Yleinen keskustelu

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Vargynja
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vielä voisin matkustaa hyvin. Tavallaan karu fakta on, että näillä viikoilla ei asioille voi mitään vaan raskaus menee kuten menee, joten nauttisin elämästä mahdollisimman paljon. Eri asia sitten myöhemmin kun vauvalla on jo mahdollisuuksia mahan ulkopuolella, silloin olisin kohteesta aika tarkka. Mulla oli haave päästä miehen työmaisemiin vielä ennen vauvaa, mutta se jää haaveeksi, koska viikot on silloin isommat ja riskit liian suuret sillä Suomen tasoista hoitoa siellä ei ole.

Mä sanoisin, että menkää ihmeessä. :)

Mä asuin viime raskaudessa ulkomailla ja ainakin pariin kertaan tuli lennettyä Suomen ja silloisen kotimaan väliä. Lentämisen suhteen ei varmaan ole mitään ongelmaa, pakkaa mukaan vaan jotain pientä syötävää. Eurooppalaisella sairaanhoitokortilla saa hoitoa, jos tulee jotain akuuttia. Mä lähtisin jos on yhtään sellainen olo. Pienet vuodot ilman kipuja kun voi olla ihan normaaliakin.

Pitäisin kans tosi tarkkaan huolta just majoneesien jne. syömisestä, joissain maissa salmonellaa jne. esiintyy paljon enemmän kuin Suomessa. Tarkistaisin myös, jos jostain löytyy myös sen maan omat ruokasuositukset raskaana oleville.

Joku kyseli äitiysvaatteita, niin itse oon tilannut Vintedistä muutamat housut jo. Ajattelin, että tilaan vasta ultran jälkeen, mutta mitkään mun olemassa olevista housista ei kertakaikkiaan tunnu kivalta mahan päällä. 🥵
Talvitakki on pakko ostaa jotain mama mallistoa, että tarkenee talven läpi.

Minä olin muutama viikko sitten ystävän kanssa Kanarialla reissussa. Oli tosiaan ihan hyvä aika käydä. Ei ollut pahaa oloa ja sai ajatuksia tosiaan muualle. ☀️ Varasin lennoille naposteltavaa mukaan, ettei tullut liian pitkiä ruoka välejä.

Mä en oo pystynyt pitämään mitään vaatteita jotka puristaa edes yhtään...sit toki töihin on pukeuduttava siististi, niin siinä sitä onkin ollut miettimistä. Onneks käytän muutenkin töissä mekkoja ja tähän aikaan vuodesta on neulemekkoa jne.

Mulla on toi pahoinvointi niin järkkyä ollut, että jos vähänkin on puristava vaate vatsan seudulta niin oikein lietsoo huonoa oloa...samoin kaikki poolokaulukset ym on ihan nounou.

Yhet housut oon nyt ostanut ja just kattelin zalandon sivuja, muutamassa hm:ssä oon käyny mut ihan surkeet valikoimat nykyään.

Kiitos kaikille ajatuksista ja vinkeistä liittyen matkustamiseen. Me nyt päätettiin, että jos tässä reissua edeltävällä viikolla ei tule mitään erityistä (kuten uusia vuotoja) niin lähdetään matkaan. Onneksi meillä on peruutusturva, jolla voidaan perua matka vielä viime metreillä lääkärintodistuksella.

Kiitos kaikille ajatuksista ja vinkeistä liittyen matkustamiseen. Me nyt päätettiin, että jos tässä reissua edeltävällä viikolla ei tule mitään erityistä (kuten uusia vuotoja) niin lähdetään matkaan. Onneksi meillä on peruutusturva, jolla voidaan perua matka vielä viime metreillä lääkärintodistuksella.
Ite reissaan kokoajan, neuvolasta sanottiin että on ok mutta sanoi että tukisukat koneessa olis hyvä olla kun raskaus voi nostaa veritulppariskiä hieman ja pitää muistaa jaloitella 😊 Uskoisin että aikalailla kaikkialla euroopassa on turvallista olla myös siltä kantilta jos tarvis hoitoa kesken matkan

Mä tilasin netistä raskaustalvitakin ja 2 raskausmekkoa. Ne raskausmekot oli aika naftin oloisia että mietin meneekö ollenkaan mulle päälle sitte kun oon viimeisillään. En kuitenkaan jaksanu lähteä palautusrumbaan niin päätin pitää mekot. Raskaustalvitakki oli hyvä ja tosi lämpimän oloinen.

