Yleinen keskustelu

Ja mulla myös nuo samat pelot siitä, miten paljon uskaltaa tehdä ja mitä. Varsinkin treenauksen suhteen on vielä kysymysmerkkejä. Mulla oli myös edellisen km:n aikoihin hirveä työstressi, ja väkisinkin mietitytti, miten paljon se vaikutti.
 
Hei kaikki! Lyöttäydyn mukaan ryhmään! 🥰 Laskettu olisi 24.8. Tänään tein ekan haalean, mutta selkeän plussan. 🤍 Sekä monta samanlaista plussaa perään. 😅 Olen aivan innosta sykkyrällä! Mulla 1,5 vuotias kotona ja vauvavuosi oli RANKKA! Luulin traumatisoituneeni siitä iäksi ja kavereillekin puhuin, et jos toinen viel tulis, nii vähintään 5 v. Ikäreolla. Mutta kuinkas sitten kävikään.. vauvakuume iski vähän esikoisen 1v synttäreiden jälkeen ja tässä sitä ollaan! ❤️ En pysty käsittämään, että mun ainokainen silmäteräni saa kohta pikkusisaruksen. Voi mitä tunteita liittyykään tähän aiheeseen, tunneskaaloja laidasta laitaan.

Onnittelut kaikille onnellisille, jotka olette saaneet maailman parhaan joululahjan eli onnistuneen raskautumisen! 🥰 Saa nähdä kuinka maistuu ruoka joulupöydässä 🤮 ja kuinka kivaa sitä on pitää salassa muulta seurueelta. t. Pahoinvoiva
 
@Mymmmeli Tuttua toi "vauvavuodesta traumatisoituminen", onneks aika kultaa muistot ja positiivisesti ajatellen: kun on kokenut tosi raskaan vauvavuoden niin toinen samanlainen ei ainakaan voi yllättää, tuttua kauraa :tears:
Oi voi joulupöytä 🤢
 
@Mymmmeli oi miten jännittävää! 😍 Paljon onnea ja tervetuloa! 🥰 Luulen että varmaan aika monella saattaisi jäädä lapsiluku yhteen, ellei sitä käsittämättömän äkkiä unohtaisi ja ilman sitä petollista vauvakuumetta 🤭
 
@Mymmmeli Tuttua toi "vauvavuodesta traumatisoituminen", onneks aika kultaa muistot ja positiivisesti ajatellen: kun on kokenut tosi raskaan vauvavuoden niin toinen samanlainen ei ainakaan voi yllättää, tuttua kauraa :tears:
Oi voi joulupöytä 🤢
Siis just tää. Ja musta tuntuu, et tiedän tällä hetkellä jo about kaiken uneen liittyvästä, kun on ollut pakko perehtyä, mut esikoisen kanssa olin pihalla ku papukaija ja monet itkuiset yöt meni ihan sen piikkiin et en oo vaan "osannut" eli siis ymmärtänyt syyseurassuhteita. Oon oikeesti ollut tosi tietämätön ekan kohdalla vaikka tietoa olinkin hyvin haalinut, mut silti kokoajan pitkin vauvavuotta oppi uusi ahaa elämyksiä kuten "ahaa, ai 2 kk vanha vauva ei valvokaan vielä kuutta tuntia putkeen" eli ihan siis rytmiasiatkin on jo tutumpia, tietää tyypillisiä valveillaoloaikoja ja osaa paremmin rytmittää vuorokautta niin että se tukee vauvan unta. Siis toki ikinähähän ei voi täysin olla valmis tulevaan, mut nyt tuntuu siltä että vaikka tulisi yhtä herkkä ja itkuinen vauva, nii mun työkalupakissa on sata asiaa enemmän ku ekalla kerralla ja osaan tulkita vauvaa paremmin. Sillon esikoisen aikaan kaikki oli niin uutta ja ihmeellistä että moni asia piti oppia kantapään kautta. Niin kuin kuuluukin. Ei siis yhtään pelota tuleva vauva+taaperovuosi. Handlaan sen varmasti paremmin kuin mitö handlasin yhden vauvan. 🤍
 
