Yli 35 kuumeilevat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Kirbycat
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Minä hakeuduin yksityiselle, koska minulla oli niin paljon pelkoja, että aloin oireilla psyykkisesti. Pelkäsin vaihdevuosia, endometrioosia, pcosia, lievän ylipainon vaikutusta hoitoihin pääsyyn… joten oli vain pakko investoida. Nyt olen siellä käynyt muutaman kerran, vastaanotto + ultra pyörii varmaan siinä 250 €/kerta ja lääkkeet päälle. Julkiselle en olisi vielä puolen vuoden kohdalla päässyt. Gyne lupasi kirjoittaa heti lähetteen julkiselle, jos sellainen tilanne tulee, eli mahdollisiin varsinaisiin raskaampiin hoitoihin suunnataan kyllä julkiselle tietysti. Mutta kyllä, aika tiukka se 1 vuoden raja on ilman jotain tiedossa olevaa tilaa 😕

Kyllähän siis tuo 250€/käynti kirpaisee, mutta ajattelen myös, että olen saanut asiaa eteenpäin ja pelkoja hälvennettyä. Mutta kyllähän nämä puolen vuoden kohdalla alkavat tutkimukset ovat vain tietyn varallisuusluokan oikeus 💔

Felicitaksella ja Ovumialla taitaa molemmilla olla tarjolla yksi maksuton hoitajan käynti. Eihän niissä nyt mitään ihmeitä tapahdu, mutta itse kävin Felicitaksella tällaisella. Se hyöty siitä oli, että tuntui että tulin ensi kertaa kuulluksi huolieni kanssa ja käytiin läpi asioita. Sitä kannattaa tietysti pohtia, jos on jotain askarruttavia asioita tai kuormitusta 🤗

Kyllä todellakin, uskon että se on tuossa kohtaa ollut sinulle todella hyvä sijoitus ❤️ Kävin itsekin syksyllä yksityisellä gynellä ihan vaan omaa mielenrauhaani helpottamassa tsekkauttamassa että näyttääkö kaikki ihan ok:lta. Ihan jo se että sai jollekin ammattilaiselle purettua huoliaan helpotti kovasti. Täytyypä pitää mielessä tuo maksuton hoitajan käynti!

Me päästiin puolen vuoden yrittämisen jälkeen julkiselle puolelle tutkimuksiin, mutta vaikutti varmaan äidin aikaisin alkaneet vaihdevuodet, joista mm. kerroin yhteydenotossa (sain tietää vasta kun alettiin yrittämään 35 vuotiaana). Ehkä myös pieni paikkakunta ja lyhyet jonot..? Mutta pointtina; kannattaa +35 vuotiaana ottaa jo puolen vuoden yrittämisen jälkeen yhteyttä ja listata kaikki tiedossa olevat asiat / haasteet, jotka saattais nopeuttaa hoitoon pääsyä. Ei se ota jos ei annakkaan 😘
Hienoa että te pääsitte ja hyvä muutenkin tietää, että joku on jo puolen vuoden yrittämisen jälkeen päässyt! Joo todellakin, kyllä sitä aina kannattaa edes yrittää hakeutua hoitoihin tuossa kohtaa, eihän siinä mitään häviä!

Väsymystä, etovaa oloa ja ruuminlämpö normaalia korkeampi eli tietenkin sorruin jo tekemään tänään (dpo8-9) testin ja puhdas nega oli. Testinä onestep herkkä liuska ja luin monella olleen kokemuksena, ettei tuo testi välttämättä näytä niin herkästi kuin lupaa. Onko täällä kokemusta kyseisestä testistä? Houkuttelee kyllä hakea vielä toista merkkiä kokeiluun😄
Oireita sitä nyt tuntuu kyllä joka kuukausi tähän kohtaan ilmestyvän😅

