Yleiset höpinät

Maikkie

Puuhakas puhuja
Ajattelin, että voitaisiin aloittaa tämmöinen uusi keskustelu aihe. Tämä ois yleisille kuulumisille, kysymyksille ja kaikenlaisille höpinöille.

Mua alkanut mietityttämään hiusten värjääminen, mites teillä muilla, aiotteko värjätä hiuksianne ihan normaalisti myös raskausaikana? Jostain luin kerran jonkun artikkelin, että kemikaalit voisivat olla sikiölle haitallisia, mutta en enään löydä sitä juttua mistään.
Mä menossa tänään kampaajalle, tänään kylläkin vain leikkaus. Vielä en haluaisi kampaajalleni raskaudesta kertoa. Ehkä sitten seuraavalla kerralla.
 
Voi Maikkie! Oli pakko tulla marraskuisista tänne onnittelemaan, eipä sullakaan kauaa loppujen lopuksi mennyt uuden masuasukin saamisessa! emoticon Nyt vain paljon tarrasukkia mukaan ja Onnea vielä kerran <3

Tuosta hiusten värjäämisestä; äitini ja siskoni varoittivat/olivat jostain kuulleet, että väri ei välttämättä tartu niin hyvin nyt hiuksiin tai se ei ihan vastaa sitä väriä mitä on meinannut. No itselläni tarttui ihan hyvin ja ehkä vaaleat raidat eivät olleet niin vaaleat kuin yleensä. Juurikasvu tulee nopeasti esille kun tukka kasvaa extra vauhtia hormoneiden myötä, hyvä vaan kun tukan kasvu projekti on meneillään. =) Kampaajani sanoi ihan samaa, että välttämättä väri ei ihan täsmää mitä se olisi ei raskaana ja heillä ainakin tuotteet sopii raskaana olevillekin. Ja totesi myös ettei hurjaa hiustenkasvua pysäytä muu kuin sakset =)
 
Tässä just mietin, että kun menen lomien jälkeen rv:llä 11-12 takaisin töihin, niin mahtaako raskausmaha jo näkyä. Yhdeltä foorumilta katselin eri raskausviikoilla otettuja kuvia mahoista ja joillakin on jo noilla viikoilla ihan näkyvä maha.
 
Kyllä se hyvinkin voi näkyä. Ite oon kans nyt lomalla ja mietin et ku takas mennessä oon viikolla 8+, saanko silloinkaan pidettyä piilossa. Viimeks maha turpos hirmu nopeesti ja sain pidettyä piilossa vain talven takia, eli runsaiden löysien vaatteiden. Kesähelteillä voi tulla tukalaa. Ja olen siis itse tällainen kukkakeppimallinen ihminen eli mahan turvotus näkyy kyllä :P
 
Milloinkahan pitää ruveta ostamaan uusia vaatteita ja kuinkahan paljon isompia? Aluksi varmaan riittää tavalliset löysät vaatteet yhtä-kahta kokoa isompana. Toivottavasti ei tarvitse kovin monta vaatekertaa ostaa raskausaikana, mutta ei olis kiva aina kulkea samoissakaan.
 
2011 toukokuisista kirjoittelen :)

Elikkäs mun ei ainakaan tarvinnut ostaa isompia vaatteita, kun noi mammavaatteet on sen verran joustavia ja hyvin muotoiltuja. Ostin kahdet raskausfarkut ja yhden hameen about rv 10, kun mulla oli toi maha aika alhaalla, niin vanhat farkut kiristi inhottavasti. Pärjäsin niillä farkuilla ja hameella koko raskausajan. Tosin ihan viimeisillä viikoilla oli kivempi käyttää verkkareita, kun toi turvotus oli aika paha ja farkut kiristi. Nyt synnytyksen jälkeenkin oon käyttänyt noita mammafarkkuja, kun vanhat farkut ei mee vielä kiinni :D Paidathan menee vähän pidemmän aikaa, ja jos omistaa joustavia, pitkänmallisia paitoja, niin ne saattaa mahtua koko raskausajan.
 
Sitä mä juuri tarkoitin eli joko äitiysvaatteita tai isompia vaatteita ettei omat vanhat vaatteet enää mahdu päälle. Kyllähän ne raskaushousut juuri ovat isommat esim vatsan kohdalta, vaikka ostaisi samaa kokonumeroa kuin ennenkin :D
 
ÄÄk.... katselin tässä juuri Liviltä Lastensairaala -nimistä ohjelmaa ja märisin kuin viimeistä päivää.
Ei voi kuin olla onnellinen ja kiitollinen omasta terveestä tyttärestä (jota muuten teki mieli mennä halailemaan ja pussailemaan koko ajan ohjemaa katsoessa, vaikka en tietenkään mennyt kun toinen nukkuu)emoticon
Oiskohan näillä raskaushormoneilla jotain tekemistä tän kamalan itkukohtauksen kanssa? :D Sitä on jotenkin niin herkkänä, minä en itkenyt koska lapset ovat sairaita vaan siksi kuinka reippaita he ohjelmassa olivtkaan! Elivät niin täyttä elämää vaikeista sairauksistaan huolimatta. Kylläpä sitä itse osaakin olla kiittämätön välillä....

