Yleiset höpinät

Eemi03: Niinpä... lapsella on perintöoikeus kun isyys on todistettu, mutta ei vielä... Eli tällä hetkellä en perisi lapsen isää, vaikka yhteinen lapsi on tulossa, koska testamenttiakaan ei ole. Ja perintöveron määrä olisi ihan hirvittävä siltikin, koska emme ole sukulaisia.
Avopuolisoiden perintöoikeuksia on lisätty, muistaakseni ehtona, että tietty määrä vuosia on asuttu yhdessä tai on yhteisiä lapsia. Mutta en tiedä kuuluuko avopuoliso silti korkeimpaan perintöveroluokkaan.
 
Huoh! Olo alkaa olla pikkuhiljaa kuin valaalla 

Mutta juuh, meillä tuo nuorin neiti käy vauvauinnissa, ja sen varjolla sitten käydään koko porukka iskää lukuunottamatta uimassa. Mä sitten oon alkanut oikein oottamaan näitä lauantain aamupäiviä, että pääsee lillumaan sinne lämpimään veteen. Toki käyn suht mielelläni uimahalleissa muutenkin, mutta normaalisti niissä on vähän turhan kylmä meikäläisen makuun. Pitäis koko ajan hulluna kiitää altaassa eteenpäin ettei alkais hampaan kalisemaan, ja mä kun tykkään mieluummin vaan .. lillua. Kylpylä immeinen siis : ) Tuleekin sitten synnytyksen jälkeen muutaman viikon tauko tuohon uimassa käymiseen, ja sitten täytyykin ottaa uus tulokas mukaan. Muistaakseni ikää pitäisi olla vähintään 3kk kun tuo homma aloitetaan. Onneks tuo iskä voip hoitaa neitiä nuo ensimmäiset kuukaudet, kun ei kerta uimahalliin suostu tulemaan.
Miestä on siis lapsena anoppi pelotellut niin, ettei tuo järveen tule kuin 2 promillen humalassa. Poreallaskin on siinä ja tässä. Eikä tuo tietenkään ole koskaan oppinut uimaankaan. Tosin viimekesänä sain sen suostuteltua järveen tai oikeastaan syynä taisi olla tuo nuorempi neiti. Se kun tykkää vedessä touhuta eikä juuri sitä pelkää, niin tais tartuttaa vähän innostustaan isäänsäkin. Työnalla siis miehen koulutus saada tuo suostumaaan aikuisten uimakouluun, kunhan tuo paniikkireaktio saatais edes jotenkin kuriin. 
 
Olettekos muuten alkaneet jo pestä vauvan vaatteita?

Täällä on aloitettu pikkuhiljaa sekin prosessi. Mulla on käytössä Swipen pesuaineet ja niillä olen meidän talouden pyykit pessyt jo monta vuotta. Ja niin pesen myös vauvapyykin. Tykkään käyttää aina lirauksen huuhteluainettakin ja vauvapyykille ostin LV:n herkän ihon hajustamatonta huuhtista.

Olen tosi, tosi laiska silittämään yhtään mitään. Niinpä nakkelin kaikki vauvan vaatteetkin pesukoneesta suoraan kuivausrumpuun, siellä niistä tulee mukavan pehmeitä eivätkä ole sähköisiä pesun jäljiltä. Käytän muutenkin paljon rumpua ja survon sinne kaiken, minkä vaan suinkin voi laittaa.

Onpa muuten ihan sillain salakavalasti päässyt kertymään noita vauvan vaatteita melko reilusti. (hups)  Vielä en ole niitä mitenkään käynyt läpi, mutta pikkuisen tuntuu siltä, ettei taideta ihan heti lisää tarvita. Hyvä puoli tuossa on se, että suurin osa vaatteista ollaan ilmaiseksi saatu. Itse olen tuhlannut vaatteisiin ehkä n. 30 euroa.

Nyt vaan odottelen, että saan äidiltäni lipaston vauvan vaatteille. Pääsen sitten niitä lajittelemaan ja inventoimaan, että tarviiko sitten kuitenkin jotain olla lisää.
 
Maikkie,
en oo vielä alkanu peseen vaatteita/lakanoita, mutta ajatus on ollut kyllä aloittaa sekin homma! Toisaalta mietin et pitäiskö se jättää äippäloman hommaksi, niin ois silloinkin jotain tekemistä, vois jopa pestä arimmat ihan käsin=) Pesun voisi aloittaa sitten heti tammikuun alussa. Joo niin teen =) Pesuaineet on hommattu jo kauan sitten.
 
Eipä oo tullu vielä pestyä noita pieniä vaatteita. Mä ajattelin jättää sinne äippälomalle.

Äippälomasta muuten: onko kukaan saanu vielä äitiyspäivärahapäätöstä? Jotenki vaan tuntuu et sen lähettämisestä on jo niin kauan, eikä mitään ole kuulunu. Tulihan se avustus jo rahana mikä samalla lapulla haettiin mut silti oottelisin sitä päätöstä. Sais niinku virallisesti sen päivämääränkin eteensä missä näkyy se alkamisaika.
 
