Yleinen keskustelu

Olin aivan paniikissa neljännen kohdalla siitä, että mitä jos syntyy syöksyllä kotiin tai matkalle keskosena eikä siksi selviä hengissä. Itselleni helpotuksen rajapyykki oli rv 35+0. Sen jälkeen ajattelin, että vauva selviää jo hengissä sairaalaan asti, vaikka ei ehdittäisi sinne synnyttämään. Ehdittiin. Mut kärrättiin synnytyssalin ovista sisään klo 12:35 ja klo 12:56 oli vauva sylissä. 😅
 
Ja siis mun nämä etuaikaiset ovat olleet mitoiltaan 2520g/46cm (35+4) ja 2475g/45cm (35+6). Täysaikaiset 3350g/49cm (39+5) ja 3320g/47cm (38+4).
 
Olin aivan paniikissa neljännen kohdalla siitä, että mitä jos syntyy syöksyllä kotiin tai matkalle keskosena eikä siksi selviä hengissä. Itselleni helpotuksen rajapyykki oli rv 35+0. Sen jälkeen ajattelin, että vauva selviää jo hengissä sairaalaan asti, vaikka ei ehdittäisi sinne synnyttämään. Ehdittiin. Mut kärrättiin synnytyssalin ovista sisään klo 12:35 ja klo 12:56 oli vauva sylissä. 😅
Oho! Kyllä varmasti alkaa syöksyjä pelkäämään, jos on vielä etuajassa ja liian pieniä. Toivottavasti saat lääkityksen, kun luulis noin monen lapsen kokemuksella jo tietävän miten se oma keho toimii. Monilapsisessa perheessä muutenkin menee arki ihan sekasin jos äiti joutuu viikkokaupalla olemaan sairaalassa kun syntyy ennen aikojaan.
 
Oho! Kyllä varmasti alkaa syöksyjä pelkäämään, jos on vielä etuajassa ja liian pieniä. Toivottavasti saat lääkityksen, kun luulis noin monen lapsen kokemuksella jo tietävän miten se oma keho toimii. Monilapsisessa perheessä muutenkin menee arki ihan sekasin jos äiti joutuu viikkokaupalla olemaan sairaalassa kun syntyy ennen aikojaan.
Joo täytyy vaan olla riittävän kusipää ja vaatia ja vängätä. 🙄 Ärsyttää semmonen. Että pitää ikäänkuin taistella oman lapsensa puolesta ammattilaisia vastaan. 🤦🏼‍♀️
 
Esikoinen käynnistettiin radin vuoksi 39+3 mutta syntyi vasta 40+0. Toivon, etten joutuisi käynnistykseen enää, siitä jäi vähän huono mieli. Käynnistys oli arvatenkin epäkypsästä tilanteesta HI DAS TA ja lopulta avautumisvaihe oli järkyttävän kivulias. 😩
 
Mä olin tosi tyytyväinen esikoisen synnytykseen (käynnistyi itsekseen, kaikki lääkkeet toimi hyvin, tuli vain pienet repeämät, sekä vauva että minä voitiin hyvin heti synnytyksen jälkeen jne) niin toinen samanlainen olisi kiitos mielellään tänne tilauksessa. 😁

No ei vaan, kkm:n jälkeen omat odotukset ja vaatimukset synnytyksen kululle ja synnytystavalle on ihan olemattomat, yksi ja sama miten syntyy kunhan saataisiin vauva elävänä syliin. ❤️‍🩹
 
Oli kiinnostavaa kuulla teidän synnytyskokemuksista! Mulla kanssa esikoisen synnytys oli tosi kiehtova ja hauskakin (vaikka ihan liian pitkä virhetarjonnasta johtuen eli 28h supistuksia muutaman minuutin välein) kokemus, joten innolla odottaisin seuraavaa.
 
Jotenkin en uskalla vielä kauheasti kirjoitella kun on niin alkuvaiheessa, mutta kiinnostaa kuulla miten muilla elokuisilla sujuu?

Onko oireita? Mulla ei oo mitään!
Muita testihulluja? Mä oon testannut joka päivä, ja en oo ihan varma vahvistuuko niin nopeasti kuin toivoisin mutta ei tässä auta kuin odotella... 😅

Dpo 12 ja progetuki käytössä vielä ainakin kaksi viikkoa jos raskaus jatkuu, siitä saan vähän mielenrauhaa. Esikoinenkin syntyi peogetuella, ilman sitä mulla on ollut 2-3 kemiallista ja yksi varhainen km.
 