Voi että, kuulostaa tosi stressavakta tilanteelta sinulle 🥺 Mies olisi hyvä saada lääkärin puheille kuulemaan hieman faktoja 🙏🏻 Varmasti herkkä aihe hänellekin, mutta auttaisiko jos sanoisi, ettei lääkärissä käyminen vielä tarkoita hoitojen aloittamista vaan silti voi jatkaa luomuna? Mitä vaan millä hänet saa kynnyksen yli. Voimia! 💖
Kiitos viestistäsi :red-heart:

Hoidot ei ole kuulemma ongelma hänelle. Hän odottaa vaan, että minä käyn kaikki keskustelut ja hoidan asiat/ ne hoituvat itsestään. Tästä tulee kyllä vahvasti olo, että hakeudun itsellisenä hoitoihin, mikäli ei näy oma-aloitteisuutta ihan kuukauden sisään.
Ajattelin soitella omaan tk huomenna, sekä varata yksityiselle aikaa myös, saisi vähän faktoja mahdollisuuksistani.
Ostin myös lisää ovistikkuja, kalenterin mukaan pitäisi olla 8-10 päivä, saas nähdä tapahtuuko mitään:Grimacing Face:

Onneksi yön tunteina löysin tämän paikan, lomalla on ollut liikaakin aikaa pyöritellä näitä asioita:Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:

Voi että, kuulostaa hankalalle tilanteelle. 😔
Onko teillä puoliso luonteeltaan muutenkin ns.yltiöpositiivinen vai koskeeko se vain vauva-asiaa? Voiko positiivisuus olla naamio epävarmuudelle, itselleen uskottelee että kyllä toivottavasti asiat jotenkin järjestyy ajan kanssa.

Jos sinun on taloudellisesti mahdollista käydä yksityksellä sektorilla niin sehän voisi olla mahdollisuus ilman miestäkin. Nostaa siellä huoli ylös ettet ole saanut ovista kiinni. Tekisi perustutkismuksen, ultran ja perusverikokeet kuten kilpirauhasarvot. Jos niissä näkyy ongelmaa niin saisi jo ne hoitoputkeen.

Itse olen kans stressiin taipuvainen ja usein helpottaa kun saa omia ajatuksia purkaa jollekin toiselle. Tässä tapauksessa se voi olla se gyne tai vaikkapa tämä palsta. Itsellä ei ole oikein lähipiirissä ystäviä, joille kehtaan näitä vauva-asioita jauhaa, lähin ystävä vapaaehtoisesti lapseton, tietää kyllä vauvatoiveesta. En koe myöskään että miehelle jaksan näistä jutella eikö hän jaksa kuunnellakaan pidempään 😅
Juu, ehdottomasti haluaa ajatella aina, että kyllä se vaan onnistuu kun halutaan ja päätetään:Smirking Face:
Juuri ajattelin ,että soittelen valmiiksi aikaa tk huomenna ja yksityiselle myös tutkimuksiin, jotta saan mielenrauhan.
Hain myös lisää ovistikkuja kun 8-10 pvän tienoilla kalenterin mukaan pitäisi tapahtua.
Luulin, että stressi helpottaisi, kun olen ollut lomalla 19 pvä. alkaen, mutta onkin ollut liikaa aikaa masentua näistä.

Käyn siis työn ohessa yliopistoa ja se on tosi raskasta, mutta toisaalta kiireen takia yleensä ehkä psyykkisesti ns. helpompaa.
Vitsi sitä on kyllä sekaisin ku seinäkello välillä tästä asiasta, vaikka kuin koittaa olla ajattelematta niin kaikki tulee sit viimeistään yöllä mieleen, ja just ne pahimmat skenaariot tietenkin :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:

Perheen kanssa en ole tekemisissä ja ystävät eivät ymmärrä tilannetta, heidän kanssaan ei just oikein voi keskustella valitettavasti.