Minä olen jo vavan vaatteita pessyt, tai no oikeastaan kaikki olen jo pessyt, myös toppa vaatteet, turvakaukalon kangasosat ja sitterin päällisen :D lakanat ja pyyhkeet vielä odottaa pesua.
Olen oikeastaan sitä mukaan heittänyt pesuun kon olen hankkinut tai saanut. Aika vähän on itse tarvinnut hankkia mitään vaatteita. Isovanhemmat ovat aika paljon ostelleet ja sitten jonkun verran kavereilta saatu pikkuisia vauvan vaatteita.
Iloiseksi yllätykseksi sain yhdeltä ystävältä esikoiseni vanhan (vieläkin ihan priima kunnossa vaikka esikoinen on jo kohta viisi ja hänen jälkeen ollut kahdella lapsella ahkerassa käytössä) ihanan ruskean pikku hupparin missä on teddyvuori :)

Joo täälä odotellaan kummissaan myös tuota ettei ole äitiyspäiväraha päätöstä vielä tullut. Äippäpakkaus tuli jo melkein pari viikkoa sitten ja siitä tehtiin päätös melkein 4viikkoa sitten... No ei auta kuin odotella.
 
Minä sain päätöksen äippärahasta samassa kirjekuoressa tuon avustuspäätöksen kanssa. Tulivat alle kahdessa viikossa lappujen viemisestä. Mutta täällä pikkukunnassa monesti asiat sujuu aika jouhevasti eikä tarvitse turhia odotella.
 
eipä täälläkään päätösten kanssa olla kiirettä pidetty, vaikka tuo äitiysrahakin on toisinto edellisestä päätöksestä.. ja vaikka asutaan verrattain pienellä paikkakunnalla. Aikasemmin kun täällä oli ihan oma kelanpiste, hommat hoitui tosi nopeesti ja palvelu oli hyvää/auttavaista, mutta nyt.. hermo menee ton laitoksen kanssa joka kerta. Mikä inhottavinta, en pysty luottamaan niiden sanomisiin. Nyt on jo kolme kertaa käynyt niin, että mulle on sanottu ihan eri juttuja tuolla puhelinneuvonnassa kuin mitä sitten luukulla on sanottu. Ja mulla sentään on aina tapana varmistaa moneen kertaan että olen oikein ymmärtäny. Kumma laitos.. todella kumma. 
 
Minä myös olen saanu jo postissa määrät ja maksupäivät. On siitä jo kolme viikkoa varmaan. Eli tulivat päätöstä seuraavalla viikolla (?)
 
Mää siis odottanu jo 5 vk. Kävin kelan sivuillakin kattomas ku siellä näkyy usein aiemmin ku päätös tulee postissa. Mut eipä näkyny sielläkään mitään.

Töissä on tällä hetkellä. Tää yks kone on mikä aina toimii. Muissa siis estot päällä et ei pääsis työaikana tekeen mitään ylimääräistä. Mua vaan väsyttää niin hirveesti et tää ei oo enää ollenkaan kivaa. Ihan tuskaa istua tässä ja yrittää näyttää empaattiselta. Paskat.
 
Eilen tuli vihdoin kelan päätös äitiys- ja vanhempainpäivärahasta ja oli kyllä mieleinen päätös!
 
Äitiysrahapäätöstä en ole saanut, vaikka olen laittanut hakemuksen jo lokakuun puolella. Mietinkin sitä just eilen, että missä mahtaa viipyä. Äitiyspakkauksesta tuli päätös kahdessa viikossa.

En ole vielä alkanut pestä vauvan vaatteita, kun isäntä ei saa haettua yhtä tilaamaani kaappia tehtaalta. Kodinhoitohuoneeseen tulee siis yksi kaappi lisää ja saan siitä kätevästi lisätilaa vauvantarvikkeita varten. Meille ei tule erillistä hoitopöytää vaan laitan hoitoalustan kodinhoitohuoneen tasolle ja muut tarvikkeet (myös vaatteet) sen yläpuolella oleviin kaappeihin käden ulottuville. 
 
http://keskustelu.suomi24.fi/node/10286760

Hei!

Ne äidit, jotka jäävät äitiysvapaalle 1.1.2012 jälkeen tai ne isät, jotka pitävät ensimmäiset isyysvapaansa vuoden 2012 puolella, odottavat varmasti innokkaasti vanhempainpäivärahapäätöstään.

Koska vuonna 2012 alkavien äitiys- ja isyysvapaiden vanhempainpäivärahat määritellään ensisijaisesti vuoden 2010 verotetun työtulon perusteella, ei vanhempainpäivärahapäätöksiä voi tehdä ennen kuin verottaja toimittaa vuoden 2010 verotuksen Kelalle. Aikaisempina vuosina verotus on tullut tiedoksi Kelalle joulukuun aikana, yleensä noin puolessa välissä joulukuuta.

Vaikka olisittekin hakemassa vanhempainpäivärahaa 6kk työtulojen tai edellisestä lapsesta myönnetyn päivärahan perusteella, tulee näitä vaihtoehtoja verrata kuitenkin vuoden 2010 verotukseen, eikä käsittelyä voi kiirehtiä ennen verotuksen saapumista.