Testihullu ilmoittautuu! 😁😁 Dpo 18 nyt ja olen testannut päivittäin. 😄

Oireita: huonot unet, leposyke korkealla ja närästys (=röyhtäily 🙈). Kaikki tuttuja oireita mun alkuraskauksissa. 🫠
 
Miulla on vielä 1 digi odottamassa, haluaisin siihen viikot 3+ näkyviin joten vielä hetken sitä panttaan. Oireita kohonnut leposyke, ja jos tulee nälkä niin se tulee samantien niin kovaa, että tuntuu että nääntyy.

Huomenna varaillaan ensikäyntiä 😱
 
Täällä on kans unet menny ihan surkeeksi. Jos illalla saakin unen päästä kiinni, herää herkästi ja sitten on unet hukassa tuntikaupalla. En tiiä pitääkö alkaa nukkumaan tulppien kanssa vai siirtyä sohvalle, kun mies kuorsaa ja pikkulapset ryömii yöllä meidän väliin nukkumaan.
Hermot on myös aika pinnassa vaikka nukkuiskin hyvin. Kunnon pms-ketutus koko ajan :tears:
Mut pahoinvointi on vielä pysynyt poissa ja toivon että pysyiskin:folded:
 
Liityn kans hyvin varovasti seuraan, en jotenkin yhtään ymmärrä tätä vielä. Neljä testiä yrittää väittää mulle jotain.

Heräsin eilen aamulla tosi vahvaan fiilikseen et nyt täytyy tarkistaa. Ja ihan selkeä plussahan se oli. Hämmennyin pahasti, vaikka oikeastaan jo tiesin. Mulla on semmosta tosi kummallista vatsakipua ollu nyt muutaman päivän ja tänään etonut, etenkin aamulla.

Aika todella neutraalisti näköjään vielä suhtaudun. Ehkä ei oo oikein tajunnut tai ehkä ei vaan haluakaan tajuta vielä, kun kaikkea voi käydä.
 
Tänään saatiin ensikäynti varattua, ensivuoden puolelle meni. Ja hoitotaustalla laittoi terkkari lähetteen julkiselle varhaisultraan. 😍

Hoitojen aikana sain diagnoosiksi subkliinisen hypotyreoosin, joka nyt aiheutti hämmennystä neuvolan päässä. Ensiviikolla on lääkärin soittoaika tyroksiinilääkitykseen liittyen, kun kilpirauhasen vajaatoimintaa sairastavilla yleensä aletaan tyroksiinilääkitystä plussasta nostamaan, mutta nyt oli epäselvää tarvitseeko tälläkin diagnoosilla toimia niin. Onko täällä kenelläkään kokemusta subkliinisesta hypotyreoosista? 🙂
 
Synnytyskertomuksia pukkaa;