@Mymmmeli oi miten jännittävää! 😍 Paljon onnea ja tervetuloa! 🥰 Luulen että varmaan aika monella saattaisi jäädä lapsiluku yhteen, ellei sitä käsittämättömän äkkiä unohtaisi ja ilman sitä petollista vauvakuumetta 🤭
Kyllä, luonto toimii niin että aika kultaa muistot. Muuten ei syntyisi maailmaan uusia vauvoja.. 😅 näin sen kuuluu mennä. Vauvakuume on kyllä sellainen et se vie mennessään! Siihen ei ole muuta parannusta kuin vauva. ❤️
 
Siis just tää. Ja musta tuntuu, et tiedän tällä hetkellä jo about kaiken uneen liittyvästä, kun on ollut pakko perehtyä, mut esikoisen kanssa olin pihalla ku papukaija ja monet itkuiset yöt meni ihan sen piikkiin et en oo vaan "osannut" eli siis ymmärtänyt syyseurassuhteita. Oon oikeesti ollut tosi tietämätön ekan kohdalla vaikka tietoa olinkin hyvin haalinut, mut silti kokoajan pitkin vauvavuotta oppi uusi ahaa elämyksiä kuten "ahaa, ai 2 kk vanha vauva ei valvokaan vielä kuutta tuntia putkeen" eli ihan siis rytmiasiatkin on jo tutumpia, tietää tyypillisiä valveillaoloaikoja ja osaa paremmin rytmittää vuorokautta niin että se tukee vauvan unta. Siis toki ikinähähän ei voi täysin olla valmis tulevaan, mut nyt tuntuu siltä että vaikka tulisi yhtä herkkä ja itkuinen vauva, nii mun työkalupakissa on sata asiaa enemmän ku ekalla kerralla ja osaan tulkita vauvaa paremmin. Sillon esikoisen aikaan kaikki oli niin uutta ja ihmeellistä että moni asia piti oppia kantapään kautta. Niin kuin kuuluukin. Ei siis yhtään pelota tuleva vauva+taaperovuosi. Handlaan sen varmasti paremmin kuin mitö handlasin yhden vauvan. 🤍
Niin tämä!! Meillä yhä käytössä Huckleberry, en olis selvinny ilman sitä :tears: Osaan ulkoa Onnen kuplia unijaksot, koska meillä ei todellakaan vauva nukkunut "kun sitä väsyttää" :Upside Down Face: Piti kellon tarkasti vahtia et on hereillä just sen verran mitä sen ikäinen jaksaa valvoa, ja nukuttaa uni-ikkunan sisällä. Tyyliin 4 torkkua päivässä. Eikä yhtään saanu antaa nukkua pidempää, koska muuten meni rytmi sekaisin.
Piti pitää tissillä tai keinuttaa sylissä just sen 20min et menee se kevyen unen vaihe ohi/syvä uni alkaa ja vasta sitten laskea alas, ettei vaan herää kun uni vielä kevyttä.
Meillä oli kaikki keinot käytössä, yhä white noise taustalla vaikka nyt nukkuukin täysiä unia taaperona :No Evil Monkey:
 
Minäkin ilmoittaudun varovasti mukaan. Esikoinen jo 10v ja nyt yksin lahjasiittiöillä raskaana 5+5. Vuosi lapsettomuushoitojen takana ja viimeinen mahdollisuus tärppäsi ❤️ Olo on epätodellinen. Ensi viikon lopulla varhaisultra, jossa selviää, onko ketään kasvamassa ja onko oikeassa paikassa.
 
