Yli 35 kuumeilevat

  • Ketjun aloittaja Kirbycat
  • Aloituspäivämäärä
Saas nähä miten tässä käy. Kierto ei ole vielä alkanut. Tiputtelua vähön. Jos ei ala nyt niin hyvällä säkällä seuraavasta kierrosta voi alottaa hoidon. 🫣 Mä en tiedä miten mä pysyn huomenna housuissani töissä. Tiistaina se Ovumian aika (ellen nyt sit peru syystä x).
 
Onpa tylsää ettei muualla suomessa tehdä NIPTiä automaattisesti. Toki se on varsinais-suomessakin uusi juttu, mutta jotenkin kuvittelisi, että se olisi kannattavaa erityisesti yli 35v odottajille.

Tarkistin mehiläisen sivuilta, muu-suomi hinta 599€ perus ja 899€ laaja. 🫣
 
Dpo7 ja samalla kp23... Eilen illalla nukkumaan mennessä tuntu kohdun seudulla outoja.. tai siis jotain jännää.. en osaa kuvailla kuin että tuntui jotain tapahtuvan... Tänään on ollut menkkamaisia kipuja välillä ja väsyttää.. ennen puolta päivää oli kovakin vihlaisu... Meni ohi.. nyt taas pientä jomottelua ja vessassa käydessä oli vähän laihaa verta pyyhkiessä... 🤔 Ei ole tällaista aiemmin ollut.. eikä mulla tuollaista ole ollut tiputtelu ennen menkkoja ainakaan... Kierto yleensä 28-29, nyt viimeisen vuoden aikana monta ollut 24-26 päiväistäkin... Että ovis kait sinällään aika myöhään...
Noh kylläpä se kohta selviää mitä tapahtuu seuraavaksi... Piinaa vielä pari päivää ainakin... Koitan toivoa, että olis nyt kiinnittyminen menossa... 🙏🏻
 
Dpo7 ja samalla kp23... Eilen illalla nukkumaan mennessä tuntu kohdun seudulla outoja.. tai siis jotain jännää.. en osaa kuvailla kuin että tuntui jotain tapahtuvan... Tänään on ollut menkkamaisia kipuja välillä ja väsyttää.. ennen puolta päivää oli kovakin vihlaisu... Meni ohi.. nyt taas pientä jomottelua ja vessassa käydessä oli vähän laihaa verta pyyhkiessä... 🤔 Ei ole tällaista aiemmin ollut.. eikä mulla tuollaista ole ollut tiputtelu ennen menkkoja ainakaan... Kierto yleensä 28-29, nyt viimeisen vuoden aikana monta ollut 24-26 päiväistäkin... Että ovis kait sinällään aika myöhään...
Noh kylläpä se kohta selviää mitä tapahtuu seuraavaksi... Piinaa vielä pari päivää ainakin... Koitan toivoa, että olis nyt kiinnittyminen menossa... 🙏🏻
Toivottavasti ois jotain tapahtumassa 😊

Täällä ei mitään... Ei kunnon kuukautisia, en tiedä ovuloinko, testi nega, ehkäisyn lopetuksesta +50päivää 😥
 
Onpa tylsää ettei muualla suomessa tehdä NIPTiä automaattisesti. Toki se on varsinais-suomessakin uusi juttu, mutta jotenkin kuvittelisi, että se olisi kannattavaa erityisesti yli 35v odottajille.

Tarkistin mehiläisen sivuilta, muu-suomi hinta 599€ perus ja 899€ laaja. 🫣
Tehdäänkö siis NIPT kuitenkin yli 40 vuotiaille kaikkialla julkisella? Tuo yksityisen hinta on niin kova, että pitäis miettiä menisikö sinne vaikka kovasti testin haluaisinkin.
 
Tehdäänkö siis NIPT kuitenkin yli 40 vuotiaille kaikkialla julkisella? Tuo yksityisen hinta on niin kova, että pitäis miettiä menisikö sinne vaikka kovasti testin haluaisinkin.
Mä en osaa sanoa, itse asun Varhan alueella, joten täällä se tulee automaattisesti. Voisko olla hyvinvointialuekohtaisia eroja?
 
Kaksplus kertoi näin ”
NIPT-tutkimusta käytetään nykyään kaikissa sairaanhoitopiireissä normaalien sikiöseulontojen jatkotutkimuksena.

Sitä voidaan julkisessa terveydenhuollossa tarjota esimerkiksi silloin jos yhdistelmäseulontatutkimuksessa on todettu kohonnut riski Downin oireyhtymään, odottavan äidin ikä on korkea tai aikaisemmassa raskaudessa on todettu jokin aiemmin mainituista sikiön trisomioista. Jokainen raskaus arvioidaan yksilöllisesti.”

Mulla kp1 ja takki auki. Tiistaina sinne Ovumialle.
 
Tehdäänkö siis NIPT kuitenkin yli 40 vuotiaille kaikkialla julkisella? Tuo yksityisen hinta on niin kova, että pitäis miettiä menisikö sinne vaikka kovasti testin haluaisinkin.
Ei tehdä. Varha aloitti pilottina, mutta esim. oma hyvinvointialueeni ei tarjoa kuin sen yleisen seulan kaikille.

