Yleinen keskustelu

Ootteko kertoneet raskaudesta kenellekään vielä? Mä kerroin samoille ystäville ketkä oli eniten tukena keskenmenon jälkeen. Ja omalle äidilleni just kerroin vähän suunnittelemattomasti kun en jaksanut keksiä tekosyytä miks en halua punaviiniglögiä. 😎 Ja mies tietty tietää. Esikoiselle kerrotaan vasta varmaan joskus rakenneultran jälkeen, jos sinne asti päästään ja kaikki näyttää silloin olevan kunnossa.
Mä oon kertonut nyt kahelle ystävälle ja siskolle. Ja siis aion kyllä kertoa kaikille läheisimmille sitä mukaan kun heitä vaan nään seuraavaksi. Mä haluan aina jakaa kaiken, en osaa olla tästä todellakaan hiljaa 😂 Jos jotain käy, kertoisin siitäkin. Ja olis huomattavasti hankalampaa sanoa siinä kohtaa että nii, olinpa tosiaan raskaana mut en oo enää. 😬

Uusille isovanhemmille kyl aattelin keksiä jotakin hauskaa 🤔
 
Ootteko kertoneet raskaudesta kenellekään vielä? Mä kerroin samoille ystäville ketkä oli eniten tukena keskenmenon jälkeen. Ja omalle äidilleni just kerroin vähän suunnittelemattomasti kun en jaksanut keksiä tekosyytä miks en halua punaviiniglögiä. 😎 Ja mies tietty tietää. Esikoiselle kerrotaan vasta varmaan joskus rakenneultran jälkeen, jos sinne asti päästään ja kaikki näyttää silloin olevan kunnossa.

Muutamat ystävät tietää, ne ketkä tiesivät yrityksestä ja hoidoista. Omille vanhemmille ajattelin kertoa, kun nähdään seuraavan kerran, mutta se onkin varmaan vasta jopa nt-ultran jälkeen. Miehen vanhemmille varmaan samoihin aikoihin. 😊

Töissä tosin joudun kertomaan jo varmaan varhaisultraa jälkeen. Tuntuu hölmöltä kertoa töissä ennemmin kun omille vanhemmille, mutta haluan kertoa kasvokkain ja meillä on jonkun verran välimatkaa. 😅
 
Mä oon kertonut parhaalle ystävälle, kaverille jotka kertoi viimeksi tavatessamme olevansa ”ehkä raskaana” ja nyt oli ollut eka menestyksekäs ultra, ja kaverille jonka kanssa ollaan piinailtu kesästä asti. Suurelle osalle ystäviä, ja kellekään perheenjäsenelle, ei olla mainittu edes yrityksestä.

Vanhemmilleni kertonemme jouluna jos ultran tulokset ovat lupaavat kun asutaan siellä silloin 4pv ja salailu stressaisi. Aattelin siis varhaisultraa varailla johonkin 22.-23.12. tienoille jo tässä lähiviikkoina, silloin 6+5 - 7+0.
 
Eilen ja tänään on välillä ollut pahoinvointia ja jotkut ruuat alkaneet ällöttää. Samoin myös aamulenkillä koirien kanssa tuntui, että pienessäkin ylämäessä loppuu happi kesken. Ihanaa, kun vähän edes välillä on oireita. Tänään soitti myös neuvolalääkäri ja sain uudet ohjeet tyroksiinia varten. Lopulta asia järjestyi neuvolan kautta ihan kivasti, vaikka viimeviikolla tuntui että asiasta ei kukaan tiennyt mitään. 😅

Vielä ei näy varhaisultra-aikaa, toivoisin että tänään tulisi aika näkyviin kun huomenna on pyhä. Mutta josko loppuviikosta sitten viimeistään. 🙏🏼
 
Vielä ei jotenkin ole uskaltanut täällä kauheasti kirjoitella. Sunnuntaina oli menkkojen alkamispäivä ja silloin tuli aivan pienen pieni vaaleanpunainen viiva vv seassa pariin kertaan pyyhkiessä ja tänään tuli ihan selkeä veriviiru äsken pyyhkiessä 😢 tiedän ettei välttämättä tarkoita vielä lopullista tuomiota, mutta silti on jotenkin outo olo ettei varmaan ihan kaikki ole ihan ok. Oireetkin tuntuu ihan erilaisilta ja laimeammilta, kun edellisissä raskauksissa. Eilen aamulla oli myös vihlovaa kipua kohdun alueella.
 