Ja nyt kun sain ton vuodatuksen pois alta niin toiseen aiheeseen Nimittäin te joilla on tulossa toinen / kolmas tai vaikka kuinka mones muksu (tai ensimmäistä odottava jos omaa mielipiteen asialle)

Nimittäin minkälaiset rattaat kahdelle muksulle? Meillä ikäeroksi tulee reilut puolitoista vuotta, eli mielestäni tarvitaan ainakin hetkeksi tuplat. Meidän esikoinen tosin on lähtenyt suht aikaisin liikkeelle, enkä usko hänen kovin pitkään rattaissa suostuvan olemaan. Meillä on tällä hetkellä Quinny Speedit ja olen ollut niin äärimmäisen tyytyväinen että surettaa noista luopua tuplien tieltä. Periaatteessa tahtoisin vierekkäin istuttavat esim. Carenat mutta kun ovat niin leveät! Niinpä ollaan sitten mietitty päällekkäinmentäviä vaunuja. Phil&Tedsejä en halua, minusta hinta laatu suhde niissä on surkea. Onko kellään kokemusta Britaxin B-Dualeista? Näitä olemme harkinneet ja varmaan ne jossain vaiheessa ostammekin.

Anteeksi jo tässä vaiheessa krääsävuodatusta, tää asia vaan pyörii mielessä emoticon

Täällä kaikki hyvin, toivottavasti myös teillä muilla.
 
Durina: Olen kans miettinyt tuota ratas asiaa. Mä kyllä olen paljon rattaita käyttäny koko ajan. Ja munkin vauvoille tulis se 1vuosi ja 6kk ikäeroo. Tyttö nukku kans aika paljon vielä vaunuissa päikkäreitä enkä oikein tiedä pitääkö se sit lopettaa silloin. Tai kai se jossain vaiheessa loppuu se ulkona nukuttaminen joka tapauksessa. Ku mietin tuotta et yks vaihtoehto vois olla se sellanen joku istuin mitä ainakin jsokus muinoin on ollu minkä saa siihen vanujen työntö aisaan kiinni Vai mihin se nyt sit laitetaankaan. Mut sit taas jos tekee pitkiä kävelylenkkejä niin pitää olla varma et isompi ei varmasti nukahta ku eihän nyt siitä voi sit pieni roikkua. Et jotenki tuntuis selkeemmältä just jokku sellaset kaksosrattaat/ vaunut. Et on hyvä kunnollinen molemmille. Se tietää vaan taas rahan menoa. Ja sit kuinka kauan niitä tarttee todellisuudes käyttää niitä tuplia?

Mä en ole oikein merkitietoinen noiden suhteen ku ei ole tullu vielä ollenkaan kateltua. Todennäkösesti yritän löytää jotkut hyvät käytetyt. Pitää vielä tuumata.

Mut kuka antais meille niin paljon rahaa et saatais tila-auto???? Voi plaah. Lainaa on talostakin jo niin pirusti et ei oikein taipuis enää uuteenkaan. Eikä ne tila-autot ole kovin halpoja.

Mua kans aina itkettää ohjelmat ihan hirveesti. Varsinkin synnytysohjelmat. Mut sit ku menen ite synnyttämään niin mua ole kummallakaan kertaa itkettäny ku olen sen lapsen saanu ulos puristettua. En tiä miks ei mut ei vaan yhtään itketä. Sitä on vaan onnellinen et se synnytys on ohi .
 
Itse värjäsin juurikasvuni aika alussa eli noin viidenellä viikolla. Ainekin silloin tarttui hiusväri ihan hyvin. 
Mutta siis mitä, en ole kuullut että hiuksetkin alkaa kasvaa ekstra vauhtia. Onpa kiva. Vaikka eihän se välttämättä kaikilla niin toimi, mutta toivotaan kumminkin. :)

Kun parasystäväni oli raskaana niin hän värjäsi hiuksensa mikä ei juurikaan tarttunut kaikkialle ja lähti todella nopeasti pois vaikka kyseessä oli kestoväri.

Luulen että aijon värjätä jatkossakin ihan normaaliin tapaan, eli heti kun juurikasvu alkaa liikaa ärsyttämään. 
 