Tässä olisin juuri kaivannut kumppanin tukea, mutta alkaa näyttää huonolta sen suhteen :side_tear:

Mutta onneksi täältä on lukenut nyt ihan kannustaviakin tarinoita, ehkä kaikki toivo ei ole menetetty vielä! :Glowing Star:

Juu, ehdottomasti haluaa ajatella aina, että kyllä se vaan onnistuu kun halutaan ja päätetään:Smirking Face:
Juuri ajattelin ,että soittelen valmiiksi aikaa tk huomenna ja yksityiselle myös tutkimuksiin, jotta saan mielenrauhan.
Hain myös lisää ovistikkuja kun 8-10 pvän tienoilla kalenterin mukaan pitäisi tapahtua.
Luulin, että stressi helpottaisi, kun olen ollut lomalla 19 pvä. alkaen, mutta onkin ollut liikaa aikaa masentua näistä.

Käyn siis työn ohessa yliopistoa ja se on tosi raskasta, mutta toisaalta kiireen takia yleensä ehkä psyykkisesti ns. helpompaa.
Vitsi sitä on kyllä sekaisin ku seinäkello välillä tästä asiasta, vaikka kuin koittaa olla ajattelematta niin kaikki tulee sit viimeistään yöllä mieleen, ja just ne pahimmat skenaariot tietenkin :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:

Perheen kanssa en ole tekemisissä ja ystävät eivät ymmärrä tilannetta, heidän kanssaan ei just oikein voi keskustella valitettavasti.

Tässä olisin juuri kaivannut kumppanin tukea, mutta alkaa näyttää huonolta sen suhteen :side_tear:

Mutta onneksi täältä on lukenut nyt ihan kannustaviakin tarinoita, ehkä kaikki toivo ei ole menetetty vielä! :Glowing Star:

aina on toivoa! ☺️ tai ainakin niin on ajateltava, muutoin ei jaksa.

Tuli mieleen tuosta oviksesta, kun itse tuskailin sen etsimisen kanssa kans nyt ja aiemmin (meillä siis 2017 syntynyt lapsi aiemmin). Oletko testaillut miten monena päivänä / miten pitkällä aikavälillä kierron aikana? Kun jos sulla on suht normipituinen, säännöllinen kierto niin varmaan oletus olisi että oviskin siellä jossain välissä on.. Voisiko se olla kierron alussa tai lopussa eli ei niinä ”standardi päivinä”?
Itsellä esim edellisessä kierrossa ovisplussa kp23, kun koko kierto oli 31 pv eli ovis huomattavan myöhässä (toki oli eka kierto kemiallisen raskauden jälkeen mutta kuitenkin). Nyt tässä kierrossa kp18 näytti ovistesti plussaa, oletuksena itsellä että kierron pituus luokkaa 28-30pv eli nytkään ei tainnut sattua niihin ”oppikirjapäiviin”. Muistan samat tunnelmat esikoisen ajoilta.

Tsemppiä @Sandra84 ! Paino voi hyvinkin tippua vielä sen ns. varoajan, jos/kun kroppa ehti tottua erilaiseen tilanteeseen 👍🏻

Mikä hedelmällisyys monitori? 🤔
Jep👌🏻 pitää toivoa parasta.

Sellainen clear bluen monitori, kaverilla on sellainen ja saan sitä lainaan. Se on suhteellisen kallis. Tilasin siihen tikkuja jo. Ja sit tilasin vielä sellasen emättimen PH-testin. Mullahan oli viime hoidon aikana se bakteerivaginoosi tietämättäni ja se ei oo hyvä juttu. En ees tienny tollasesta ennen kun se tuli papassa ilmi (sinnekin pitäö mennä uudestaan tässä 1,5v sisällä)… Suljen senkin nyt pois ja tietty sit kun menee siihen pakastin alkion siirtoon niin se on kyllä testattava. Ellei sit luomusti tärppäis, mut oon jo sen suhteen melkein menettäny toivoni…

No niin. Esikoinen siis tosiaan syntyi -18. Nyt vuosien jälkeen päätettiin vielä antaa toiselle mahdollisuus. Mulla oli tässä välissä psyykkisen kanssa ongelmia, mutta nyt kun pillerit jäi pois niin mieliala kohentunut ja seksihalut palanneet. Tunnen itseni taas naiseksi!

