielenkiinnolla! Kysyttävää kyllä piisaa, mut ammatitaisia ihmisiä onneks mäkin olen äippäpolilla saanut vastaani [:)]

Stemppiä ja hyviä vointeja kaikille!
 
[:)] JIPPIAA JEE..SPEEDY ON SAIRAAN NOPEE [:)]



IRI: Kuinkas sinulla meni ä-polilla [:)]?
Harjoittelitteko insuliinin pistämistä sellaiseen tyynyyn vai nuken jalkaan [:D]?
Ei todellakaan tuo insuliinin aloitus mikään maailman loppu olekaan,mutta kyllähän se aina ensimmäistä kertaa harmittaa ( ainakin minua harmitti [&:] ).
Minulla kun on myös vain nuo paastoarvot koholla ( myöskin EI RASKAANA ollessa ) ja tosiaan noi aterian jälkeiset arvot ovat hyviä.

Voi ei..ihana mies sinulla [:D][:D]
Minun mies on niin raavas,ettei hätkähdä kyllä mistään.
Hän kun on maalaistalosta syntyjäänkin,niin on tottunut jo pienestä pitäen esim.metsästää ja on ollut mukana omien sikojensa teurastuksessakin [:o].
Minusta siis ei olisi sellaiseen..hui.Minä en pysty edes viemään omaa rakasta eläintä lopetettavaksi,kun pakko on ( koira esim.parantumattomasti sairas [:(] ).
Eli meillä mies hoitaa nämäkin asiat.

Minä siis olen entinen sairaanhoitaja ja mun olisi pitänyt tottua veren näkemiseen,MUTTA kun tosiaan meidän oma tytär ( 5-vee ) kaatui kesällä pyörällä tuossa omalla tiellä,niin minäpä olin hysteerinen [&o].Tytön kasvot oli täynnä verta ja hän itki.Mies haki tytön syliinsä ja laittoi hänet suihkuun ja sitten lähdettiin ensiapuun.Minä itse en pystynyt tehdä mitään.
Tietysti sitten olisin varmaankin pystynyt jotain tekemään,jos mies ei olisi ollut kotona.
Mutta kyllä se niin kamalaa on,kun omalle lapselle sattuu jotain [:(]

Sulla onkin sitten torstaina gynen käynti ja ultra?
Paljon tsemppiä torstain käynnille ja tulehan kertomaan sitten kuulumiset [:)][:)][:)]



SHANI: Saat tietenkin udella [:)]..Mulla aloitettiin viime raskaudessa pitkävaikutteinen insuliini rv 30.
Nyt voi olla,että joudutaan aloittamaan aikaisemmin [8|]??Tais toivottavasti ei tietenkään ollenkaan [:)].
Mutta tosiaan se selviää sitten 15.10.
Kätilö kyllä tänään jo piti liian korkeina noita minun paastoarvojani [&o]

JEE JEE..IHANAA [:)][:)][:)][:)] *taputtaa,huutaa,taputtaa* [;)]
Todella mahtavia uutisia olit saanut kätilöltä [:)]
Mää olen todella onnellinen sinun puolestasi [:)][:)][:)]



