Yli 35 kuumeilevat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Kirbycat
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mitäs muille kuuluu? Onko testejä tehty? Onko valonpilkahduksia?

Itselläni tuli eilen jo tunne, että ei muuten tärpännytkään ja tänään sitten kurkkasin Ouraa, niin pieni pudotus lämmöissä cyclogestista huolimatta (on edelleen follikkelivaiheeseen verrattuna kyllä koholla), eli oliskohan se keltarauhanen siellä taustalla lakannut toimimasta... testejä en ole tehnyt. Monet itkut on jo itketty, mutta nyt sitten kidun parin päivän ajan ennen kuin vuoto alkaa. Sydän särkyy tähän, taas kerran, ja mietin, jaksanko enää jatkaa yrittämistä. Onko tämä enää sen arvoista, kun sydän särkyy kierto toisensa perään ja olen täysi haamu muutaman vuoden takaisesta itsestäni.
Tuo tunne siitä, ettei tärpännytkään, on itselleni ollut se kierron vaikein kohta aina ja itkut on itketty nimenomaan siinä. Ei negatiivisen raskaustestin jälkeen, ei silloin kun menkat alkaa, vaan joskus muutamaa päivä ennen testiä. Mielenkiinnolla odotan, tuleeko tuo tunne (tulevassa 🤞) plussakierrossakin. Toivoa ja voimia 💖🙏 Niin kauan kun tätiä ei näy jne. 😉

Täällä tänä aamuna leffaviivat - ovistestissä. Sopivasti alkoi itsellä työmatka aamusta. Eilen illalla talleteltiin kyllä vielä, joten ehkä ei ihan mennyt ohi tämä kierto.

Tänään oli myös soittoaika työterveyteen ja sieltä lähti lähete lisääntymislääketieteen puolelle. Katsotaan pääsiskö jo jonoon.

@pääskyläinen kyllä vain, voin niin yhtyä tähän.

Tänään moni asia on tuntunut raskaalle. Odotan vaan milloin vuoto alkaisi. Tunnustelen oloa, kuuntelen tuntemuksia alavatsalla. Turhauttaa ja keho tuntuu kelvottomalle ja vanhalle.
💔

Kaiken muunkin henkisen tuskan lisäksi oma kehosuhde tekee kaiken todella raskaaksi. Taistelin pitkään sen eteen, että hyväksyisin oman kehoni paremmin, en piiskaisi ja arvostelisi sitä jatkuvasti ja arvostaisin sitä, että liikakiloista huolimatta se on fyysisesti vahva ja kestävä (urheilen tavoitteellisesti). Työterveydessä lääkäri totesi minut terveeksi. Ja onnistuin siinä, olin hetken tyytyväinen.

Sitten tuli tämä ”projekti” ja aloin taas vihata kehoani. Aloin vihata lyhyitä ja arvaamattomia kiertoja, ylipainoa, ulkonäköä. Ahdistuin, koska vaikka sairaanhoitopiirin kriteereissä lapsettomuushoitoihin BMI on 35 ja olen sen alle, niin joltakin oli edellytetty BMI30 ennen hoitoja (sen yli olen). Se teki surulliseksi, että kehoni ei välttämättä kelpaa sairaanhoitopiirille lapsettomuushoitoihin.
Painoa en ole pystynyt pudottamaan, koska piti valita vähemmän stressiä vai äärimmäistä stressiä. Sen verran halusin antaa keholleni armoa ja toivoa raskaaksi tulemiselle.

No, se oli sellainen tuntojen tilitys. Tsemppiä @MrsAmyP, et ole yksin olojesi kanssa ❤️ toivottavasti pystyt olemaan armollisempi itsellesi kuin minä itselleni.

No näinhän se on, ja itselleen on aina vaikeampaa valaa luottamusta ja toivoa kuin muille 😊 mutta näinhän se on, vielä ei ole mitään varmuutta.

Minua taas hämää ”oireettomuus”, jotenkin kuvittelin että sitä heti tietäisi oireista, että on raskaana 😄 Nyt siis dpo11. Ajattelin, että oksentelisin jo valtoimenaan. Ei ole mitään turvotusta tai oloja. Mutta kai sekin mahdollista sitten on. 🤔
Mulla ei ollut alkuraskaudessa hirveästi oireita. Ainut oli kiinnittymisen aikaan tuntunut kihelmöinti/jomotus. Sen jälkeen ajoittaiset menkkamaiset kivut (kohdun kasvukipuja). Pahoinvointikin tuli useita viikkoja myöhemmin, eikä sekään ollut kuin lähinnä hajuherkkyyttä.

