Yleinen keskustelu

Mä aattelin ryhtyä selvittelemään näitä maanantaina, toiveissa olisi vu yksityiseltä joulunalusviikolla tai joulun välipäivinä jos vaan aikoja riittää. 7+0 (17.12.) oltais vielä aamu työpaikkakunnalla missä saattaisi olla enemmän valinnanvaraa, mutta aikataulut taitaa mennä niin tiukille ettei varmaan onnistu ilman että missaisin työpaikan perinteiset jouluglögit. Sit kun on siirrytty joulun viettoon pikkupaikkakunnille, lienee turha haaveilla että lähimmässä seutukeskuksessa saisi ajan joulun ja uv:n välipäiville. Tietty 16.12. ilta-aika voisi kans olla vaihtoehto jos sattuu aikoja löytymään.

Jos tällä sapluunalla ei onnistu, tulee sen luokan aikatauluhaasteita työmatkojen kannalta että on kyllä varmaan aika sama odottaa sitä nt-ultraa, vaikka kertaalleen jo vannoin että toista kertaa en itseäni varhaisultratta siihen tilanteeseen laita. (Ei sillä, voihan vu:ssa näyttää kaikki olevan kunnossa ja nt:ssä ei sitten enää olekaan.)

Neuvolan suhteen ensikäyntejä tarjottiin meidän sh-piirissä muistaakseni myös etäkäyntejä, joten yritän varmaan saada sellaisen joskus tammikuun alkuun - vielä en oo kerinnyt tarkistamaan mille viikolle sen taas pitikään osua.
Mä otin kans sen ekan neuvolan nyt etäaikana, mutta eka vapaa oli vasta 14.1. Ja sama olis ollut live-ajoissa. Mutta katsotaan mitä sanovat kun joskus soittavat takaisin. Hankalaa kyllä sulla kun oot kahdella eri paikkakunnalla, ja lisäksi vielä joulu ja muut. Mekin ollaan mökillä 30.12.-9.1., mutta etäaika toki onnistuisi sieltäkin 😊

Varasin Maisasta ensiajan heti loppiaisen jälkeen. Tällä kertaa ainakin tiedän vastauksia kysymyksiin paremmin, kun on ollut mahis kysyä oliko äidillä radi, tms. Viimeksi oltiin päätetty pitää asia omana tietonamme kunnes oltaisiin ns. selvillä vesillä, mutta tällä kertaa mennään avoimemmalla linjalla ja välitön perhe molemmin puolin tietää.

Varasin Maisasta ensiajan heti loppiaisen jälkeen. Tällä kertaa ainakin tiedän vastauksia kysymyksiin paremmin, kun on ollut mahis kysyä oliko äidillä radi, tms. Viimeksi oltiin päätetty pitää asia omana tietonamme kunnes oltaisiin ns. selvillä vesillä, mutta tällä kertaa mennään avoimemmalla linjalla ja välitön perhe molemmin puolin tietää.
Mitäs kaikkea siellä ekalla käynnillä olisi siis hyvä tietää, oman äidin raskauksistakin siis kysellään vai? 😊

Mitäs kaikkea siellä ekalla käynnillä olisi siis hyvä tietää, oman äidin raskauksistakin siis kysellään vai? 😊
En muista hirmu tarkkaan, mutta mielestäni kysyttiin äidin raskauden sujumista, onko vanhemmilla tai isovanhemmilla diabetesta (voi riippua raskaana olevan iästäkin, tää vaikutti radi-riskinarvioon ja montako sokerirasitusta tarvitaan) tai onko suvussa ollut perinnöllisiä sairauksia. Hämärä mielikuva että puhuttiin myös isovanhempien verenpainelääkityksestä mutta on mahdollista että otin tuon itse puheeksi yrittäessäni muistella ääneen onko diabetes-lääkkeet molemmilla vai jommallakummalla.

Meillä pitää ennakkoon täyttää esitietolomake, jossa käydään molemman puolen sukujen (ja lasten) todettuja sairauksia ym. Joten saa rauhassa ennakkoon niitä käydä läpi, sekä käydään elintapoja.