VAUVAN KOOSTA: Mielestäni se on tärkeintä,kun vauvaa ultraillaan,että vauvan kasvu pysyy suurinpiirtein tasaisena koko ajan.Eli jos np-ultrassa ( rv 12+0 ) vauvan koko vastaa suurinpiirtein tuota rv 12+0,niin se on ok.
Ja sitten rakenneultrassa ( rv 20+0 ) vauva vastaa jälleen suurinpiirtein rv 20+0,niin se on ok taas.
Mutta esim.viikon heitot eivät ole mitenkään epänormaaleja!
Mutta jos esim.rakenneultrassa vauvan koko onkin yhtäkkiä vaikka 3 viikkoa liian pieni raskausviikkoihin nähden,niin silloinhan lääkärillä soi hälytyskellot,että nyt voi jokin olla pielessä,kun vauva ei ole kasvanut tarpeeksi.Ja silloin tietenkin äiti joutuu useammin kontrolleihin,missä esim.selvitetään istukan toimintaa ja vauvan rakenteita,vammaisuuden mahdollisuutta ym.
Ja jos taas vauvan koko rakenneultrassa on huomattavasti isompi raskausviikkoihin nähden,niin silloin myös lääkäri kontrolloi vauvaa ultralla useammin.Ja varmaankin haluaa esim.selvittää äidin raskausdiabeteksen mahdollisuuden?Ym.muita seikkoja?
Ja tietenkin jos rakenneultrassa vauvan vatsanympärys on todella iso raskausviikoihin nähden,niin silloinhan se voi tosiaankin johtua äidin sokereista!
Ja jos vauvan reisiluun mitta vastaa esim.rv 17+6 ja taas päänympärys vastaa rv 21+0,niin silloinkin pitää lääkärin hälytyskellot soida.Koska noin suuret erot noissa mitoissa voivat merkata esim.jotain kehitysvammaisuutta.
Mutta aina lääkäri kyllä sanoo,jos hän näkee ultrassa jotain hälyyttävää!!
Eli eivät mitkään pienet heitot vauvan kokoarvioissa tarkoita välttämättä mitään.Ja hyvin harvoin tarkoittavat..kokemusta on [;)]
Mehän tosiaan jouduimme Nelosesta käydä 2 viikon välein ä-polilla kontrolleissa,kun vauva kasvoi käyrien alapuolella.Ja lääkärit pelkäsivät että kyseessä on istukan vajaatoiminta.Synnytyksen käynnitämisestäkin jo puhuttiin rv 36,mutta onneksi se jäi puheeksi.KOSKA meidän Nelonen olikin syntyessään ihan normaalikokoinen vauva ( 3430g ja 50 cm ) [:)][:)]



(.) Olen todella HÄPPI NYT [:D]
Soitin tänään Taysin ä-polille ja siellä sanottiin ettei minun tarvikaan perua sitä oman sairaalan rakenneultra aikaa [:)]
Eli menen nyt omaan sairaalaan 11.10. rakenneultraan.Siellä siis ylilääkäri tekee rakenneultran ja samalla ultraa oik.munuaisen sekä maksan,mikä on jo sovittu.
Sitten 15.10. menen Taysin ä-polille tuon raskausdiabeteksen takia.
Siellä sitten on ensin kätilön käynti ja sitten sisätautilääkärin käynti,missä katsotaan,että joudunko jo aloittamaan insuliinit.Sitten lopuksi käyn vielä gynen vastaanotolla ja gyne vissiin vielä ultraa vauvan.Eli samalla viikolla sitten olisi 2 ultraa [:D].
No,kyllä minä mielelläni useamminkin tuota Miniä moikkailen

Huomenna käydään miehen kanssa kahden kaupungilla vaateostoksilla ja syömässä.
Harvinaista herkkua meille [:)].
Minun äitini tulee huomenna tänne pariksi päiväksi vähän auttelmaan,joten näinollen meillä on mahdollisuus käydä kahden miehen kanssa kaupungissa.


IHANAA VOINTIA TEILLE KAIKILLE [:)][:)][:)]

Yönsäde ja Mini rv 20+6
 
ihan pikaisesti vaan infoomaan tosta mun eilisestä äippäpolikäynnistä...

eli tosiaan, hyvin meni eilinen äippäpolireissu!  vaikka alku ei ollut kovin lupaava, käynti alkoi amanuenssin haastattelulla (sellainen nuori siloposkinen poika). "mitäs varten sä olet tänne hakeutunut?" "no kun käskettiin tulemaan." "...en mä kyllä oikein sitten tiedä, että mitä mun pitäis sulta kysellä."  no onneksi se erikoislekuri oli sitten jo lupaavampi!  luulin jo hetken aikaa, ettei oo mitään toivoa käynnistyksestä, ku täti puhui siihen tyyliin, että voisit kyllä ottaa vähän enemmän kerralla sitä insuliinia ja onhan täällä paikat ihan hyvällä mallilla (pehmentyneet,oisko ollut melkeen sen 3 senttiä kanavaa kuitenkin jälkellä mutta sormelle auki). sitten se kysyi, että tulisinko laskettuna päivänä (19.10.) suoraan käynnistykseen... oli pakko pyytää sitä aiemmaksi (kun mun isä lähtis just silloin töihin laivalle, ja se on meijän luottolastenhoitaja/yökyläpaikka), vetosin tuohon oksenteluun... täti aikaisti sitä sitten suoraan viikolla! 

