Oireet

Joo toistaseks! Eile ei ollu yön jälkee mitää ja viime yö meni tasan nukkuessa sikeesti. Mut mulla on kipee nyt toi alavatsa ja kohdun suu ja alaselkä et koskee kun vauva liikkuuki. Katotaan kui käy. On huomenna onneks neuvola ni keskustelen siellä ellei nyt lähtöö ennen sitä tuu.

Tosi hyvä toi et sait nukuttuu ainaki täs välissä!

On tää loppuraskaus kyllä ongelmallista aikaa, tosi rankalta kuulostaa noi sun supparit, mulla ei sit taas oo yhtään supparia koko raskauden aikana ollu vielä niin sekin mietityttää kun rv38 jo menossa.
 
Ääh ja puuh.. täällä menossa 37+5 ja nyt viime sunnuntaista asti on päivät toistaneet aika lailla itseään. Eli aamulla nukun oikeasti pitkään ja aamupalan jälkeen on se päivän paras hetki. Vointi hyvä ja vauva liikkuu. Lounaan jälkeen tulee tukala olo ja supistelee (?!) Tai näin ainakin luulen. Tunne on menkkamainen, alavatsassa ja selässä. Maha on myös kova välillä mut mun mielestä on tosi vaikea sitä paremmin kuvailla, onko sitten ylipainosta ja hyllyvästä osansa... illat pahimpia ja nukahtaessa tosi tukala olo välillä.. inhottava kun ei tiedä koska sitten oikeasti lähdetään synnyttämään ( ei tietenkään kukaan tiedä ja tiedän että kaikki hakee että kyllä sen sitten tietää). Jotenkin vähän pelottaa sekin että meiltä 50km matkaa sairaalaan. Onko muut näin sekavissa tunnelmissa? Ja tosiaan tätähän voi jatkua vielä aika kauan .. heh.. juhannukseen mennessä.. la on siis 3.6.
 
Ääh ja puuh.. täällä menossa 37+5 ja nyt viime sunnuntaista asti on päivät toistaneet aika lailla itseään. Eli aamulla nukun oikeasti pitkään ja aamupalan jälkeen on se päivän paras hetki. Vointi hyvä ja vauva liikkuu. Lounaan jälkeen tulee tukala olo ja supistelee (?!) Tai näin ainakin luulen. Tunne on menkkamainen, alavatsassa ja selässä. Maha on myös kova välillä mut mun mielestä on tosi vaikea sitä paremmin kuvailla, onko sitten ylipainosta ja hyllyvästä osansa... illat pahimpia ja nukahtaessa tosi tukala olo välillä.. inhottava kun ei tiedä koska sitten oikeasti lähdetään synnyttämään ( ei tietenkään kukaan tiedä ja tiedän että kaikki hakee että kyllä sen sitten tietää). Jotenkin vähän pelottaa sekin että meiltä 50km matkaa sairaalaan. Onko muut näin sekavissa tunnelmissa? Ja tosiaan tätähän voi jatkua vielä aika kauan .. heh.. juhannukseen mennessä.. la on siis 3.6.

Mulla sama la ja samantyyppistä oireilua. Esikoista kun odotan niin en toki varmaksi voi sanoa, mutta ite sanoisin että ei supistele kuin ehkä harkkareita. Itse tarkkailen aaltomaisuutta ja olojen kestoa, sekä kipua. Oon itse asian suhteen luottavainen että kyllä sen vaan tietää, uskon että synnytyssupistukset oikeasti sattuu niin että ei tarvi hirveesti miettiä. Synnytyssupparit on myös säännöllisiä ja niillä on selkeästi alku ja loppu. Ne on myös niin kivuliaita ettei voi nukkua, eikä oikeen istua tai maatakaan, ne ei myöskään laannu vaan kovenee. Itellä noi jomotukset tulee ja menee vähän miten sattuu enkä voi sanoo et varsinaista kunnon kipua olisi. Illat on täälläki tukalia ja nukkuminen on tosi huonoa liitos- ja lonkkakipujen takia.

On sekavat tunnelmat, toisaalta odottaa, toisaalta pelottaa, intoa ja jännitystä sekaisin. Mut koita säkin luottaa sun kroppaan, se kertoo sulle kyllä kun on aika. Ja aina voit neuvolaan tai kovissa kivuissa synnärille soittaa mistä on kyse. Mua on auttanut paljon kun oon neuvolassa jutellu mun epävarmuuksista näissä asioissa.
 