Neuvolatapaamisella käydään läpi perustietoja, otetaan mitata (paino, pituus), ohjeistetaan missä ja miten otetaan verenpaineet, virtsatestit ennen jokaista käyntiä, saatetaan ottaa jo hemoglobiini. Käydään perhetilannetta läpi, omaa hyvinvointia ja jaksamista ym. Melkeen kannattaa tehdä listaa kysymyksistä, jos tulee tässä mieleen, niin saa niihin vastauksia 😊

Kiitos vastauksista! Totta, luulisi kyllä että tehostavat hommaa ja täytettävää tulee etukäteen. Mulla on se eka aika etänä, niin noita painoja ja pituuksia ja verikokeita ei toki voi vielä ottaa 😁

Täällä olisi yksi lisää mukaan ryhmään. Vähän pelonsekaisin tuntein koska tää on ihan ylläri kokonaan. Meillä jo 6 ihanaa lapsista eikä enempää ajateltu että tulisi mutta näinpä vaan testi näytti plussaa ja kierto epäsäännöllinen vaikka vaan muutamalla päivällä. Hieman sulattelemista asian kanssa.

Tervetuloa @Tiukuliina89!

Täällä on torstaina virallinen testipäivä. Keskiviikkona tein ekan haamun ja kyllä ne viivat siitä pikkuhiljaa on vahvistunut. Mikäli täällä homma etenee, tuun itse varaamaan neuvolan vasta varhaisultran jälkeen. Viime kerralla oli jotenkin tosi kamala soittaa uudelleen ja kertoa keskenmenosta.

Oireita oli jo niin alussa että testasin jo perjantaina haalean haamun joka mukavasti vahvistunut. Eniten hajuaisti herkistynyt ja kaupan muovikassit haisee ihan tajuttoman pahalta ja jatkuva nälkä. Hieman etova olo on aamuisin ja tarvii jotain pientä syödä heti herättyä vaikka muuten en pysty aamupalaa syömään heti herättyäni. Tiistaina pitäs menkkojen luultavimmin alkaa jos normaali 26 päivä kierto olisi. La näillä näkymin olisi 18.8

Onko muita joita pelottaa kovasti pysyykö kyytiläinen mukana? Mä olen skitsoillut pari päivää ihan huolella joten päätin pitää pienen testitauon, maanantaina sit ehkä uudestaan tarkistetaan mikä on tilanne. Ehkä voisin myös soittaa ja yrittää selvittää mahista hcg-mittauksiin esim. ma ja ke. Julkisilla ei varmaan onnistu pelkkä pelko perusteluna mutta ehkä kannattaa yrittää, tiedä sitten oisko yksityisellä sellainen hinta että sen olisi valmis maksamaan. Aikaisemmin raskauteni päättyi vasta nt-ultrassa havaittuun tuulimunaan (kasvu oli tyrehtynyt ihan näillä viikoilla) joten vuodottomuus ei juuri lohduta vaikka ehkä kannattaisi ajatella, että kaksi vuodotonta keskenmenoa peräjälkeen olisi kyllä aika epätodennäköistä.
Moikka, täällä ilmottautuu yksi jännittäjä. Taustalla kaksi keskenmenoa. Ensimmäisestä alkoi vuoto itestään ja toinen km todettiin varhaisultrassa. Ollaan oltu lapsettomuushoidoissa ja suunnitelmissa oli, että keväällä alkaa hedelmöityshoidot. En uskonut ollenkaan mahdollisuuksiini tässä välillä raskautua, mutta ilmeisesti toisin kävi. Nyt ollu letrot ja terolutit käytössä sekä piikitykset. Jotenki tosi epäuskoinen olo koko jutusta. Tai mietin tässä, et oliko tuo raskaustesti viallinen kun väittää mun olevan raskaana. 🙈

Neuvolasta vielä mietin, että pitääköhän siihen ekalle kerralle edes mennä. Olen nyt kahdesti käyny kuuntelemassa ne jutut niin tuntuu vähän turhalta omalle kohdalle. Aattelin kysäistä josko voisi suoraa mennä ns. Ultraan tai jos kunnallisen kautta pääsis varhaisultraan. Tuskin pääsee, koska on nämä yt:t ja säästöt menossa täällä. Mennään joka tapauksessa sitten yksityiselle varmistamaan tämä homma.

Täällä olisi yksi lisää mukaan ryhmään. Vähän pelonsekaisin tuntein koska tää on ihan ylläri kokonaan. Meillä jo 6 ihanaa lapsista eikä enempää ajateltu että tulisi mutta näinpä vaan testi näytti plussaa ja kierto epäsäännöllinen vaikka vaan muutamalla päivällä. Hieman sulattelemista asian kanssa.