Vielä ei jotenkin ole uskaltanut täällä kauheasti kirjoitella. Sunnuntaina oli menkkojen alkamispäivä ja silloin tuli aivan pienen pieni vaaleanpunainen viiva vv seassa pariin kertaan pyyhkiessä ja tänään tuli ihan selkeä veriviiru äsken pyyhkiessä 😢 tiedän ettei välttämättä tarkoita vielä lopullista tuomiota, mutta silti on jotenkin outo olo ettei varmaan ihan kaikki ole ihan ok. Oireetkin tuntuu ihan erilaisilta ja laimeammilta, kun edellisissä raskauksissa. Eilen aamulla oli myös vihlovaa kipua kohdun alueella.
Tsemppiä! Mulla on ollut melko vähävuotoiswt kuukautiset ihan kk aikaan dpo 15-18 sekä km- että loppuunmennessä raskaudessa, joten ymmärrän huolen. Samoin molemmissa oli vihlovaa kipua ja oireiden vaihtelua. Eli kaikki voi hyvin olla hyvin!

Tässä nykyraskaudessa ei ole oireita (paitsi munasarjojen ja kohdun äääälytöntä vihlontaa jos aivastan), mutta kiitos keltarauhastuen, ei tullut myöskään kuukautisia! Eka vuodoton dpo 14-17 koskaan takana, mutta odotan sitä lääkkeistä huolimatta alkamaan minä hetkenä vain, koska vuodot vaan mun maailmassa kuuluu raskauksiin. 😔
 
Muokattu viimeksi:
Vielä ei jotenkin ole uskaltanut täällä kauheasti kirjoitella. Sunnuntaina oli menkkojen alkamispäivä ja silloin tuli aivan pienen pieni vaaleanpunainen viiva vv seassa pariin kertaan pyyhkiessä ja tänään tuli ihan selkeä veriviiru äsken pyyhkiessä 😢 tiedän ettei välttämättä tarkoita vielä lopullista tuomiota, mutta silti on jotenkin outo olo ettei varmaan ihan kaikki ole ihan ok. Oireetkin tuntuu ihan erilaisilta ja laimeammilta, kun edellisissä raskauksissa. Eilen aamulla oli myös vihlovaa kipua kohdun alueella.
Tsemppiä sinne! ♥️ Huoli on varmasti kova 😔 Toivotaan että ei ole loppujen lopuksi mitään sen vakavampaa.
 
Onko jollekin käynyt niin, että neuvolasta on tullut eri laskettu aika kuin mitä itse luulee? Otetaanko oma epäilty ovulaatiopäivä huomioon vai meneekö aina sen mukaan että ovulaatio olisi kp 14?

Minulla ovulaatio aina vähän myöhemmin kuin keskimäärin, joten luulen että oikea laskettu aika on useampi päivä myöhemmin kuin mitä neuvolan laskuri sanoo.

En ole asiasta huolestunut, vaan olisi mielenkiintoista kuulla muiden kokemuksia tästä 😊
 
Onko jollekin käynyt niin, että neuvolasta on tullut eri laskettu aika kuin mitä itse luulee? Otetaanko oma epäilty ovulaatiopäivä huomioon vai meneekö aina sen mukaan että ovulaatio olisi kp 14?

Minulla ovulaatio aina vähän myöhemmin kuin keskimäärin, joten luulen että oikea laskettu aika on useampi päivä myöhemmin kuin mitä neuvolan laskuri sanoo.

En ole asiasta huolestunut, vaan olisi mielenkiintoista kuulla muiden kokemuksia tästä 😊

Joo, neuvola olettaa että kuukautiskierto = 28 pv ja ovulaatio = kp 14 joten laskenta on kaikille yksi ja sama, kunnes nt-ultrassa sitten tarkennetaan sikiön koon perusteella. 😊 Neuvolan mukaan mulla lienee tällä hetkellä viikkoja "jo" 5+6 tms, mutta omien laskujen mukaan 5+2, koska tiedän että ovulaatio oli myöhemmin kuin kp 14.
 
Meillä päin ei laskettua aikaa siirretä ellei se heitä jollain viikolla vähintään. Mä oon juksannu neuvolaan ne edelliset menkat niin, että vastaa siitä ovulaatiosta laskettuna se aika :tears:
Eipä sillä oikeesri juuri merkitystä ole, kun vauvat syntyy viiden viikon skaalalla lasketun ajan ympärillä ollen ihan normaalimittasia raskauksia silti.
 
