Vitamiinit ja maitohappobakteerit

Juu, sulla Ninni se jättimäärä foolia onkin tarpeen just sen epilepsian takia, eikä kannata vähentääkään, ellei lääkäri määrää toisin. Mut ite vähennän määrän purkin loputtua siihen pelkkään mammavitskuista saatavaan, sit ku Foliren-purkki loppuu, ku mul ei oo mitään "oikeaa" syytä napsia niitä tuplasatsia :). Tuosta ihottumasta en osaa sanoa mitään, ku en oo koskaan moisesta kuullut ja itellä ei oo keho reagoinu mitenkään.. tosin mun annos taitaakin olla pienempi kuin sulle määrätty. Kannattaa kysyä lääkäriltä, sit ku meet :)
 
Owlet, juu voisin näyttää neuvolassa tätä ihottumaa ku meen sinne reilu viikon päästä. Miks ei aiemmin käyny mieles :woot:
 
Aivan kaikkea, mikä on tehty raskaus-nimikkeellä ei tarvitse ostaa, kuhan nappaa ne oleellisimmat. Apteekin henkilökunnalta kannattaa kysellä, niiltä saa hyviä vinkkejä (jos osuu osaava tyyppi kohdalle).

Kävin tänään ostamassa raskausvitamiineja. Farmaseutti oli ihan tollo (suoraan sanottuna). Kyselin vaihtoehtoja niin tää alkaa tunkemaan jotain vitamiineja ja siihen kylkeen omega3:sta. Okei, maksoi ihan älyttömästi joten kysyin et onks se Omega kaikista tärkein. No ei ole, kuului vastaus. Miks sitä sitten pitää ottaa? Kun muutkin on ottanu.
Siinä vaiheessa otin vaan multivitat ja tein lähtöä, äijä vielä kuittas et "tuut sitten myöhemmin hakeen kun sulla on rahaa ja oot netistä lukenut Omegan tärkeydestä" :wtf:

Että ei ne tiedä ja vielä aukoo päätä asiakkaille. Miten se kuuluu henkilökunnalle onko mulla paljon vai vähän rahaa?
 
No ei todella kuulukaan. Tai se, minkä verran haluaa upottaa rahaa vitamiineihin, joita ei välttämättä edes tarvi. Mun mielestä omegat on yhdistetty lievempiin allergioihin (en tiedä, mikä mielipide on nyt) ja parempaan kognitiiviseen kehitykseen. Muusta vaikutuksesta en tiedä. Viime raskaudessa söin kun muistin. Nyt pitäisi löytää valmistel josta ei tule pahanmakuisia röyhyjä.

Multivita raskaus ja imetys -purkki on vielä vajaa edellisestä käytöstä, ja D-vitamiinia käytän lisänä kun muistan.

Mä varmaan kysyisin ihottumasta epilepsiaa hoitavalta taholta, eli soittoaikaa varaisin tai suoraan polille soittaisin. Voihan se olla, ettei foolihappo aiheuta ihottumaa vaan jokin sivuaine. Josko ne suosittelisi jotain muuta tilalle, ja niillä jos jollain nyt luulisi olevan kokemusta siitä, onko muille tullut oireita.

Niistä Bio-oileista vielä, mä en pystynyt hajun vuoksi käyttämään. Yksi raskausarpi tuli vatsaan, kun nuorempana on tullut painonvaihtelusta aika paljonkin arpia muualle. Vau:n sivuilla luki, että joku kätilö olisi ollut sitä mieltä, että nuorille niitä tulee helpommin. Eli vaikka on yksilöllistä, niin mulle olisi kaiken järjen mukaan pitänyt niitä tulla mutta ei tullut, enkä ole enää kovin nuori.
 