Nyt alkaa iskee  paniiki tän raskauden kanssa tai siis sen että miten pärjään kahden lapsen kanssa esikoinen ei ihan ehdi täyttää 2vuotta ennen kuin on tämä L.A

Onko muita kenelle iskee samallainen paniikki?
 Eniten mua pelottaa yöt. Miten selviän kahden kanssa heräämisestä yms. miten saan esikoisen nukkumaan omassa sängyssää ennen kuin toinen syntyy... Kyllä alkaa ahdistaa kun miettii asioita. vaikka toinen lapsi on ihan täysin suunniteltu niin tuntuu jotenkin todellan väärältä että ahdistaa ja pelottaa niin paljon
 
Onko kukaan muu nähnyt unia tästä raskausajasta tai tulevasta vauvasta?

Meillä on keskiviikkona ensimmäinen ultra ja taitaa se jo jännittää, kun viime yönä näin aivan kamalaa unta: ultrassa ei löytynyt mitään mun vatsasta! Toivottavasti tämä ei nyt ole mikään enneuni, sillä pikkuinen terve vauva olisi maailman tervetullein lahja!
 
Jokos teillä alkaa vauvamahat näkymään?
Mulla ainakin on ihan hirveän iso pömppömaha! En tiedä, näyttääkö se vielä vauvamahalta, mutta iso se ainakin on. Muutama ulkopuolinen on kyllä raskauden huomannut, että kai se jo jonkinverran ulospäin sitten näkyy.
Mukavaahan se on, kun maha kasvaa. Jotenkin olin vaan ajatellut, että se alkaisi aikaisintaan tuolla 15 viikkojen kohdilla ehkä näkymään ja tämä oma pömppö on ollut nyt jo pari viikkoa ihan selkeässä kasvusuhdanteessa. Aaaarg....  emoticon
Toinen, mikä on kasvanut on tissit! Jumankekka meikällä on ihan hirveet bosat. Mies tietenkin ihan intona niistä... emoticon   pakko ollut toppuutella, kun sen verta aristavat kuitenkin ovat.

Pitäisköhän meidänkin tehdä tänne kokonaan oma palsta masukuville? Mitä mieltä olisitte? Mulla ei kyllä oo aavistustakaan, miten tänne sais omia kuvia lisättyä...
 
Mä olen myös paljon miettinyt tota värjäystä ja ainakin tällä hetkellä olen sitä mieltä että en värjää. Ehkä IHAN loppuvaiheessa vois uskaltautua mut en ainakaan näin alussa. :/

Vaikka siitä värjäilystä ei mitään haittaa olisikaan niin jos lapsella onkin mitä vaan probleemaa niin syyttäisin siitä vain itseäni ja omia tekemisiäni huolimatta siitä vaikka se ei olisikaan itse aiheutettua. Mä olen sellanen stressaaja muutenkin että pääsen itse vähemmällä kun en stressaa sit sitäkin! :)

Onneksi tää tukkaväri on suht lähellä omaa väriä niin ei ihan hirveetä juurikasvua pääse näkymään. :)

Sama koskee tatuointia. Mä jouduin perumaan varatun ajan ja siirrän sen sit synnytyksen jälkeiseen aikaan ja ihan samasta syystä kun tuo tukan värjäyskin. Varmuuden vuoksi.
 
Huutelen tuolta maaliskuun 2012 puolelta. Onnea teille kaikille odottajille. emoticon  Minä ostin esikoisen raskauden aikana ainoastaan yhdet mammahousut ja muuten käytin ihan samoja vaatteita mitä ennenkin, tosin kaikki farkut piti raskauden edetessä jättää kaappiin kun eivät enää mahtuneet kiinni. Aika yksilöllistähän se on miten maha kasvaa ja miten vaatteet sitten istuu, mulla maha jäi suht pieneksi nii ei nuo omat vaatteet nii kerrennä ahistaa, toivon että tämän toisenkin kohalla jäis maha suurinpiirtein samoihin mittoihin. :)
Hiusten värjyytä minäkin meinaan rajottaa et värjään vaan jos rupeen näyttämään ihan kauheelta, mut onneks omat hiukset on suht saman väriset kun värjätyt ettei nii häirihe heti.
 
