Yleiset höpinät

Jalkavaivoihin on ainakin mulla ja duunikaverilla auttanut säärystimet ja /tai villasukat öisin. Mulla oli tuossa kolmen ja puolen vuorokauden sähkökatkon aikaan pari todella pahaa kramppia pohkeissa, mutta villasukat jalassa niitä ei tule. Kokeilin yhden yön olla ilman ja taas kramppasi, joten pakko se on nukkua "tohvelit" jalassa...
 
Jeps, täälläkin on nukuttu jo pitkän aikaa vähintään tavis sukat jalassa, ja ainakin mulla auttaa :)
 
Eipä ole sukista ollut apua levottomiin jalkoihin. Iltaisin tässä sohvalla istuessa paras apu on ollut, kun on ottanut sukat pois ja laittanut sohvatyynyn jalkojen alle.

Yöllä en ole osannut tyynyjä hyödyntää mitenkään, vaikka nukkuma asento alkaa jo olemaan melkoisen hankala. Selkä on alkanut tulla kipeäksi kyljellään nukkumisesta ja maha painaa ihan tosissaan niin, että hyvää asentoa saa hakea pitkään ja hartaasti. Viime yönä ähersin sen asennon kanssa siihen malliin, että mies ihan huolestui. Se ehti kysyä yölläkin ainakin kaksi kertaa, että onko kaikki hyvin ja samoin kysyi aamulla ennen töihin lähtöä ja vielä aamupäivälläkin soitti töistä ja kyseli, onko mulla kaikki kunnossa. Vakuuttelin kaiken olevan ihan hyvin, oli vaan niin hankalaa nukkua, kun ei hyvää asentoa löytynyt ollenkaan ja selkä oli koko ajan kipeä.

Jospa tässä jaksaisi vielä kärvistellä synnytykseen asti...
 
Niin eli vatsalihakset "repeää" eli erkanee toisistaan myös fysioterapeutin mukaan. Ne siis eriytyvät toisistaan keskeltä, eivätkä enää myöhemmin ilmeisesti "kasva yhteen". Tosin rako saattaa pienentyä ja vatsalihastreenin saisi aloittaa synnytyksen jälkeen vasta kun tuo "harjanne" on kadonnut.
 
Kävin tänään pienoisella shoppailukierroksella prismassa ja sen jälkeen kaupungilla vielä anttilassa, kappahallissa ja henkkamaukassa. Prismasta tarttui mukaan mm. liivinsuojuksia, pieniä vaippoja, kosteuspyyhkeitä ja vauvaöljyä.
Kaupungilta ostin parit pyllypyyhkeet ja yhden puolipotkarit. Kyllä osaa olla vaatteet kalliita noissa liikkeissä, eikä siellä edes ole kovin kivoja vaatteita. Siis vauvalle... Kyllä niitä sillon oli, kun itse en ollut raskaana. Minne ne kaikki nyt on kadonneet?

Onko kellään tiedossa jotain kivaa nettikauppaa, mistä voisi tilata vauvalle vaatteita suht. edulliseen hintaan?

Äiti oli myös otanut meille parit pyllypyyhkeet ja hoitoalustan.

Ei puutu enään juuri mitään. Amme puuttuu ja apteekista se tissien rasvausvoide. Niin ja oliko ne suolaliustipat kuin tärkeitä??? Mihin niitä käytetään? Desinfiointiainetta meillä oli jo ennestään...
 
Minä aattelin huomenna mennä pyörähtämään kaupungilla ja apteekissa hankkimaan loput pienet täsmätarpeet. Tosin voihan niitä kaikkia hommailla sittten kun vauva on syntynyt, mitä ei nyt ymmärrä/muista hankkia. Koko ajan on sellainen tunne, että jotain pientä valmistelua olisi tehtävä, että olisi sitten "valmis" kun vauva syntyy. Hmm, kaipa tuo on jotain henkistä valmistautumista. Varsinkin nyt kun on tuo äitiysloma, niin vaikea kestää paikallaan :) Koko ajan jotain touhuttava. Sairaalakassiakin olen ajatuksen tasolla pakannut joka päivä, mutta en ole vielä saanut aikaiseksi toteuttaa käytännössä.