eli ensi tiistaina pitäis mennä aamulla suoraan sinne synnärille, luultavasti käynnistävät tällä kertaa oksitosiinilla (onko jollain siitä kokemuksia?), jos paikat ovat yhtään edistyneet. muuten osaston kautta cytoteceilla. nyt alkaa jo vähän jännittämään!  tänään on ostettu vauvalle paketillinen vaippoja, puhdistuspyyhkeitä ja pari nannia ihan varmuuden vuoksi. tänään saatiin myös vihdoin ja viimein koneeseen kaukalon pehmusteet...

sokerien kanssa on ollut vähän ongelmia eilen ja tänään... eilen meni oisko pari kolme arvoa yli rajojen, vaikka otti insuliinia, ja tänään aamullakin meni yli, vaikka ihan saman verran syön kuin muinakin päivinä ja oon ottanut saman verran insuliinia. mutta onneksi ei tarvi niiden kanssa pelata enää pitkään!  [:D]

SinnaH 38+0
 
[8D] IHANAA AURINGON PAISTETTA [8D]



SINNAH: Hui..Sulla onkin siellä jännät paikat [:)][:)][:)]
Siis kohta sulla on jo nyytti kainalossa..ihanaa [:)][:)][:)]

Mulla on vain yksi kokemus synnytyksen käynnistyksestä ja sekin on aika ikävä tapaus [&:]
Mutta mulla olikin Esikoinen kyseessä ja paikat eivät olleet yhtään vielä valmiit synnytystä varten,joten rankka,kauhee ja pitkä synnytys johtui siitä.
Eli mulla jouduttiin pakolla käynnistää Esikoinen,koska lapsivettä alkoi tihkumaan jo paljon ennen laskettua aikaa.
Olin osastolla 3 vuorokautta käynnistelyä varten.
Ensin tosiaan laiteltiin tuonne kohdunsuulle niitä tableteita ( muistankohan oikein ).
Polttoja tuli pari päivää..auts.ja sitten kun synnytys vihdoin alkoi kunnolla,niin sittten laitettiin oksitosiinitippa vahvistamaan supistuksia.
Kyllä nuo keinotekoiset poltot olivat ihan eri luokkaa kuin omat luonnolliset poltot ovat.
Eli tosi kivuliaita verrattuna normaaleihin supistuksiin.
Mutta sulla nyt tulee olemaan varmastikin ihan erilaista tuo käynnistely,koska sulla on ennenstään jo lapsia ja sulla on paikat jo pehmentyneet [:)][:)]
IHANAA LOPPUODOTUSTA SINULLE JA VOIHAN HYVIN [:)][:)][:)][:)]
Tulehan kertomaan kuulumiset sitten,kun vaavi on syntynyt!




(.) Hemmetti..Eilen aamulla oli paastoarvo 5,8 [:o] ja tänä aamuna 5,6.
Toivottavasti nyt nuo arvot eivät taas nouse,kun raskaus etenee [:'(]
Sunnuntaitana aloitan sen ruokapäiväkirjan täytön sekä mittailen noita verensokereita joka päivä sen 4 kertaa ( aamupaasto,aamupalan jälkeen,ennen lounasta ja lounaan jälkeen ).
Niin ja paino muuten pitää mitata aamulla sunnuntaina sekä torstaina [;)]
Perjantaina on siis se ä-poli ( 15.10. )

Ihana ilma ulkona [8D][8D][8D]
Eilen käytiin siellä ostoksilla kaupungilla miehen kanssa kahden.
Syötiin kunnon pihvit [8D] ja ostettiin mulle ne mammahousut sinne juhliin.
Myös paidan ostin,mutta sen ostin tavallisesta kaupasta,koska tämä mun maha on aina aika pieni ihan loppuun asti ja tavalliset paidat sopii hyvin päälle [:D]


AIVAN IHANAA VOINTIA TEILLE KAIKILLE [:)][:)][:)]

Yönsäde ja Mini rv 21+1
 
Yönsäde Toivottavasti sulla alkais tippua nyt noi aamupaasto arvot[:)] Ja onneks ne ei kuitenkaan ton enempää ole korkealla..

