Yritystä keskenmenon jälkeen

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja j.n
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Niin ja mullehan sanottiin, että tuota ensimmäistä keskenmenoa ei lasketa, koska oli niin aikainen. Siis siihen kolmeen.

Mullakaan ei yhtä lasketa eli on vaan kaks "oikeesti". Ottaa ne sentään kilpparit, mut ei antanu mitään vastausta kun kysyin miten pitkään/monta keskenmenoa täytyy vielä odottaa et aletaan tutkimaan ja/tai annetaan apuja. Jos puol vuotta antais itelle aikaa ja sit doktorille kova sana.

Anskusen asiaa odotan mielenkiinnolla.

Tänään sairasvuoteessa on aikaa seurailla eli kirjoitelkaahan ahkerasti :)

Onko teillä jolla on kilpparilääkitys ollu jotain oiretta, josta oisitte osannu hakeutuu kokeisiin? Kuulin et mun äidillä ja mummolla ollut vajaatoiminta. Mietin et pitäiskö verikokeet pyytää mut toisaalta mulla ei mielestäni ole ollut mitään oireita. Jos vaikka olisikin vajaatoiminta onko siitä haittaa raskaudelle?

Jos oon oikein tajunnut niin raskauden aikana kilpparit puskee tyroksiinia normaalia enemmän. Aivojen kehitys ainakin oli yks mihin vaikuttaa. En oo mitenkään aiheesta oppinut tai kovin kummoisesti perehtynyt vaan ku nyt kun ovat multa ottamassa arvoja.

raskaustestien suurkuluttaja täällä taas hei! ostin sitten pari erimerkkistäkin kokeeks, rfsu herkempiä testejä.pakkauksessa luvattiin näyttämään tulos jo 4 pv ennen odotettuja kuukautisia.ja ihan yhtä onneton haamunen siihenkin.(tosin päiväpisusta) lueskelin sitten niitä ohjeita ja todella pitäs olla herkempi kun nuo sofit mutta silti sofi lupaa nopeamman plussa tuloksen ovispäivistä/hedelmöityksestä laskettuna.sofi lupaa 7-10 pv hedelmöittymisestä ja rfsu 10-15 päivää. ja oliko tällä jotain merkitystä,no ei ainakaan tuloksessa :D

Elikkäs kävin tänään pyörähtään siellä polilla. En ollut oikein edes pahemmin varautunut mihinkään, pää löi aivan tyhjää. Oli tosi ihana naislääkäri joka kertoi heti että kaikki oli kunnossa muuten MUTTA. Kilppariarvo (en nyt muista kumpi) oli ylärajoissa. Olikohan tää arvo nyt 4.2 kun viiterajan yläraja on juuri tuo kyseinen luku. Ja tän arvonhan pitäisi olla raskautta suunnittelevilla lähemmäs 2.5. Sanoi että tää kilpirauhasen toiminta on hyvinkin todennäköinen syy keskenmenoille ja sille etten tule helposti edes raskaaksi. Ei tietystikään voi satavarmaksi sanoa. Ja kaiken huippu että edellinen lääkärihän sano mulle aiemmalla käynnillä että se arvo on koholla mutta rajoissa. Just joo eli olisi itse pitänyt tietää enemmän ja vaatia jo sillon toimenpiteitä. Ei hän sitten viitsinyt kertoa että tarvis olla pienempi luku :mad: Eli nyt alotettiin kilpparilääkitys ja kädet ristissä toivotaan parempaa huomista :smiley-angelic001

Ihanaa Anskunen, että löyty mahdollinen apu! Harmittaa vaan kovasti, että ensin on niin monta surua teidän kokea, ennenku jotain on voidaan yrittää asialle tehdä. Oliko se edellinenkin lääkäri jonkinsortin asiantuntija olevinaan lisääntymisasioissa?!

Ihana kuulla ansunen että mahdollinen syy löytyi ja siihen on mahdollista saada apua :)
Ikävää vain että ensin pitää joutua kokemaan menetyksiä ja edellinen lääkärikin vielä oli väärässä. Nyt toivotaan että pian onnistuu raskautuminen ja lääkitys puree oikeallalailla :)

äiti vaan, piti sulta kysyä että meinaatko digillä testata kun liuskat näyttää vaan haamuja?

joo,testaisin jos olis mutta taitaa täällä hevon kuusessa löytyä vaan apteekista ja sinnekin matkaa autottomalle liikaa..ukolta en viitti edes kysyä hakisko kun se muutenki pitää mua ihan pöhlönä näiden testieni kanssa :D kai mä hypin seinille siihen maanantaihin,sillon pitäs selvitä.paitsi en tiedä soittaako ne niitä tuloksia vai tuleeko postissa. eiköhän se kumminkin oo niin että nuo haamutkin hiipuu pos ja menkat tulee.ei mulla montaa päivää oo ennen haamuillu vaan aina on hiukan vahvistunu kun on kunnolla alkanut raskaus. huomisaamulle jätin sen toisen herkemmän testin.siihen kyllä jo sitten luotan kun kp 28.