Eilen tuli olo, että ei tärpännyt vielä, ja tänään meinasin jättää testin kokonaan tekemättä, kun ajattelin, että ihan sama odottaa menkkoja. Tein kuitenkin aamulla testin pois kaapista vaikka ei oikeastaan tehnyt mieli, ja siinähän tuli plussa! 😱 Vielä haaleahko (noin dpo 13), mutta selkeä, ja tuli parissa minuutissa. Varmaan samaa luokkaa kuin esikoisesta aikanaan, mikä on hyvä, koska tumma viiva yhdistää nyt mielessäni trisomiaraskauteen. Jotenkin yllätyin, vaikka tiesinkin, että ollaan suht hedelmällisiä miehen kanssa (tai ainakin hän on, kun on melko paljon nuorempi 😅), mutta ei kyllä ollut mitään tuntemuksia.

Nyt yritän ottaa rennosti, odotan alkaako kuitenkin menkat, ja teen vaikka viikon päästä testin uudelleen, ennen kuin soitan neuvolaan.

Eilen tuli olo, että ei tärpännyt vielä, ja tänään meinasin jättää testin kokonaan tekemättä, kun ajattelin, että ihan sama odottaa menkkoja. Tein kuitenkin aamulla testin pois kaapista vaikka ei oikeastaan tehnyt mieli, ja siinähän tuli plussa! 😱 Vielä haaleahko (noin dpo 13), mutta selkeä, ja tuli parissa minuutissa. Varmaan samaa luokkaa kuin esikoisesta aikanaan, mikä on hyvä, koska tumma viiva yhdistää nyt mielessäni trisomiaraskauteen. Jotenkin yllätyin, vaikka tiesinkin, että ollaan suht hedelmällisiä miehen kanssa (tai ainakin hän on, kun on melko paljon nuorempi 😅), mutta ei kyllä ollut mitään tuntemuksia.

Nyt yritän ottaa rennosti, odotan alkaako kuitenkin menkat, ja teen vaikka viikon päästä testin uudelleen, ennen kuin soitan neuvolaan.
Onpa ihana kuulla, onnea!! ❤️ Jännittäviä aikoja edessä!

Täällä dpo8 ja olen onnistunut olemaan testaamatta kertaakaan vielä 😅 testejä 11kpl kaapissa odottelemassa, huomenna aamulla kyllä teen viimeistään, herkän. Vai jo tänään illalla? 🤔 Harvinaisen paljon ollut alavatsassa tuntemuksia aina ovulaatiosta saakka, niin hieman herää toivo, mutta toisaalta yritän toppuutella itseäni sillä että joskus mulla plussakierto ollut päinvastoin hyvin vähäoireinen..

Muokattu viimeksi:
Onpa ihana kuulla, onnea!! ❤️ Jännittäviä aikoja edessä!

Täällä dpo8 ja olen onnistunut olemaan testaamatta kertaakaan vielä 😅 testejä 11kpl kaapissa odottelemassa, huomenna aamulla kyllä teen viimeistään, herkän. Vai jo tänään illalla? 🤔 Harvinaisen paljon ollut alavatsassa tuntemuksia aina ovulaatiosta saakka, niin hieman herää toivo, mutta toisaalta yritän toppuutella itseäni sillä että joskus plussakierto ollut päinvastoin hyvin vähäoireinen..
Oisko aamulla parempi tehdä, näkyisi varmemmin jotain jos on näkyäkseen, kun on vielä aikaiset päivät 🤔

Oisko aamulla parempi tehdä, näkyisi varmemmin jotain jos on näkyäkseen, kun on vielä aikaiset päivät 🤔
Kiitos järjen äänestä, ihan varmasti on huomenna aamulla parempi! Mutta jos joku olisi yllyttänyt jo tänään testaamaan, niin olisin varmasti lähtenyt siihen mukaan 😂

@Milppu86 mulla oli esikoisen plussakierto tosi erilainen kuin mikään aiempi. Seurasin fertilityfriendillä oireita ja ovulaation ajankohtaa yms. Aiemmissa kierrossa oireita oli vaikka muille jakaa. Plussakierrossa juuri plussaa ennen tuli flunssainen olo. Ja siinä viikkoa ennen plussaa oli tosi kovia vihlaisuja jabrepäisykipuja. Kertaalleen jopa meinasin pyörällä kaatua työmatkalla kun vihlaisi niin kipeästi. Muita oireita ei oikeestaan ollut. Vähän myöhemmin sit tuli ällötys makeaan ja työkaverithan heti siitä arvasi kun jokapäiväinen limpparilasi töissä vaihtui tuopilliseen vettä. 🙈

En muista koska silloin testasin, mutta sit kun se kone lähti käyntiin niintaisin ensimmäiset 2 viikkoa testata päivittäin.

