Yleinen keskustelu

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Vargynja
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mistä te ostatte odotusajan vaatteita? Mulla alkaa nyt oikeasti maha pullottaa sen verran, että joudun tosi tarkkaan miettimään mitä puen. Vain parit housut mahtuu enää jalkaan ja alkaa olla pakko siirtyä mammavaatteisiin. Esikoista odotin koronasulkujen aikaan, joten silloin pystyi heilumaan kotosalla miten halusi, mutta nyt haluan käydä toimistolla ja ihmisten ilmoilla ihan päivittäin, joten pitää olla siistimpää vaatetta. Kävin kattelemassa H&M:ssä tässä yks päivä, mutta ei siellä ollutkaan mitään niitä mama-vaatteita mitä oletin joka putiikissa olevan 😩
Mä oon katsellut sellpy-nettikirpparilta, pitäisi pistää tilausta vetämään, koska alkaa tavan farmarihousuissa olemaan jo aika tuskaista. Nyt muutaman kerran olen etsinyt sieltä äitiysvaatteita, jonka jälkeen kaikki google-haun vaatteisiin/asusteisiin liittyvät tulokset ovat äitiyspainotteisia. Oon yrittänyt salata raskauteni algoritmeiltä käyttäen kaikkiin raskausjuttuihin selaimen ingocnito-tilaa, mut nyt se sai mut kiinni.😅

Onko joku muuten jo jossain fb-ryhmissä, esim. Toukokuiset 2025? Mikä meno niissä on?

Mä oon katsellut sellpy-nettikirpparilta, pitäisi pistää tilausta vetämään, koska alkaa tavan farmarihousuissa olemaan jo aika tuskaista. Nyt muutaman kerran olen etsinyt sieltä äitiysvaatteita, jonka jälkeen kaikki google-haun vaatteisiin/asusteisiin liittyvät tulokset ovat äitiyspainotteisia. Oon yrittänyt salata raskauteni algoritmeiltä käyttäen kaikkiin raskausjuttuihin selaimen ingocnito-tilaa, mut nyt se sai mut kiinni.😅

Onko joku muuten jo jossain fb-ryhmissä, esim. Toukokuiset 2025? Mikä meno niissä on?
Hahaa mulla kyllä koko internet tietää raskaudesta, kaikki mainokset ja instagramin videot sun muut vaan raskausjuttuja 🤣

Mistä te ostatte odotusajan vaatteita? Mulla alkaa nyt oikeasti maha pullottaa sen verran, että joudun tosi tarkkaan miettimään mitä puen. Vain parit housut mahtuu enää jalkaan ja alkaa olla pakko siirtyä mammavaatteisiin. Esikoista odotin koronasulkujen aikaan, joten silloin pystyi heilumaan kotosalla miten halusi, mutta nyt haluan käydä toimistolla ja ihmisten ilmoilla ihan päivittäin, joten pitää olla siistimpää vaatetta. Kävin kattelemassa H&M:ssä tässä yks päivä, mutta ei siellä ollutkaan mitään niitä mama-vaatteita mitä oletin joka putiikissa olevan 😩
Mua ärsyttää suunnattomasti että lähes kaikki raskausvaatteet löytyy ainoastaan netistä eikä juurikaan liikkeistä. Haluaisin kokeilla miten vaatteet istuu, etenkin skinny malliset farkut koska niissä on valtavia eroja. Inhoan vaatteiden palauttamista ja tilaan netistä yleensä takuuvarmoja juttuja mutta raskausvaatteista ei yhtään tiedä mikä koko tai malli on hyvä

Mua ärsyttää suunnattomasti että lähes kaikki raskausvaatteet löytyy ainoastaan netistä eikä juurikaan liikkeistä. Haluaisin kokeilla miten vaatteet istuu, etenkin skinny malliset farkut koska niissä on valtavia eroja. Inhoan vaatteiden palauttamista ja tilaan netistä yleensä takuuvarmoja juttuja mutta raskausvaatteista ei yhtään tiedä mikä koko tai malli on hyvä

Mä ostin tänään yhdet mustat Bebesiltä, josta löytyi ihan ok valikoima. Suosittelen!

