Minä ainakin olen ihan tietoisesti puhunut ja alleviivannut että haluttiin toinen lapsi pienellä ikäerolla ja puhuin jo ennen yritystä, että ei odoteta seuraavan kanssa kovin pitkään, vaikka sinänsä yllätys olikin että päätti tulla sillä pienimmällä mahdollisella erolla eli tärppäsi heti (näillä näkymin 1 v 7 kk). Ei ole kukaan ainakaan päin naamaa kehdannut mitään ikäerosta kommentoida.
Muutenkin on mielestäni ihan idioottimaista puuttua sanallisesti toisten lapsimäärään tai ikäeroihin, minusta se kertoo lähinnä ihmisistä jotain, jos kovaan ääneen ovat lyttäämässä esim. pientä ikäeroa.
eiköhän se ole jokaisen perheen oma asia, kuinka monta lasta ja millä ikäerolla haluaa. Minullekin pelkkä vuoden ikäero olisi ollut ehdottomasti liian vähän, mutta ei se minulta ole pois jos jollekin toiselle sopii ja jaksaa! Ja vaikka en itse ymmärrä sitä, että halutaan vain yksi lapsi (ei sopisi meille) niin jollekinhan se on just hyvä, joten mikäpä minä olen mitään asiasta kellekään avautumaan, eivätköhän he itse tiedä omat asiansa paremmin. Ja toisaalta taas en koe että olisi jaksamista tai resursseja suurperheen äidiksi (kolme varmaan riittäisi itselleni, vaikka lapset ihania onkin, voi olla että kahteen jäädään) mutta ne, joilla haluja ja voimavaroja riittää, voivat minun puolestani ihan vapaasti tehdä niin monta lasta kuin siunaantuu.
Se on sitten aina asia erikseen jos niitä lapsia annetaan tulla, vaikka ei aiemmistakaan tajuta huolehtia tai ei yksinkertaisesti resurssit riitä. Silloin kieltämättä toivoisi vähän järkeä hommaan, mutta ei se siltikään ole minun asiani mennä kenellekään päin naamaa asiasta sanomaan.