Mulla sama la ja samantyyppistä oireilua. Esikoista kun odotan niin en toki varmaksi voi sanoa, mutta ite sanoisin että ei supistele kuin ehkä harkkareita. Itse tarkkailen aaltomaisuutta ja olojen kestoa, sekä kipua. Oon itse asian suhteen luottavainen että kyllä sen vaan tietää, uskon että synnytyssupistukset oikeasti sattuu niin että ei tarvi hirveesti miettiä. Synnytyssupparit on myös säännöllisiä ja niillä on selkeästi alku ja loppu. Ne on myös niin kivuliaita ettei voi nukkua, eikä oikeen istua tai maatakaan, ne ei myöskään laannu vaan kovenee. Itellä noi jomotukset tulee ja menee vähän miten sattuu enkä voi sanoo et varsinaista kunnon kipua olisi. Illat on täälläki tukalia ja nukkuminen on tosi huonoa liitos- ja lonkkakipujen takia.

On sekavat tunnelmat, toisaalta odottaa, toisaalta pelottaa, intoa ja jännitystä sekaisin. Mut koita säkin luottaa sun kroppaan, se kertoo sulle kyllä kun on aika. Ja aina voit neuvolaan tai kovissa kivuissa synnärille soittaa mistä on kyse. Mua on auttanut paljon kun oon neuvolassa jutellu mun epävarmuuksista näissä asioissa.

Kiitos tsempistä!! Ihana kuulla että tällaista on muillakin!
 
Huiii,jännät paikat monilla! Itse muistan esikoisesta,että supistelut alkoi yöllä ehkä 00-01 aikoihin mutta olivat vielä sen verran lieviä että nukuin välillä/supistuksista huolimatta. Kokoajan sitten tihenivät ja kovenivat,niin että 6 aamulla soitin miehelle töihin että nyt tulee lähtö. 7-8 aikoihin päästiin lähtemään ja ei ollut epäilystäkään kyllä, onko riittävän kipeä lähtemään :)
 
Onko kellään muulla kipua navan alueella? Aikaisemmin oli yhden pvän navan oikealla puolella, kun olin syönyt mahan täyteen ja päättelin, että johtui mahan venymisestä. Nyt on kaksi päivää ollut kipua vasemmalla puolella. Sellaista pistävää, ei mitään aaltoilevaa. Välillä kestää kauemmin ja välillä vähemmän aikaa, riippuu myös vähän asennosta ja mitä teen..

Muuten kaikki hyvin, liitoskipuja silloin tällöin ja jonkun verran sormet ja jalat turpoilee. Ihanat kelit ollut, mutta turvotuksen kannalta vähän ikävää :D
 
On kyl ruvennu olemaan melko loppuraskausolot, nyt rv38+3. Kävely ihan mahdottoman hankalaa, puuskututtaa ja mahaa kiristää, selkää ja jalkoja särkee. Paineentunne lisääntynyt, alavatsaa vihloo usein. Satunnaisesti kramppimaista maha- ja selkäkipua, tuskin supistuksia kun ei oo säännöllistä eikä tuu kovin usein. Vauva punkee ylävatsalla tosi kovin, saa vissiin välillä harkkasuppareita aikaan ihan. Vähän koko ajan on tukala olo ja särkee johonkin, ja yöt on hankalia, kauhea hiki, jatkuva pissahätä ja hirveä lonkkasärky. Tuskin mitään vielä ennakoi kuitenkaan mutta ekoja kertoja tullut olo että vois jo mennäki ehkä synnyttämään.
 
On kyl ruvennu olemaan melko loppuraskausolot, nyt rv38+3. Kävely ihan mahdottoman hankalaa, puuskututtaa ja mahaa kiristää, selkää ja jalkoja särkee. Paineentunne lisääntynyt, alavatsaa vihloo usein. Satunnaisesti kramppimaista maha- ja selkäkipua, tuskin supistuksia kun ei oo säännöllistä eikä tuu kovin usein. Liitoskivut pahentunut, pienikin kävely lenkki aiheuttaa kauheat jomotukset. Vauva punkee ylävatsalla tosi kovin, saa vissiin välillä harkkasuppareita aikaan ihan. Vähän koko ajan on tukala olo ja särkee johonkin, ja yöt on hankalia, kauhea hiki, jatkuva pissahätä ja hirveä lonkkasärky. Tuskin mitään vielä ennakoi kuitenkaan mutta ekoja kertoja tullut olo että vois jo mennäki ehkä synnyttämään.
 
