Yleinen keskustelu

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Vargynja
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Itsellä myös mielessä kun nyt suht oireetonta, flunssaisuuskin jo loppui et onkohan siellä mitään 😬😬😬
näin unta että pyyhkiessä tuli haalean haalea verta kerran 😭 varhaisultra vielä niin kaukana

Mä myös vähän jäin miettimään teenkö sitä vai en, just kun viimeksi se paljasti pettymyksen. Odottelin sitten pari ylin päivää että sen varmasti pitäis näyttää se +3 jos kaikki on hyvin. Ajattelin että helpompi prosessi tästä tulee jos saan asian selville nyt enkä varhaisultrassa.
Vaikka tietenkään se että se +3 tuli ei tarkoita sitä että varhaisultraan mennessä ei ois voinut mitään tapahtua 😬
Mä en viimeksi tehnyt kuin yhden digin ja sillä mentiin 12 viikolle asti, mutta nyt ajattelin tehdä kun olisi +3 aika. Mulla se olisi ovulaatiosta laskettuna vasta 15.9, eli odottelua, odottelua

Hei. Täällä epätodellinen olo plussasta. Tein paketin kaksi testiä ja nyt ehkä 4+1? Toistaiseksi minulle riittää nämä testit ja niiden tulokset. Oikeastaan ensimmäinen epäily raskaudesta tuli siitä kun olin niin oireeton. Yleensä ennen menkkoja kärvistelen tuhansissa eri oireissa.

Hei kaikki!

Pikkuhiljaa alan itsekin uskomaan, että tosiaan kaksi viivaa tuli testiin ja vauva on tulossa 😍 Pelkästään sen kirjoittaminen tuntuu ihanalta ja pelottavalta yhtä aikaa 😅 Esikoinen kyseessä meille molemmille, joten kaikki on uutta ja vähän outoakin. Kaveripiirissä on vain vähän vauvoja tullut tähän mennessä, joten ei olla edes sivusta seurattu kunnolla ketään ennen.

Ja heti alkuun kysymys. Voiko tosiaan olla niin, että meillä on neuvolassa varhaisultra ensikäynnillä? Soittelin heti plussan saatuani terveydenhoitajalle, joka varasi meille kaksi aikaa. Ensimmäinen on viikolla 7+0, lääkäri joka ultraa ja th täyttää neuvolakortin. Toinen, 1,5h käynti, viikolla 9+1 ja siellä kuulemma th:n kanssa jutellaan ja täytellään papereita. Puhelun jälkeen tämä oli mulle ihan selvä kuvio, mutta nyt aloin epäilemään ymmärrystäni, kun luin että kaikki muut menee yksityiselle varhaisultraan. Voiko siis neuvola alkaa varhaisultralla?

Edit// heti alkuun viikkomatikka väärin, vähän korjasin 😅

Muokattu viimeksi:
Hei kaikki!

Pikkuhiljaa alan itsekin uskomaan, että tosiaan kaksi viivaa tuli testiin ja vauva on tulossa 😍 Pelkästään sen kirjoittaminen tuntuu ihanalta ja pelottavalta yhtä aikaa 😅 Esikoinen kyseessä meille molemmille, joten kaikki on uutta ja vähän outoakin. Kaveripiirissä on vain vähän vauvoja tullut tähän mennessä, joten ei olla edes sivusta seurattu kunnolla ketään ennen.

Ja heti alkuun kysymys. Voiko tosiaan olla niin, että meillä on neuvolassa varhaisultra ensikäynnillä? Soittelin heti plussan saatuani terveydenhoitajalle, joka varasi meille kaksi aikaa. Ensimmäinen on viikolla 7+0, lääkäri joka ultraa ja th täyttää neuvolakortin. Toinen, 1,5h käynti, viikolla 10+1 ja siellä kuulemma th:n kanssa jutellaan ja täytellään papereita. Puhelun jälkeen tämä oli mulle ihan selvä kuvio, mutta nyt aloin epäilemään ymmärrystäni, kun luin että kaikki muut menee yksityiselle varhaisultraan. Voiko siis neuvola alkaa varhaisultralla?
Wau! Jossain päin Suomea on hyvää palvelua, mielestäni on tosi aluekohtaisia kaikki nämä käyntien sisällöt, vaikka tottakai siinä joku yhteinen nuora onkin.

Mulla eka neuvola-aika 7+6 jos oikein laskin. 😄 oon ilmotellu täällä palstalla väärin jo mm. lasketun ajan ja täydet viikot poks ketjussa - joten ehkä tämä menee edes sinnepäin. 🤣

Wau! Jossain päin Suomea on hyvää palvelua, mielestäni on tosi aluekohtaisia kaikki nämä käyntien sisällöt, vaikka tottakai siinä joku yhteinen nuora onkin.

