Yleinen keskustelu

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Vargynja
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mitääää! 🤭
No niimpä, mulla ei oo ollut mitään säännöllistä kiertoa meidän nuorimmaisen jälkeen ja kun ei oo mitään oireitakaan ollut aiemmin niin en oo jaksanut epäilläkään. Ei oo painoa tullut mun mielestä ollenkaan.
Syksyllä meni muutenkin elämä vauhdilla uusiksi niin ei oo ollut ylimääräistä aikaa edes ajatella tälläistä tilannetta. Ja jatkuvaa sairastelua ollut ja mennyt aika niihin

Otitteko/otatteko influenssapiikin? Otin eilen neuvolassa. Olin muutenkin jo vähän limainen ja tänään sitten flunssassa. En siis usko että on reaktio rokotteeseen, vaan töissä on lapsikin sairaana, niin varmaan oisin tullu ilman rokotetta myös. En millään ois halunnu, ku en ole ikinä sairastanut sitä, mutta en uskaltanut olla ottamattakaan 😅 kuulemma ikävä tauti

Löysin tänään doplerilla sydänäänet ja voi juku miten hyvä mieli tuli. Sain ajan ultraan vasta 30.12. et on tässä vielä näitä viikkoja aika paljon jäljellä.... Tämä nyt helpotti, että ainakin vielä ollaan mukana!

Otitteko/otatteko influenssapiikin? Otin eilen neuvolassa. Olin muutenkin jo vähän limainen ja tänään sitten flunssassa. En siis usko että on reaktio rokotteeseen, vaan töissä on lapsikin sairaana, niin varmaan oisin tullu ilman rokotetta myös. En millään ois halunnu, ku en ole ikinä sairastanut sitä, mutta en uskaltanut olla ottamattakaan 😅 kuulemma ikävä tauti
Ehdottomasti otan, samoin koronarokotteen tehosteen.

Otan joka vuosi kun perheessä/lähipiirissä on noita riskiryhmään kuuluvia ja nyt tällä kerralla olen itsekkin siinnä ryhmässä.

Olen myös kerran influenssan sairastanut pahana ja joutunut sen vuoksi sairaalahoitoon niin en halua uudelleen samaa varsinkaan tässä tilassa.

Koronarokotetta meille ei edes tarjottu, mutta sitä en olisi enää ottanutkaan. 2 oon ottanut ja sen jälkeen vuosittain sairastanut se kertaalleen, niin eiköhän siihen taas hetkeksi oli puolustuskykyä 😊

Rokotuksista: influenssan otin, mut en koronaa. Silloin joskus otin yhden ja meni menkat niin sekaisin, et jäi vähän huono maku siitä et mihin kaikkeen vaikuttaa. Hinkuyskä-tehosteen vissiin vielä saan kun se suositus oli 2025 tammikuuhun asti voimassa. Suojaa sitten vauvaa samalla.

Otin influenssapiikin joo kun sitä tarjottiin. Koronaan ei ees tarjottu. Mun molemmat vanhemmat joutu influenssan takia nuorempina sairaalahoitoon niin siks oon ottanu.

Pitääkö sitä hinkuyskää usein tehostaa🤔

Kansallisessa rokotusohjelmassa hinkuyskärokotteet annetaan lapsille neuvolassa kolmen, viiden ja 12 kuukauden iässä sekä 4-vuotiaana. Lisäksi tehosterokotusta tarjotaan kouluiässä kaikille 14–15-vuotiaille sekä nuorille aikuisille 25 vuoden iässä.

Jos on raskauden aikana saanut ikäkausitehosteena annettavan dtap-rokotuksen, ei toista rokotusta tarvita. Muutoin rokotusta suositellaan kaikille raskaana oleville 16 raskausviikosta eteenpäin riippumatta siitä, milloin hän on saanut edellisen hinkuyskärokotteen. -THL suosittelee hinkuyskärokotetta raskaana oleville

Mä otin infulenssan ja sitä ite kysyin. En tiedä oisko tarjonnut. Mistään muista rokotteista ei ollu mitään puhetta.

Tää hinkuyskä nyt kyl kiinnostaa 🤔 onkohan tämmönen ollu aina raskaana olevalle vai ihan uus juttu koska ei mulle oo ainakaan koskaan tarjottu.

Jos siis ymmärsin oikein tosta että kaikille rv16 kohalla tarjottas ihan sama minkä ikänen on 🤔

Mä otin infulenssan ja sitä ite kysyin. En tiedä oisko tarjonnut. Mistään muista rokotteista ei ollu mitään puhetta.

Tää hinkuyskä nyt kyl kiinnostaa 🤔 onkohan tämmönen ollu aina raskaana olevalle vai ihan uus juttu koska ei mulle oo ainakaan koskaan tarjottu.

Jos siis ymmärsin oikein tosta että kaikille rv16 kohalla tarjottas ihan sama minkä ikänen on 🤔
On uusi juttu menossa olevan epidemian vuoksi, jotta vauva saisi äidin kautta suojan ensimmäisiksi kuukausiksi. Vauva saa oman rokotuksen 3kk paketin mukana.

Eli kun meidän vauvat ovat 3kk ikäisiä lokakuussa, on syksyn flunssakausi jo päällä…

Silloin kun soitin neuvolaan ja kysyin influenssarokotteesta niin sovittiin että saadaan neuvolakäynnillä sekä puoliso että minä (täällä ei ollut sillä hetkellä edes julkisella aikoja tarjolla ja tarviin sen jo työtä varten). Tuosta hinkuyskärokotteesta ei ole ollut puhetta, mutta ehkä siitä keskustellaan vielä neuvolassa 🤔 Koronarokotusta en ota, koska oon tullut niistä aina niin kipeäksi ja tullut tosi erikoisia oireita, ja rokotuksista huolimatta koronan sairastin kunnon tautina.

Influenssarokotteesta meinasin kysyä, koronarokotteeseen en enää koske!

Ekasta kerrasta tuli sillon sydänvaivoja joita lääkärit vähätteli, käsi oli kipeänä toista viikkoa ja kiertokin meni totaalisesti sekaisin. Kellään ei kiinnostanu, ite piti osata tehdä haittavaikutusilmoitus. Tästä sitte 5kk eteenpäin sairastin sen kuitenkin ja vielä raskaana, puoltoista viikkoa kuumeessa ja ties mitä vaihtelevia oireita. Ekan otin isovanhempien vuoksi mutta en alkanu riskeeraamaan omaa terveyttä enää ekan sirkuksen jälkeen kun kuulin muiltakin samanlaisia oireita. Mitään merkitystä ei meidän perheessä ollut oli rokotuksia tai ei. Kaikki sairasti ja vähiten kärsi ne jolla ei rokotusta ollu. Meni kyllä niin luotto koko terveydenhuoltoon sillon, huh. Nyt on kolmesti tai neljästi sairastettu. Jos olisi osa rokotusohjelmaa kuten muut, tilanne olis eri.

En oo koskaan ottanut influenssarokotusta eikä mulla ole koskaan tietääkseni ollut influenssaa.. Enkä ole ottanut yhtään koronarokotetta, sairastin koronan melko lievänä silloin 2022 ja uudestaan kun se tuli 1, 5 v päästä, kesti vain päivän.. @Heydi @Palleroinentylleröinen Ikävää et teille tullu tollaisia oireita rokotuksesta, olen lukenut vastaavista tapauksista.. 😓

Takaisin