Yleinen keskustelu

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Vargynja
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Oi kylläpäs teillä on aikaisin neuvolakäynnit jo. Meidän alueella ohjeena ensikäynnille on 9-10 viikon kohdalla. Ajattelin varata ajan vasta varhaisultran jälkeen, kun kaikki siellä on kunnossa.
Ei ehkä kannata kauheen pitkään odotella sen neuvolan ajanvarauksen kanssa, meillä päin ainakin on aika täyttä ja saa olla ajoissa liikenteessä. Nyt kävi tuuri ja sain jopa valita kahden ajan välillä. 😄

Hei! Kävin huolimattomana huutelemassa tuonne ketjuun, jossa kerrotaan lasketut ajat ja ihmettelemässä, miksei ole puhuttu enempää. 😄

Eli olen 36-vuotias ja minulla on kolme lasta. Nuorin on 5-vuotias. Lapset ovat edellisestä liitosta, tämä uusin raskaus on nykyiselle miehelleni ensimmäinen. Vielä on aika epäuskoinen olo raskaudesta, vaikka tein muutaman postiivisen testin.

En jaksanut lukea kaikkia 13 sivua yhdeltä istumalta, pahoittelen. 🙃 Mutta jotain pohdintaa huomasin esim. oireista ja raskaustesteistä.

Minulle tulee jostain syystä raskaustestin tummia viivoja vasta yli viikon jälkeen kuukautisten poisjäämisestä. Nyt tämän uusimman raskauden kanssa ei tullut lainkaan viivaa normitestiin (eli pitäisi näyttää jo), kun oli eka päivä kuukautisten poisjäännistä. Toisena päivänä tuli tosi vaalea viiva testiajan kai jo loputtua, mutta päiviä myöhemmin sitten selvän tummanpunaiset. Mutta siis jänniä nämä erot, joillakin tulee kuulemma jo heti ekana mahdollisena päivänä tummanpunainen viiva nopeasti. Joku ammattilainen sanoi, että tapauksessani voi olla kyse myöhäisestä hedelmöittymisestä.

Oireista olen ihmetellyt, kun rinnat ovat jo näin varhaisessa vaiheessa kasvaneet. Aiemmissa raskaiksissa ne eivät nimittäin ole mainittavasti kasvaneet. Muutenkin on turvonnut olo. Lisäksi on alavatsan juilintaa. Tänään oli ekan kerran oksettava olo.

Raskausuutisen kertomisesta:tähän mennessä olen kertonut miehen lisäksi vain läheiselle ystävälle, jolla ei ole taipumusta juoruilla. Miehen kanssa puhuimme, että ehkä kannattaa kertoa laajemmin ekan ultran jälkeen, jos kaikki on hyvin.

Parin viikon päästä tulee tilanne, jossa kolme ystävää arvaa mun olevan raskaana, vaikka en kertoisi. Eli on illanistujaiset, joissa on tarjolla alkoholia, enkä sitä ota.

Töissä kertomisen suhteen on vähän monimutkaista, koska olen vuodenvaihteessa tilanteessa, jossa mietitään mahdollista jatkoa määräaikaiselle sopimukselleni. Katson, miten tilanne etenee ja minkä tyyppistä jatkoa mietitään.

Mä varasin varhaisultran jo noin 6+5 (malttamaton) no katsotaan mikä tilanne sillon. Tuntuu että tosiaan ikuisuus ja neuvolan varasin jo perjantaina niin aika on 13.11 ja sillon taitaa olla 9+0 aikalain☺️

Mulla on myös ollut useampaan kertaa niukkaa veristä vuotoa ja tuntuu, että menen raiteiltani joka kerta. Aikaisemmissa(kin) raskauksissa olen pitänyt aika tarkkaan kirjaa oireistani niin mieltä huojentaakseni käyn aina välillä niitä kurkkaamassa, että vuotoa oli silloinkin monta kertaa, kun raskaus jatkui loppuun asti. Vaikka tiiän, ettei nöitä raskauksia pitäisi verrata keskenään, mutta minkäs sitä itselleen voi 🫣

Hei! Kävin huolimattomana huutelemassa tuonne ketjuun, jossa kerrotaan lasketut ajat ja ihmettelemässä, miksei ole puhuttu enempää. 😄

Eli olen 36-vuotias ja minulla on kolme lasta. Nuorin on 5-vuotias. Lapset ovat edellisestä liitosta, tämä uusin raskaus on nykyiselle miehelleni ensimmäinen. Vielä on aika epäuskoinen olo raskaudesta, vaikka tein muutaman postiivisen testin.

