Yleinen keskustelu

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Vargynja
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ihanaa @Hämäläinen että kaikki oli kunnossa! Varmasti pelästyttää tuo verentulo.

Tuosta "hankinnat vauvalle" ketjusta tuli mieleen. Oletteko jo sisäistäneet että teille oikeasti tulee vauva? Itselle tämä on ensimmäinen ja tuntuu tosi kaukaiselta koko ajatus siitä, että meillä olisi ihan oikeasti vauva.

Tähän vaikutta varmasti myös, että olin tosi pitkään "vannoutunut vela", luulin, että en koskaan halua lapsia. Se halu tuli aika nopeasti ja koska ikää on jo jonkin verran, hommaan ryhdyttiin melko nopeasti päätöksen jälkeen. Tulin raskaaksi ensimmäisestä kierrosta. Minulla on siis ollut aika vähän aikaa henkisesti valmistautua siihen, että oikeasti päätettiin tehdä lapsi. Jotenkin olin ajatellut, että lasta "tehtäisiin" monta kuukautta ja siinä tavallaan ehtisi sitten valmistautua asiaan paremmin.

Olen tosi innoissani kyllä raskaudesta, mutta on jotenkin tosi outoa kuvitella, että meillä olisi vauva. Kyllä minä välillä yritän sitä kuvitella ja ajatus on tietenkin hyvä, mutta jotenkin en ole oikeasti vielä sisäistänyt asiaa. Tuntuu tosi oudolta ajatus, että hankkisin jotain vauvaa varten ja tuntuu tosi oudolta ajatus, että jään vuodeksi pois työelämästä, en jotenkin osaa yhtään kuvitella elämää kotona ilman työstressiä. En myöskään yhtään osaa ajatella esim. synnytystä. Toisaalta hyvä, eipähän ole pelkojakaan siihen liittyen. Se tuntuu myös todella etäiseltä ajatukselta, ei yhtään sellaiselta asialta mikä tapahtuisi minulle.

Kuvittelin ennen, että jos tulen raskaaksi, alan heti lukea hulluna kaikkia vauvakirjoja ja lastenhoito- ja kasvatusoppaita yms. (olen sitä tyyppiä joka mielellään hakee kirjoista tietoa). Mutta nyt tuntuu kyllä vaan tosi kaukaiselta, että lukisin jotain vauvanhoito-oppaita. Tai siis onko meille oikeasti muka joku vauva tulossa? :tears:

Toisaalta ehkä hyvä näin. Jos tulisikin keskenmeno tässä alkuraskaudessa, se on ehkä helpompi kestää, jos ei ole vielä täysin sisäistänytkään koko asiaa.

Mites teillä muilla?
Kyllä ekan kohalla joo tuntu paljon tuolta mut aika luonnollisesti sitä soljahti uuteen rooliin. Aiemmin niin tärkeät työasiat menetti tärkeyttään. Omaa kehoa alko kuunnella enemmän. Töissä ku kerroin niin vertaistukea alko sataa joka suunnalta. Silleen se pikkuhiljaa konkretisoitu! mutta hienoinen epäusko seuras kyl ihan siihen asti ku vauva oli kotona. Että tässäkö sitä pitäs kolmistaan jotenkin pärjätä, apua! 😂

Ihanaa @Hämäläinen että kaikki oli kunnossa! Varmasti pelästyttää tuo verentulo.

Tuosta "hankinnat vauvalle" ketjusta tuli mieleen. Oletteko jo sisäistäneet että teille oikeasti tulee vauva? Itselle tämä on ensimmäinen ja tuntuu tosi kaukaiselta koko ajatus siitä, että meillä olisi ihan oikeasti vauva.

Tähän vaikutta varmasti myös, että olin tosi pitkään "vannoutunut vela", luulin, että en koskaan halua lapsia. Se halu tuli aika nopeasti ja koska ikää on jo jonkin verran, hommaan ryhdyttiin melko nopeasti päätöksen jälkeen. Tulin raskaaksi ensimmäisestä kierrosta. Minulla on siis ollut aika vähän aikaa henkisesti valmistautua siihen, että oikeasti päätettiin tehdä lapsi. Jotenkin olin ajatellut, että lasta "tehtäisiin" monta kuukautta ja siinä tavallaan ehtisi sitten valmistautua asiaan paremmin.