Käytän aina mekkoja ja leggingsejä. Leggingsit ei oo vielä ainakaan puristanut. Niissä sen vyötärön voi asettaa mahan alapuolelle jos tuntuu että alkaa puristaa mahasta. Tai sitten voin ostaa halpahallista tavallisia leggingsejä mutta tavallista isommassa koossa. Niin menin ekassa raskaudessakin.

Luulen että sukat voi tulla jossain vaiheessa ongelmaksi. Mulla oli ekassa raskaudessa tosi turvonneet nilkat. Niin sukat puristi. Mulla oli silloin parit sukat joista kuminauha oli menny rikki ylhäältä niin kierrätin niitä sukkia käytössä. Nyt en tiedä onko mulla tollasia sukkia jotka menis turvonneilla nilkoillakin.

Aattelin ostaa Prisman leggarit ja ehkä farkut ja selvitä niillä, jos ovat yhtään mistään kotoisin. 😅 Onneks käytän tosi paljon isoja mekkoja joka tapauksessa ja innostuin suunnittelemaan, millaisia ompelisin, jotka kävis sekä raskausaikana että sen jälkeen. Mutta talvitakki kyllä kieltämättä mietityttää, kun muutenkin 1) inhoan kaikkia kaupoissa olevia 2) enkä missään nimessä halua ommella sellaista. Jos ei muuten niin kerrospukeudun ja käytän viittaa. 😂 Näin lyhyeks aikaa ja arvaamattomaan kokoon on kyllä hankala ostostella mitään, varmaan ois helpompaa jos ei olis esikoinen!

Musta tuntuu että näin toisessakin raskaudessa on jo unohtunut miten se maha kasvaa😅 Varsinkin kun nyt on vähän eri vuodenaika.

Ajattelin hommata myös kunnolliset jääpiikit kenkiin, kauhistuttaa ajatuskin Suomen talven jäisistä kaduista raskaana.

Mulla oli tänään pitkästä aikaa luentoja ja tajusin että opiskelukaverit ehkä arvaa että olen raskaana. Sen verran on maha pyöristynyt. Viime raskaudessa olin kauhean pahoillani kun sain kommentteja pienestä mahasta ja olin huolissaan varsinkin alkuraskaudesta et onhan kaikki hyvin. Eli kai tästä nyt pitäisi iloita?

Onko teillä muilla vielä pahoinvointi/etovuus mennyt ohi? Täällä ei vielä oo ja tuskastuttaa. 🤢

Onko teillä muilla vielä pahoinvointi/etovuus mennyt ohi? Täällä ei vielä oo ja tuskastuttaa. 🤢
Ei ole mennyt ohi, on tosin hyvin aaltoilevaa eikä ihan jatkuvaa. Mutta en voi yhtään käyttää mitään kauluksellisia paitoja tmv kun meinaa lentää laatta. Ja usein kun astuu sisältä ulos niin jostain syystä se ulkoilma trikkeröi kanssa ja alkaa kakomaan 🥴 tänään 9+3. Esikoisesta oli hyvin samantyyppistä ja aloin oksentelemaan satunnaisesti vasta näinä päivinä ja sitten se loppui johonkin nt-ultran tienoille muistaakseni. Jospa tälläkin kertaa 🫣 vaikka helpompaahan tämä on kuin se että oksentaisi jatkuvasti, kaikki sympatia heille jotka siitä kärsivät! ❤️

Ei ole. Neljästä ensimmäisestä mulla ei juuri pahoinvointia ollut, yhdestä oli migreeni mikä aiheutti sit mutta muuten ei. Kuopuksesta oksentelin, mutta sekään ei kyllä ollut mitään tähän verrattuna.

Nyt kun olin tiputuksessa ja sain pahoinvointilääkkeet, niin on hieman helpottanut. Ihan erilailla voimia ylipäänsä mihinkään kun saa jotain syötyäkin. Voi toki olla, että alkaa nyt muutenkin helpottaa kun viikkoja kohta 11. Hyvin rajallista silti on mitä pystyy tai kannattaa syödä. Missään ulkona ei olla käyty syömässä oikeastaan yhtään, koska kaikki vähänkin rasvanen ruoka tulee ylös jos edes pystyn syömään ja lisäksi pitää syödä tosi pieniä annoksia. Eilen söin isomman lapsen pakastepizzasta yhden palan, loppuilta menikin sit oksennellessa...