En jaksanut lukea kaikkia 13 sivua yhdeltä istumalta, pahoittelen. 🙃 Mutta jotain pohdintaa huomasin esim. oireista ja raskaustesteistä.

Minulle tulee jostain syystä raskaustestin tummia viivoja vasta yli viikon jälkeen kuukautisten poisjäämisestä. Nyt tämän uusimman raskauden kanssa ei tullut lainkaan viivaa normitestiin (eli pitäisi näyttää jo), kun oli eka päivä kuukautisten poisjäännistä. Toisena päivänä tuli tosi vaalea viiva testiajan kai jo loputtua, mutta päiviä myöhemmin sitten selvän tummanpunaiset. Mutta siis jänniä nämä erot, joillakin tulee kuulemma jo heti ekana mahdollisena päivänä tummanpunainen viiva nopeasti. Joku ammattilainen sanoi, että tapauksessani voi olla kyse myöhäisestä hedelmöittymisestä.

Oireista olen ihmetellyt, kun rinnat ovat jo näin varhaisessa vaiheessa kasvaneet. Aiemmissa raskaiksissa ne eivät nimittäin ole mainittavasti kasvaneet. Muutenkin on turvonnut olo. Lisäksi on alavatsan juilintaa. Tänään oli ekan kerran oksettava olo.
Tervetuloa :)

Mä toivon että mullakin ois kans jotain henkilökohtaista hidasta viivojen vahvistumista, kun omat viivat ei nyt näytä tummuneen tarpeeksi, huomenna sen näkee selkeämmin alkaako ne nyt haalenemaan vai tummuuko vaan vähän hitaammin.. mulla menkat pitäsi alkaa keskiviikkona, jos tämä jää kemiallisiksi, toivon kovasti että pysyy poissa.. 🌈

Neuvola-aika annettiin rv 9+5. Tuntuu tosi myöhäseltä ja muistelen että aiemmissa raskauksissa ois ollut hyvinkin aiemmin. Mutta voi olla että sitä vain muistaa väärin! 😄 Miksihän muistelin myös, että verikokeissa ois pitänyt käydä jo hyvin aikaisilla viikoilla... Ja että sen takia se neuvolakin olis aiemmin...🤔 Onkohan käytännöt muuttunu tässä kymmenen vuoden sisään vai onko ne vaa nämä äitiaivot missä muistiin ei oo kovinkaa luottamista. 🤭

Täällä aikaiset heräämiset tullut takaisin. Oli jokunen aamu kun nukkui jopa sinne seiskaan asti, mutta nyt taas viideltä on ihan valmis nousemaan. 🙈 Taisin kyllä nukahtaakin ennen ysiä.

Eilen aamulla kerkesi tulla niin nälkä, että hetken aikaa tuntui kun tulis oksennus. Mulle uutta. Vain kuopuksesta ollut vähän myöhemmillä viikoilla pientä etomista, mutta tuo hämmästytti kun se paha olo iski niinku tosi lujaa tosi äkkiä ilman ennakkovaroitusta??! Heti sitten alkoi vähän jännittää että apua miten tässä uskaltaa lähtä kotoa liikenteeseen, jos ne pahoinvointikohtaukset voi tulla noin salaman nopeaa. 😳 Sitähän jää heti "kiinni" 😄

Niin ja rv 5+5 nyt.

Tervetuloa :)

Mä toivon että mullakin ois kans jotain henkilökohtaista hidasta viivojen vahvistumista, kun omat viivat ei nyt näytä tummuneen tarpeeksi, huomenna sen näkee selkeämmin alkaako ne nyt haalenemaan vai tummuuko vaan vähän hitaammin.. mulla menkat pitäsi alkaa keskiviikkona, jos tämä jää kemiallisiksi, toivon kovasti että pysyy poissa.. 🌈
Voisin vielä lisätä, ettei välttämättä aina vaan tule tummempaa viivaa. ❤️ Esim. mun nyt 9-vuotiaasta lapsesta ei koskaan tullut kuin vaalea viiva.

Meilläkin ultraan tasan kaksi viikkoa, tuntuu ikuisuudelta. 😬 Olin alunperin varannut ultran kolmen viikon päähän mutta malttamattomuus iski ja aikaistin viikolla. Viikot melko varmoja niin uskoisin että kahden viikon päästä 7+3 pitää ihan hyvin paikkaansa.