Joo, neuvola olettaa että kuukautiskierto = 28 pv ja ovulaatio = kp 14 joten laskenta on kaikille yksi ja sama, kunnes nt-ultrassa sitten tarkennetaan sikiön koon perusteella. 😊 Neuvolan mukaan mulla lienee tällä hetkellä viikkoja "jo" 5+6 tms, mutta omien laskujen mukaan 5+2, koska tiedän että ovulaatio oli myöhemmin kuin kp 14.
Kiitos, hyvä tietää että on niin yleinen ja normaali juttu. Minullakin on tuo ~4 päivän heitto. Mennään sitten sen mukaan kunnes kuullaan toisin 👍

Tämä kokemus on aivan erilainen kuin esikoisen kanssa, joten olen välillä vähän hukassa 😅
 
Meillä päin ei laskettua aikaa siirretä ellei se heitä jollain viikolla vähintään. Mä oon juksannu neuvolaan ne edelliset menkat niin, että vastaa siitä ovulaatiosta laskettuna se aika :tears:
Eipä sillä oikeesri juuri merkitystä ole, kun vauvat syntyy viiden viikon skaalalla lasketun ajan ympärillä ollen ihan normaalimittasia raskauksia silti.
Fiksu veto 😁

Joo, minulla vain noin 4 päivän heitto, joten ero on kuitenkin aika pieni. Tuntuu että huijaan, kun yhtäkkiä olen jo "pidemmällä" 😂
 
Noo ainakin pääset vähän aikaisemmin ultriin :Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes: toisissa paikoissa vissiin siirretään pienemmälläkin erolla se laskettu aika. On tosi paljon käytännöissä eroja eri alueilla.
 
Fiksu veto 😁

Joo, minulla vain noin 4 päivän heitto, joten ero on kuitenkin aika pieni. Tuntuu että huijaan, kun yhtäkkiä olen jo "pidemmällä" 😂

Mulla ihan sama juttu että tuntuu huijaukselta. 😁 Mut olen ajatellut et saan sit laajemmalla skaalalla varata nt-ultraankin aikaa, kun laittavat niitä aikoja sit tarjolle sen perusteella miten heidän laskuissaan on viikkoja. 😎
 
Haha, juuri se tuli ensimmäisenä mieleen, että ainakin pääsen hieman aikaisemmin neuvolaan ja ultraan 😂
Mulla myös myöhäisempi ovis (kp 18) mut ajattelin et parempi näin päin synnytyksen kannalta kun halusivat mennä omalla laskutavallaan vaik ovis on tiedossa. 🤣 Toisinpäin jos virhe olisi, olisin tapellut ihan siksi ettei raskaurta päästettäis liikaa yliajalle jos eivät korjaa aikaa nt-ultrassa. Tai siis jos todelliset viikot on joku 42+3 se alkaa olla riski kun muissa maissa käynnistetään yleensä viimeistään 41+0.
 
Mulla myös myöhäisempi ovis (kp 18) mut ajattelin et parempi näin päin synnytyksen kannalta kun halusivat mennä omalla laskutavallaan vaik ovis on tiedossa. 🤣 Toisinpäin jos virhe olisi, olisin tapellut ihan siksi ettei raskaurta päästettäis liikaa yliajalle jos eivät korjaa aikaa nt-ultrassa. Tai siis jos todelliset viikot on joku 42+3 se alkaa olla riski kun muissa maissa käynnistetään yleensä viimeistään 41+0.
Mulla taas toisinpäin tuo kun kaksi lapsista syntynyt pari päivää täysaikaisuuden saavutettuaan, niin haluan olla varma ettei heillä numerot näytä liian aikaista jos syntys vaikka just 37+0. :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:
 
Eilen soitti kätilö, ja sain varhaisultran ajan vielä ennen joulua! Viikkoja olisi silloin jo 7+6 edellisistä menkoista laskettuna. Reilu 2 viikkoa täytyy vaan vielä malttaa odottaa.

Esikoisen raskausajasta tuttu unettomuus teki näköjään kahtena edellisenä yönä comebackin. Kroppa käy ihan ylikierroksilla ja nukahtaminen on vaikeaa. Toivottavasti ei kestä koko raskautta, niinkuin esikoisesta. 🥲
 
Takaisin
Top