Ja jokaisessa aikaisemmassa raskaudessa on ollut jotain mitä tekee mieli. Nyt ei yhtään mitään, ei niinku mitään. Tai lihaa tekee mieli syödä...johtunee siitä, että kroppa taitaa kaivata proteiinia :tears:

Ei ole täälläkään mennyt ohi ja 10. viikolla mennään. Vähän vaihtelee fiilikset pahoinvoinnin suhteen. Lääkkeillä se pysyy jotenkuten hallinnassa ja vaikka olotila on siltikin aika kidutusta, niin jollain oudolla tavalla se helpottaa tähän tietämättömyyteen. Pohdin kovin sitä, että kkm voi kyllä oireilla, mutta kun muuten en vieläkään tunne raskautta mitenkään, niin tämä pahoinvointi ja väsymys huojentaa edes hiukan 😅

Tuntuuko teillä muilla vatsanseudulla mitään? Olettaisin, että olisi jotain venymisen tai kipuilun tunnetta, mutta mulla ei kyllä tunnu oikeastaan mitään. Se juurikin herättää vähän pelkoa.. 😮‍💨

On vähentyny onneks mutta ei oo kokonaan menny ohi (13+2). Tänään ihanasti uusimpana oireena tullu kuvaan migreeni, ja ei oo kivaa kun tulee senmosta kakomisyskää pienimmästäkin kuvotuksesta ja sit samaan aikaan tuntuu että pää räjähtää 🥲 mut toivottavasti menee ohi

Täällä 10+1 ja edelleen etoo. On se ehkä vähentynyt hieman kuluneen viikon aikana, mutta edelleen sitä on.

Tänään täällä 11+0. Oli pari parempaa aamua ja sitten taas jatkettiin aamun aloituksia oksentamalla. Tosi paljon aaltoilee, mutta joka päivä on huono olo jossain kohtaa. Varsinkin jos on nukkunut tai syönyt huonosti. Vähän semmoista oravanpyörää, kun mikään ei maistu ja sit kun ei voi syödä kunnolla, tulee entistä pahempi olo. 😵

Multa vielä kokemuksen syvällä rintaäänellä maailman lämpimin suositus kattavalle matkavakuutukselle jossa on sairauskuluturva, joka kattaa myös raskauteen liittyvät asiat! Ja kannattaa todella tarkistaa, että ne raskauteen liittyvät asiat on katettuna, kun ymmärtääkseni kaikki matkavakuutukset eivät kata niitä. Eurooppalainen sairausvakuutuskortti on laiha lohtu, jos joutuu paikallisittainkin kalliisiin tutkimuksiin ja saa vaikka lentokiellon takaisin kotimaahan ja joutuu pitkittämään paluuta. Tietysti puhun tosin epätodennäköisistä worst case -skenaarioista, mutta koettu on, ja vakuutus pelasti 🙏

Tsemppiä kaikille huonovointisille! Itse olin kovin onnekkaassa asemassa, että raskaus on muutamaa etovaa hetkeä lukuunottamatta ollut hyvinkin oireeton.

Eilen oltiin nt-ultrassa ja kaikki oli juuri kuten pitikin. 🥰 Tuntuu uskomattomalta ja nyt viimein sain itseltäni luvan alkaa neuloa jotain ihanaa vauva-kampetta!

Multa vielä kokemuksen syvällä rintaäänellä maailman lämpimin suositus kattavalle matkavakuutukselle jossa on sairauskuluturva, joka kattaa myös raskauteen liittyvät asiat! Ja kannattaa todella tarkistaa, että ne raskauteen liittyvät asiat on katettuna, kun ymmärtääkseni kaikki matkavakuutukset eivät kata niitä. Eurooppalainen sairausvakuutuskortti on laiha lohtu, jos joutuu paikallisittainkin kalliisiin tutkimuksiin ja saa vaikka lentokiellon takaisin kotimaahan ja joutuu pitkittämään paluuta. Tietysti puhun tosin epätodennäköisistä worst case -skenaarioista, mutta koettu on, ja vakuutus pelasti 🙏
Tarkistin juuri matkavakuutuksen ja tosiaan, se ei kattanut raskausajan yllättäviä oireita ja muutoksia! Tilasin toisen vakuutuksen, joka kattaa nyt esim. verenvuodoista, keskenmenosta yms. syntyneet hoitokulut. Ambulanssilentoa kotiin se ei esim. kata, mutta akuutit hoidot korvataan. 👍 Kiitos sulle, että painotit vielä ton vakuutuksen tarkistamista!

Takaisin