Yleinen keskustelu

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Vargynja
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Otin yhteyttä jo perjantaina neuvolaan ja kysyin kohdunulkoisen raskauden jälkeen ku pitäis päästä ultraa et miten on mahdollista nii ei oo kuulunu mitään.
Ärsyttää ku kaikessa aina kestää ja kestää

Toisekseen must tuntuu et aika ei vaan mee eteenpäin. Tuntuu et jumittaa kokoaika samassa raskausviikosta ja päivässä. Ois kiva olla jo vaikka parisen viikkoa edellä jotta vois huokaista että joku on kyydissä eikä samal tavalla ku viimeks et kerkes vähän innostua raskaudesta ja sit oliki KU

Oottehan muistanu vitamiiniauositukset?
Itsellä menee tällänen litanja koska olen lihavuusleikattu niin lisä vitamineeja joudun syömään koko loppuelämän muutenkin:
  • Ravintolisät raskausaikana
    • Minisun Monivitamiini Mama 1 x 1
    • Foolihappo 1 mg x1
    • Calcichew D Forte tai Kalcipos D 1 x 2 (Ca 500 + 500 mg, D-vitamiinia 10 + 10 ug)
    • D-vitamiinia lisäksi 20 ug x1
    • Rauta sulfaattimuodossa 100 mg x 2 (esim. Obsidan)
    • A-vitamiinia ei suositella retinolimuodossa ensimmäisen 12 raskausviikon aikana. Sen sijaan beetakaroteenimuodossa (ruoan mukana) A-vitamiinia suositellaan (esim. Biotta-porkkanamehu 1 dl/vrk)
    • B12-vitamiini 1 mg x 1
Onneks huomasin tuon raudan eilen niin nostin sen 200mg, d vit mulle menee myös tällä hetkellä 100 ug kun toukokuussa se omi alakantissa, nyt syksyllä pitäis se käydä tarkistuttamassa

Oottehan muistanu vitamiiniauositukset?
Itsellä menee tällänen litanja koska olen lihavuusleikattu niin lisä vitamineeja joudun syömään koko loppuelämän muutenkin:
  • Ravintolisät raskausaikana
    • Minisun Monivitamiini Mama 1 x 1
    • Foolihappo 1 mg x1
    • Calcichew D Forte tai Kalcipos D 1 x 2 (Ca 500 + 500 mg, D-vitamiinia 10 + 10 ug)
    • D-vitamiinia lisäksi 20 ug x1
    • Rauta sulfaattimuodossa 100 mg x 2 (esim. Obsidan)
    • A-vitamiinia ei suositella retinolimuodossa ensimmäisen 12 raskausviikon aikana. Sen sijaan beetakaroteenimuodossa (ruoan mukana) A-vitamiinia suositellaan (esim. Biotta-porkkanamehu 1 dl/vrk)
    • B12-vitamiini 1 mg x 1
Onneks huomasin tuon raudan eilen niin nostin sen 200mg, d vit mulle menee myös tällä hetkellä 100 ug kun toukokuussa se omi alakantissa, nyt syksyllä pitäis se käydä tarkistuttamassa
Mä ite syön multivitan mama vitamiineja.

Mäkin syön jotain mammavitamiineja. Tai no ostin ne eilen, ja unohdin laukkuun 🤦🏻‍♀️

Mä todellakin kuulun niihin äiteihin, jotka unohtaa kaiken kun lapsia tulee enemmän.
Ai mitkä vitamiinit?
Ai mikä raskausviikko?
Ai laskettu, joskus keväällä kai... 😅

Mäkin syön jotain mammavitamiineja. Tai no ostin ne eilen, ja unohdin laukkuun 🤦🏻‍♀️

Mä todellakin kuulun niihin äiteihin, jotka unohtaa kaiken kun lapsia tulee enemmän.
Ai mitkä vitamiinit?
Ai mikä raskausviikko?
Minä oon kunnostautunut vitamiinien muistamisessa. Keväällä kun valmistauduin jättämään ehkäisyä pois söin erikseen Foolihappo, magnesium, sinkki, c vitamiini ja omega3. Kun plussasin hain jotain mama vitamiineja.