Varasin muuten tänään ekan neuvolan, jännää sekin! Kuukauden päähän menee eli sillon olis 9+3. Mites muilla, ootteko jo varanneet neuvolaa ja mille viikoille menee?
Meillä on tänään vauvalla neuvola. Täytyisi siinä samalla ottaa asia puheeksi et saa varata ajan🫣
En vaan oikeen tiedä missä kohtaa asian otan ilmi🤣

Neuvola-aika annettiin rv 9+5. Tuntuu tosi myöhäseltä ja muistelen että aiemmissa raskauksissa ois ollut hyvinkin aiemmin. Mutta voi olla että sitä vain muistaa väärin! 😄 Miksihän muistelin myös, että verikokeissa ois pitänyt käydä jo hyvin aikaisilla viikoilla... Ja että sen takia se neuvolakin olis aiemmin...🤔 Onkohan käytännöt muuttunu tässä kymmenen vuoden sisään vai onko ne vaa nämä äitiaivot missä muistiin ei oo kovinkaa luottamista. 🤭
On muuttunut neuvola jutut tosi paljon siitä mitä esikoisesta oli

Olipa tänään ihana kohtaaminen kaupassa! Halusin ehdottomasti tehdä tänään uuden testin, mutta tajusin vasta aamulla, että käytin eilen viimeisen pc testin, joten ei muuta kuin tavara kuppiin odottamaan, ja itse kauppaan. Hyllystä oli just pc testit loppu, ja mietin jo et hitsi pitääkö lähteä kauemmas toiseen kauppaan, että saa samaa testiä, kun eihän se oo samalla tavalla vertauskelponen viivan vahvistumisen tarkistamiseen, jos nyt otan eri merkkisen tai erilaisen testin.
Sit näin, et siinä oli osastolla myyjä purkamassa tavaraa, ja kävin kysäisemässä, että sattuiskohan kuormassa olemaan tuota pregcheckin testiä mukana, ja myyjän ilme kirkastui, et taisi kyllä olla ainakin jotain pregcheckiltä, mennäänpäs kattomaan. Siinä kun se myyjä kaiveli laatikoiden seasta, niin se vaan totesi, että joo nää on kyllä hyviä testejä, hänkin käytti niitä, sopivan halpojakin. Ja sain käydä livenä ekan lyhyen keskustelun liittyen raskauteeni :smiling face with heart-eyes: Siitä tuli tosi hyvä olo! Ei tarvi kaikille vaan esittää että mikä raskaus??

Samalla reissulla hain viereisestä apteekista tuon Vauvan odotus -oppaan, ja yllätyin miten paksu se on! Sehän on täynnä asiaa. Oon siihenkin tosi tyytyväinen.

Mä taas en yhtään tykkää ostaa omasta lähikaupasta raskaustestejä, kun myyjät on tulleet sen verran tutuiksi 😅 Yritän ostaa testit tilaisuuden tulle vieraasta kaupasta tai sit keksiä tekosyyn tehdä vain pienet ostokset, että voi käyttää itsepalvelukassaa 😂

meillä neuvola osuu arviolta viikoille 7+5, mutta neuvola kun laskee nuo viikot 28 päiväisen kierron mukaan niin olettavat raskauden olevan jo pidemmällä vaikka sanoinkin aikaa varatessa että on pitkä kierto

Mulla on kans pitkä kierto (40 päivää) eli neuvolan laskuri näyttää ihan muita raskausviikkoja, mutta onneksi meillä voi varata ajan itse netistä niin varasin sen ohjeistetuille raskausviikoille oman laskennan enkä neuvolan laskennan mukaan. Sitä paitsi neuvolan ilmoittamassa aikaikkunassa ei olisi edes ollut kuin todella hankalia keskellä päivää -aikoja jäljellä niin en todellakaan halunnut sinne varata, kun tiedän ihan varmasti ettei raskaus ole vielä niin pitkällä.

@Emri Lohdutuksen sananen, minä olen vuotanut koko raskauden, tänään 7+2. Tähän asti kaikki mennyt hyvin. Olen panikoinut ja itkenyt ja lopulta todennut, etten oikeasti voi tilanteelle mitään. Jos keskenmeno tulee, se ei missään tapauksessa ole oma syy. Lämmin halaus, tiedän, miten paljon sua pelottaa ❤️

Takaisin