1. Esikoisen raskaus oli ollut alkupuoliskon oksentelun loputtua oikeastaan oikein jees. Ei kivuliasta supistelua eikä mitään kauheita vaivojakaan. Rv 35+3 heräsin tarpeeseen siivota. Siivoskelin koko kämpän sen päivän aikana. Pyykkäsin, silitin ja viikkasin loput vauvanvaatteetkin siinä sivussa ja petasin äitiyspakkauslaatikonkin jo valmiiksi ja laitoin kannen päälle, ettei peti pölyty. Mies nauroi töistä tullessaan, että enkö tajua, että nyt se sänky nököttää tyhjänpanttina siinä vielä kuukauden. Koko päivän oli siivousta ikävästi häirinnyt se, että maha oli kuralla. Kummallisia valkovuotoklönttejäkin tuli pyyhkiessä - en noviisina tajunnut mitään. Yöllä yhdeltä heräsin kummaan kutittelevaan tunteeseen. Hetken tuntemuksia ihmeteltyäni tajusin, että supistuksiahan ne oli. Hyvin hentosia, mutta supistuksia. Tunnin niitä kuulosteltuani tajusin, että niitähän on tullut jo aika monta. Kellottelin seuraavan tunnin; kuuden minuutin välein niitä tuli. Koitin herätellä miestä, mutta se vaan murahteli unissaan vastaukseksi 😂 Soitin synnärille. "Asiantunteva" kätilö sieltä mulle kertoi, että koska viikkoja on niin vähän, "ei se vielä synny, ota panadolia ja mene nukkumaan". Otin panadolin ja menin sänkyyn. Puolen tunnin päästä oli selvää, ettei panadol niihin mitään vaikuta. Tajusin, että sairaalakassikin on vielä pakkaamatta. Pakkasin sen. Tein itselle ja miehelle valmiiksi aamupalaa, hain aamun lehden postilaatikosta ja herätin miehen klo 6. Ajatus oli, että mies ehtii käyttämään mut synnärillä (ja tuomaan kotiin, koska mitään ei tapahdukaan) ja silti vielä ehtii töihinkin 😀 Lähtiessä kumarruin solmimaan kengännauhoja ja silloin menikin vedet. Päivä kului synnärillä. Käytiin kanttiinissa, kuljeskeltiin ympäri sairaalaa ja soittelin läheisille. En siis ollut kipeä, vaikka supistuksia koko ajan tulikin. Illalla kuudelta sain akupunktioneulat selkään, kun sen verran jo tuntui. Seitsemältä kätilö tsekkasi, että olin vasta 4cm auki. Laskeskelin, etten jaksa toista samanlaista aikaa hereillä -> epiduraalia kehiin. Anestesiahoitaja ei löytänyt suonta kanyylia varten. 20min etsinnän jälkeen kysyi, että ponnistuttaako mua. Kätilö tuli katsomaan, baana oli auki ja pääsinkin ponnistamaan. Parinkymmenen minuutin ponnistusvaiheen jälkeen esikoinen syntyi. ❤️ Oikein hyvä kokemus ja loppupeleissä helppo synnytys. En ollut oikeasti kunnolla kipeä kuin ehkä sen tunnin ennen ponnistamista.

Jatkuu joskus myöhemmin toisella synnytyksellä. 😁
 
Kuinka kauan olette odottaneet ennen kuin olette soittaneet neuvolaan ensikäynnistä?

Plussasin jo 9 dpo ja ajattelin ehkä soittaa kun on 14 dpo... Ei kai ole liian aikaisin? 🤔
 
Kuinka kauan olette odottaneet ennen kuin olette soittaneet neuvolaan ensikäynnistä?

Plussasin jo 9 dpo ja ajattelin ehkä soittaa kun on 14 dpo... Ei kai ole liian aikaisin? 🤔

Mulla ei oo hajua omista dpo kun en saanut ovista kiinni, mutta soitin kun menkat olivat päivän myöhässä. 😊
 
Varmaan sinne voi soittaa heti, kun on menkat myöhässä ja raskaustesti plussaa. Mä oon yleensä soittanut vasta joskus 6+ viikoilla, kun ei sitä aikaa kuitenkaan saa kun vasta sinne 8 viikolle aikaisintaan. Ja mulla myös aina epäluottamusta, että onko sinne mahaan tosiaan pesiytynyt joku asumaan, niin siinä on ainakin aikaa tulla ulos jos ei oo ottanut kunnolla kiinni :No Evil Monkey:
 
Toinen synnytys.