Olen tosi innoissani kyllä raskaudesta, mutta on jotenkin tosi outoa kuvitella, että meillä olisi vauva. Kyllä minä välillä yritän sitä kuvitella ja ajatus on tietenkin hyvä, mutta jotenkin en ole oikeasti vielä sisäistänyt asiaa. Tuntuu tosi oudolta ajatus, että hankkisin jotain vauvaa varten ja tuntuu tosi oudolta ajatus, että jään vuodeksi pois työelämästä, en jotenkin osaa yhtään kuvitella elämää kotona ilman työstressiä. En myöskään yhtään osaa ajatella esim. synnytystä. Toisaalta hyvä, eipähän ole pelkojakaan siihen liittyen. Se tuntuu myös todella etäiseltä ajatukselta, ei yhtään sellaiselta asialta mikä tapahtuisi minulle.

Kuvittelin ennen, että jos tulen raskaaksi, alan heti lukea hulluna kaikkia vauvakirjoja ja lastenhoito- ja kasvatusoppaita yms. (olen sitä tyyppiä joka mielellään hakee kirjoista tietoa). Mutta nyt tuntuu kyllä vaan tosi kaukaiselta, että lukisin jotain vauvanhoito-oppaita. Tai siis onko meille oikeasti muka joku vauva tulossa? :tears:

Toisaalta ehkä hyvä näin. Jos tulisikin keskenmeno tässä alkuraskaudessa, se on ehkä helpompi kestää, jos ei ole vielä täysin sisäistänytkään koko asiaa.

Mites teillä muilla?

En ole ehkä vielä ajatellut/halunnut ajatella asiaa niin pitkälle, että meille tulee kesällä vauva. Johtuu ehkä siitä että yritystä on pidemmän aikaa takana ja meille piti tulla vauva tammikuussa. Keskeytynyt keskenmeno varmaan vielä kummittelee mielessä sen verran vahvasti että jotenkin oon suojellut itseäni siltä ajatukselta, että innostuisin paljon tulevasta vauvasta jos menisikin taas kesken.

Testin tehtyä sitä on kuitenkin lähes mahdoton olla innostumatta ja paljon ehtii miettiä tulevaa, mutta jotenkaan sitä arkea kun meillä olisi vauva ja olisin poissa töistä pitkän aikaa, on vielä osittain vähän vaikeaa kuvitella ennen kuin raskaus etenee. Vaikka kyllä sitä jotenkin eri tavalla taas katselee ympäristöä raskaana ollessa. Kaupoissa kiinnittää enemmän huomiota vauvan vaatteisiin ym mitä voisi tulevaisuudessa tarvita 🤭

Joko teillä.on salaisella puolella pitkät keskustelut? Itse jäin oottaa nyt maanantaita, että tiedetään onko ketään oikeesti ja mihin se laskettu sit asettuu

Joko teillä.on salaisella puolella pitkät keskustelut? Itse jäin oottaa nyt maanantaita, että tiedetään onko ketään oikeesti ja mihin se laskettu sit asettuu
Kyllähän sielläkin puhetta on jo ollu! Kaikki sinne vaa 😁

Mä oon aikasemmin liittynyt niihin vasta tosi myöhään. Nyt jotenkin tekis mieli jo heti vu jälkeen jos siellä nyt on kaikki hyvin 🤔

Ai joo oon ite vähän tyhmä kun en tajua että eihän kaikki voi tietää 😬

Eli siis esim :
Vauva 2025
Heinäkuiset 2025

Ai joo oon ite vähän tyhmä kun en tajua että eihän kaikki voi tietää 😬

Eli siis esim :
Vauva 2025
Heinäkuiset 2025
Tyhmät kysymykset jatkuu. Jos noihin liittyy niin näkyykö ne jossain omissa tiedoissa että on liittyny vai onko jäsenet salaisia? 😂

Ne ketkä on siellä ryhmissä toki näkee että säkin oot. Mut jos ei kuulu ryhmään ei nää ketä siellä on.

