Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Joo oltiin ja mä muistan sut sieltä, mulla oli silloin la joulukuun lopussa, mutta se meni kesken kesäkuussa rv 12 tienoilla.@Kaino-Vieno Eikös me olla oltu jossain la -ryhmässä yhdessä ennenkin? Oisko ollu just marras-/joulukuiset 2021?
No syykin tuohon rauhallisuuteen ehkä selvisi, kun aloin tänään puhumaan, että pitäisikö varata varhaisultra. Ei kuulemma vielä kannata, kun pitää ensin varmistua. Hän siis elää jonkinlaisessa epäuskossa edelleen. Eka testi, jonka miehelle näytin oli aika hailakka haamulainen, mutta mielestäni tämä tämänpäiväinen ei kyllä jätä enää tulkinnan varaa. Pitääpä tiedustella, että minkälaiset viivat hän testiin haluaa ennen kuin uskoo.
Mulla oli kans vaikea synnytys, mutten puhu traumaattisesta, kun jollain ihmeen kaupalla en kokenut sitä kamalana. En avautunut lopulta kokonaan ollenkaan ja poika oli kahden tarjonnan välissä, oli imukuppia ja eppareita, repeytymiä ja hematooman kans mentiin vielä leikkuriin. Kivunlievitykset tuli tutuksi! Osastolla olin viis päivää ja se oli paljon kamalampaa, oli lakko, niin ei päässyt perhehuoneeseenkaan, eikä mies voinut yöpyä. Että ihan sama kaikki muu, mutta tällä kertaa en aatellu viettää osastolla yhtä yötä kauempaa, kiitos.@Sudensylin Tervetuloa joukkoon Täällä samat kokemukset; ei ollut kokemuksia lapsista ennen esikoista. Synnytys oli pitkä ja traumatisoiva (mm. 5 epiduraalia) esikoinen oli tosi itkuinen vauva koko vauvavuoden.. Aloitettiin 7 yöheräämisellä vauvavuoden alussa ja vauvavuoden lopulla oli yhä 3 heräämistä per yö. Hirveästi ei ole muistikuvia univajeen vuoksi. Esikoisella oli lonkkaluksaatio (periytynyt minulta) ja valjashoito 4,5kk ikäiseksi asti; eli ei siihen asti ollut pahemmin koskaan mahallaan, kääntynyt tai saanut potkia. Rauhottui vain vaippaa vaihdettaessa hoitopöydälle, koska silloin oli jalat vapaana.. Oli kyllä aikamoinen kaste äidiksi, meillä kun ei ollut edes hoitoapua. Halusin tämän vuoksi 2-3vuotta ikäeroa seuraavaan, jotta varmasti unohtunut kokemus. Helpottanut nähdä esikoinen nyt taaperona, on ihanan reipas tyttö Uskon kyllä, et seuraava ei voi olla yhtä itkuinen, tai jos on, niin tiedän et vauvavuos kestää vain hetken ja siitä selvitään. Meillä olis myös toiveissa vastakkaista sukupuolta edustava, mutta loppujen lopuksi ei petytä, vaikka tulis esikoiselle sisar. Mulla ei koskaa ollut siskoa, ja oon tähän päivään asti ollut kateellinen kaikille, joilla on sisko.
@Siz Tervetuloa joukkoon, ihanaa et saadaan Marraskuisia aktivoitumaan
@Valoisa2023 Muistan ton olon esikoisen odotusajasta, kaikki tuntuu epätodelliselta Silloin viimeisellä kolmannekselläkin vatsa pystyssä en osannut yhtään ajatella mitä kaikki tuo tullessaan. Ajattelin et ei tää koskaan synny, mitä jos tää vatsa onki vaan pysyäkseen. Jotkut äidit stressaili paljon tulevasta imetyksestä, mä en tajunnu ajatella asiaa yhtään ja hämmstytti ihmiset, jotka kysyi et aionko imettää, enhän mä sitä voi tietää onnistuuko se vai ei, tai ollu mitään mielipidettä miksi/miksi en imettäis. Kaikki tuntui tapahtuvan vaan automaattisesti, eikä sitä mihinkään hirveästi voinut vaikuttaa. Kyllä se vauva lopulta syntyi ja nostettiin rinnalle imemään.