Iltatähti79, oho.. onpas sulla ollu hassu tilanne apteekissa! Osaavan apteekkityypin kuuluis mun mielestä lähtee liikkeelle niistä perusjutuista, mitkä on välttämättömiä tai suositeltavimpia, ja sit sen jälkeen kysyä, kiinnostaako muutkin tuotteet, joilla voi olla terveysvaikutuksia/hyötyjä (+ tietenkin perustella, mitä ne hyödyt on) :). Toi kohta minkä siteerasit tarkoittaakin juur sitä, et kunkin kannattaa valita vaan ne tuotteet, joita kokee tarvitsevansa ja joista itse hyötyy - ei mennä lääkefirmojen raskaustuote-tuputuksen mukaan, kuten tuo apteekin tyyppi yritti :D.

Lastentarvikepuolella tuo raskaus-nimikkeen hyödyntäminen oikein korostuu, eli tuputetaan kaikenlaista tavaraa, mitä ei välttämättä edes tarvitsisi, eli pidettävä kyllä pää mukana kaikissa ostopäätöksissä :grin. Mä oon ostanu niiden perus raskausvitamiinien lisäksi sitä mainitsemaasi raskaus-omegaa, mut sekin on vaan siks, ku mulla saattaisi muuten unohtua ne kehitykselle tärkeät hyvät rasvahapot. Jos syö kalaa, kananmunia yms. säännöllisesti, kalliit omegapurkit voi suosiolla unohtaa :)
 
Mulle sanottiin apteekissa, että kaikki raskausajan monivitamiinit on vesiliukosia eli niitä ei voi saada liikaa. Ei myöskään siis foolihappoa tai rautaa. Keho käyttää vaan tarvitsemansa ja loput poistuu. En siis itse oo mikään asiantuntija, mutta näin mulle neuvottiin kun kyselin asiasta :) :)
 
Mä käytän raskausajan monivitamiinia ja omega-3:a, kalsiumia ja silloin tällöin nappaan myös ekstrana D-vitamiinia ja ylimääräistä foolihappoa.
 
SannaRiikka, samoin sanoi mullekin apteekin tyyppi, että foolihappo on vesiliukoista ja pitäisi täten olla harmitonta runsaamminkin käytettynä :). Mulla on siis ollu foolia Multivitan mammavitskuissa ja Folirenissa. Tosin suositteli, etten ota ylimääräistä foolihappoa eli Folirenia jatkuvaan käyttöön (ku ei epilepsiaa tms. syytä), vaan väliaikaisesti, kun hällä ei tarkempaa tietoa. Terkka tuumasi ekalla käynnillä kun kerroin vitamiineistani, että ylimääräistä lisäfoolia ei tarvitsisi mun tilanteessa käyttää, mut asia on ok. Suositteli jättämään Folirenin pois tän alun jälkeen rv12 tienoilla, kuten olin aikonutkin, sillä purkki loppumassa ja käytin niitä vaan alkubuustaukseen.. vaikka ei siitä tuntunu olevan terkalla mitään käsitystä/tietoa, että mammuttimäärä foolia toimisi poppaskonstina tärppäämiseen :D. Mulla toimi, tai sit luulen vaan :)

Muoks. lisäsin pari täsmentävää sanaa tekstin joukkoon. Oon siis jatkamassa ilman muuta mammavitskuja, jossa foolia, mut se ylimääräinen foolipurkki vaan jää pois.
 
Muokattu viimeksi:
Mulla käytössä foolihappo (purkki loppuu kohta niin syön nyt pois), D-vitamiini ja Floravital rautavalmiste. Edellisessä raskaudessa hemoglobiinin lasku aiheutti aika voimattoman olon ja rautatabletit eivät tuntuneet imeytyvän niin kokeilen nyt tuota.

Vatsan rasvailua ei tullut harrastettua edellisessä raskaudessa, mutta en saanut yhtään arpea. Mulla ei ole mitenkään kuiva iho, eli normaalistikaan en rasvaile kroppaa. Ei se mahakaan ihan valtava ollut. Tällä kertaa alan rasvaamaan ehkä sitten jos arpia alkaa ilmestyä.
 