Täällä käyty neuvolassa ja kohta itken tän painon takia..Mitään en hitto syö mutta painoa senkun vaan tulee reilu kilo viikossa[:(] mut on tosiaan tätä turvotusta..Ja verenpainetta ja epäilevät et ois alkavaa myrkytystä..
Löyty vihdoin syy mun isoon sf-mittaan[:)] Jätkä tykkää majailla vaan kauheen korkealla ja alhaalla on tilaa vaikka muille jakaa..Ja neukku sano ettei tää mikään iso lapsi ole[:)] Ja lääkäri oli tosiaan laittanu uuden ultran vasta rv38 mut aika on jo ens tiistaina mut soittelen huomenna ja kysyn siitä..Kun neukun mielestä hyvä et jos kuitenkin kävisin ku alapaineet vetää melkein 100 ja turvotusta ja painoa tulee..Kunhan ei tulis nyt sitä myrkytystä ku on jo tää rd..
 
[:)] HUOMENTA HUOMENTA [:)]



MYSTIS: Siis apua..eihän tuo nyt ihan normaalia ole,jos sinulla paino nousee kilon verran viikossa turvotuksen takia [&:]..ja kaikenlisäksi sulla on alapaineet korkeella [&:]
Etkö saanut verenpainemittaria kotiin lainaksi?Kumminkin tuota verenpainetta pitäisi seurata kotona säännöllisesti!Ja kotonahan sulla voisi kumminkin ( hyvässä tapauksessa ) olla paineet ihan normaalit,kun ei ole jännitystä mittaustilanteessa [:)]
Meidän neuvolassa on ainakin tapana,että jos paineet ovat neuvolassa korkeet,niin mittari annetaan kotiin mukaan.
Onneksi sulla ei ole ollut pissassa protskuja!
Peukkuja,ettei vain r-myrkytystä tule [:)]



SHANI: KIITOS SUURI [:)][:)][:)]
Heh..Kyllä se ihme nyt tekisi ihan hyvää [;)][:D]

Hui..Siis tarkoitukseni ei vaan ollut pelotella tuolla vauvan koko-jutullani [&o]
Tarkoitin siinä kirjoituksessani vain,ettei ne ultran antamat kokoarviot aina anna sitä oikeeta totuutta asiasta [:)].Eli kuten meidänkin tapauksessa ultran mukaan vauva oli ihan liian pienikokoinen ja istukkakaan ei toiminut kunnolla ( jouduin tuon takia stressata turhaan monta viikkoa ).Ja kumminkin meidän lapsi oli ihan normaali kokoinen ja istukassakaan ei ollut mitään vikaa.

Mutta myös kuitenkin sitä tarkoitin tuolla kirjoituksellani,että kyllähän tuo rakenneultra on TÄRKEÄ ultra,koska siellä todellakin nähdään vauvan rakenteet hyvin esim.sydämen toiminta ( eihän tietenkään kaikkia sydänvikoja siinä voida nähdä ),vauvan luusto,maksa,munuaiset,virtsarakko,aivot ym.tärkeät jutut [:)]
Ja tosiaan,jos lääkäri näkee jotain elimellistä häikkää vauvalla,niin hän siitä sitten kyllä kertoo vanhemmille,että mitä mahdollisesti on vikana ja miten sen jälkeen toimitaan.
MUTTA onneksi on todella harvinaista,että vauvasta jotain vakavaa vikaa rakenneultrassa havaitaan [:)][:)][:)]

