Yökyöpelit-ketju

Olihan se tiedossa, kun yövaloa sammuttaessa oli vähän sellainen olo että noinkohan onnistuu, että sohvalle taidetaan päätyä kuitenkin. Pyh pah puh, juuri kun huomenna oli tarkoitus tehdä tehokas työpäivä lomajaksojen välissä olevaa deadlinea varten. Liian jännä ja täysi elämä (saako tästä edes valittaa?) jossa on myös monia positiivisen stressin lähteitä. Mutta luetaanpa nyt sitten unisuuden saapumista odotellessa, huominen menee sitten niin kuin menee.

P** vieköön tätä atopiaa, tuntuu että voisin hieroa nokkosrokolla olevat kädet ruvelle. En tullut laittaneeksi tänään hydrokortisonia riittävän nopeasti juuresten kuorimisen jälkeen.

Mulla ollut kaksi aamua kun olen nukkunut kuuteen vaikka herännyt yöllä 🥳 Silmälaput, aikaisempi nukkumaanmeno ilman puhelinta ja joku tarpeeksi rento asenne auttaneet!
Asuntoasiat ei ole ratkenneet ja ensiviikonloppuna pitää tehdä mielenkiintoisia ratkaisuja mihin tästä menemme ja mihin tavarat laitetaan. Mutta ei nyt ole vieneet yöunia 👍

Täälläpä kans valvottaa. Mennyt semmoiseksi, että jos ei uni tule 22 maissa, se tulee aikaisintaan kahden jälkeen. Ja sitten onkin kahden-kolmen tunnin kuluttua viimeistään jo taas hereillä. 🥴

On mulla univaikeuksia ollut vuosien ajan, etenkin stressaavissa tilanteissa pahentuen, mut kyllä tää hormonaalinen vaikutus on isoin tässä raskaana ollessa ja jäänyt valmiustila päälle myös vauvavuodesta. On sekä haastetta nukahtaa että pysyä unessa. Kroppa on reagointivalmis, että jos lapsi sittenkin sattuisi tarvitsemaan mua yöllä - vaikka nukkuu yleensä läpi yön aivan sujuvasti, lähinnä kipeänä ollessa sitten tarvii äitiä avuksi.

Puitteet ois kunnossa nukkua, vaan ei se niin helpolla tuo uni tänne löydä. Nyt kyllä laitan puhelimen veks, niin joku toivo saada unisuutta päälle tuohon kahden tienoille.

Jaaha, minullakin "yövuoro" tänään. Ei unta likimaillakaan. Kävin äsken epätoivoissani jo vetämässä yöherkuttelut, jos ne auttaisi nukahtamaan 😅 sitten pitikin etsiä laturinjohto ja sekös vasta piristävä yöjumppa olikin. Ehkä nukahtaminen on nyt outoa, kun ei lapset tuhise samassa huoneessa mun kanssa vaan molemmat nukkuu lastenhuoneessa (ellei esikoinen taas kahden-neljän aikaan hiivi väliin tänäkin yönä). Niin ja vielä, mulla on vuorotellen hiki ja palelee 😅 mies hohkaa lämpöä ja muu pirtti kylmää, eikä peiton kanssa ole löytynyt sopivaa asentoa optimoida lämpötilaa. Pohkeetkin kiristelee pahaenteisesti, kunpa eivät kramppaisi jos nukahdan 😬

Mun tehokkain unikonsti, rentoutumisnauhoitteet, on vielä kokeilematta (kun äsken puuttu se laturi). Nyt niiden tai rauhallisten podcastjaksojen pariin (Bella table, tms ihana ja rauhallinen asioiden fiilistely -podi) Luonnonääniä ei nauhalta parane kuunnella; kerran raskaana kuuntelin sadeääniä ja havahduin unesta, jossa synnytysamme muuttui myrskyäväksi yöntummaksi mereksi ja meinasin unessa hukkua kun ammeen tulpan irtoaminen sai aikaan pyörteen😅🫣😅

Luonnonääniä ei nauhalta parane kuunnella; kerran raskaana kuuntelin sadeääniä ja havahduin unesta, jossa synnytysamme muuttui myrskyäväksi yöntummaksi mereksi ja meinasin unessa hukkua kun ammeen tulpan irtoaminen sai aikaan pyörteen😅🫣😅
Apua 😂 Tuollaisesta unestahan voisi alkaa kunnon synnytystrauma ammesynnytystä kohtaan!