Onko kellään muulla kipua navan alueella? Aikaisemmin oli yhden pvän navan oikealla puolella, kun olin syönyt mahan täyteen ja päättelin, että johtui mahan venymisestä. Nyt on kaksi päivää ollut kipua vasemmalla puolella. Sellaista pistävää, ei mitään aaltoilevaa. Välillä kestää kauemmin ja välillä vähemmän aikaa, riippuu myös vähän asennosta ja mitä teen..

Muuten kaikki hyvin, liitoskipuja silloin tällöin ja jonkun verran sormet ja jalat turpoilee. Ihanat kelit ollut, mutta turvotuksen kannalta vähän ikävää :D

Mulla oli tuota napakipua joskus rv30 molemmin puolin muutaman viikon. Silloin mulla kasvoi vatsa kyllä tosi nopeaan, ja kaikennäköisiä kasvukipuja ollu paljon koko raskauden. Jos ei sullakaan tuon kummempaa, menee ja tulee eikä pahemmaksi mee niin lienee ihan normaalia :)
 
Täällä kans alkais olla aika kypsä tuleva mama tähän odotukseen! Tekis välillä mieli vaan itkeä ja huutaa! Yöt tuskaa hikoilun, selkä- ja lonkkasärkyjen vuoksi, minkä takia en jaksa päivisinkään yhtään mitään. Ei tee mieli syödä edes mitään koska väsyttää ja tuntuu ettei maha veny enää yhtään että sinne mahtuis muka jotain ruokaa... Jatkuvat harkkasupistukset, jotka tulevat ihan levossakin saa olon tuntumaan niin epämukavalta että tuntuu ettei henki kulje.
Ja niinkuin joku muukin mainitsikin että aamusin mietin aina että ollaankohan siellä edes elossa kun ei mitään tunnu! Liikelaskenta saa mun pään sekoamaan ja neuvolassaki totes eilen että pitää saada liikelaskenta täyttymään muttakun se on välillä niin vaikeeta saada täyttymää mut toisina päivinä ei tarvi ees laskee nii mistä minä ny tiiän millon olla huolissaa oikeesti :sad001 Yritti se neuvolassa saada bebee liikkeelle mut jatkuvasti tuli supistuksia eikä siitä mitään siis tullut ja arghh.. :sad001 en tienny et tää loppuraskaus on näin rankkaa :sad001 voiko vaa itkeä... En jaksais enää, mut okei tiiän ettei sais valittaa mut väsymys tekee kaikesta niin vaikeeta. Plus tää hiki, nimittäin kämpässä +30 lämmintä!
 
Täällä kans alkais olla aika kypsä tuleva mama tähän odotukseen! Tekis välillä mieli vaan itkeä ja huutaa! Yöt tuskaa hikoilun, selkä- ja lonkkasärkyjen vuoksi, minkä takia en jaksa päivisinkään yhtään mitään. Ei tee mieli syödä edes mitään koska väsyttää ja tuntuu ettei maha veny enää yhtään että sinne mahtuis muka jotain ruokaa... Jatkuvat harkkasupistukset, jotka tulevat ihan levossakin saa olon tuntumaan niin epämukavalta että tuntuu ettei henki kulje.
Ja niinkuin joku muukin mainitsikin että aamusin mietin aina että ollaankohan siellä edes elossa kun ei mitään tunnu! Liikelaskenta saa mun pään sekoamaan ja neuvolassaki totes eilen että pitää saada liikelaskenta täyttymään muttakun se on välillä niin vaikeeta saada täyttymää mut toisina päivinä ei tarvi ees laskee nii mistä minä ny tiiän millon olla huolissaa oikeesti :sad001 Yritti se neuvolassa saada bebee liikkeelle mut jatkuvasti tuli supistuksia eikä siitä mitään siis tullut ja arghh.. :sad001 en tienny et tää loppuraskaus on näin rankkaa :sad001 voiko vaa itkeä... En jaksais enää, mut okei tiiän ettei sais valittaa mut väsymys tekee kaikesta niin vaikeeta. Plus tää hiki, nimittäin kämpässä +30 lämmintä!

Mitä jos seuraavaksi kun on vauvalla hiljainen päivä eikä laskenta meinaa täyttyä niin kävisit näytillä? Kun asia sua on jo kauemmin vaivannut. Voisivat kattoo et potkiiko vaikka selkään päin tai joku muu järkevä syy, ja saisit mielenrauhan. :)

Tsemppiä, vertaistukea täältä! Ei oo onneksi hirveästi jäljellä. Koita säkin lepäillä mahdollisimman paljon ja tehdä jotain mieluista, esimerkiksi lukea, katsoo jotain kivaa sarjaa, tehdä käsitöitä tms. Auttaa saamaan hetkeksi ajatukset muualle.
 