Niin tämä!! Meillä yhä käytössä Huckleberry, en olis selvinny ilman sitä :tears: Osaan ulkoa Onnen kuplia unijaksot, koska meillä ei todellakaan vauva nukkunut "kun sitä väsyttää" :Upside Down Face: Piti kellon tarkasti vahtia et on hereillä just sen verran mitä sen ikäinen jaksaa valvoa, ja nukuttaa uni-ikkunan sisällä. Tyyliin 4 torkkua päivässä. Eikä yhtään saanu antaa nukkua pidempää, koska muuten meni rytmi sekaisin.
Piti pitää tissillä tai keinuttaa sylissä just sen 20min et menee se kevyen unen vaihe ohi/syvä uni alkaa ja vasta sitten laskea alas, ettei vaan herää kun uni vielä kevyttä.
Meillä oli kaikki keinot käytössä, yhä white noise taustalla vaikka nyt nukkuukin täysiä unia taaperona :No Evil Monkey:
Jep meillä ihan sama!
Ihan minuuttipeliä koko vauvavuosi :D onneksi puoliso on kans perehtynyt yhtä paljon ja ollaan luettu kirjat ja kuuneltu nuo samat podcastit, ostetiin Uneksija.fi vastasyntyneen uniopas ja otettiin vielä häneltä unikonsultointia heti kun tuntui vähän vaikealta, niin lopulta kaikki meni aika kivuttomasti!

Mut esikoisia odottajia suosittelen etukäteen perehtymään uniasioihin, se todellakin maksaa itsensä takaisin.

Ja kohinalaitteesta en enää ikinä luovu :D pitää hankkia nyt toinen meidän makkariin kun vauva nukkuu täällä ja esikoinen omassa huoneessa.
 
@cheeräiti Meilläkin mies oli mukana Huckleberryä käyttämässä ja yhdessä aina aikataulutettiin päiviä :tears: Meillä vois varmaan jättää kohinan jo esikoiselta, nukkuu niin hyvin. Mut se blokkaa tosi hyvin kaikkia muita ulkopuolisia ääniä, esim. vauvavuonna uutena vuotena (11kk ikäisenä) ei herätty raketteihin sen avulla:Ok Hand Sign:
 
Niin tämä!! Meillä yhä käytössä Huckleberry, en olis selvinny ilman sitä :tears: Osaan ulkoa Onnen kuplia unijaksot, koska meillä ei todellakaan vauva nukkunut "kun sitä väsyttää" :Upside Down Face: Piti kellon tarkasti vahtia et on hereillä just sen verran mitä sen ikäinen jaksaa valvoa, ja nukuttaa uni-ikkunan sisällä. Tyyliin 4 torkkua päivässä. Eikä yhtään saanu antaa nukkua pidempää, koska muuten meni rytmi sekaisin.
Piti pitää tissillä tai keinuttaa sylissä just sen 20min et menee se kevyen unen vaihe ohi/syvä uni alkaa ja vasta sitten laskea alas, ettei vaan herää kun uni vielä kevyttä.
Meillä oli kaikki keinot käytössä, yhä white noise taustalla vaikka nyt nukkuukin täysiä unia taaperona :No Evil Monkey:
Joo, meidän vauvalla oli just se haaste et hän olisi ite valvonut vaikka kuinka, et sit se oli meidän vanhempien vastuulla "väkisin nukuttaa" niin että valveillaolojakso ei mennyt liian pitkäksi. Mua triggeröi kun ystävä jolla oli hyvin nukkuva vauva, puhui, että moni pilaa vauvan unen liialla syynäämisellä ja hallitsemisella että vauvat on yksilöitä ja pitää ite huolen siitä että ne nukkuu sillon kun niitä oikeesti väsyttää.. 🙉 mä sit menin alkuun tämäntyyppisellä logiikalla, et vauvantahtisesti, mut se hommahan meni siihen et lapsi oli kokoajan hereillä pääasiassa kärttyisenä. Yöt oli kaameita ja päivisin kitistiin. Onneksi päästiin kokoajan paremmin kiinni rytmeihin ja alettiin pitämään tukkikirjanpitoa uni ja valvejaksoista.