Itse menin yksityisesti edellisessä raskaudessa vuonna 2020, kun olin aivan hermorauniona jo alkuraskauden verenvuotojen takia, oli hoitoalkuinen raskaus, enkä jaksanut enää yhtään epävarmuutta. Maksoi silloin aika tarkkaan tonnin sisältäen erikoislääkärin nt-ultran. Tutkimus ei ollut suppein eikä laajin, vaan välimalli, jossa tutkittiin yleisimmät kromosomipoikkeamat ja sukupuolikromosomeihin liittyvät poikkeamat. Hinnat eivät näytä tästä tulleen ainakaan alaspäin.
 
Onpa tylsää ettei muualla suomessa tehdä NIPTiä automaattisesti. Toki se on varsinais-suomessakin uusi juttu, mutta jotenkin kuvittelisi, että se olisi kannattavaa erityisesti yli 35v odottajille.

Tarkistin mehiläisen sivuilta, muu-suomi hinta 599€ perus ja 899€ laaja. 🫣
Eikö sitä tosiaan tehdä vieläkään kaikkialla? Olin raskaana 2015 ja silloin oli uusi juttu ja kuuluin riskiryhmään niin se tarjottiin minulle ja silloin siitä puhuttiin että tulisi juurikin lapsivesi tutkimusten tilalle kun olisi turvallisempi.. mutta ei se sitten ole päätynyt laajaan käyttöön..
 
Eikö sitä tosiaan tehdä vieläkään kaikkialla? Olin raskaana 2015 ja silloin oli uusi juttu ja kuuluin riskiryhmään niin se tarjottiin minulle ja silloin siitä puhuttiin että tulisi juurikin lapsivesi tutkimusten tilalle kun olisi turvallisempi.. mutta ei se sitten ole päätynyt laajaan käyttöön..
Käytetään kyllä käsittääkseni kaikkialla, jos kärähtää yleisessä seulassa. Eli enää ei tarvitse mennä suoraan lapsivesitutkimukseen, jos seula hälyttää. Mutta vain harvoilla alueilla pääsee suoraan Niptiin. Se perusseula on edelleen ensisijainen tutkimus.
 
Tehdäänkö siis NIPT kuitenkin yli 40 vuotiaille kaikkialla julkisella? Tuo yksityisen hinta on niin kova, että pitäis miettiä menisikö sinne vaikka kovasti testin haluaisinkin.
Minulla on se käsitys et se tehtäis, jos äiti on raskauden alkaessa 40v tai enemmän. Jos osallistuu seulaan ni seula parkaisee jo äidin iän lukemista, vaikka muut syötetyt arvot olisivat priimaa.
 
Minulla on se käsitys et se tehtäis, jos äiti on raskauden alkaessa 40v tai enemmän. Jos osallistuu seulaan ni seula parkaisee jo äidin iän lukemista, vaikka muut syötetyt arvot olisivat priimaa.
Vuonna 2020 olin vielö alle 40, mutta en olisi saanut niptiä julkisen kautta, vaikka olisin ollut yli 40. Nettisivuilla ei ainakaan mainita, että köytäntö alueella olisi muuttunut.
 
Minulla on se käsitys et se tehtäis, jos äiti on raskauden alkaessa 40v tai enemmän. Jos osallistuu seulaan ni seula parkaisee jo äidin iän lukemista, vaikka muut syötetyt arvot

Mä olin täyttämässä 42, eikä seula hälyttänyt. Et ei oo ihan noin yksoikoista. Hyvä toki ois jos tarjottais yli 40-v odottajille, mut ainakaan 2021 ei tarjottu hus:in alueella, enkö ole kuullut että olisi muuttunut.
 
Hei! @Sandra84 kerroppa sitten mitä ovumialla tänään sanottiin. Tsemppiä päivään! 🧡

Täällä KP24 ja dpo9.. vähäistä rusehtavaa / vaaleanpunaista vuotoa ollut eilen ja yöllä.. sekä menkkamaisia tuntemuksia, vihlaisujakin, jotka ei mulla normaalisti kuulu menkkoihin... Kai tänään/huomenna selviää onko vain kiinnittymisvuotoa vai alkaako menkat... Jää nyt dpo ainakin lyhyemmäksi mitä aiemmin... 🤔
 
Noniin sorruin tekemään tänään aamulla raskaustestin ja negatiivinenhan se oli. Ennusteen mukaan jos kierto on 28pvä niin menkkojen pitäisi alkaa perjantaina. Toki ovulaatio oli päivää myöhemmin ennustetta. Onkohan silloin mahdollista että menkatkin tulisivat hiukan myöhemmin? Kiertohan on ollut km jälkeen todella sekaisin etten edes tiedä onko tuo 28pvä todellinen.

