Yleinen keskustelu

Jospa tämäkin mamma varovaisesti esittäytyisi... Meillä taitaa olla kaikista muista foorumilaisista poikkeava tilanne siltä osin, että tein eilen ylläripylläri plussatestin. Menkat on Clue appin kiertolaskennan mukaan myöhässä 14 vrk, mutta kuvittelin sen menevän epäsäännöllisen kierron piikkiin. Poistatin ehkäisykapselin jokunen aika sitten ja sen jälkeen menkat voi kuulemma olla tosi epäsäännölliset. Noh, koska luulin jo usemman vuoden kokemuksella tunnistavani kehosta milloin ovuloin ja milloin en, niin ei käytetty ehkäisyä ns. varmoina päivinä ja tässä sitä nyt ollaan. Neljäs lapsi mahdollisesti tulossa.

Hyvin varovaisen iloisesti suhtaudun tähän raskauteen, vaikka tämä nyt tuli vähän nurkan takaa. Unelma lapsiluku on aina ollut 3-4 ja päässä oli ajatus, että ehkä se iltatähti nelkytvuotislahjaksi, mutta tämä ajatus nyt aikaistui hiukan.

Mulla ei ole mitään käsitystä missä vaiheessa olisin ovuloinut, joten lasketun ajan arvaus (24.4.) perustuu tällä hetkellä plussatestin ajankohtaan. Saatta hyvinkin heittää viikolla suuntaan tai toiseen.

Meillä ennestään kolme poikaa ikähaarukalla 7-2, joten kotona on melkoinen hullunmylly jo valmiiksi. Ei kait yksi vauva lisää enää tunnu missään. Paitsi että autoon ei mahdu, eikä asuntoon... :Smiling Face With Open Mouth And Closed Eyes:

Millanen kohtuanomalia sulla on? Mullakin nimittäin on, iso kohdunsuulle asti ulottuva väliseinä, joka jakaa kohdun kahteen osaan, ja mulla takana 3 onnistunutta raskautta (+1 km ennen esikoista). On aiheuttanut raskauksissa lähinnä sen, että kaikki lapset istuneet perätilassa alusta loppuun 🤪
Mulla on kaksi erillistä kohtua, kaksi kohdunsuuta ja väliseinä vissiin downthere… Mut ihanaa kuulla, että onnistuneita raskauksia olleet!❤️🙌🏻

Mulla on kaksi erillistä kohtua, kaksi kohdunsuuta ja väliseinä vissiin downthere… Mut ihanaa kuulla, että onnistuneita raskauksia olleet!❤️🙌🏻
Meitä kohtupoikkeavia onneksi myös ultraillaan vähän tiheämmin kuin ns. normiraskauksia, varsinkin esikoisesta olin tosi tiheässä syynissä rv 12 jälkeen. Mulla väliseinä on sen verran ohut (huono verenkierto), että jos istukka kiinnittyy siihen, niin ennuste raskauden jatkumiselle loppuun asti ei oo kovin hyvä. Kolmella kerralla käynyt tuuri ja istukat kiinnittyneet etu- tai takaseinään.

Meitä kohtupoikkeavia onneksi myös ultraillaan vähän tiheämmin kuin ns. normiraskauksia, varsinkin esikoisesta olin tosi tiheässä syynissä rv 12 jälkeen. Mulla väliseinä on sen verran ohut (huono verenkierto), että jos istukka kiinnittyy siihen, niin ennuste raskauden jatkumiselle loppuun asti ei oo kovin hyvä. Kolmella kerralla käynyt tuuri ja istukat kiinnittyneet etu- tai takaseinään.
Juu, mun piti ihan pyytää että tää vaatii enemmän tarkkailua ja ne laitto lääkäriin ekan ultran. Kuulemma ottavat sieltä koppia. TAYSissa viimeks sanoivat, että pitää sanoo neuvolaan, että ne saa konsultoida lääkäriä sit, jos tarve. Neuvolan täti sanoikin sit puhelimessa, että varmaan pitääkin… 🧐 (kun olin siellä km:n vuoksi)