Onks muut yrittäny kuunnella jo doplerilla sydänääniä? Tänään rv 9+5 ja koti doplerilla löydetty sydänäänet 🥰 olen kyllä muistakin löytänyt näillä viikoilla. Jumpsutti 160 molemmin puolin.
Ite oon nyt saikulla, koska keuhkokuume tupsahti kylään. On sitte ihan vihon viimeinen tauti mitä kellee soisin 💩 Ab menee 10 päivää, tällä hetkellä amorion mut torstaina kontrolli crp ja lääkäri ni tsekataan onko lääkkeistä ollu apua, kun ei sitä Ab kuuria voinu laittaa mitä yleensä näihin tauteihin laitetaan. Olo muuten on ollu ihan ok, pahoinvointi on taka-alalla. 1 pahoinvointilääkkeen syön päivässä ja se on hyvin riittänyt, ei oo juurikaan etonu tai muuta, mutta väsymystä se aiheuttaa. 🙈

Hei, liityn tänne kun eilen varhaisultrassa viikkoja olikin jo 10+2, luultiin tosiaan että niitä olisi se 7+3. Mulla on tullut kahdet valekuukautiset siis tässä😳 Vähän olin kai pohtinut tätä kun tuntui että maha oli alkanu pyöristyä jo tosi aikaisin, ja siksi oikeastaan alunperin teinkin testin vaikka oli tullut "kuukautiset". Oli kyllä ihana yllätys❤️

Mä tilasin tällä viikolla tuon dopplerin. Oon pohtinut koko ajan varhaisultraa, en siis ikinä ole käynyt missään raskaudessa ja niitä kuitenkin on mulla takana. En nyt sitten vaan joko ole raaskinut ja tai oo löytynyt hyvää aikaa, meillä kun on tunnin ajomatka lähimpään paikkaan missä edes tehdään....

Päätin sit, että nyt kun viikkoja on jo tämän verran niin tilaan tuon dopplerin ja maltan ultraa odotella. Meillä on siis jo aika nt-ultraan ja se on 12.11. Edellisessä raskaudessa sain kotona kuuluviin sydänäänet jo näillä viikoilla. Oon silti psyykannut itseni siihen, että ei välttämättä kuulu nyt eikä se tarkoita mitään.

Hei, mä hyppäisin kans mukaan. 🤗
Täällä mennään rv 10, ja olot on aika karmeat.
En saanut jostain syystä puhelimella lisättyä itseäni tuonne LA ketjuun, kun tää kopio liian pitkän viestin ja meni hermo. Minulla olis olis LA 30.5 🤗

Onks muut yrittäny kuunnella jo doplerilla sydänääniä? Tänään rv 9+5 ja koti doplerilla löydetty sydänäänet 🥰 olen kyllä muistakin löytänyt näillä viikoilla. Jumpsutti 160 molemmin puolin.
Ite oon nyt saikulla, koska keuhkokuume tupsahti kylään. On sitte ihan vihon viimeinen tauti mitä kellee soisin 💩 Ab menee 10 päivää, tällä hetkellä amorion mut torstaina kontrolli crp ja lääkäri ni tsekataan onko lääkkeistä ollu apua, kun ei sitä Ab kuuria voinu laittaa mitä yleensä näihin tauteihin laitetaan. Olo muuten on ollu ihan ok, pahoinvointi on taka-alalla. 1 pahoinvointilääkkeen syön päivässä ja se on hyvin riittänyt, ei oo juurikaan etonu tai muuta, mutta väsymystä se aiheuttaa. 🙈
Tilasin dopplerin ja se tuli tällä viikolla. Kokeilin ekaa kertaa tiistaina ja löytyi laukkaäänet ihan muutaman minuutin etsimisen jälkeen :smiling face with heart-eyes: silloin oli 12+ 2. Tuli kyllä ihanan helpottunut olo, kun mulla nt-ultra on tosi myöhään, tulevana maanantaina (13 + 1).

Kai sitä kestää viel sen 6 päivää ennen ultraa. Jännittää kyl kovasti et onhan kaikki ok. Oma ikä lisää riskiä eli myös jännitystä. En muistas et ennen ois jännittäny näin paljoa.

Täälläkin löydetty tänään 11+2 sydänäänet kotidopplerilla 🫶 Kyllä ihan liikutti ekaa kertaa kuulla pikkuinen. En voi vieläkään uskoa että tämä on totta.
Oli täällä tosi hyvä vinkki se, että roikottaa jalkoja sängyltä ja silleen sain kuulumaan. Pelkästää sohvalla makaamalla en.
En oo kyllä uskaltanut tota käyttää kun maks kerran viikossa ihan muutamia minuutteja.

