Yleinen keskustelu

Siis en mä yhtään epäile, etteikö nytkin jo ois töynnä se viestimäärä, että sinne pääsisin. Mutta että sitten ois joka kuukausi se paine, että oonko kirjottanut tarpeeksi...en jaksa 😅
Niin joo, totta. Ne viestimäärät tais joskus ainakin olla sellasia, mitä lähinnä muut ryhmäläiset seurasi ja käräytti ylläpitäjälle... Kun vauvat on syntyny, niin omat viestimäärät on aina tipahtanu ja lopulta loppunu kokonaan, taidan silti edelleen olla jokaisessa ryhmässä mukana. 🤭
 
Mä luulen ettei monessakaan ryhmässä seurata noita viestimääriä ollenkaan. Jos nyt ei siis ryhmään satu joku sääntönatsi. Ja siitä taitaa ensin tulla muistutusviesti että lisääppä vähän viestimääriä. Salaisella puolella voi vaikka poksua raskausviikkoja, jos ei jaksa pidempiä jutustelua. Niistäkin tulee laskettava viesti. Sinne vaan kaikki!:Hugging Face:
En oo itekään jaksanu olla enää mukana kaikissa ryhmissä sen jälkeen, kun vauva on syntynyt. Sitä vertaistukea kaipaa jotenkin paljon enemmän tähän raskauteen, kun se on niin hallitseva olotila, ja ei jaksais höpöttää raskaudesta jatkuvasti semmoisille ihmisille, jotka ei oo raskaana:Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:
 
Joo, mun vanha nimimerkki on ainakin yhä esikoisen ryhmässä vaikka viestejä en ole sillä nimimerkillä kirjotellut vuosiin. Eipä pahemmin muutkaan siellä kirjoitellut vauvan syntymän jälkeen 🤔Nyt on mukavan aktiivinen porukka täällä elokuisissa :smiling-eyes::thumbs-up:
 
Meil oli myös aika aktiivinen ryhmä elokuu2022, mikä oli kiva, mut siinä kohtaa kun esikoinen syntyi ni yritin joskus sinne jotain kirjoitella mut mielenkiinto oli 110% oman vaavin ihmettelyssä 😍 nyt ei ole kyllä reiluun vuoteen siellä käynytkään mut ilmeisesti ryhmässä yhä, ei kai noita toisten viestejä niin jakseta laskea ja ilmiantaa 😅
 
Koulu alkoi ja tuli kyllä heti semmonen fiilis että en mä pysty. Muutenkin vaikeeta, mut saatika nyt raskaana. 😭😖 mitä mun pitäis tehdä eroanko sieltä vaan heti? Opintolaina tältä lukukaudelta nostettu joten se tulee maksuun jossain vaiheessa sit. Tuntuu pahalta olla näin huono että ei saa opiskeltua yhtään. 😭 mitä mä teen?
 
Koulu alkoi ja tuli kyllä heti semmonen fiilis että en mä pysty. Muutenkin vaikeeta, mut saatika nyt raskaana. 😭😖 mitä mun pitäis tehdä eroanko sieltä vaan heti? Opintolaina tältä lukukaudelta nostettu joten se tulee maksuun jossain vaiheessa sit. Tuntuu pahalta olla näin huono että ei saa opiskeltua yhtään. 😭 mitä mä teen?
Keskustele opon tai muun sellaisen kanssa tästä, kun saattaa olla mahdollista keventää opintoja tai saada muuta tukea. Tokalla kolmanneksella voi olla paremmat voimavarat, että taas jaksaa. Tsemppiä kovasti 🌞
 
Keskustele opon tai muun sellaisen kanssa tästä, kun saattaa olla mahdollista keventää opintoja tai saada muuta tukea. Tokalla kolmanneksella voi olla paremmat voimavarat, että taas jaksaa. Tsemppiä kovasti 🌞
Mulla ollut siis ennenkin ongelmia opiskelun kanssa ja mielenterveys ongelmia on myös. Kevennettyä viikkotunti määrää ja kaikkea muutakin on aiemmissa opinnoissa kokeiltu, mutta ei ole auttanut. Omaa oloa helpottanut aina vaan päästä koko koulusta eroon.
 