 
Mä sit taas en halua manata mitään laittamalla liian valmiiks. Pikkutilpehöörit puuttuu ja sairaalakassia en mieti. Vaikka näillä asioilla ei mihinkään oikeasti voikkaan vaikuttaa. Mut siitä olen ihan varma et jos siihen kassiin kosken niin yli menee niin että.
 
Sairaalakassista luinki sillo joulun alla, ja ite ajattelin et vasta tammikuussa sitte. Olis kuitenki pitäny se laittaa valmiiks, kun keskiviikkona jäinki päivystyksestä sairaalaa ni saanu puhelimessa neuvoa mitä mies tuo mulle ja mistäki kodin kaapeista :) olis vaa ollu nii helppoa sanoa että se kassi sieltä nii, kuin että se sieltä ja tuo tuolta, ja jos se ei oo siellä ni ehkä se on tuolla : D saa nähä kauan täällä on, että jääkö tänne nyt looppuun saakka vai pääseekö välissä kotiinki =) pidetää peukut pystys..

mut vinkkinä ihan vaa, ei sitä sairaalakassia viimetinkaa kannata jättää.. voi tulla ihan puskista sairaalaan lähtö :)
 
No mulla ei ole ollu mitään mikä viittais siihen että syntyis aikasin ja kun ensimmäinenkin jouduttiin käynnistämään kun oli sen kaks viikkoa menny yli. Ja kyllä mä pystyn ilman sitä kassiakin synnyttämään. Miehellä on kännykkä aina taskussa, joten kamera olis automaattisesti mukana. Ja viimekski taisin siihen kassiin koskea ku otin sieltä hammasharjan ja kotiutumis vaatteet. Neki oli niin epämukavat (löysä mekko) et vaihdoin niihin millä menin =D Hammasharjan saa sit sairaalastakin jos tarvii. Mut jos tässä tammikuun loppupuolella...
 
Viime yönä kävi mielessä, että pitäis se kassi laittaa valmiiksi, mutta eipä sitä oikein pysty. Hygieniatarvikkeita tarvii kotona koko ajan muutenkin, joten kaikkia en kuitenkaan vois etukäteen pakata.

Mitä vaatteisiin sitten tulee, niin mulle mahtuu tällä hetkellä tasan kahdet mukavat mammahousut jalkaan, joten eipä niistä jouda kumpiakaan valmiiksi pakkaamaan.
Tietty vauvan kamppeet voisi laittaa jo valmiiksi, varsinkin kun niistä mies ei ymmärrä mitään. Ja samalla kassiin vois jo pakkailla itselle omia alushousuja, siteitä ja liivinsuojuksia ja ehkäpä yhdet liivitkin joutais, vaikkei niitäkään ylimääräisiä ole.

Meiltä on kotoa vain puolen tunnin matka sairaalaan, joten mies kyllä voi sitten tarvittaessa tuoda lisää kampetta mulle. Jotenkin en vielä osaa vaan alkaa pakkaamaan sitä kassia valmiiksi.
 
Mä oon tehny listan keittiön laatikkoon siitä, et mitä pitäs sairaalakassiin pakata. Ja jos lähtö tulis liika nopiaa nii voisin sit sanoo miehelle et ota lista sieltä ja pakkaa mitä siinä lukee. Mulle on aivan sama joutuuko se kollaamaan kaikki kämpän kaapit niitä ettiessään. Mut se pelkkä listan olemassaolo tekee muka olon helpoksi. Suosittelen.

Ja samalla lapulla lukee myös mitä pitäs vauvalle pakata mukaan silloin ku mies tulee turvaistuimen kanssa hakemaan. Niin on sekin varalta siinä valmiina. No tämä on miehen neljäs muksu ja jos se ei viel tähän mennes tietäis mitä ne vaatteet siinä listassa on niin käyttäköön mielikuvitustaan . Hih, kyllä mä uskon et se tietäis.
 