Mulla oli ensimmäinen neuvolakäynti 19.8.-15. Neuvolatäti suositteli vain D-vitamiinin (10 mikrog.) aloittamista ja nyt sitä onkin muutama päivä käytetty :) aiemmin en ole käyttänyt mitään purkkivalmisteita.
BioOil odottaa kaapissa :happy:
 
Täällä rasvaillaan jo ahkerasti...Yli kolmekymppinen ystävä kyllä lohdutti, että meidän yli kolmekymppisten iho on niin elastinen että vältytään raskausarvilta...tiedä sitten pitääkö paikkansa, joten mä ainakin rasvaan ja öljyän :D
 
Mä en aluks meinannu käyttää ollenkaan monivitamiinia, foolihapot aloitin 2 kuukautta ennen kuin alettiin yrittämään. Mieli muuttui kun pahoinvointi alkoi ja monipuolinen ruoka jäi syömättä ja aloitin foolihapon tilalla monivitamiinin. Käytän Multivitan omaa raskausmonivitamiinia, D-vitamiinia ja omega-3. D-vitamiinia otan monivitamiinin lisäksi, koska 10 µg ei ole todellisuudessa riittävä määrä raskaana olevalle. Neuvolan tädit eivät uskalla uransa uhalla suositella suurempia määriä, koska eivät ole virallisissa suosituksissa.

Omega-3 otan lisäksi, koska suurimmalla osalla raskaana olevista on siitä puutosta. Mitä ite vertailin hintoja sisällön perusteella, niin raskausomegat oli ihan saman hintaisia kuin omegat ilman raskaus-sanaakin. Edullisemmissa omegoissa on vaan merkittävästi vähemmän DHA:ta ja EPAa.
 
Tänään kävin lääkärin juttusilla ja se sanoi että amerikassa raskaana olevat syö 50µg d-vitskua. Ja meinas siis että se 10µg ei riitä. En kyl menny vitamiini kaupoille mut voishan sitä hakea monivitskun lisäks.
 
D-vitamiinista. Muistan kun luin yhtä tutkimusta Kanadasta, joka tehtiin raskaana olevilla naisilla, niin siinä oli aluksi tutkimusasetelmassa tarkoitus, että yksi ryhmä syö tuon Suomessakin suositellun 10µg. Kyseistä verrokkiryhmää ei kuitenkaan voitu toteuttaa, koska d-vitamiinin määrä olisi ollut vaarallisen alhainen... Tuo nyt ei ole ainoa peruste, mutta itse olen jo vuosia syönyt moninkertaisesti d-vitamiinia.

Mutta kuten tästäkin uutisesta huomaa, lääkäreillä on monilla oma mielipiteensä. Yhden lääkärin kanssa olen "uskaltanut" ottaa puheeksi oman d-vitamiinin syönnin ja hän sanoi, että varmuuden vuoksi en söisi yli 100µg päivittäin, vaan esim. 50 µg on hyvä määrä.
 
50 µg Tähtityär on kyllä oikein hyvä määrä. Joillakin saattaa jo tuolla annoksella saada niin hyvät pitoisuudet veressä, että riittää jo vähempikin. Tosin eipä sitä ilman mittausta koskaan tiedä, mikä on se oikea määrä itselle.
 
Myös hivenaineet on tärkeitä! Sinkki, seleeni, jodi.. Kannattaa tarkistaa oma jodinsaanti!! Jodin puutteesta oli just BBC:n uutisissa.. Ihan maailmanlaajuinen ongelma. Monissa artikkeleissa saatetaan sanoa ykskantaan, että "terveellisellä ja monipuolisella ruokavaliolla saa riittävästi jodia" niin mitä on terveellinen ja monipuolinen..? Vähän suhteellinen käsite.. Itse oon selvittäny kuinka paljon sitä about tarvitsee ja mistä sitä saa.. Esm Finelin taulukoista helppo selvittää..
 
Itse käytän Pansuolaa, joka on jodioitu. Siitä saan riittävän jodimäärän. Jos söisin vain merisuolaa, vuorisuolaa ym. niin saattaisin kärsiä jodin puutteesta.
 
Takaisin
Top