Mulla ollut siis ennenkin ongelmia opiskelun kanssa ja mielenterveys ongelmia on myös. Kevennettyä viikkotunti määrää ja kaikkea muutakin on aiemmissa opinnoissa kokeiltu, mutta ei ole auttanut. Omaa oloa helpottanut aina vaan päästä koko koulusta eroon.
Kuulostaa tosi haastavalta. Kannattaa silti keskustella koulun kanssa ennen kuin teet päätöksen, toivottavasti löytyy oikea ratkaisu ♥️
 
Onks teillä muilla tämmöistä turvotusta?! Viikko 4+5 ja pitää hengailla äitiyshousuissa 🙄 Meillä olisi tarkoitus pitää tämä kaikilta salassa rakenneultraan asti, mutta sehän onkin tosi helppoa tällä turvotuksella. "heh, tulipa tässä jouluna vähän mässäiltyä... 🙂" Mikä tähän jeesais? Vettä menee 2litraa ja rapiat päivän mittaan.
En muista, että noissa kahdessa aiemmassa raskaudessa olisi ollut tässä kohtaa jo tätä.
Koko ajan myös tuulimunapelko voimistuu ja mielikin heittää häränpyllyä. 🥺 Silti mieli on onnellinen just nyt!
Voi kyllä, suurinpiirtein alkionsiirrosta asti ihan jäätävää turvotusta. Hyvä kun mitkään vaatteet mahtuu päälle...
 
Sanokaa pliis, etten oo ainoo, jonka pinna on ihan koko ajan kireellä ja v*tuttaa kaikki? 😔 Etenkin ton Xonvean myötä paheni 😔😔
 
Sanokaa pliis, etten oo ainoo, jonka pinna on ihan koko ajan kireellä ja v*tuttaa kaikki? 😔 Etenkin ton Xonvean myötä paheni 😔😔
Jotenki paljon vaikeempi ottaa vastaan esikoisen kiukuttelua ja nopeammin sanon siihen et nyt loppu. Jotenkin pää ei kestä yhtään kovia ääniä; jopa telkkari liian kovalla ahdistaa, vaikka normaalisti mä oon meidän taloudessa se, ketä ei kovat äänet haittaa :No Evil Monkey:
 
Jotenki paljon vaikeempi ottaa vastaan esikoisen kiukuttelua ja nopeammin sanon siihen et nyt loppu. Jotenkin pää ei kestä yhtään kovia ääniä; jopa telkkari liian kovalla ahdistaa, vaikka normaalisti mä oon meidän taloudessa se, ketä ei kovat äänet haittaa :No Evil Monkey:
Lohduttavaa etten ole ainut ❤️❤️ tsemppiä sulle esikoisen kiukkuhetkiin sinne❤️
 
Oletteko te yleensä halunnut tuon sikiöseulonnan. En siis ihan ymmärrä mitä se pitää sisällään ja jos sitä ei tahdo niin mitä jää pois🤔
 
Oletteko te yleensä halunnut tuon sikiöseulonnan. En siis ihan ymmärrä mitä se pitää sisällään ja jos sitä ei tahdo niin mitä jää pois🤔
Sikiöseulonta pitää sisällään verikokeet ja niskaturvotuksen mittaamisen ultrassa. Näiden avulla lasketaan sitten riskilukuja eri kromosomipoikkeavuuksille. Jos jonkin kromosomipoikkeavuuden riski on suurentunut, tehdään tarkempia tutkimuksia (verikoe nimeltä NIPT ja/tai lapsivesipunktio), joilla asiaan saadaan varmuus. Osa kromosomipoikkeavuuksista on sellaisenaan fataaleja; johtavat kuolemaan jo joko sikiöaikana tai välittömästi syntymän jälkeen, osa on lievempiä vain erilaisia epämuodostumia tai kehitysvammaisuutta aiheuttavia (esim. Downin oireyhtymä). Tällaisten poikkeavuuksien löydyttyä on odottajalla kumppaneineen mahdollisuus pohtia, jatkaako raskautta vai ei.

Mikäli näitä ei tutkita, silloin nuo seulaverikokeet ja niskaturvotuksen mittaus jäävät pois ja ultrassa tsekataan vain sikiön muut rakenteet ja mitat (jotka siis tsekattaisiin myös niskaturvotuksen mittaamisen yhteydessäkin).

En tiedä osasinko selittää yhtään ymmärrettävästi. 😅
 
Oletteko te yleensä halunnut tuon sikiöseulonnan. En siis ihan ymmärrä mitä se pitää sisällään ja jos sitä ei tahdo niin mitä jää pois🤔
Mä en oo ottanut seulontaa ikinä. Jos sitä ei ota, 12 viikolla on vaan ultra. Niskaturvotusta ei mittailla eikä tosiaan tarvi seulontaan liittyviä verikokeita ottaa. Muut verikokeet ja virtsanäytteet toki otetaan mutta ilman seulontanäytettä niillä ei oo niin väliä milloin käy ottamassa.
Ultrassa katotaan ihan normaalisti kaikki lapsen perusjutut, pelkästään se kromosomipoikkeavuusseulontapisteiden laskeminen jää pois.
Ja sitten puolivälin jälkeinen rakenneultra on kaikille samanlainen, oli seulontoja tai ei.
 
Takaisin
Top