Tässä on kertynyt ylipainoa aika paljon ja yrittäminen alkaa nyt luomuna. Sillä aikaa pudotrllaan painoa lääkärin ja pt:n ohjelman avulla. Varasin ajan yksityiselle gynelle, jotta saan terolutit tms käynnistämään kiertoa. Mulla ei oo luonnollista kiertoa ollut kunnollista. Nyt ollut ilman proveraa kuukauden verran eikä vuoto oo vielä alkanut. Alavatsa on vaan ihan järjettömän kipeä. Tärinä ja ihan kävelykin tekee häijyä. Samoin jos alavatsaa painaa tuntuu se peräsuolessa asti.
Tulossa aika myös tk-läåkörille painonhallintaa ajatellen. Katsotaan saanko jommaltakummalta metut käyttöön. Niitä en oo aiemmin syönytkään.

Hups. Raskauskeiju tienasi just sievoisen summan. Tilasin valmiiksi kunnon testauspaketin. 😁

Nämä alavatsakivut on kyllä tänään aivan järkyt. Ei siis menkkamaista kipua, mutta autossa istuminen ja kiertoliikkeet tuskaa. Voiko tää olla siitä, että munasarjat siellä heräilis? Vähän niinkuin ovulaation induktiossa kun follikkeli kasvaa... Samoin alavatsa tuntuu siltä kuin siellä olis tennispallo.

Mulla on tossa allekirjoituksessa todella lyhennettynä meidän historia. Ennen lopullista plussaa oli vielä useita varhaisia keskenmenoja.

Mikäs tuo hedelmällisyysmonitori oikein on?

Jos sulle on muodostunut kysta munasarjaan?
Niitä tahtoo tulla silloin tällöin, varsinkin kun on PCOS... Eli jos tulee nesterakkula.. eli munasolun kehityksessä on jotain häiriötä, eikä puhkia oikein vaan muodostaa nestettä sisälleen.. 😔

En halua pelotella, vaan varoittaa.

Kannattaa käydä mahdollisimman pian gynellä tai jos kivut yltyy niin päivystykseen 👍🏻

Minulla suurin kysyä on ollut halkaisijaltaan noin 5cm... Siskolla oli muistaakseni 8cm.. tyhjensivät sen neulalla, ettei kasvaessaan harjoita mitään... Minun tyhjeni itsestään ja kuivui pois.. pienemmät ovat välillä puhjenneet todella kivuliaasti ovulaation aikoihin, ei ole onneksi tullut sisäistä verenvuotoa, eivätkä ole harjoittaneet munasarjoja tai mitään.. mutta gyne on aina neuvonut käymään tarkistuksilla.

Yhdellä tutulla munasarjoihin kasvoi melkein litran kystat. Toisen saivat pelastettua, toista ei. Mutta hänellä siis oireena, että vatsa turposi, housut kiristi.. ei käsittääkseni muita kipuja.. ultratessa huomasivat. Kiire leikkuu.. ja 23 vuotiaana jäi ilman toista munasarjaan.. toki saanut sen jälkeen useamman lapsen luomusti. 👌🏻

Googletin, hedelmällisyysmonitori on clearbluen laite, joka mittaa LH hormonitasoja ja HCGtä yms virtsatesteistä, eli hieman isompi digitesteri, useampi toiminto samassa laitteessa. Ei tartte erillisiä digitaalisia ovis ja raskaustestejä...

Hyvää uutta vuotta palstalaisille!

Onko täällä ketään muita ns. piinapäivillä?
Nyt dop5 itsellä. Ajoittaisia mietoja alavatsatuntemuksia ollut mutta käsittääkseni ne on myös Terolutin yleinen sivuvaikutus eli otappa tästä selvää 😅 Nappasin joulunpyhinä flunssan joka tuntuu jatkuvan epämääräisenä yskänä ym ärsyttävänä oireena. Plaah. 🤧

Hyvää uutta vuotta!

Tsemppiä @MrsAmyP piinapäiviin!