Just siks en uskalla liittyä kun jos siellä on vaik joku kaverin kaveri ja bongaa mut ja möläyttää siitä sit. En siis haluu että kukaa tietää että mä oon siellä ku en halua vielä kertoa kenellekkään 😬

Mutta siis eikai niitä ryhmiä voi esim mun omilta sivuilta bongata että oon liittyny 🤔
Kiitos ku jaksoit vastailla! 🥰

Kiinnostais kyllä liittyä mutta en kans vielä uskalla jos joku tuttu siellä tosiaan ois ja lähtis varmaan aikaa nopee tällä suht pienellä paikkakunnalla juorut liikkeelle 😂

Miksköhän mä en oo aikasemmin liittyny tänne foorumille ku täähä on kiva! Mut hyvä et nyt neljännellä kerralla tajusin 😂

Mut joo noi fb ryhmät saa vielä mua ootella...

Mulla ei ole enää somea, mutta en liittyis ite mihinkään Facebookin ryhmään. Oon kuullu kavereilta vain huonoa, siellä ei ole usein hirveän kannustava ilmapiiri., vain yksi voi olla oikeassa. Toki voi käydä tuurikin. Tykkään tästä palstasta kyllä kovasti verrattuna mihinkään foorumiin. Hyvin moderoitu.

Muetin fb ryhmiin liittymistä, mutta en uskalla sen pelossa että joku tuttu bongaa. En luota yhtään faceen, että asiat pysyisi salassa. En toisaalta muutenkaan tykkää niin jutella omalla nimellä.

Vauva2025 en liity ainakaan ennen rakenneultraa ja heinäkuisiin tai mikä nyt onkaan sit oma niin voi vähän aiemmin ja ihan vaan sen takia jos löytäisi oman alueen vauvaryhmän. Edellisestä on edelleen aktiivinen ryhmä ja se on tehty jo kuukautta ennen nt-ultraa

Mulla ei ole enää somea, mutta en liittyis ite mihinkään Facebookin ryhmään. Oon kuullu kavereilta vain huonoa, siellä ei ole usein hirveän kannustava ilmapiiri., vain yksi voi olla oikeassa. Toki voi käydä tuurikin. Tykkään tästä palstasta kyllä kovasti verrattuna mihinkään foorumiin. Hyvin moderoitu.
Mä olin muutama vuos sitten yhdessä fb-ryhmässä ja vaikka vertaistukea oli, niin löyty kyllä niitä äityleitä sitte jotka oli toisille tosi törkeitä. Ihmismäärä oli ihan jäätävä eikä siellä moderoitu kunnolla kakkaa pois. Vaikka täälläkin on näkynyt tänä syksynä pari epäasiallista vierasta, niin lähtökohtaisesti tää foorumi on tosi asiallinen ja lämminhenkinen.

Tämä foorumi on kyllä ihanan asiallinen! Aikaisemmin selasin fb:ta ja paria muuta foorumia ja niissä ollaan usein tosi ilkeitä. Esim raskauteenkaan liittyen ei paljoa neuvoja kannattanut kysellä, tuli vaan paha mieli.

Onko mitään paikkaa, mistä voisi löytää oman alueen muita odottajia? Sen puolesta olen miettinyt facea, että siellä ehkä vois olla noita aluekohtaisia ryhmiä?
En ehkä ihan vielä halua liittyä, mutta kun raskaus alkaa näkymään, vois olla kiva tavata jopa livenä.

Itsellä ei ole ketään tuttuja samassa tilanteessa, niin olisi kiva jos voisi sellaisia löytää.

Mä oon ihan samaa mieltä enkä nytkään liity muuhun kun ajattelin täällä olla ja sit vauvan syntymän jälkeen varmaan käyn paikallisessa vauvakerhossa. Vaikka siellä oli niitä jotka oli FB:n kautta tavannu, niin oli myös monia jotka tuli ihan yhtä uunoina kuin itekin 😅 just lapsen avulla oonkin ystävystyny nyt uudella paikkakunnalla tosi helposti ilman somea.

@Katti Kassinen uskon että itekki tulen menemään kaikkiin mahdollisiin äiti vauva juttuihin 😅 vaikka oon asunut jo yli 9 vuotta täällä, niin tutut on kaikki lähinnä työelämästä ja ketään läheistä ei tällä paikkakunnalla ole samassa tilanteessa. Ois kiva löytää joku samanhenkinen mamma 😆

Takaisin