No niistä rattaista. Me asutaan sen verran metsänkeskellä, että en tule rattaita tarvitsemaan. Noita hiekkateitä en lähe suhaamaan edestakas, kun ei ole edes mitään paikkaa mihin mennä. Lähimpään kauppaan on siis se 6-7 km, ja sen kyllä menen autolla. Eli meille tulee luultavasti peräkkäin istuttavat cracot, tommoset: 



Nämä on ihan kätevät kauppareissuilla kun menevät pieneen tilaan ja kaupoissa liikkuvatkin paremmin kuin vierekkäin istuttavat + että nuorempi on "vähän" suojassa tuon isomman liikkumisilta. Periaatteessa nuo on tarkoitettu +6kk, mutta niihin kun laittaa kantokopan, niin sitten menee jo vastasyntynytkin. Eivätkä paina juuri mitään.. 

Mutta mikäli aikoisin enemmän noiden rattaiden kanssa liikkua niin sitten ne olisi nämä:



Aivan ihanat! Liikkuvat ketterästi ja ovat ihan hyvännäköisetkin, mielestäni. Pyörät pyörii vaikka olis minkälainen lumisohjo ja ovat kevyet työntää.

Käytettynä aijon itse ostaa, kaikella todennäköisyydellä huuto.netistä. Laitan parin kuukauden päästä vahdin päälle ja sitten vaan odottelemaan kun sopivat rattaat tulevat myyntiin. Näiden käyttöikä on sen verran lyhyt, että en maksa todellakaan täyttä hintaa kun voi ostaa käytetyt puolet halvammalla ja vain muutaman kuukauden käytettynä. Mutta jokainen tietty tekee omat päätökset. Meillä ei ole vanhemmat tms. sellaiset auttamassa rahoituksessa, joten yritän selvitä suht edullisesti.

Autosta.. Meillä on nyt kolme lasta, jotka 9, 8 ja 1v. Ihan hyvin nuo mahtuvat normaaliin autoon, jopa tuon pienemmän rattaat ja muut tavarat. Ehdoton vaatimus on vaan ilmastointi ja että auto on hivenen normaalia leveämpi. Ei muuta kuin kiertämään autokauppoja ja toteemaan noiden autojen ero. Vaihdoimme autoa hiukka ennen tämän nuorimman syntymää ja päädyttiin 500-sarjan BMWhen. Aivan ihana! Vaikka en normaalisti ole bimmereistä tykännyt, ja pitänyt niitä lähinnä nuorien poikien munan jatkeena, mutta kyllä toi on vaan hyvä. Ensin meinasimme ostaa citroen xsaran, mutta onneksi ei ostettu. Se olis ollut ehdottomasti liian pieni, vaikka farmari olisikin ollut. Googlettakaa, niin mäkin tein.. 

Hiusten värjäys, meikkaus, yms.. mä yritän raskausaikana välttää. En kyllä halua näyttää ihan ladon seinästä revästyltä, mutta en meikkaa kun himassa olen.

 
Olis joo hyvännäköset rattaat noi mitkä tuossa kuvassa Katusutariina!! Mikäs niiden merkki ja malli on? Pitääs varmaan kans tehä samalla lailla et huutonetistä alata ettimään. En todellakaan ole niin rikas et vois uutena tuollaset ostaa. Tällä nykyiselle melkein 1v ostin myös huutonetistä. Findit on toinen paikka mistä vois löytää. Mut pitää alkaa kattelemaan sit heti ku on vähä pidemmällä ja sit ku meen töihin. Eihän mul muuten ole varaa. Pakko ne on kuiteski hankkia.
 
Tuosta hiusten värjäämisestä, itse ainakin tulin siihen päätökseen, että en viitsi värjätä. Myös muu kosmetiikka- ja hygieniatuotteet on luonnontuotteita (ne oli kyllä jo ennen raskauttakin). Tanskassahan ilmeisesti ihan odottajia kehoitetaan välttämään ylimääräisiä kemiakaalialtistuksia.
MUTTA onneksi luontaistuoteet ovat alkaneet myös yleistymään kampaamoissa ja ihan luontaistuotekampaamojakin on, hyvä maineisiakin, joten uskoisin, että jos jollain on hirveä tarve värjätä niin ainakin pääkaupunki seudulta, Turusta ja Tampereelta pitäisi löytyä ammattilaisia jotka värjäävät ilman kemikaaleja :) Toki täytyy muistaa, että luonnon omille aineillekkkin voivat ihmiset olla allergisia tai herkistyneitä joten nekään eivät välttämättä sovi kaikille. Mutta aina kannattaa kysyä :)
 
Mulla on nyt semmoinen värjäys hiuksissa, että juurikasvu haittaa pahasti. Aion olla loman ajan tämän karmean kuontalon kanssa, mutta töihin palatessa tälle olisi tehtävä jotain! Mietin, uskaltaisko värjätä vai ei. Jos otan värin niin haluan sen melko lähelle omaa sävyä peittämään nykyiset värit ja sitten annan oman värin kasvaa tilalle.
 
Takaisin
Top