Joo lähti vähä sepustukset taas laukalle mutta pointti se että on siis tullut pakon edessä opeteltua kaikki ymmärrys mitä uneen vaan liittyy. 😅 Et tuli mitä tuli, keinoja ainakin löytyy! Se on lohdullista nyt toisen lapsen kohdalla. 🤍
 
Minäkin ilmoittaudun tänne mukaan. Tein eilen ensimmäiset positiiviset testit ja varmistin tänään vielä digitaalisella. Minulla on edellisestä suhteesta 8v lapsi, nykyisessä suhteessa ensimmäinen lapsi (nyt 2v) sai alkunsa ICSI-hoidon tuoresiirrosta. Tammikuussa oli tarkoitus ilmoittautua uudestaan hoitoihin, mutta nyt raskaustesti näyttikin plussaa! On vaikea uskoa tätä todeksi, toivottavasti kaikki menisi hyvin.

Onnea kaikille muillekin plussanneille! :red-heart:
 
Minäkin ilmoittaudun tänne mukaan. Tein eilen ensimmäiset positiiviset testit ja varmistin tänään vielä digitaalisella. Minulla on edellisestä suhteesta 8v lapsi, nykyisessä suhteessa ensimmäinen lapsi (nyt 2v) sai alkunsa ICSI-hoidon tuoresiirrosta. Tammikuussa oli tarkoitus ilmoittautua uudestaan hoitoihin, mutta nyt raskaustesti näyttikin plussaa! On vaikea uskoa tätä todeksi, toivottavasti kaikki menisi hyvin.

Onnea kaikille muillekin plussanneille! :red-heart:
Ihanaa, että yllärinä tärppäsi ilman apuja 😍 onnea ja tervetuloa ❤️
 
Mä rohkaistuin kertomaan tänään raskaudesta kuopuksen 5v neuvolassa. Sain ekan neuvola-ajan 9.1. ja hoitaja pohti että kun edellinen päättyi keskenmenoon niin myöhään, niin laittaa lähetteen varhaisultraan ja tarkistaa onko tarvetta sairaalan tarkemmalle seurannalle 😳 Oon ihan ällikällä lyöty että sain lähetteen! Olin täysin varma ettei syytä olis. Ei tarvinnut ees ruinata vaikka olin varautunut 😅 En kylläkään usko että mitään seurantaa varhaisultran lisäks tulee kun on ollut vain yksi keskenmeno eikä sille löytynyt syytä. Mutta oon niin onnellinen mahdollisuudesta päästä varhaisultraan! Vielä pitää odotella meneekö lähete läpi. Ja sitten ajatuskin siitä ultrasta pelottaa mutta haluan sinne silti.
 
Mä rohkaistuin kertomaan tänään raskaudesta kuopuksen 5v neuvolassa. Sain ekan neuvola-ajan 9.1. ja hoitaja pohti että kun edellinen päättyi keskenmenoon niin myöhään, niin laittaa lähetteen varhaisultraan ja tarkistaa onko tarvetta sairaalan tarkemmalle seurannalle 😳 Oon ihan ällikällä lyöty että sain lähetteen! Olin täysin varma ettei syytä olis. Ei tarvinnut ees ruinata vaikka olin varautunut 😅 En kylläkään usko että mitään seurantaa varhaisultran lisäks tulee kun on ollut vain yksi keskenmeno eikä sille löytynyt syytä. Mutta oon niin onnellinen mahdollisuudesta päästä varhaisultraan! Vielä pitää odotella meneekö lähete läpi. Ja sitten ajatuskin siitä ultrasta pelottaa mutta haluan sinne silti.

Ihan mahtavaa että sun th otti noin hienosti koppia sun tilanteesta! 😍🤞

Onpas meitä täällä muuten monta menetyksen kokenutta mukana. ❤️‍🩹🌈
 
Takaisin
Top