Luulenpa että Eemin ukko tietää ainakin suurinpiirtein mitä pitäs pakata. Ainakin toivottavasti 

Mä en ole myöskään mitään kassia pakannut, mutta eipä mulla mitään kummia oireitakaan ole. Jotenkin en usko, että tuo synnytys mulla luonnollisesti edes käynnistyis. Noh, ja vaikka käynnistyiskin, niin sektio se olis kuitenkin edessä. En mä niitä dödöjä ja meikkejä ekana päivänä sektion jälkeen kuitenkaan tarvitse ku kuuppa on kuitenkin ihan sekasin kaikista niistä mömmöistä. Sairaalan vaatteet on kuitenkin kaikista mukavimmat siinä vaiheessa. 

Mutta huoh! Meillä mies sitten mursi kätensä tänään. Just tultiin keskussairaalasta kuvauksista ja nyt se sitte on tossa oikea käsi kipsissä. Arvatkaapas kuka meillä hoitaa lumityöt ja kuka hoitaa tuon 1v 8kk likan, kaikki tiskit, sapuskanlaitot.. kaiken. Ja meillähän on siis kolme ipanaa, joten tota hommaa riittää. Voi jee! Noh, tulipahan reilu kuukausi sairaslomaa että saadaan hetki hengähtää 
 
Olen itse nähnyt unia, ensin alkoivat sillä että olen raskaana niitä unia kesti hetken ja sen jälkeen tuli uni jossa synnytin. Meni tovi kunnes näin että lapsi olikin jo 1-vuotias. Lieneekö silloin jo ollut vauvakuume mutta alitajunnassa.
 
Katusutariina: Että voikin käydä noin et menee nyt murtamaan kätensä just tähän sopivimpaan aikaan. Toivottavasti ei satais hirveesti lunta seuraavien viikojen aikana. Kerroppa sille miehelles et kyllä sitä oppii aika pian tekemän lähes kaikkea yksikätisenä. Mulla kun viime keväänä puhkes nivelpsori ja oikea käsi oli tasan tarkkaan käyttökelvoton melkein kuukauden niin sinä aikana mulla oli mies kotona 2 päivää ja mummu oli kahtena päivänä. Sitä kummasti menee bodyn nepparitkin kiinni yhedellä kädellä kun on vaan pakko . Ehkä kaikkein vaikeimmaksi osoittautui leivän voiteleminen. Se ei onnistu ilman apukättä vaikka kui yrittäis.

Ja riippuen murtuman paikasta niin yleensä jokin sormista on kuitenkin käytössä. Ja niitähän saa ja pitääkin käyttää. Ei tietenkään mitään raskasta mutta yleisesti kaikki mitä on kipsin ulkopuolella niitä saa käyttää.
 
hahaha.. sillä on kipsin ulkopuolella ainoastaan etu- ja keskisormi, että ei noilla hirveesti mitään tehdä. Ja kun tuo mies on semmonen suht perinteinen mies, eli ei juuri muuten valita mistään ellei sitten oikeesti ole paskana joku. Ja sitte ku se valitus alkaa.. huoh.. lapset jää kakkoseks tolle voivottelulle ja marinalle 
Noh, tuo sama käsi on nyt murtunut 4 kertaa että ei toi nyt ihan kädetön ole eli kokemusta tosta vasurin käytöstä onneks on jo :)
 
Kutsutariina: on kyllä ollut huonoa tuuria miehelläsi tuon ajoituksen kanssa. Onneksi asioita voi kyllä tehdä yhdelläkin kädellä, vaikka se hieman haasteita tuottaakin. Kokemusta on täälläkin...

Mun mieheltä leikattiin polvi ennen joulua ja kyllä täällä oltais oltu ihan helisemässä, jos lapsia ois jo ennestään. Hyvä, että ollaan saatu tuo yks karvajalka jotenkuten hoidettua ja pidettyä koti pystyssä. Ja miehen polvileikkaus oli aika pieni operaatio, joka tehtiin tähystyksessä. Käveli yhden päivän keppien kanssa ja sen jälkeen on pystynyt liikkumaan ilman niitä. Toki onhan se polvi ollut kipeä ja pakko sitä on ollut varoa. Tällä viikolla mies on alkanut taas käymään lenkillä koiran kanssa ja alkaa selvästi olemaan jo parempaan päin, vaikka vieläkin varovaisuutta vaatii ja polvillaan olo ei onnistu.