Mulla eka neuvola-aika 7+6 jos oikein laskin. 😄 oon ilmotellu täällä palstalla väärin jo mm. lasketun ajan ja täydet viikot poks ketjussa - joten ehkä tämä menee edes sinnepäin. 🤣
Mun pitää joka kerta tarkistaa mikä viikko ja päivä nyt on menossa, ja laskurilla katsoa esim. noi neuvolakäyntien viikot, jos sitä tietoa joku kysyy 😅 Ihan liian korkeata matematiikkaa 🤣

Tosiaan eri puolilla Suomea "palvelu" vaihtelee, jossain ilmeisesti on varhaisultra neuvolassa! Viime raskaudesta muistan että joillain oli neuvoloissa enemmän ultria muutenkin mutta esim Oulussa, jossa viime raskauden aikaan asuin, oli ensimmäinen neuvola käynti 10+viikolla ja siinä varattiin aika ultraan 12 viikolle. Koko kaupungissa ultrattiin vaan siellä yhdessä paikassa. Paitsi, päästiin me erikoissairaanhoidon kautta ihan oysinkin ultraan loppumetreillä, kun meillä ei kaikki ollut ns. tavallisesti :)

Mä myös vähän jäin miettimään teenkö sitä vai en, just kun viimeksi se paljasti pettymyksen. Odottelin sitten pari ylin päivää että sen varmasti pitäis näyttää se +3 jos kaikki on hyvin. Ajattelin että helpompi prosessi tästä tulee jos saan asian selville nyt enkä varhaisultrassa.
Vaikka tietenkään se että se +3 tuli ei tarkoita sitä että varhaisultraan mennessä ei ois voinut mitään tapahtua 😬
No sitä mäkin mietin että parempi tietää heti, mutta toki tää oireettomuuskin kertoo jo jotain. 😩

No sitä mäkin mietin että parempi tietää heti, mutta toki tää oireettomuuskin kertoo jo jotain. 😩
No mulla on ollut tosi oireeton verrattuna aijempiin alkaneisiin raskauksiin. Ihan vasta nyt alkanut tulee oireita parin päivän sisällä kun aijemmin on kyllä ollut jo ennen plussaa selkeitä. Meillä on suunnilleen samoihin aikoihin keväällä ollut noi keskenmenot. Mä omalla kohdalla yritin järkeillä että viime raskautuminen on tapahtunut niin vähän aikaa sitten että ehkä tää ei oo keholle niin shokki ja siksi oireet ois lievempiä.
En tiedä voiko se oikeesti näin mennä mutta kaipasin itsellenikin jotain lohduttavia ajatuksia :Grimacing Face:

Moikka!
Ehkä mä uskalla jo vähän tänne toukokuisiin kurkkia.
Raskaana, kunnes toisin todistetaan! 😄

Tein pari päivää sitten testin. Tai oikeastaan tässä viikon sisään useammankin, koska marketin testit on mitä on ja aikaisin testaamalla saa "ehkä haamu"ja.
Eilen tuli testiin sellainen hailakka, jonka mieskin näki, ja tänään selkeä plussa. Ei nyt mitään leffaviivoja, mutta plussa 🙂
Meille tää olisi jo neljäs lapsi (ja kuudes raskaus).
La sattuisi jonnekin toukokuun puolen välin tienoille.

Joissakin paikoissa tosiaan ultrataan useammin. Joissain neuvoloissa on oma ultra, jolloin neuvolakäynneilläkin ultraaminen onnistuu 🙂

Itehän oon päässyt tasan kahteen raskauteen kuuluvaan ultraan, plus radin takia kasvukontrolleihin.
Kerran päässyt varhaisultraan, kun viikoista ei ollut tietoja, ja toisen kerran kun kkm.
Mutta ns.huviultriin (en tiedä miten tän ilmaisi parhaiten) ei täällä ole mahdollista.
Mutta ihanaahan se olisi 🤩

@Binky @kajo.
Täällä myös välillä mietityttää toi oireettomuus 😏
Mut kuuluisko kuitenkin asiaan?
Jokainen ihminen ja raskaushan on omansa et kun toiset on tosi herkkiä ja kroppa reagoi eri tavalla kun toisen, tai toisille hormoniniutokset tuo hirveitä psyyk oireita (mieliala) kun toisille ei.
Itsellä on vaan sellanen melkein ”eufoorisen onnellinen” olo 🙈
Rinnat edelleen turvonneet ja vähän kipeät, tuntuu kun niidenkin oireet ois pysähtyneet 🤷🏻‍♀️
Mut kun tarkasti yritän miettiä esikoisen raskautta niin en muista et alkuun siinäkään ois ollu muuta, sit iski jossain vaiheessa se huonovointisuus.

Tein eilen vielä liuska testin ja sellanen leffaviiva sieltä pärähti ettei oo ainakaan hcg sen mukaan laskenut.
Käyn tänään tai huomenna siellä verikokeessa jos ehdin ennen töitä.

Ehkä kirjotus ois enemmän kuulunut tuonne oire ketjuihin.