Jälkitarkastuksessa käyty!

40% istukasta verenpurkaumaa, mikä on todennäköinen syy keskenmenolle.

Äiti vaan! Sukupuoli asiaa. Meilläkin sanottiin aiemmin synnytyksen jälkeen että poika on, ja kaikki tutkimuksetkin viitannut poikaan. Sikiö oli ollu kuolleena yli kk ja maseroitunut ja kuihtunut joten aivan tarkkaan ei tiedä mutta poikaan viittaavaa löytynyt. MUTTA; kromosomit oli tytön (ja puhtaat). Voi olla myös mahdollista että tossa vaiheessa sekoittunut myös mun kromosomit tohon jotka on ollu tytön ja puhtaat.. eli ei 100% tietoa sukupuolesta.

Tärkeintä kuitenkin että todennäköinen syy löytyi, ja että keskenmeno ei ollut meistä johtuvaa.

Toskoplasmoosin vasta aineita löytyi ja sen olen sairastanut jo ennen raskautta, joten siltä olin/olen turvassa.

Kilppari kokeisiin vielä pyysin koska tädilläni on vajaatoimintaa.. ihan varmuuden vuoksi.. pe sinne.

Sisätutkimuksessa kaikki näytti hyvältä, vanhaa verta vaan emättimessä. Kai se on se mikä tiputtelee.. ultralla kaikki hyvin, oviskin lähenemässä ;)

Lkr suositteli ootteleen muutaman kk mutta itse en aio odotella, sitä ei pää kestäisi kun tärpissäkin voi kestää.. Suurimpana syynä siihen hän sanoi että kohdunkaula voi heiketä / lyhetä nopeemmin kun on raskaus ollu niin pitkällä mutta kyllä siitä tarkastuksiin pääsee ja tukilankaa voi laittaa jos tarve tulee. Ja nyt kohdunkaula tosi hyvännäköinen. Muutenki kaikki lkrit antaa eri kehotuksia yrittämisen suhteen.. :)

Olikohan ny muuta :o

Hyvä Anskunen, että löytyi syy. Ja vielä helposti hoidettavissa oleva :)

Mulla on kilpparin vajaatoiminta ja käyn siihen ja raskausasioihin erikoistuneella lääkärillä. Raskautta yrittävän tsh pitäisi olla lähempänä 1 eli tuo yli 4 on hurjan korkea. Mä en 4.6 arvolla enään ovuloinut. Nyt arvo on jotain 1.3 luokkaa.

Susanne: selittikö lääkäri tarkemmin tuosta kohdunkaula asiasta? Ittee vaa mietityttää ku meille ei mitään tuommosesta puhuttu jälkitarkastuksessa vaan tsempattiin uuteen yritykseen ja pikaiseen plussaan..
Mutta hyvä että saitte syyn selville eikä siinä olisi ollut mitään tehtävissä.

Sitä lääkäri vain sano että jos kohtu ja kohdunkaula ei oo vielä palautunut pitkälle edenneen raskauden jäljiltä niin voi olla että se lyhenee ja heikkenee helpommin ja myöhäinen keskenmeno / ennen aikainen synnytys voi olla mahdollisia. Mutta ei nekään sit yllättään pääse kun vaatii tutkimuksiin raskaudessa.

Se nyt vaan on niin kuin lääkärinikin sano että suosituksia on niin paljon erilaisia kun on suosittelijoitakin.. Toiset sanoo kk, toiset voi sanoa 4kk. Mikä sitten on oikea suositus, ei voi tietää..

Aivan, iha mielenkiintonen tietää tuommonenki vaikka onneks tulee olemaan niitä ultria sen verta tiuhaan että ei tuo tosiaan pääse yllättään..

susanne,oli varmasti helpottavaa että oli joku syy mille ei itse tai kukaan muukaan olis voinut mitään.
tuo sukupuoliasia ei mua enää niin oo vaivannu kun oon tuon pahimman yli päässyt. meillä pieni oli vielä sillon sairaalamatkalla elossa ja tosi selkeä poika minusta synnyttyään,sitähän en tiedä miltä näyttänyt sillon päivien päästä kun patologi alkanut tutkimaan. ja meillähän jäi kromosomeista tutkimatta se sukupuoli kokonaan.aion sitä viel joskus kysästä,jos muistan.mutta ei se tosiaan enää niin harmita.poikana sitä edelleen olen omassa mielessä pitänyt.
nuissa on kyllä paljon eroja mitä eri lääkärit suosittelee. minä en varmaan olis halunnut/pystynyt ootella.tai tietysti jos olis ollut jotain mikä ois varmasti aiheuttanu ongelmia jos raskautuu nopsaa uudestaan.

Takaisin