Mä olin kyllä valmistautunut siihen että nega sieltä tulee kun kuitenkin teen "liian aikasin" testiä. Mut silti turhauttaa. Ja turhauttaa sekin etten tiedä mitä voisin korjata asiaa tai tehdä paremmin. Tää on varmaan joku kasvun paikka mun kärsimättömälle luonteelle. On jotenkin tosi kurja olo vaikka ei tässä nyt vielä ole edes mitään tarvetta siihen.
Kaadan nyt tänne tätä oloani kun miehelle koitan olla vahvana ja toiveikkaana tukeakseni häntä.
 
Noniin sorruin tekemään tänään aamulla raskaustestin ja negatiivinenhan se oli. Ennusteen mukaan jos kierto on 28pvä niin menkkojen pitäisi alkaa perjantaina. Toki ovulaatio oli päivää myöhemmin ennustetta. Onkohan silloin mahdollista että menkatkin tulisivat hiukan myöhemmin? Kiertohan on ollut km jälkeen todella sekaisin etten edes tiedä onko tuo 28pvä todellinen.

Mä olin kyllä valmistautunut siihen että nega sieltä tulee kun kuitenkin teen "liian aikasin" testiä. Mut silti turhauttaa. Ja turhauttaa sekin etten tiedä mitä voisin korjata asiaa tai tehdä paremmin. Tää on varmaan joku kasvun paikka mun kärsimättömälle luonteelle. On jotenkin tosi kurja olo vaikka ei tässä nyt vielä ole edes mitään tarvetta siihen.
Kaadan nyt tänne tätä oloani kun miehelle koitan olla vahvana ja toiveikkaana tukeakseni häntä.
Tunnistan kyllä nuo ajatukset hyvin. Varsinkin kun itse on vaikea jättää mitään ns. muiden hoidettavaksi niin tässä asiassa kun ei vaan voi määräänsä enempää vaikuttaa niin se turhauttaa. Ei ole mitään taikapillereitä tai -keinoja joilla vois itse edesauttaa tätä prosessia 😅 Kyllä se vähän luonteen kasvatustakin tosiaan on, kun ei tapahdukaan heti ja ei auta kuin odotella… 🙈 lähinnä siis myötätuntoa täältä, ihan samoja fiiliksiä käyn läpi.
 
Liityn seuraanne kuumeilemaan :Smiling Face With Smiling Eyes: Olen 38v ja ennestään lapsia neljä, joulukuun lopussa todettiin kkm. Raskautta ei yritetty, lähinnä laskin varmoja päiviä mutta pieleen meni. Kkm jälkeen tuli kuitenkin olo että yksi lapsi olisi vielä ihana saada. Viime kierrossa ei tärpännyt, nyt vko kun kk alkoi eli ovulaatiota odotellaan.
Täällä oli keskustelua niptistä, itse olen miettinyt että maksanko itse jos raskaudun. Asun varhan alueella mutta se pilotti NIPT päättyy 30.4 eli siihen en ehdi vaikka tulisin nopeasti raskaaksi. En ole nähnyt missään uutista sen mahdollisesta jatkosta, onko jollain muulla varmaa tietoa asiasta? Toi pilotin NIPT on tosi suppea ja haluaisin sen laajan mieluiten.
 
Noniin sorruin tekemään tänään aamulla raskaustestin ja negatiivinenhan se oli. Ennusteen mukaan jos kierto on 28pvä niin menkkojen pitäisi alkaa perjantaina. Toki ovulaatio oli päivää myöhemmin ennustetta. Onkohan silloin mahdollista että menkatkin tulisivat hiukan myöhemmin? Kiertohan on ollut km jälkeen todella sekaisin etten edes tiedä onko tuo 28pvä todellinen.

Mä olin kyllä valmistautunut siihen että nega sieltä tulee kun kuitenkin teen "liian aikasin" testiä. Mut silti turhauttaa. Ja turhauttaa sekin etten tiedä mitä voisin korjata asiaa tai tehdä paremmin. Tää on varmaan joku kasvun paikka mun kärsimättömälle luonteelle. On jotenkin tosi kurja olo vaikka ei tässä nyt vielä ole edes mitään tarvetta siihen.
Kaadan nyt tänne tätä oloani kun miehelle koitan olla vahvana ja toiveikkaana tukeakseni häntä.
Samoja tunteita täälläkin ja olo, että eikö koskaan ole meidän vuoro. Myös minä mietin, että mitä voisi vielä tehdä paremmin ensi kierrossa ja kovasti miettinyt, että tehtiinkö jotain toisin siinä, kun esikoinen vihdoin tärppäsi. Sulla kuitenkin kierto kuulostaa, että voisi olla tasaantunut, kun ovulaatio heittänyt vain päivällä. Toki luteaali ei välttämättä ole saman pituinen. Mulla kaikki on vielä ihan sekasin, että ei voi yhtään ennustaa minkään ajankohtaa.
 
Minä olen kans miettinyt tuota niptiä, jos tässä raskaudutaan että teenkö omalla kustannuksella. Jos siis kunta ei täällä tarjoa yli 40v. Viimeksi seula hälytti ja silloin viikolla 20 oli ihan hirveää odottaa niptiä pari viikkoa. Se on oikeastaan yksi syy miksi on vähän jarruteltu uutta raskautta..
 
Takaisin
Top