Käyttekö te saunassa normaalisti? Jostain lukenut, että ei kannattaisi käydä ja jossain sitten sanotaan, että voi käydä. Mites te muut? Ja mitenkä kylmäaltaat. Voiko niissä käydä pulahtamassa? 😬
Just oon käyny kerran viikkoon uimassa järvessä ja saunassa. Omaa oloa kuunnellen. 🫶🏻

Hei nyt tulee nolo kysymys. Miltä repäisykivut tuntuvat ja voiko niitä tuntua jo rv4+3? Tänään äkkiä makuulta istumaan noustessa tuntui aivan jäätävä ”repäisevä” kipu. Ei yleensä tuommoista oo tuntunu missään. Se tuntui tuolla jossain vasemmalla puolella kohtua tai jossain siellä lähimaastossa 😅😂 hieman säikähdin, että tuhosinko jotain kehosta noustessa…tuntui sen verran kivuliaalta.

Hei nyt tulee nolo kysymys. Miltä repäisykivut tuntuvat ja voiko niitä tuntua jo rv4+3? Tänään äkkiä makuulta istumaan noustessa tuntui aivan jäätävä ”repäisevä” kipu. Ei yleensä tuommoista oo tuntunu missään. Se tuntui tuolla jossain vasemmalla puolella kohtua tai jossain siellä lähimaastossa 😅😂 hieman säikähdin, että tuhosinko jotain kehosta noustessa…tuntui sen verran kivuliaalta.

Kuulostaa just repäisykivulta 🙂

@Oikku95 samoja vihlontoja esiintyy myös täällä, ja niin monesti lukenut näistä "kuuluisista" reipäisykivuista, että tulkisten ne juuri sellaisiksi. Se todella tuntuu hetken siltä kuin jotain menisi sisuskaluissa rikki 😄
Tuntuu hassulta ja epätodelliselta kokea näitä tuntemuksia nyt itse, mistä on tottunut vain lukemaan. Ja silti sitä epäilee eniten kaikkea vielä tässä kohtaa!

Täällä kans ensimmäistä odottava liittyy mukaan. Mulla myös ollu aika koviakin kipuja alavatsalla, jomottelu ja kovin repäisykipuja jotka on kyllä aika säikäyttäviä 😳 Nyt 5+0 ja vielä kyydissä pysynyt, kovasti odotan varhaisultraa, jotenkin en meinaa uskaltaa innostua ennen sitä vaikkei mitään ongelmia aiemmin ole ollutkaan, eka plussa. Ihan kummallista tällänen huolehtiminen, välillä ihan innoissaan ja toisessa hetkessä kova huoli.

Samasta syystä en ole vielä kertonut kenellekään muulle raskaudesta kuin puolisolle, ajattelin jos malttaisi odottaa vu ja sen jälkeen vasta. Vaikka muiden kokemuksia lukiessa alkanut seljetä ettei mitään turvallisia viikkoja olekaan eli ehkä hassua tällainen🙈
Hitchhiker:lle kovasti voimia, kurja uutinen!❤️

@Oikku95 samoja vihlontoja esiintyy myös täällä, ja niin monesti lukenut näistä "kuuluisista" reipäisykivuista, että tulkisten ne juuri sellaisiksi. Se todella tuntuu hetken siltä kuin jotain menisi sisuskaluissa rikki 😄
Tuntuu hassulta ja epätodelliselta kokea näitä tuntemuksia nyt itse, mistä on tottunut vain lukemaan. Ja silti sitä epäilee eniten kaikkea vielä tässä kohtaa!
No juuri tää kun epäilee jokaista tuntemusta. Mikä kaikki omaa kuvitelmaa ja mikä oikeasti raskaudesta johtuvaa 😂

Täytyy kyllä todella alkaa nyt skarppaamaan nukkumaanmenoaikojen kanssa tässä kohtaa, unta ei tunnu riittävän kunnolla enää aamu 5 jälkeen. Vaikka illasta nukkumaan menemistä venyttäisikin myöhemmäksi 😊
2-vuorotyötä tekevänä rytmejä pitää kääntää joka toinen viikko, täytyy löytää sellainen kultainen keskitie.