@Milppu86 mulla oli esikoisen plussakierto tosi erilainen kuin mikään aiempi. Seurasin fertilityfriendillä oireita ja ovulaation ajankohtaa yms. Aiemmissa kierrossa oireita oli vaikka muille jakaa. Plussakierrossa juuri plussaa ennen tuli flunssainen olo. Ja siinä viikkoa ennen plussaa oli tosi kovia vihlaisuja jabrepäisykipuja. Kertaalleen jopa meinasin pyörällä kaatua työmatkalla kun vihlaisi niin kipeästi. Muita oireita ei oikeestaan ollut. Vähän myöhemmin sit tuli ällötys makeaan ja työkaverithan heti siitä arvasi kun jokapäiväinen limpparilasi töissä vaihtui tuopilliseen vettä. 🙈

En muista koska silloin testasin, mutta sit kun se kone lähti käyntiin niintaisin ensimmäiset 2 viikkoa testata päivittäin.
Kiitos kun kerroit sun kokemuksesta! Aika hurja vihlaisu tuo kun melkein pyörällä kaaduit 😅🙈
Äsken kun ihan vain nousin istumasta ylös seisomaan niin repäisi alavatsassa niin kovin että piti kyyristyä, toivottavasti enteilisi mullakin plussaa🤞🏻

@Maiiz Kuulostaa kauheen tutulta toi sun kertoma kehosuhde.

Mä oon taistellu painoni kanssa aina, nuorenakin, vaikka en ollut ylipainoinen. 90-luku tuhos kehosuhteen kyllä hienosti. Kiitos siitä medialle jne jne. Mä oon inbody-mittauksen mukaan atleetti lihaksien suhteen, mutta rasvaa on vissiin 40-44% tms ja oon kuiva (🤣 ja metabolinen ikä muka 52… PT oli vähä että öö ei tää kyl mittaa kaikkee ihan oikein)... Bmi mulla tais olla vähän yli 35 ekassa IVF-hoidossa. Yks lääkäri vaan ”fätsheimas” mua, mutta se ei ollut este hoidoille. (Kunnallisella, nyt yksityisellä)
Nyt ajattelin, että lääkkeellinen painonpudotus on ainoa vaihtoehto. 2,7kg lähti vaan 4kk:ssa. Meen huomenna jutteleen lääkäriin, että voinko vaan lopettaa tän, koska haluan mennä pakastealkionsiirtoon mahd. pian (pitää odottaa 3kk lääkkeen jälkeen). BMI on silti 39.2 mutta hittolainen kun ei nää lähde!! Lantiosta kyllä lähti 5cm 🤣 ja jaksan urheilla paremmin 😃 urheilua harrastelen sillee aika kovalla teholla… Ainakin siihen asti kun alkaa yritys… Varmaan oon kiinteytynyt, mutta miks nää kilot ei lähde, mä en vaan tajua 🤣
40-vee… Alkaa tää ikä ahdistaan. Ja se, että mitä jos en saa koskaan lasta.

Muokattu viimeksi:
@Maiiz ja @Sandra84 tsemppiä ❤️ mä niin tiedän tuon saman... Mun painoa on seurattu 9 vuotiaasta lähtien...
Mulla on hirveä painoindeksi... Paljon korkeampi mitä teillä.. mutta suunnilleen sama koostumus prosentti mitä @Sandra84 sulla 🤔

Tosin mulla on taas lisäksi liikaa nestettä... 🙈 Nyt metforemin avulla tuntuu se lähteneen liikkeelle... Painoa en oo saanut tippumaan kuin ehkä just 2kg tässä kahdessa kuukaudessa.. ja varmaankin nesteitä... työterveyslääkäri käski tehdä meal preppingkiä.. 🙈😅 sanoin, että se on ihan normaalia mulle... Ja lääkärin mielestä laihdu kyllä, jos syön kohtuudella normaalia kotiruokaa... Eipä hirveästi näytä lähtevän... Kuten ei ole tähänkään asti.. 🙈

Cambridgen pussien ja rankan liikunnan avulla sain aikoinaan vuodessa pois -25kg.. ne tuli sit muutaman vuoden päästä takaisin kun tuli burn out...