Mutta muuten unohdan kaiken, raskausviikot tai mitä pitäs alkuraskaudessa muistaa.
Mies on ollut reissussa koko viikon eikä se edes vielä tiedä mistään varhaisen ultra mahdollisuuksista tai verikokeista.
Katsoin että Oulussa olisi vielä ultra 78e (2015 olisi ollut 60e),mutta käydään siellä just ennen 7 viikon alkua.

Ai mitkä vitamiinit?
Ai mikä raskausviikko?
Heh! Vähän niinku minä... Terkka kysy viime raskaudessa että kuinka on mennyt, no minä siihen et "kyllähän tuo mukana kulkee". :tears: Silloin(kin) minulla oli kotihoidossa 3 leikki-ikäistä, joten vauhtia riitti päivässä. Vauveli on helppo tapaus nämä ekat kuukaudet, jos etomisia ja särkyjä lasketa. :rolling:

Minulla on tuossa foolihappo ja d-vitamiini mitä otan. Ja rautaa silloin ku muistan. Olen ollut edellisen 8-vuoden aikana useamman kerran raskaana, imettänyt pitkään, ja tehnyt lapsia lyhyellä ikäerolla, ja se on haaste kropalle. Paras ottaa ne vitamiininsa että jaksaa.

Ennen raskautumista meni vahvaa B-vitamiinia (mukana fooli), d, c, rauta, ubikinoni, rauta... magnesium. Magnesiumia otan nytkin satunnaisesti jos meinaa suonta vetää. Luontaistuotteista inkivääriä, vandelmanlehtiteetä, kamomillaa, minttua, eri tavoin maustettua vihreää teetä... Nyt sitten ollaan kieli keskellä suuta ettei ota vanhasta muistista noita.

Muokattu viimeksi:
Ainiin. Ja minä käytän myös verenpainelääkkeitä. Ne vaihdettiin jo 3kk sitten raskausystävälliseen Albetoliin kun kerroin suunnitelmistani terkalle. Nyt sitten mittailen paineita päivittäin ja säädän lääkemäärää sen mukaan. On odotettavissa että raskauden puolessa välissä pääsen ehkä eroon lääkkeistä kokonaan kun verenpaine laskee luontaisesti. :smiling-eyes:

Onko täällä radista tietäviä?

Elokuun alussa mitattu paastosokeri ja se oli silloin lääkärin mukaan normaalin rajoissa. Nyt tuo 5,7 ei enää taidakkaan mennä normaalin rajoihin ja mietin vaikuttaako raskaus noihin niin että tulee entistä huonommat tulokset ja pitääkö heti alkuraskaudesta tuohon jotenkin reagoida.

Elokuun alussa mitattu paastosokeri ja se oli silloin lääkärin mukaan normaalin rajoissa. Nyt tuo 5,7 ei enää taidakkaan mennä normaalin rajoihin ja mietin vaikuttaako raskaus noihin niin että tulee entistä huonommat tulokset ja pitääkö heti alkuraskaudesta tuohon jotenkin reagoida.
Soitteleppa neuvolaan heti. Tuo eka neuvola-aika menee tosi kauas kun miettii et alkuraskaudessakin voi olla hämminkiä. En osaa sanoa radista/diabeteksesta, voiko se vaikuttaa jo pikku viikoilla.

Mikäänhän ei tietenkään estä syömästä jo nyt radin huomioon ottaen, paitsi ärhäkkä pahoinvointi. Silloin syödään sitä mitä pystytään.