Ja myöskin tuossa kirjoituksessa tarkoitin vain tuosta vauvan koosta,että vauvan nämä mitat ovat suurinpiirtein sopusoinnussa keskenään ( päänympärys,vatsanympärys sekä reisiluun mitta ).Eihän nekään ikinä kenelläkään vauvalla mene ihan tarkkaan r-viikkoihin nähden ( sula mahdottomuus [;)] )
Mutta siis jos tulee hirveitä viikko heittoja vauvan mitoissa,niin se on sitten asia erikseen.
Joten älä vain rakas SHANI pelkää rakenneultraan menemistä [:)][:)][:)][:)][:)]
Kyllä sieltä yleisesti ottaen äiti aina saa niitä hyviä uutisia [:)]
Mutta ainahan jonkun on pakko myös niitä ikäviäkin uutisia saada [:(]..tällaista tämä elämä on,että joillekin meistä niitä ei-niin-terveitä vauvojakin syntyy [:(].
Mutta niitä asioita ei pidä/saa ajatellá/ pelätä etukäteen,kuten ei muitakaan ikäviä asioita!
Elämässä kun voi sattua koska tahansa mitä tahansa ( ihanaa ja myöskin ikävää ).

KIITOS vielä sinulle kaikista ihanista sanoistasi [:)][:)][:)] *halaa ja rutistaa*

Voi ei [:(]..Olen todella pahoillani,että sinulla sitten kesti tuo ilo vain hetken [&:]
Ikävää,että aterian jälkeiset arvot sinulla on ylittänyt taas nuo viitearvot [&:]
Vaikka ne ovat vain ihan hitusen tuon viitearvojen yli,niin silti..koska näköjään sinulle on annettu ohjeet,etteivät ne saa ylittää yhtään tuota viitearvoja!
Millaisia arvoja sinulla on nyt tullut?

Kyllä se harmittaa,koska itse tietää,että on syönyt normaalisti samalla lailla ruokaa kuin ennenkin ja silti arvot nousevat yli rajojen [:'(]
Mullahan on sama juttu,mutta noiden paastojen kanssa.

Hirveesti pidän sinulle peukkuja,että arvosi pysyvät nyt kunnossa [:)][:)][:)]



(.) Aamupaastoarvo tänään 5,3 [:)].Onnellinen siis olen,vaikka pitäisi olla alle 5,3,mutta mulle tuo oli matala arvo [;)]
Ja hei..Nyt mulla tuli iltapalan ja aamupalan väliseksi ajaksi paljon vähemmän tunteja,niin heti paastoarvo oli matalampi [:-]..on tämä vaan niin outoa?
Eli mitä kauemmin olet syömättä,sitä korkeampi on paastoarvo.
Pitäisikö vielä yöllä käydä jääkaapilla,niin aamulla voisi paastoarvo olla jopa nelosella alkava [;)][:D]



MAHTAVAA VOINTIA TEILLE KAIKILLE [:)][:)][:)]

Yönsäde ja Mini rv 21+2
 
No neukku kysy voinko mitata kotona ja sanoin etten voi koska ei ole mittaria enkä saa mistään lainaan,mutta ei se ainakaan tuolta antanu..Soittelin sitten tänään äippäpolille tosta mun ultra-ajasta ja niiden mielestä ihan hyvä et ens viikolla menen et katotaan onko millaset paineet ja onko tulla protskuja pissaan..
 
Do dii, nyt on pistämisharjoitukset, ekat pistelyt ja eka kokoarvio takana... Pistäminen alkoikin yhtäkkiä hirvittää, kun näki, että se tapahtuu neulalla, hups! Pieni, ohut ja terävähän se toki oli, että ensimmäinen osuma meinas mennä itteltä ohi havaintokyvyn, kun kätilö kertoikin mun jo pistäneeni itteäni [:D] Toinen kerta olikin sitten helpompi ja uskalsin jo vilkaista minne se osui [;)] Joo ja vatsamakkaraan pistellään, mikä tuntui ajatuksen taholla hurjalle, mutta tää on varmaan ainoa kerta tähänastisessa elämässäni, kun siitä löllöstä on jotain hyötyä... Onneks se on vauvamasusta erillinen osanen tässä varressa:-D