Olin supistellut viikkokausia (estolääkitys lopetettiin rv 35+0) enkä ollut nukkunut kunnolla kai yhtäkään yötä. Rv 39+4 illalla EI supistellut ja päätin mennä jo ajoissa nukkumaan. Yöllä yhdeltä heräsin märkään oloon. Valkovuotoa oli lorahdellut koko raskausajan välillä paljonkin, joten kirosin, että sitä se taas on ja on noustava vessaan. Jalkoja pitkin valuikin ylös noustuani lapsivettä. Kiiruhdin vessaan, toppasin alushousut isolla siteellä ja palasin sänkyyn. Herätin miehen, että "vedet meni, mutta nukutaan vaan, kun ei supistele". Puolen tunnin kuluttua sanoin, että "ei nukutakaan, aletaan valmistautua lähtöön." 😂 Siinä pakkailtiin loppuja kamoja, siivottiin vähän, että kehtasin pyytää äitini paikalle esikoisen vahdiksi. Viiden maissa äitini tuli ja lähdettiin kohti synnäriä. Kun päästiin perille, vastassa oli hapan yökätilö, joka totesi, ettei synnytys oikeastaan edes ole käynnissä; kohdunsuu ehkä juuri ja juuri sentin auki ja kaulaakin vielä jäljellä. Vesien menon vuoksi saatiin kuitenkin jo jäädä saliin. Seitsemältä soitin kelloa, että alan olla kipeä ja että haluaisin, että kohdunsuun tilanne tsekattaisiin. Hapan kätilö totesi, että lääkärit ovat rapsalla, joten "ei sulle nyt kukaan ehdi epiduraalia laittaa" (huom! En sitä edes pyytänyt 🙄) ja että "mun vuoro loppuu kohta enkä sillä kohdunsuun tilannetiedolla kotona mitään tee". Puristin keinutuolin käsinojia rystyset valkoisina, toivotin mielessäni kätilölle hyvää matkaa helvettiin ja päätin, että soitan kelloa seuraavaksi vasta, kun se korppikotka on varmasti poistunut rakennuksesta. Kohta kipu ja ponnistustarve oli niin sietämätön, että kysyin mieheltä, mitä kello on. "7:20." "Soita sitä kelloa, tämä tulee NYT!" Aamukätilö opiskelija mukanaan saapui. He taluttivat mut sängylle ja tutkivat. "Ei se kuule ihme ole, jos sattuu, pää on tässä jo! Mutta älä vaan vielä ponnista, eihän täällä ole mitään valmiina!" Pari pitkää minuuttia odottelin ja sitten, jälleen parin kymmenen minuutin ponnistusvaiheen jälkeen vauva syntyi.

Kolmas synnytys:

Rv 38+4 hennot supistukset alkoivat taas yöllä yhdeltä. Pelkäsin, ettei synnäriltä annettaisi lupaa mennä ajoissa, joten en soittanut etukäteen vaan lähdettiin vaan. 😅 Jälleen sain siellä kuulla, ettei synnytys ole käynnissä. Tällä kertaa vedetkään eivät olleet menneet, joten meitä yritettiin lähettää kotiin. Sanoin, että "olen tullut tänne synnyttämään ja sen aion nyt myös tehdä". Hieman myrtsinä kätilö mutisi, että koska ei ole ruuhkaa, "voitte te hetkeksi mennä saliin, mutta eiköhän tämä ohi mene". Aamuvuoro tuli töihin melkein saman tien. Kätilö kehoitti soittamaan kelloa, jos tulee jotain. 20min myöhemmin käskin miehen soittaa kelloa. Kätilö tuli, tutki ja totesi, ettei tiedä onko kohdunsuu auki vai ei, kun se on kiristyneenä vauvan pään ympärille. 😅 Ei kun ponnistamaan. Vauvan sykkeet laskivat ja kätilö ohjasi ponnistamaan ilman taukoa. Pian pieni, sininen tyyppi solahti ulos. Napanuora oli ollut jotenkin mytyssä synnytyskanavassa. 🤷🏼‍♀️ Terve tyyppi kuitenkin. ❤️ Mulle tarjottiin keskusteluapua syöksysynnytyksen johdosta, mutten sitä kokenut tarvitsevani, oman itsepäisyyteni ansiostahan kaikki meni hyvin. 😂 Vauva oli sylissä 1,5h sairaalaan menosta, vaikkei synnytys muka ollut edes käynnissä, kun sinne mentiin. 😂

Neljännen taisin jo aiemmin kertoakin.
 
Olipa kiva lukea sun tarinat @Azalea! Uskomatonta kyllä miten paljon oot joutunut vaatimaan, ja onneksi olet vaatinut, on osunut aika huonoja (yö)kätilöitä kyllä kohdalle.
 
Kuinka kauan olette odottaneet ennen kuin olette soittaneet neuvolaan ensikäynnistä?

Plussasin jo 9 dpo ja ajattelin ehkä soittaa kun on 14 dpo... Ei kai ole liian aikaisin? 🤔

Ei ole liian aikaisin, saat joka tapauksessa varmaan ajan jonnekin muutamien viikkojen päähän. 😊

Mä soitin muistaakseni dpo 15 tms kun menkat oli virallisesti pari päivää myöhässä.
 
Takaisin
Top