Onneksi nykyään on tutkimuksia, että keho pyrkii takaisin korkeampaan painoon.. tai aivot... Että siksi pelkkä tahdonvoima ei laihduttamisessa useinkaan riitä... Vaikka ihminen olisi miten tavoitteellinen ja ahkera.

Onneksi ei ole vielä lihavuuteen liittyviä sairauksia tai vaivoja... Jospa saisi painoa hiljoksiin pois... Ja pysyisi terveenä.

@Maiiz ja @Sandra84 tsemppiä ❤️ mä niin tiedän tuon saman... Mun painoa on seurattu 9 vuotiaasta lähtien...
Mulla on hirveä painoindeksi... Paljon korkeampi mitä teillä.. mutta suunnilleen sama koostumus prosentti mitä @Sandra84 sulla 🤔

Tosin mulla on taas lisäksi liikaa nestettä... 🙈 Nyt metforemin avulla tuntuu se lähteneen liikkeelle... Painoa en oo saanut tippumaan kuin ehkä just 2kg tässä kahdessa kuukaudessa.. ja varmaankin nesteitä... työterveyslääkäri käski tehdä meal preppingkiä.. 🙈😅 sanoin, että se on ihan normaalia mulle... Ja lääkärin mielestä laihdu kyllä, jos syön kohtuudella normaalia kotiruokaa... Eipä hirveästi näytä lähtevän... Kuten ei ole tähänkään asti.. 🙈

Cambridgen pussien ja rankan liikunnan avulla sain aikoinaan vuodessa pois -25kg.. ne tuli sit muutaman vuoden päästä takaisin kun tuli burn out...

Onneksi nykyään on tutkimuksia, että keho pyrkii takaisin korkeampaan painoon.. tai aivot... Että siksi pelkkä tahdonvoima ei laihduttamisessa useinkaan riitä... Vaikka ihminen olisi miten tavoitteellinen ja ahkera.

Onneksi ei ole vielä lihavuuteen liittyviä sairauksia tai vaivoja... Jospa saisi painoa hiljoksiin pois... Ja pysyisi terveenä.
Huono lääkäri jos luulee että syömällä vähän laihtuu! Tää on vanhaa olettamusta 🤬 joo siis mä uskon, että mun mahassa on 40% rasvaa mutta muutoin vähemmän. En ihan usko noihin mittareihin. Pussikuurit ei kyllä kiinnosta ketää. Kaikkee sitä joutuu ihmiset kokeileen :( Mutta hyvä jos nesteet lähtee!

Ja kotiruualla... En vihtinyt kiusata lääkäriä että mitä jos mun kotiruoka on rasvaista lenkkimakkaraa pannussa voilla paistettuna ja uuniperunoita mauste voilla... 😁🤣 Tai läskisoosia... Tai joulukinkkua ja muita jouluruokia..
Kotiruokaakin on niin monenlaista... 🙈😅

Mutta joo, hän varmaankin tarkoitti, että kun huolehtii, että syö kunnon ruuan, niin jää napostelut pois... 🤔

@Milppu86 , @MrsAmyP ja muut? Ootteko testanneet? 🙏🏻

Täällä pitää miettiä toisten testejä... Kun ite yrittää metsästää ovista... Voi olla ettei sitä tuu vielä hetkeen vaikka on jo 23 päivä keskenmenon kunnon vuodon alusta... 🤔 Toki tää kamala flunssakin varmaan haittaa asiaa vielä lisäksi...

@MrsAmyP onhan se uuden kierron alku aina pettymys 😔 toivottavasti kohta olo helpottaa ja alkaa toivo heräämään uuden kierron kanssa 🧡
Itse kans odottelen, et ovis testeissä edes vähän tummenis viivat tai kropassa rupeis tuntumaan jotakin.. että palaisi toivo, että voisi vielä kroppa toimia ja ovis tapahtua... 🙏🏻

Varasin ekan neuvolan, kun menkkoja ei ole kuulunut. On kyllä odottavan aika pitkä, vielä monta kuukautta nt-ultraan ja niptiin. Jotenkin keskenmenoa ei osaa pelätä kun sitä ei ole käynyt, mutta mietityttää kyllä, onko vauva nyt terve.

Jotenkin syyllinen olo kun plussattiin niin nopeasti, täälläkin on moni odottanut jo niin kauan 💔

Takaisin