Tänään lääkärissä oli sitten ultra ja arvio uusista mittausarvoista... Kivat uutiset eka: pää oli nätisti alaspäin niin kuin näillä vkoilla alkaa ollakin, hengitys, syke, napanuoran virtausarvot ja liikkeet oli kans niin kuin pitääkin [:)] Mutta sitten siihen ei niin hyvään... Vauvalle painoa olikin tullut yli kaksi kiloa eli himppa yli yläkäyrän [8|] Vauvan painohan kohta ohittaa sen minkä mulle on tullu raskauden aikana painoa [:o] Ja parin päivän mittailujen pohjalta mun aamupaasto- ja 1h aterian jälkeen arvot oli laskenu kivasti, mutta ruokailun jälkeiset arvot ei taas oo ihan yhtä hyvät (vaikka sitä maagista 7,8 ei ole tullut kertaakaan, satunnanaisesti 7,3 ja yks 7,6) eli nyt lisätään iltapistelyn lisäks aamupistely... Ja taas kyllä tarvitaan nessuja, kun itku meinaa tulla [:(] Ruokahommeleissa "hurjimpia" joustojani viimeaikoina on ollut se, et uskaltauduin helkutti syömään sämpylän ja viilin samalla välipalalla eli näköjään tälle ei mahda ihan mitään omalla toiminnallaan... Yhä mulle täytenä ihmetyksenä on mistä ihmeestä se vauva sen sokerin saa, kun hiilareiden saanti on sitä mitä pitääkin... Vai onko se keksiny menetelmän sulatella mamman läskit nyt ja ottaa ylimääräisen sieltä, kun epäilen, et mun syömisistä on hyvin vaikia sitä extra-energiaa saada...

Ihan törkeesti ottaa luonnolle, kun on tottunut, että omalla toiminnallaan voi vaikuttaa asioiden kulkuun, mut kai täy sitten täytyy hyväksyä, kun selkeet faktat on nenän edessä... Ja toki hyvä, et hoidetaan ja huolehditaan nyt, kun vauva ei ole vielä mahdottoman kokoinen, eikä ihmetellä vasta joulukuussa, et mites täs ny näin kävi. Järki ja tunne ei oikein viihy hyvin samassa päässä [;)] Pitänee tosiaan vaan heittäytyä hoidettavaksi ja antaa muiden hoitaa niiden hommeleiden tarkempi ajattelu [8D] J a täytyy mainita, että sekä kätilö että lääkäri olivat todella asiallisia, mut kai siinä työssä unohtuu, et nää hommat voi ens kertalaista järkyttää, vaikka niiden mittakaavassa ollaan vielä ihan hyvin hoidettavia, eikä mitään ihmeellisen karmaisevaa... Mut nyt on jo kaks kokoarvioo sovittuna lisää eli pääsen/päästään katteleen meidän Tirriäistä paljon normaalia useemmin [:)] Toivon vaan, et mieskin pystyis järkkäileen työvuorojaan, et pääsi kans kurkkimaan pientä! Jatkuvaa kolmivuoroa tekevääle se ei vaan aina ole mahdollista [&:]

Yönsäde: Aika jännä, et ihan samoja havaintoja mulla on ollu tosta paastoarvota ja nyt tarkemmin mittailtuani myös aterian jälkeisistä arvoista... Mitä useammin syä ja enemmän jotain proteiinipitoista, sen parempia arvoja tulee [:D] Ja miehistä vielä... Se on ihana, kun voi luottaa, et toinen hoitelee homman kuin homman! Enkä ihmettele kyllä lainkaan, et ittelle tärkeiden, kuten oman lapsen asiat vie kenet hyvänsä ihan eri sfääreihin ja hätä tulee aivan toisella tavalla, kun muiden ihmisten hoitamisessa... Mä luotan, et miellä mies ei kippaa ennen kuin tuntee ittensä tarpeettomaksi eli niin kauan kuin pystyy niin keksin sille kaikkee hommaa [:D] Ja oikeesti kätilö varmaan ohjaa sen jonnekin pois tieltä elbaamaan jos sille näyttää... Mut ihana, et sulla on arvot menneet oikeeseen suuntaan ja sait tutkimukset järkevästi sumpilittua!!! Muistelinko oikein, et sulla oli astmaoirettakin nyt? Any way, jos yhdistin oikeeseen ihmiseen, niin toivottavasti astma pysyy kurissa! Mä oon onneks pärjänny ihan normi-astmalääkitykselläni nyt raskausaikanakin [:)]