Minä nappasin myös flunssan jouluna.. perjantai-illasta asti olen ollut kuumeessa. Nyt meni hermot kun silmät tulehtu myös yskän ja nuhan lisäksi... Huomenna käyn lääkärissä, josko saisi lisäapuja kun kotikonstein ei näytä paranevan... Kuume on onneksi hieman alhaisempi mitä viikonloppuna.. mutta oireita tulee muuten lisää.. 🤧 että kerrassaan mahtava joulu ja vuodenvaihde... 🙈

Täällä kans yks jouluna flunssan napannut! Olen onneksi harvoin kovin kipeänä, alkaa olla jo ohi, räkää vielä riittää.

@MrsAmyP täällä noin dpo5 myös! En ole ihan satavarma päivästä, koska oltiin reissussa, mutta oireista ja kotona tehdyistä testeistä päätellen.

Heippa,

Epätoivon syövereissä, eikä näköjään unikaan tule, kun miettii että tuhoon tuomittuja omat haaveet.
Täytän siis ensi kuussa jo 39 ei lapsia. miehen kanssa haluamme lapsia, mies 45.
En ole käyttänyt mitään hormonaalista ehkäisyä n 1.5 vuoteen ja säännöllinen 29 pvän kierto, mutta ovulaatiota ei ole tapahtunut ainakaan testien ja olon mukaan kuin 1 kerran 6 kk aikana.
Tilannetta vaikeuttaa miehen laukeamisongelmat, sekä yltiöpositiivinen asenne, "ei tässä hätää eikä kiirettä" kun taas itse valvon ja itken asiaa ihan liian usein.

Emme ole vielä aloittaneet edes hakeutumista hoitoihin, vaikka yritystä 6 kk, kun juuri mies ei koe, että aika olisi loppumassa, aika yksin saa olla omien pelkojen kanssa.
Keskustelimme eilen ja sanoi, että heti vuoden alusta ruvettaisiin hakeutumaan lääkäriin.
Veikkaan että asia unohtuu ja tämä menee itsellisen puolelle, mikäli sinne enää ehdin edes iän puolesta, jänniä asioita vuodelle 2025🥹
Suosittelen kanssa käymään tarkistamassa vähintään, että sinulla on kaikki kunnossa. Se ovuloimattomuus on ainakin huono homma yrittämisen suhteen. Hoidoissa muutenkin aloitellaan ensin kevyemmillä keinoilla (pelkät lääkkeet tai inssit) ennen järeämpiin keinoihin (esim. IVF) siirtymistä, ja kyllä lääkäri muutenkin kuuntelee niissä asioissa toiveita etenemisestä. Käsittääkseni muuten itseellisenä ei voi yrittää, jos on puoliso vielä kuvioissa?
Ja tuo on kyllä tuttua, että miehet ei tunne sitä iän tuomaa kiirettä... Itse onneksi sain silloin houkuteltua miehen mukaan sillä, että käydään varalta tarkistamassa ettei ole mitään pielessä fyysisesti. No ei löydetty ongelmaa, ja vaikka ei insseilläkään tulosta tullut niin jotenkin sitten soljuen päädyttiin IVF, vaikka ei todellakaan oltu ajateltu niin pitkälle menemistä. Hyvä kuitenkin että lähdettiin, kun nyt ihana taapero täällä pitämässä meitä kiireisenä. :smiling-eyes: Nyt on alkioitakin pakkasessa, että kunhan tästä nyt yöimetyksen vielä saisi lopetettua niin saisi ilmoittautua PAS. Luomuna ei ole raskaus alkanut, vaikka useampi kuukausi on tässä kerinnyt olla jo säännölliset kierrot.

Piinailijoille tsempit ja peukut pystyyn! Testitulosten päivityksiä odotellessa😁
Täällä dpo 11-12 ja negaa edelleen herkälläkin testillä. Tiputtelu alkoi vähäisenä jo eilen, eli suht lyhyeksi jää näköjään luteaalivaihe. Huomenna oletettu kp1. Oli alussa jotenkin erityinen usko tähän kiertoon, mutta eipä se auta. Kokeilen ottaa seuraavaan kiertoon kuningatarhyytelön avuksi, ihan uus juttu mulle😃

Takaisin