On se toisaalta kiva lukea että muillakin on kurjaa, vaikka eihän se sit kiva kuitenkaa oo että on kurja olo. Täällä vasta toi 35+0 huomenna ja nyt jo alkaa oleen sitä mieltä että ulos saisi tulla.. Yöllä ei saa nukuttua puutumisen ja jalkakramppien takia, pissalla saa ravata koko ajan, ahdistaa aina kans sen jälkeen loppupäivän kun on syönyt.. "ähky" olo jatkuu aina iltaan/yöhön asti vaikka söisi kuinka vähän vaan.. Vaavi on tässä viikon verran liikkunut iha kunnolla tuolla, piti kans laskea noita liikkeitä, eka 20min ja 25 liikettä täynnä.. Sellasta se on nyt ollut vähän väliä. Onko sitten hänellä kans ahdasta jo ja koittaa vaihdella asentoa. Hikka sit tietty vielä pari kertaa päivässä. Rennosta olemisesta tietoakaan, remontti kesken ja sitä tehdään itse, myös minä siellä joka päivä pyörin ja lepään sit aina kun alkaa supistaan tai jalkoja/selkää liikaa särkemään. Neuvolassa ei ole kielletty, eikä mulla oo ollut niitä lääkärikäyntejä vielä ollenkaan.. Eka lääkäri vasta viikon päästä, saa nähdä mikä on tuomio.. Ei kerkeä pysähtymään vielä.. Liikaa tekemistä.
 
Tsempit kaikille äideille... täällä ei edes ehdi murehtia omia loppuraskauden oireita (hyvin samanlaisia kuin teillä muilla) kun arki on maustettu mukavasti 1v7kk taaperon menoilla, tukiverkostoa ei ole ja mies on suurimmaksi osaksi töissä. Minulla la 9.6 ja minulla on myös insuliinihoitoinen raskausdiabetes joten sanoivat äippäpolilla ettei anna mun kävellä yhtään yli (esikoinen käynnistettiin 41+6 ja olo oli mitä mahtavin!) Joten vähän kyllö helpottaa tietää et tää syntyy kohta mutta toisaalta en kyllä haluaisi yhtään joutua käynnistykseen uudestaan....
 
Mitä jos seuraavaksi kun on vauvalla hiljainen päivä eikä laskenta meinaa täyttyä niin kävisit näytillä? Kun asia sua on jo kauemmin vaivannut. Voisivat kattoo et potkiiko vaikka selkään päin tai joku muu järkevä syy, ja saisit mielenrauhan. :)

Tsemppiä, vertaistukea täältä! Ei oo onneksi hirveästi jäljellä. Koita säkin lepäillä mahdollisimman paljon ja tehdä jotain mieluista, esimerkiksi lukea, katsoo jotain kivaa sarjaa, tehdä käsitöitä tms. Auttaa saamaan hetkeksi ajatukset muualle.

Joo toi käyrillä käyminen hiljasena päivänä kuulostaa ihan järkevältä idealta! Ei vaan itse tässä väsymys huuruissa osaa ajatella enää mitään järkevästi :D
 
Mulla sama la ja samantyyppistä oireilua. Esikoista kun odotan niin en toki varmaksi voi sanoa, mutta ite sanoisin että ei supistele kuin ehkä harkkareita. Itse tarkkailen aaltomaisuutta ja olojen kestoa, sekä kipua. Oon itse asian suhteen luottavainen että kyllä sen vaan tietää, uskon että synnytyssupistukset oikeasti sattuu niin että ei tarvi hirveesti miettiä. Synnytyssupparit on myös säännöllisiä ja niillä on selkeästi alku ja loppu. Ne on myös niin kivuliaita ettei voi nukkua, eikä oikeen istua tai maatakaan, ne ei myöskään laannu vaan kovenee. Itellä noi jomotukset tulee ja menee vähän miten sattuu enkä voi sanoo et varsinaista kunnon kipua olisi. Illat on täälläki tukalia ja nukkuminen on tosi huonoa liitos- ja lonkkakipujen takia.

On sekavat tunnelmat, toisaalta odottaa, toisaalta pelottaa, intoa ja jännitystä sekaisin. Mut koita säkin luottaa sun kroppaan, se kertoo sulle kyllä kun on aika. Ja aina voit neuvolaan tai kovissa kivuissa synnärille soittaa mistä on kyse. Mua on auttanut paljon kun oon neuvolassa jutellu mun epävarmuuksista näissä asioissa.