Shani: Sä taidat kans olla tarkka ja tunnollinen mittailija ja kirjanpitäjä [:)] Siitä on kyllä apua, joko siinä, et saa mielenrauhaa ja tarvittaessa sitten apua ja hoitoa ajoissa! Eihän tää hyvän asian vuoksi tehtynä ihan ylivoimasta ole, mutta rassaavaa silti... Toivottavasti sulla jää tuo yks arvo kerta heilahdukseksi!

Mystis: Kovasti peukkuja verenpaineen ja turvotuksen kans! Toivottavasti ymmärtävät kaikota oitis!

SinnaH: Ihana, että saatte iskin mukaan ja kovasti stemppiä tulevaan koitokseen!!!

Aurinkoisia päiviä ja hyviä arvoja kaikille!
 
iri mitkä viikot sulla menossa? Kun mietin tota vauvan painoasiaa kun meillä oli viimeks painoa 2,2kg joka oli lääkärin mielestä ihan normaali..
 
Nyt ois 30+5 menossa ja se tarkka paino löytyikin nla-kortista eli 2025 g. Mites sulla olikaan Mystis? Muistelin jostain, et oltas jokseenkin samoissa?

On nämäkin vaavien painorajat tainneet noiden sokrujen raja-arvojen lisäks tiukentua viimeisimpinä vuosina, kun monet aikasemmin lapsia saaneet on ihan ällikällä näitä selittää. Ei tää vaavi ainakaan meitsiin painossa tule... Mä oon painanu 2800g ja mies ehkä 4300 g. Jos toivoa vois niin jotain tuolta välimaastosta, kiitos [;)]
 
Mä kävin joillakin noilla samoilla viikoilla arviossa ja korttiin merkattu 2,2kg..Lääkäri sano että hänen mielestään normaali kokonen mitä nyt käyrien mukaan ihan pikkasen liikaa mikä saattaa tosiaan olla vaan muutama sata grammaa..Neukku sano kans et normaalin rajoissa tuo vielä on..
Ja mullakun noi sokerit normaalit kotimittauksessa ja vedän nyt aika tiukkaa linjaa syömisessä niin ei voi ite oikein edes tohon kasvuun vaikuttaa[&:]
 
Aikas jännä homma ton painon kanssa, mutta taitaa noi paastosokeriden ylitykset kotimittauksissa olla se ratkaseva ero. Niistä kai sitten ennakoidaan mun kohdalla, et vauva vielä spurttaa näillä loppu viikoilla liikaa [&:] Stemppiä ja voimia Mystis syömähommeleihin! Kyllä tää välistä tuntuu rankalle, mut se lopputulos kyllä pinnistelyn, mittailun ja pistelyn arvoista [:)]
 
Ja voimia teille jotka joutuvat insuliinia pistämään!
Näin nimittäin viime yönä unta et jouduin itekin pistämään ja se oli ihan ylitsepääsemättömän vaikeeta..
Mä kun itken jo kunnon piikin nähdessäni..Mut onneks nuo lääkärit seuraa ettei liian isoksi pääse kasvamaan ja jos näyttää et kasvaa liian isoksi niin sitten käynnistetään[:)] Eli eipä noista painoista kannata olla huolissaan ellei ole ihan järkyttäviä muutoksia..
 
