Mä tiedän että kuulun "type A" himo suorittajiin, mutta mun näkökulma on lähes kaikkeen, että miks tehdä mitään puolittain, vaan yritän aina optimoida, erityisesti terveyteen liittyvät asiat.
Toki optimoimisella tarkoitan sitä, ettei asioiden kanssa tarvitse olla täydellinen, yltääkseen erinomaisiin tuloksiin, mutta erityisesti raskautuminen on niin iso haave ja näin vanhempana koen että se on meidän (pariskuntana/vanhempina) velvoite tehdä parhaamme luodaksemme mahdollisimman terveen raskauden ja alkion. Oon lukenut ja kuunnellut riittävästi aiheesta, että tiedän miten paljon meidän elintavat vaikuttaa jo 3-4kk ennen raskautta tulevan lapsen epigenetiikkaan ja koko loppuelämän terveyteen.
Me myös vältetään hajusteita, muoveja yms kemikaaleja. Siirryttiin hajustamattomiin tuotteisiin jo esikoisen raskausaikana, sitä ennenkään ei kauheasti hajusteita käytetty. Ruokavalio molemmilla terveellinen. Itse syön 500-800g kasviksia, hedelmiä ja marjoja päivässä, paljon proteiinia, hyviä rasvoja, kuituja ja mahdollisimman värikkäästi ja ravinteikasta ruokaa. Mukaan mahtuu välillä suklaata tai muita herkkuja, mutta itse pyrin pääasiassa välttämään isoissa määrin "tyhjiä" hiilareita. Syön silti tarjottavia, jos on juhlat.
Kävelen päivittäin vähän päälle tunnin lenkin ja treenaan 3-4 kertaa viikossa. Nyt vihdoin on mieskin saatu taas aktivoitua ja sovittiin että pääsiäisen jälkeen hän aloittaa taas juoksemaan ja treenaamaan.
Alkoholia käytetään hyvin satunnaisesti, ehkä muutaman kerran vuodessa, mies on vaihtanut viikonloppuoluet alkoholittomiin. Mies lopetti nuuskan käytön aikanaan mun pyynnöstä, en voi sietää kumppanilta nuuskaamista tai tupakoimista. Kahvia juodaan kupillinen aamulla, mutta nyt itseasiassa ostin kofeiinitonta, johon ajattelin vaihtaa.
Toi "It starts with the egg" on hyvä kirja, suositus myös sille!
Ai niin, lisäravinteet... En tiedä kehtaanko edes kertoa!
Ubikinoni, D-vitamiini, vahva B-vitamiini, kreatiini, folaatti, koliini, lesitiini, rauta, E-vitamiini, sinkki, NAC, magnesium, omega-3. Oon myös käynyt säännöllisesti (pari kertaa vuodessa) ferritiini ja D-vitamiini labroissa, jotta varmistan arvojen olevan kunnossa.