Tervetuloa mukaan! Samaistun suuresti tilanteeseesi, sillä meillä on viisi lasta ja olen kaikille työnantaja mukaanlukien sanonut, että perhe ei enää kasvaisi. 😅 Nyt sitten kuudes kuitenkin tulossa ja järkytys ja suuri sulattelu ja ajatusten jäsentely on käynnissä. Onneksi tämä ihmisraskaus on sen verran pitkäkestoinen, että on aikaa valmistautua taas vauva-arkeen.

Kiva saada vertaistukea myös suurperheellisten osalta! ❤️ Olisi kiinnostavaa kuulla tarkemmin, millaisia ajatuksia raskauden suhteen aktiivisesti sulattelet. Miten luulet teidän lasten ottavan uutisen vastaan?

Moikka, liityn joukkoon! Oon esikoisen odottaja, tällä hetkellä viikoilla 4+4 ja päällimmäiset tunnetilat on vuorotellen tyyliin ilo, epäusko, stressi ja pelko 😅 Varovaisen toiveikkaana uskallan nyt tulla mukaan juttelemaan. Varhaisultran oon kans ens viikolle varannut, just ikävästi sattui klinikan joulutauko väliin niin oon menossa aikaisin, tasan 6+0-tilanteessa. Toivon että tuo vierailu toisi vähän mielenrauhaa!

Enää viikko varhaisultraan. Ei edes työt pidä kiireisenä kun esikoisen kanssa sairastaa kotona. 😅 Tuntuu myös että oireet on kadonnut kun viime viikolla oli vähän etovaa oloa ja jäätävä väsymys mutta nyt ei mitään. Nyt menossa 6+2.

Varovaisesti liityn joukkoon 😊 meillä on kaksi hoidoilla saatua lasta ja pakkaseen jäi alkioita. Kokeiltiin, josko kolmas vielä saataisiin, ja nyt näyttää napanneen kiinni heti. Viiva on testissä vielä haalea, mutta viiva kuitenkin.

@Viivi92, täällähän on tuttuja 👋🏼 katsoin ensin että nimimerkki on tuttu ja sitten hoksasin tuon marraskuiset2020 😊

Varovaisesti liityn joukkoon 😊 meillä on kaksi hoidoilla saatua lasta ja pakkaseen jäi alkioita. Kokeiltiin, josko kolmas vielä saataisiin, ja nyt näyttää napanneen kiinni heti. Viiva on testissä vielä haalea, mutta viiva kuitenkin.

@Viivi92, täällähän on tuttuja 👋🏼 katsoin ensin että nimimerkki on tuttu ja sitten hoksasin tuon marraskuiset2020 😊
Katoin heti että nyt on joku tuttu ☺️ ihanaa, onnea ja tervetuloa 🥰

Tervetuloa mukaan! Samaistun suuresti tilanteeseesi, sillä meillä on viisi lasta ja olen kaikille työnantaja mukaanlukien sanonut, että perhe ei enää kasvaisi. 😅 Nyt sitten kuudes kuitenkin tulossa ja järkytys ja suuri sulattelu ja ajatusten jäsentely on käynnissä. Onneksi tämä ihmisraskaus on sen verran pitkäkestoinen, että on aikaa valmistautua taas vauva-arkeen.

Kiva saada vertaistukea myös suurperheellisten osalta! ❤️ Olisi kiinnostavaa kuulla tarkemmin, millaisia ajatuksia raskauden suhteen aktiivisesti sulattelet. Miten luulet teidän lasten ottavan uutisen vastaan?
Uskon että lapset oottaa tiedon hyvillä mielin vastaan kun 14v poika sanoi tossa kuukausi takaperin että haluaisi meille vauvan kun ne tuoksuu niin ihanilta ja hän haluasi hoitaa vauvaa kun on nytten paljon vanhempi. Meillä lapset nyt 16v neiti, pojat 14v, 12v, 10v, 6v ja pikkuneiti 3v.

Lähinnä meidän kohdalla ei niin itsestään selvyys ole että vauva syntyy elävänä/ terveenä kun miehen kanssa omistetaan virheelliset geenit jotka aiheuttaa 25% mahdollisuudella sairaan vauvan joka ei elävän syntyisi. Se joka raskaudessa pelottaa ja aina miettii uskaltaako tähän ruljanssiin lähteä enään uudestaan. 4 enkeliä löytyy näiden 6 ihanan lisäksi.

Takaisin