Pyytäisimme, että odottaisitte vanhempainpäivärahapäätöksiä kärsivällisesti. Päätökset tulevat näkyviin myös Kelan sähköiseen asiointipalveluun (www.kela.fi/asiointi), joten sieltä kannattaa seurata päätöksen valmistumista.
 
Miu: mä sain ihan just tollasen ärsyttävän vastauksen ku soitin ja kyselin äitiysrahapäätöksen perään. Ne ei sit kuitenkaan ollenkaan ota huomioon sitä jos on ollu äippälomalla suuremman osan vuodesta 2010 ja just sen vanhan äippärahapäätöksen perusteella tätä uutta nyt hakee.

Olis vaan niin kiva tietää jo vähä etukäteen ku kelan laskureiden mukaan mun äippäraha kausi alkaa 7.1. Tosin sitähän maksetaan vasta 30 päivää tuosta alusta, joten josko se nyt kuitenki kerkiäis maksuun ajoissa.

Ois vaa kelalle itelleen paljo helpompaa saada se päätös pois alta ku ei tietää jo valmiiks et se niiden odottama verotus ei voi muuttaa asiaa mihinkään. Tekevät vain oman työnsä vaikeemmaks. Mut koskahan kelaa ois voinu viisaudesta syyttää?
 
On se vaan ihme laitos tuo Kela. Oikein ihmetyttää, miten minä onnistuinkin saamaan päätökset niin nopeasti. Lieköhän niissä sitten kaikki oikein?

Tosin oli mullakin siinä ihmeteltävää, kun olivat laskeneet päivärahat nykyisen ansiosidonnaisen päivärahan mukaan. (edellisen 6kk ajalta) Minä kuvittelin, että mulle lasketaan äippäraha vuoden 2009 verotuksen mukaan. Kelan mukaan saan enemmän äippärahaa, kun se on laskettu ansiosidonnaisen päivärahan perusteella. Se ei ihan menny mun jakeluun, koska onhan se nyt tuo ansiosidonnainenkin päiväraha palkkatuloja pienempi. Että miten niin palkkatulojen perusteella olisin saanu vähemmän. Kai ne osaa siellä jotain laskea... saan lähes saman minkä nyttenkin saan, joten eipä se tulotaso meillä juuri muutu. Onneksi ei, ei nimittäin kauheesti kärsi tulojen enään pienentyä...
 
Huoh!! Siis kela ja sen työntekijöiden aivoitukset, kuka niitä vois ymmärtää .. Mäkin sain päätöksen sen mun kelan saikkurahan suhteen.. Paitsi että olivat laskeneet sen vuoden 2009 mukaan, jolloin olin ensinnäkin aika pitkään lomautuksilla ja lopulta sairaslomalla kun aloin tuota meidän nykyistä nuorinta odottamaan. Siltä vuodelta kun tulot on vaivaset 10000 € pienemmän kuin normaalisti.. joopa joo, eli huomenna sitten soittoa sinne päin että mitäs halvattua mun nyt pitäs tehdä. Mun saikkutodistukset on toimitettu jo työnantajan puolesta sinne, enkä muista mistä päivästä lähtien ne alko, joten.. blaah! Ja sitten ylipäätään, että miten mä nyt sitten haen sitä oikasua tohon.. Voi luoja sentäs. Nauroin kun lueskelin tota päätöstä, että mut on oikeutettu muutaman sentin yli 50€ korvaukseen per päivä tämän saikkujakson ajalta ja kun tiedossa on alkavat äippärahat jotka on muutaman sentin päälle 90€ aluks.. Tippuu siitä muistaakseni sitten johonkin 80een €. Että jooh.. haen oikeasua.. 
Ja mua kanssa ihmetyttää oikeesti tuo, miks tota päätöstä ei pysty tekemään ennen kuin tuo verovuos 2010 on tullu. Idioottia toimintaa. Luulis että ne kasautuu sinne hirveeks vuoreks mitä pitää lähteä sitten kauheella kiirellä selvittämään. Eikö tämmöset helpot päätökset vois siis tehdä "ajoissa" kun mitään verotietoja ei tarvitse tarkistaa ja sitte vaan copy-pastea muuttaen vaan päivämäärät. Niinhän sitä tehdään muissakin paikoissa.. :D Ja siis sama tilanne ku Eemillä, eli olen ottamassa samat mammarahat kuin ton nuorimmaisen kohdalla oli. Olihan 2008 verotuksellisesti huippuvuosi, ylkkää tuli painettua oikeen tosissaan. 
 
Lievästi kateellinen katusutariinan äippärahoille =D Jos itellä olis niin iso palkka että sais tollaset rahat ni eläisin ku pieni kroisos. Täällä saadaan n. 60€ ja vähän vajaa 50€.
 
Oi voi... mulle kelpais tuo 50 euroakin ihan hyvin. Mä saan nimittäin äippärahaa 29,80€/päivä... sillä ei kuulkaa paljon juhlita. Onneksi mies kuitenkin töissä, vaikka ei se senkään palkka mikään huippu ole.
 
Takaisin
Top