Löytyykö yökukkuja muita tässä kohtaa? Oletteko löytäneet toimivia kikkoja 😊

Mä en osaa mennä ajoissa nukkuun, eli meen 23.30 about sänkyyn… herään sitten aina 7 aikaan kauheeseen vessahätään. Oon onnellinen että saan senkin verran nukkua ja päivällä sitten päikkärit. Muutenkin tässä ollut unen kanssa ongelmia ja sain ne just kuntoon, niin sitten alkaa tällainen :D Ennen en osannut nukkua päikkäreitä, mutta onneks nyt osaan kunnon vähän pakko!😃😃

Kävin eilen kavereiden kans syömässä. Meille tuotiin leipää. Otin sitä ja sitten huomasin että siinä oli siemeniä. Jotakin siemeniä ei saanut raskaana syödä, kaks kaveria tiesi että oon raskaana, niin ne oli vähä sillee että kysy mitä siemeniä ne on, mut unohdin sit muka syödä sen leivän…. En alkanu googlettaa… Oon ihan varma et ne kaks muutakin kaveria kohta arvaa…. 😃😃 Ehkä kerron viikon päästä vaikka… 😃😃 Maanantaina varhaisultraan…

Mä en osaa mennä ajoissa nukkuun, eli meen 23.30 about sänkyyn… herään sitten aina 7 aikaan kauheeseen vessahätään. Oon onnellinen että saan senkin verran nukkua ja päivällä sitten päikkärit. Muutenkin tässä ollut unen kanssa ongelmia ja sain ne just kuntoon, niin sitten alkaa tällainen :D Ennen en osannut nukkua päikkäreitä, mutta onneks nyt osaan kunnon vähän pakko!😃😃

Kävin eilen kavereiden kans syömässä. Meille tuotiin leipää. Otin sitä ja sitten huomasin että siinä oli siemeniä. Jotakin siemeniä ei saanut raskaana syödä, kaks kaveria tiesi että oon raskaana, niin ne oli vähä sillee että kysy mitä siemeniä ne on, mut unohdin sit muka syödä sen leivän…. En alkanu googlettaa… Oon ihan varma et ne kaks muutakin kaveria kohta arvaa…. 😃😃 Ehkä kerron viikon päästä vaikka… 😃😃 Maanantaina varhaisultraan…
Muistaakseni siemenleipiä voi syödä, koska siementen määrä on siinä kuitenkin suht pieni.

Tsemppiä varhaisultraan! 🌈

Apua oon syöny kurpitsan- ja pinjansiemeniä ruuassa paistettuna jonkin verran :( no, pitää jättää nyt pois, hyvä oli tämäkin tieto ensikertalaiselle!

Mäkin oon googlannut, mutta löytänyt lähinnä maidosta, salmiakista, lihatuotteista jne. rajoituksia. No, näillä mennään!

Onko kukaan muu kuin minä, onnistunut kehittämää itselleen kaksospelon? Nyt kun en tiedä ovulaatiopäivää, niin aloin pelkäämään, että mitä jos oonkin vasta viikolla 4(3+x) ja testi näytti aikaseen plussaa koska kaksi istukkaa. Yksi vauva meille vielä mahtuisi, mutta kaksi lisää kolmen päälle olisi kyllä loppuelämän katastrofi. Omien voimavarojen ehdoton raja menee neljässä lapsessa.

Kaikki respect kyllä teille palstalaisille joilla on 5 lasta tai enemmän!! Ootte ihan supermmejä! 💪

Ja edelliseen vielä jatkoa, että mun kohtuanomaliasta johtuen kaksosraskaus olisi todella suuri riski, koko kohtu on normaalia pienempi väliseinän vuoksi.

Takaisin