[:)] ILLAN TUULAHDUS [:)]


...Ihan nopeeta tulin vielä kipaisemaan [;)]



IRI: Suuremmoiset ultra-onnittelut sinne [:)][:)][:)]
Ihanaa,että vauvalla oli kaikki hyvin!!!
No höh..ikävää tuo,jos vauva näyttäisi kasvavan vähän yläkäyrillä [&:]
Tietystihän nuo painoarviot ovat vain niitä arvioita ja voivat heittää todellisuudesta aika paljonkin.
Näin siis kävi ainakin meidän Nelosen kohdalla.
Mutta toivottavasti teillä ei nyt vauva kasva vain liian isoksi!!!!
P.S.Katsoin omia vanhoja äitiyskorttejani ja tässä on meidän kolmen lapsen painoarviot ultrista..eli Kakkonen rv 31+6 painoarvio 1.6 kg.
Ja sitten Kolmonen rv 30+4 painoarvio 1,5 kg.
Ja sitten vielä Nelonen rv 35+3 painoarvio 2044g.
Ja tuo Nelosen painoarvio ei sitten oikeesti edes pitänyt yhtään paikkaansa..meni sitten aivan liian alakanttiin.

Ai sinä pistelet itseäsi masuun [8|]
Minä pistelin itseäni viime raskaudessa reiteen.

Muistat ihan oikein..Mullahan alkoi jo keväällä ennen raskautta ikävä hengenahdistus sekä hengästyminen rasituksessa+rytmihäiriöt.
Ne sitten pahenivat raskauden aikana ja hakeuduin sisätautilääkärin puheille.
Tehtiin spirometria,mutta rasituskoetta ei voitu tehdä näin raskaana ollessa.
No,koska oireet ovat niin pahoja,niin lääkäri määräsi kortisonilääkityksen eli Beclometin 2x/vuorokaudessa sekä tarvittaessa Ventolinea.
Eli niitä nyt olen käyttänyt tässä päivittäin.
Tarkempiin tutkimuksiin menen sitten synnytyksen jälkeen joskus.
Hienoa kuulla,että sinulla on astama oireet pysyneet poissa lääkityksen avulla [:)][:)]

Heh..Meillä on ollut nuo painoasiat eripäin kuin teillä [;)]
Minä olen painanut syntyessäni 4025g ja minun mieheni on taas painanut vain 2700g [:)]

Mää olen taas kuullut,että juurikin nuo aterian jälkeiset arvot lisäävät sitä riskiä,että vauvasta kasvaa liian iso?!
Ei siis nämä korkeat paastoarvot.
Mullahan oli viime raskaudessakin vain korkeat paastoarvot ja matalat ruoan jälkeiset arvot ja meidän ns.sokerivauvasta kasvoi normaalikokoinen lapsi ( 3400g [:)] ).
Ja muistaakseni juuri kätilö sanoi,ettei nämä korkeat paastoarvot kasvata vauvaa liikaa?!

Mutta ihan hirveesti sinulle peukkuja ja jaksamisia ja tsemppejä pistelyihin sekä muihin r-diabetekseen liittyviin asioihin [:)][:)][:)][:)]
Ja todella hyvä,että vauvan kokoa nyt seuraillaan ja pääset useammin moikkaamaan vaavia ultraan [;)][:)][:)]
Toivottavasti vauvan koko pysyy normirajoissa!!!!



MYSTIS: Hyvä,että pääset jo ensi viikolla ä-polille tarkastukseen [:)][:)]
Höh..aika outoa toimintaa teidän neuvolassa [8|][>:]..ei siis anneta äidille verenpainemittaria lainaksi *murisee itsekseen* [;)]



(.) Tää oli nopee käynti..hirvee väsymys,kun koko päivän olen taas mennyt.
Huomenna menen kampaajalle..Isi on sen aikaa muksujen kanssa [;)]

VOIKAAHAN HYVIN [:)][:)][:)]

Yönsäde ja Mini rv 21+2
 
Hassua kun mulle sanottiin että just noi paastot on niitä mitkä kasvattaa jos lilluu koko yön sokerivedessä[8|]
En siis itse tiedä mutta näin sanottiin..No näistäkin lääkärit sun muut yleensä aina eri mieltä..Tuskin kolmeltakaan lääkäriltä saa samaa vastausta[:D]
 
Takaisin
Top