Muokattu viimeksi:
Soitteleppa neuvolaan heti. Tuo eka neuvola-aika menee tosi kauas kun miettii et alkuraskaudessakin voi olla hämminkiä. En osaa sanoa radista, voiko se vaikuttaa jo pikku viikoilla.
Joo mulla on neuvolalääkörille aika jo 5+4 ja häneltä varmasti saan kysyttyä kaikenlaista. Tuli vaan tälläinen äsken huomasin paniikki ja kaikki pitäisi saada heti tietää 😂

Minulla ei ole vielä kertaakaan radia diagnosoitu, vaikka olen mittaillut verensokereita kahdessa viimeisimmässä raskaudessa aina loppuajoista. Pieniä ylityksiä on tullut silloin, mutta ei mitään mitä ei olisi pikku syömisellä fiksattu. Ja kaikki vauvani ovat olleet normaalikokoisia tai pieniä. Mutta koska ikää on jo +40v niin varmaankin joudun taas tähän verensokerisyyniin.

Mulla menee mammavitamiinit, foolihappo ja silloin kun muistan/jaksan kalsium.

@Foreverfever ainakin ykköstyypin diabeetikoilla raskaus voi vaikuttaa verensokereihin heti alusta asti paljonkin, joten en ihmettelisi, jos radissa on sama. Sitä en osaa sanoa pitääkö tuohon reagoida, yleisesti ottaen tuo kuitenkin on hyvä arvo. Toki radin arvot taitaa olla aika tiukat...

5,7 ei vielä ole minään hälyyttävä, 6 taitaa olla se raja ja sit se kontrolloidaan pariin kertaan millanen on ja raskaana taitavat tehdä rasituskokeen (ja myös jos sukurasitetta)
Ei siis itsellä varsinaisesti raskaus diabetes tuntemusta.

Mulla esikoisesta tehtiin se koe koska sukurasite ja oli ok. Nyt tässä ei tehdä lilen takia vaan tarkkaillaan vissiin parin viikon sokereita kotona (en oo ihan varma)

5,7 ei vielä ole minään hälyyttävä, 6 taitaa olla se raja ja sit se kontrolloidaan pariin kertaan millanen on ja raskaana taitavat tehdä rasituskokeen (ja myös jos sukurasitetta)
Ei siis itsellä varsinaisesti raskaus diabetes tuntemusta.

Mulla esikoisesta tehtiin se koe koska sukurasite ja oli ok. Nyt tässä ei tehdä lilen takia vaan tarkkaillaan vissiin parin viikon sokereita kotona (en oo ihan varma)
Googlettelinkin niin radissa on eritavalla raja-arvot yms

Googlettelinkin niin radissa on eritavalla raja-arvot yms
Joo olen siis kaikissa raskauksissa käynyt 2x sokerirasituksessa ja aina on tullut normaalit tulokset. Nyt vaan tosiaan tuo paastoarvo ollut korkeampi kuin koskaan aiemmin.

Ihan yleisestikin viimeistään nyt on hyvä hetki tutkia pysyvien lääkityksien raskausturvallisuus. Nehän pitäis tietty etukäteen katsoa, mutta onhan näitä ylläriraskauksiakin.

Kuinkas monelle täällä raskaus tuli yllärinä? Meillä tämä oli ihan hartaasti toivottu ja tehty.

Ihan yleisestikin viimeistään nyt on hyvä hetki tutkia pysyvien lääkityksien raskausturvallisuus. Nehän pitäis tietty etukäteen katsoa, mutta onhan näitä ylläriraskauksiakin.

Kuinkas monelle täällä raskaus tuli yllärinä? Meillä tämä oli ihan hartaasti toivottu ja tehty.
Meillä oli suunniteltu, mutta ei oikeastaan odotettu että tärppäisi näin nopeasti. Mulla meni 2 ekaa kiertoa minillereiden jälkeen ihan vihkoon (ei ovulaatiota ja kierrot tosi lyhyitä), joten ennemminkin mietin, että katsotaan millainen tämä kierto on ja sitten lääkäriin niillä tiedoilla. Eipä tarvinnut mennä. :smiling-eyes:

Takaisin