Reilu tunti valvottu 4-veen kanssa. Näki painajaista hämähäkistä ja nyt ei meinaa uni tulla. Kerran jo melkein nukahti, mutta havahti itkien hereille asti. No, nyt on viime konstina suihkautettu "hyönteiskarkotetta" eli mun Niken vartalotuoksua 😅 mietin että mikä olis sopiva tuoksuva suihkutettava (ei viiti parasta hajuvettä kuitenkaan käyttää mörkökarkotteena) ja onneks oli toi tuoksusuihke tullut hankittua, tuli käyttöä 😅 Rankkaa kun toinen ei vaan nukahda. Ja sekin vähän kun on tässä nyt omakin uni saatu karkotettua 😑

Kaksi tuntia yritettiin nukahtaa viime yönä, sit mun oli pakko luovuttaa (lapsi oli jo rauhoittunut, muttei saanut unta). Menin meidän sänkyyn takaisin. Ja vartin päästä hiipi lapsi meidän väliin, missä kieriskeli toisen vartin ja vihdoin nukahti. Yhteensä siis 01-03.30 väli valvottu molemmat 😑 vähän silmät on sikkurassa itsellä, kun pikkusisko nousi seitsemältä ruutiinisti. Nyt kahdeksalta isompi vielä nukkuu. Taidan puolen tunnin päästä käydä herättämässä, ettei mene päivän rytmit pyllylleen.

1-v heräsi kolmen aikaan hihhuloimaan hyväntuulisena pitkin sänkyä. Yritin tunnin leikkiä nukkuvaa mutta nyt jo omakin uni on kaikonnut silmistä. Mikähän ihme homma tämäkin 😅

Viime yö sai mut kyllä niin alkukantaisen unettomuuskiukun valtaan että huh. Kahden aikaan väliin hiipii 4-vee. Ei nukahda suoraan, vaan hölöttää menemään, potkii, raapii itseään, käy etsimässä vesipulloa keittiöstä jne. Tätä sekoilua neljään, jolloin pikkusiskonsa havahtuu raolleen jääneeseen oveen ja meidän ääniin. Mä siirryin lastenhuoneen lattialle ja 2 vee kainaloon. Sen jälkeen ei nukuttukaan kunnolla, kun hetki hetken jälkeen sekoiltiin seuraavaa asiaa. Riisuttiin yökkäriä ja vaihdettiin vaippaa ja sen seittemän kertaa 2 vee puri tai raapi mua.

Nyt on keskusteltu 4 veen kanssa jälleen kerran, että tavoite on että jokainen nukkuu omassa sängyssä. Väliin saa toki tulla painajaisista yms, mutta ei tarkoituksella herätä kömpimään väliin. Ja jos väliin tullaan, siinä ollaan hiljaa ja paikallaan. 😑 keksisinpä, että mihin tuo lapsi herää lähes joka yö. Vai kokeilisko tarrataulua sängyssä pysymisen motivointiin 🤔

@litranmitta meillä saatiin suunnilleen tuossa iässä esikoinen pysymään omassa sängyssä tarrataulukolla. Tarran sai, kun heräsi aamulla omasta sängystä. Tehtiin tarrataulukko, jossa oli aina välillä välipalkintoja (yleensä jotain yhteistä tekemistä, esim. kirjastossa käynti) ja kun sai täyteen käytiin hoplopissa. Mutta riippuu varmasti lapsesta ja viereen tulon syystä, toimiiko.

Vaihteen vuoksi nukkumaan rauhoittumis-vaikeuksia, kun ei kumppani ole saman katon alla iltarutiineja luomassa ja jotenkin onnistuin päätymään työläppärille (tyhmää kyllä) hoitamaan 'yhtä pientä asiaa' vielä yhdentoista aikaan illalla. Phuh kai se on laitettava puhelin pois ja otettava kirja käteen vaikka motivaatio lähellä nollaa 😕

Hehkutan nyt vaihteeksi kun on aihetta - tein eilen illalla aika paljon rentouttavia juttuja ja -harjoituksia, ja onnistuin eilen menemään petiin lukemaan jo 21.30. Sammutin valot ehkä vähän kympin jälkeen. Jouduin odottelemaan unta hieman tavanomaista kauemmin mutta sen saavuttua tuntui hyvältä nukkua turhan lämpimästä huoneesta huolimatta. Aamuyöstä heräilin monta kertaa ja jouduin jatkamaan nukkumista vähän väkisin, mutta ajattelin vaan että intensiivinen viikko tulossa ja hyvä yrittää nukkua nyt vähän varastoon. Minkä jälkeen vajosin uudestaan syvempään uneen niin että herätyskellon soidessa torkutin oikein onnellisena vielä vajaan 20 min.

Katsotaan miten tämä ilta sujuu - pian aika ruveta puuhaamaan iltapalaa ja -toimia vaikka puolikkaan iltaruoan jo söinkin.

Takaisin