@Sudensylin Oho, sulla oli tosi raju synnytys! Hyvä ettet ajattele sitä kuitenkaan traumaattisena. Mun synnytys ei ollut sentään noin raju, mutta silti traumatisoi, olisin halunnut enemmän kivunlievitystä jne.
Ja joo, meillä ei Turussa edes ollu perhehuoneita kuin pari (nyt onneksi uusi iso synnäri, jossa parempi tilanne) ja koska asuttiin itse 6km sairaalasta niin ei paljoa kehdannut edes kysyä semmoista. Ymmärrän hyvin ton fiiliksen vuodeosastosta.. En nukkunut kolmena yönä synnärillä kuin oikeesti maks 6tuntia yhteensä, vauva itki jos ei saanut olla kokoajan sylissä ja hoitajat eivät antaneet mun nukkua vauva sylissä. Onneks yks hoitaja sit tajus tehdä pesän lakanoista siihen mun viereen vauvalle, et sain vihdoin nukuttua. Muutenkin olo oli täysin unohdettu; mulle unohdettiin tuoda pyytämiäni kipulääkkeitä jne. Jännitää millainen meininki täällä Saksassa on.
Mä uskon, että mun kokemuksen pelastikin juuri se, että mulla oli koko ajan olo, että mua kuunnellaan ja musta huolehditaan.@Siz Tervetuloa joukkoon, ihanaa et saadaan Marraskuisia aktivoitumaan
@Valoisa2023 Muistan ton olon esikoisen odotusajasta, kaikki tuntuu epätodelliselta Silloin viimeisellä kolmannekselläkin vatsa pystyssä en osannut yhtään ajatella mitä kaikki tuo tullessaan. Ajattelin et ei tää koskaan synny, mitä jos tää vatsa onki vaan pysyäkseen. Jotkut äidit stressaili paljon tulevasta imetyksestä, mä en tajunnu ajatella asiaa yhtään ja hämmstytti ihmiset, jotka kysyi et aionko imettää, enhän mä sitä voi tietää onnistuuko se vai ei, tai ollu mitään mielipidettä miksi/miksi en imettäis. Kaikki tuntui tapahtuvan vaan automaattisesti, eikä sitä mihinkään hirveästi voinut vaikuttaa. Kyllä se vauva lopulta syntyi ja nostettiin rinnalle imemään.
@Sudensylin Oho, sulla oli tosi raju synnytys! Hyvä ettet ajattele sitä kuitenkaan traumaattisena. Mun synnytys ei ollut sentään noin raju, mutta silti traumatisoi, olisin halunnut enemmän kivunlievitystä jne.
Ja joo, meillä ei Turussa edes ollu perhehuoneita kuin pari (nyt onneksi uusi iso synnäri, jossa parempi tilanne) ja koska asuttiin itse 6km sairaalasta niin ei paljoa kehdannut edes kysyä semmoista. Ymmärrän hyvin ton fiiliksen vuodeosastosta.. En nukkunut kolmena yönä synnärillä kuin oikeesti maks 6tuntia yhteensä, vauva itki jos ei saanut olla kokoajan sylissä ja hoitajat eivät antaneet mun nukkua vauva sylissä. Onneks yks hoitaja sit tajus tehdä pesän lakanoista siihen mun viereen vauvalle, et sain vihdoin nukuttua. Muutenkin olo oli täysin unohdettu; mulle unohdettiin tuoda pyytämiäni kipulääkkeitä jne. Jännitää millainen meininki täällä Saksassa on.