Itse neuvoisin, että jos oot käyny vessa-asioilla ja silti vessattaa eikä tule ns. lisää ja tunnet selkäkipuja etkä voi nukkuu... että tekis mieli ottaa kipulääkettä, ni lähde suoraan sinne synnärille. Siellä ne tutkaa tilanteen ja jatkot selviää. Noin alkoi mun ekani synnytys. Lapsivedet puhkaistiin vasta sairaalassa kun olin sen 10 cm avautunut. Siitä kului se 5min ja vauva oli ulkona. Ette te ensikertalaisena saa itteenne sättiä asioista, jotka on teille vielä uusia ja tuntemattomia. Jännää aikaahan tää on, koittakaa ottaa rennosti ja mennä eteenpäin tilanteen vaatimalla tavalla. Jos sulla on synnytyssuunnitelma valmiina kirjoitettuna ja ajateltuna, niin hyvä. Aina asiat eivät mene suunnitelmien mukaan, muttei se tarkoita että jotain olisi vialla tai väärin. Voimia.
 
Nyt alkaa kyllä tuntua,että ihan loppusuoralla mennään. Kova paine tullut alapäähän,ylös nouseminen sängystä/sohvalta ja kävely vaikeutunut huomattavasti. Kokoajan särkee ja on kova paine alaselässä,alavatsalla ja nivusissa. Tuntuu kuitenkin erilaiselta kuin iskiassäryt aiemmin. Supistuksia ja kuumotteluja on jokapäivä alaselässä ja alavatsalla. Viime yönä valvoin 2 tuntia kun tuntui järkyttävä,viiltelevä kipu kohdunsuulla. Kirjaimellisesti tuntui kuin vauva ois pusannut päätään ulos. :D nää tuntui erilaiselta kuin "sukkapuikkopistelyt" aiemmin, voimakkaampaa ja kesti sen 2h putkeen. Samalla alaselkää kuumotti. Törmäsin semmoiseen termiin kuin "piikkisupistukset",liekö niitä sitten? Paikat on jo pehmenneet ja kohdunkaula alkanut lyhentyä. :) Huomenna alkaa rv37 jolloin esikoinen syntyi,jänskättää!
 
Nyt alkaa kyllä tuntua,että ihan loppusuoralla mennään. Kova paine tullut alapäähän,ylös nouseminen sängystä/sohvalta ja kävely vaikeutunut huomattavasti. Kokoajan särkee ja on kova paine alaselässä,alavatsalla ja nivusissa. Tuntuu kuitenkin erilaiselta kuin iskiassäryt aiemmin. Supistuksia ja kuumotteluja on jokapäivä alaselässä ja alavatsalla. Viime yönä valvoin 2 tuntia kun tuntui järkyttävä,viiltelevä kipu kohdunsuulla. Kirjaimellisesti tuntui kuin vauva ois pusannut päätään ulos. :D nää tuntui erilaiselta kuin "sukkapuikkopistelyt" aiemmin, voimakkaampaa ja kesti sen 2h putkeen. Samalla alaselkää kuumotti. Törmäsin semmoiseen termiin kuin "piikkisupistukset",liekö niitä sitten? Paikat on jo pehmenneet ja kohdunkaula alkanut lyhentyä. :) Huomenna alkaa rv37 jolloin esikoinen syntyi,jänskättää!

Ihan samantyyppisiä oireita täälläkin. Oon jo miettiny et voiko olla et koko ajan johonkin särkee tai jomottaa tai vihloo, lohduttavaa tietää et jollakin muullakin :D Mulla vaan ei taida noita supisteluja oikeen olla kuin ehkä jotain lieviä satunnaisia, että eiköhän tässä saa vielä odotella. Ylihuomenna viikko laskettuun.
 
Muilla jäätävä turvotus? Täällä niin turvoksissa jalat että varpaiden liikuttelu hankalaa..
Mulla myös! Mittailen vaan verenpaineita välillä, juon paljon vettä ja syön ananasta...
 
Muilla jäätävä turvotus? Täällä niin turvoksissa jalat että varpaiden liikuttelu hankalaa..

Ihmettelen kun mulla ei oikeestaan ollenkaan :O Sormuksen otin pois kun aamuisin ja kuumalla alkoi tuntumaan että vaikee saada pois sormesta, mut muuten ei oikeestaan mitään. Kuumalla saattaa myös jalat turvota vähän ja kengät puristaa jos istuu liian pitkiä aikoja mut ihan suht tavallisen näköiset jalat on. Oon kyllä tosi kiitollinen tästä kun oon nähny et aika hurjaa voi turvotus olla. Juon ihan hirveästi vettä ja muitakin nesteitä, en sit tiiä onko sillä vaikutusta.
 
Takaisin
Top