Tuosta polvillaan olemisesta puheenollen... meidän sänkyelämä on kuopattu toistaiseksi ihan täysin. Minä en voi maata selällään ja mies ei pysty olemaan ollenkaan polvillaan. Ei siinä sitten ole kovin kovasti tehnyt mieli alkaa säätämään mitään. Vaikka oishan noita asentoja, kun jaksais vaan yrittää.
 
Taitaa olla aikas tapaturmaherkkä kaveri tuo sinun miehes Katusutariina . Vaikka mä lähes päivittäin töissä ollessani hoidan murtumia saaneita ihmisiä niin on se kuitenkin aika harvinaista et sama ihminen murtaa saman jäsenen neljä kertaa. varsinkaan kun sun mieheskään ei ole viel kovin vanha. Mitä ihmettä se tekee et se saa sen kätensä aina rikki? Ja viel tolleen et on monta sormeekin paketissa ja vielä molemmin puolin kättä niin et keskiosa jää vaurioitumatta. Sehän on ihan mahoton .

Maikkie: mä kans just viime viikolla kysyin mieheltä et kui paljo sitä haittaa ku toi sexielämä on nyt jääny vähä niinku kokonaan? Onneks se vastas et ei haittaa et keritään me sit myöhemminkin. Ihan samat fiilikset. Mieli toisaalta tekis mut ei jaksa vaan alkaa äheltämään. Ja sit ku mun keskittymistä vaivaa masu, mikä ei taas miestä vissiin vaivaa ollenkaan kun on sit niin herkällä ku ei oo saanu vähään aikaan. Sit oinen olis heti valmis ja toisella ei oo viel hajuakaan. Nii ei onnaa. Olkoon vähä aikaa. Josko se olis sit sitäkin kivempaa kun taas pääsee touhuamaan ilman masua .
 
Mullakin oli viime talvena ranne murtunut ja meni siinä ainakin koko se sairasloma, että pystyi taas normaaleihin arkirutiineihin. Aluksi oli pukeminenkin hankalaa, kun oli käsi kipeä ja ei ollut vielä oppinut kaikkia vippaskonsteja. Ruoan laitto oli korkeintaan jotain makaronin keittämistä. Voi itku, jos sun täytyy vielä raskaana hoitaa kaikki lumityöt ja kohta pientä lastakin ja miestä siihen kaupan päälle.
 
Onko joku jo ostanut imetysliivejä? Saako niitä mistään 70 ympärysmitalla kun tavallisiakaan liivejä on hankala löytää B- ja C-kupissa 70 senttisinä, vaikka ei tuo niin kovin harvinainen koko edes ole.
 
Kävin ennen joulua nopeasti parissa liikkeessä kysymässä imetysliiveistä, mutta niissä sanottiin, että liivit kannattaa ostaa aikaisintaan kaksi viikkoa ennen laskettua aikaa tai vasta synnytyksen jälkeen, kun rinnat turpoaa maidon nousun takia. En sitten tajunnut sen enempää kysellä eri kokoja, mutta uskoisin, että alusvaateliikkeistä (esim. Chance) saa aika hyvin eri kokoja ja ainakin Joensuussa he tilaavat pieniä kokoja, jos ne puuttuu hyllystä.

Seksielämästä puheenollen, niin meillä se on jatkunut melko normaalina (mitä nyt supistelut ovat vähän rajoittaneet välillä), mutta luin juuri vau:n etusivulla ollut juttua seksielämästä ja sen jälkeen vielä jutun perässä olleen linkin, jossa sanottiin seksin olevan turvallista ja että "Bakteereilta kohtua suojaa kohdunkaulassa oleva limatulppa, joka pysyy paikallaan koko raskauden ajan. " Aloin miettiä, että onkohan se seksi nyt sit enää turvallista, kun minulta on mitä ilmeisemmin lähtenyt limatulppa ja runsaat kaksi viikkoa sitten? Eikös ne sikiökalvot myös suojaa sikiötä bakteereilta ja muilta? Onko kellään tietoa? :)
 
Takaisin
Top