No mulla on ollut tosi oireeton verrattuna aijempiin alkaneisiin raskauksiin. Ihan vasta nyt alkanut tulee oireita parin päivän sisällä kun aijemmin on kyllä ollut jo ennen plussaa selkeitä. Meillä on suunnilleen samoihin aikoihin keväällä ollut noi keskenmenot. Mä omalla kohdalla yritin järkeillä että viime raskautuminen on tapahtunut niin vähän aikaa sitten että ehkä tää ei oo keholle niin shokki ja siksi oireet ois lievempiä.
En tiedä voiko se oikeesti näin mennä mutta kaipasin itsellenikin jotain lohduttavia ajatuksia :Grimacing Face:
Mullakin on ollut kyllä oireita, mutta nyt on taas tosi oireetonta niin jotenkin se pistää heti miettimään. Toisaalta ei ole mitään kipuja/vuotoja niinkuin viimeksi, niin ssn puolesta luottavainen olo. 🙂 Ja toki haluan uskoa, että nää luget ja primaspan auttaa tätä tyyppiä pysymään mukana! Toi on muuten totta, että ehkä keho ei ns. Osaa reagoida niin voimakkaasti, kun edellisestä vasta niin lyhyt aika. 🙂

Olitko muuten miettinyt varhaisultraan menemistä?

Itsellä edellisestä raskaudesta sen 14-15v et tuskin ainakaan mun keho sitä enää muistaa 🙈

Mullakin on ollut kyllä oireita, mutta nyt on taas tosi oireetonta niin jotenkin se pistää heti miettimään. Toisaalta ei ole mitään kipuja/vuotoja niinkuin viimeksi, niin ssn puolesta luottavainen olo. 🙂 Ja toki haluan uskoa, että nää luget ja primaspan auttaa tätä tyyppiä pysymään mukana! Toi on muuten totta, että ehkä keho ei ns. Osaa reagoida niin voimakkaasti, kun edellisestä vasta niin lyhyt aika. 🙂

Olitko muuten miettinyt varhaisultraan menemistä?
Mun Ekassa raskaudesta silloin alussa ne oireet tuli ja meni ja tuli taas. :)

Joo kyl mä varhaisultraan meen ehdottomasti!

Tänään kävin toisessa verikokeessa. Hcg oli noussut 4 päivässä 70->376. Oli kuulema tarpeeksi, eikä enää uutta verikoetta laittanut. 😍 19.9. on lääkäri, jossa ultrataan ja tarkistetaan viikot yms., koska epäsäännöllinen kierto. Uskalsin nyt tän tiedon saatua laittaa soittopyynnön neuvolaan edellisestä raskaudesta tutulle terveydenhoitajalle. Hän on aivan ihana ja oon niin onnellinen, että pääsen nyt tässäkin raskaudessa hänelle! 😊

Minun vakiterkka ultraa ekalla kerralla, jotta saadaan laskettu aika osumaan oikein. Se on pieni neuvola joka on saanut muualta vanhan ultran käyttöönsä, ja mun täti osaa just ja just sen verran käyttää sitä et löytää vauvan alun ja osaa kartoittaa sen iän. Näin meillä osuu lasketut paremmin kohdilleen, minulla kun on yleensä vähän myöhäinen ovulaatio ollut. Nytkin mietin et milloin laittaisin hänelle viestiä. Parashan olisi jos sydämen syke olisi viikkojen puolesta mahdollista nähdä, niiden olemassaolo tai olemattomuus on aika hyvä indikaattori. Sen verran piti luntata Vauvan odotus -vihkosta että 6rvk olis mahdollista nähdä sydämen syke. Eli eipä tässä 3+5 ole vielä mikään kiire laittaa viestiä terkalle. Ehkä sitten ens viikolla, jos viivat tummuvat tasaisesti ja oireet jatkuvat. Hirvittää vähän kun alussa menee niin helposti kesken raskaus, että haluaisi olla varma asiastaan ennen ku alkaa varailemaan aikoja. Jospa varmuus kasvaisi siihen kun alkaa dopplerilla kuulumaan jotain. Ei vain muista et millä viikoilla sekin viimeki tapahtui... 8vrk? Miksihän noi ei jää mieleen.

Tämähän olisi minulle kuudes lapsi, ja varmaan se iltatähteni. Ikää on sen verran että hyvä jos tämän saan. Nuorimmaiseni on nyt 1,5-vuotias ja sisaruksia onkin sitten syntynyt joka toinen vuosi. Tässä onkin haasteena tämä leikki-ikäisten sisaruksien hoito samalla kun itse koomailee väsyneenä. Onneksi minulla on apukäsiäkin, esikoinen on jo reipas 9. -luokkalainen. :smiling-eyes:

Kävin eilen (4+0) verikokeessa ja tulos oli 84,3 onko teidänkin mielestä hyvä tulos?
Taustalla kesältä kohdunulkoinen raskaus ja kauheesti pelottaa sen uusiutuminen.

Kävin eilen (4+0) verikokeessa ja tulos oli 84,3 onko teidänkin mielestä hyvä tulos?
Taustalla kesältä kohdunulkoinen raskaus ja kauheesti pelottaa sen uusiutuminen.
Eikös se ole ihan keskivertotulos 4+0 aikaan, ihan aikataulussa etenet. :smiling-eyes:

Takaisin