Mä kävin heti kuudennella viikolla hakemassa H&M:ltä äitiysurheilutrikoot käytettäväksi vähän kaiken kanssa ja petyin myös valikoimaan että eihän kaupassa ollut kuin perus t-paitoja ja toppeja. No tähän asti on pärjännyt ihan hyvin normaaleilla vaatteilla muuten, mutta nyt huomaa että pakko lähtee kaupoille. Käytän aika tiukkoja ja ihonmyötäisiä vaatteita, niin nyt huomaa ihan jo rintojenkin turvonneen sen verran että perus t-paidatkin jo kinnaa jokapuolelta. Käytän harvoin farkkuja muutenkaan, joten niitä en toistaiseksi edes yritä ostaa äitiys mallina. Ainut mitä mietin on se että kannattaako tässä kohtaa ostaa vaan normaaleja vaatteita isompana kokona vai sitten äitiysvaatteita. Esim neuleet ja mekot, että käykö nekin heti parin kuukauden aikana pieneksi.

Minäkin odotan ultraa jännityksellä ja malttamattomana.
Mulla on ens torstaina neuvolaan pika-aika, terkkari kokeilee löytääkö mitään neuvolan vanhalla ultra lla. Tästä saa siis lähinnä tiedon, lyökö sydän ja pitäis nähdä sikiö, mutta th varoitteli, etten laita liikaa painoarvoa tämän vanhan laitteen varaan.
15.11 on sitte nt ultra. Vai mikä sikiöseulontaultra onkaan nykyään.
Ultrataanko teillä muilla neuvolassa?

Mulla ainaki on muutama ns normaali neule mitkä mahtuu synnytykseen asti päälle, sellanen ns pussimalli, eli vatsa mahtuu kasvamaan alla. Ja collarit jos pysyy jalassa vatsan alla ni ihan normeja käytän.
Eli riippuu mallista, hyvin voi mennä pelkästään isommillakin vaatteilla.

Mä kaivoin kaapista viime raskaudessa olleet äitiyshousut ja enimmäkseen muutenkin pidän vaan verkkareita, jos ei ole mitään ihmeellistä menoa tai lähiluentoja.

Käytän yleensä neuletakkeja ja isoja neuleita niin ne varmaan menee myöhemminkin. Keväällä saattakin tarvita jonkun takin, viimeksi olin viimeisillään raskaana kesällä. Silloin oli helppoa kun pystyi kulkemaan mekossa ja flipflopeissa.

Mitä ajatuksia raskaana matkustamisesta? Meillä olisi reissu varattuna viikon päähän. Kyseessä EU-maa, mutta yli 5 h lentomatka. Mulla on kuitenkin ollut epämääräisiä lieviä vuotoja tässä viikon verran ja nyt arvotaan lähdetäänkö mihinkään matkalle. Harmittaa jos ei lähdetä, mutta on vielä ikävämpää, jos ollaan reissussa ja siellä vaan pelkää koko ajan, että jotain ongelmia tulee.

Mä olen ollu keskimmäisen raskauden n puolivälissä Ranskassa pari viikkoa, kaikki meni hyvin. Mut mulla oli suht oireeton raskaus.
Nyt taas ois ollu joulun tienoilla matka Senegaliin (eli n puolväli) mut se peruttiin. Riskit on ni paljo suuremmat sinne/siellä.

Matkustaminen riippuu aika lailla kohteesta. Mulla on ollut sen verran kohtalainen olo, että voisin ajatella matkustavani, mutta jos yhtään enempää etoisi niin jättäisin kyllä väliin.

Ottaisin selville etukäteen,miten kohdemaassa toimitaan jos tuleekin jotain yllättävää vuotoa tms. Kävisin varmaan Suomessa ennen lähtöä tsekkaamassa yksityisellä ultrassa että kaikki on kunnossa.

Tietysti syöminen voi olla hankalaa mm majoneesien takia, mutta siinäkin kun pysyy skarppina niin ei kai siinä sen kummempaa. Olin pari viikkoa sitten kolme yötä Virossa,ja kyllä sielläkin sai hotelliaamiaisella vähän raapia päätään. Sai nyt silti vatsan täyteen hyvin.

Takaisin