Vitamiinit ja maitohappobakteerit

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Nanaa_
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Neuvolasta multakin heti kysyttiin, että syönkö raskausmonivitaamiinia. Totesin vaan, että kyllä syön vitamiineja. Mä nimittäin syön kaikki eri purkeista ihan ilman raskauttakin. Helpommin pystyy sitten syömään lisänä vain sellasta, mikä jäänyt vajaalle oikean syömisen takia. Talvella eri määrä D-vitamiinia kuin kesällä ja b-vitamiinivalmistetta syön kokoajan. Sen lisäksi rasvahappovalmistetta. Kalsium,sinkki,magnesium valmiste ajoittain, jos jäävät muuten vähälle saannille.Samoilla mennään raskausaikakin.

Mulla käytössä multisan mama. Siinäpä taitaa tulla kaikki tarvittava. Lisäks otan magnesiumia, kun ainakin poisua ootellessa kramppas pohkeet ihan jatkuvasti yöllä. Emelja ota foolihappo lisäks sun vitskuihin jos ei oo jo! ^_^

3f7e2c1610d2f248125d93c82fbcab47

Ostin vitskut apteekista ja kylkiäisenä sain voiteen.
Olen kyllä skeptinen voiteille ja öljyille koska viime raskaudessa niistä ei ollut mitään hyötyä :(
Neukku sanokin sillon että sisältä päin se nahka repee ja näkyy ulospäin :D

Kävin hakemassa vielä maitohappobakteerit muun lisäksi, kun niiden hyvistä vaikutuksista raskausaikana olen monestakin paikasta lukenut. Olen itse allerginen liian monelle asialle, joten jos voin nuita popsimalla vähänkään estää allergioiden syntymistä lapsella, niin vaiva on sen väärti. :)

Tähtityär, minkä merkkisen maitohappobakteeri-purkin valkkasit? :)

Nemie: Tyks ainakin tekee tutkimusta raskausdiabeteksestä, jossa tutkimuksen kohteena mm. maitohappobakteerit ja kalaöljykapselit. Epäilystä on, että ne saattaisivat vaikuttaa mm. allergioiden ja ylipainon ilmenemiseen ynnä muuhun. Selitys ei mennyt ehkä täysin oikein, kun nappasin tiedon ulkomuististani, mutta terveysvaikutuksia on huomattu joka tapauksessa olevan :).

Varmaan se isoin hyöty on raskausdiabeteksen ehkäisy, lapsen allergioiden ehkäisy/vähentäminen sekä mahdollisesti jopa koliikin ehkäisy. Muutama linkki tässä:

Merkittävintä oli, että ravitsemusneuvontaan lisätty probiootti ehkäisi raskauden aikaista diabetesta merkittävästi (jopa yli -60 %) verrattuna tavanomaiseen neuvolaseurantaan (+ lumeeseen) tai ravitsemusneuvontaan (+ lumeeseen). Kaikissa kolmessa ryhmissä sikiöt ja vauvat kehittyivät normaalisti ja kasvoivat samalla tavoin.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/...med_ResultsPanel.Pubmed_RVDocSum&ordinalpos=1

Jo raskauden ja imetyksen aikana äidin nauttimat maitohappobakteerit sekä vauva-aikana ja lapsuusiässä nautitut maitohappobakteerit näyttävät vähentävän atooppista ihottumaa ja maitorupea ainakin 2-4 vuoden ikään asti.
http://www.verkkosivuapteekki.fi/vatsa/ruuansulatus/Maitohappobakteerit

Tässä blogipostauksessa oli lähteineen muutama lisäys vielä:
http://pieniajuttujapienokaisesta.blogspot.fi/2013/04/probioottien-hyodyt.html

Mä just mietin noita vitamiini-asioita..
Kalaa en syö joten omegaa purkista. Kannattaa katsoa niitä määriä ja ettei oo turhaa a-vitamiinia. Raskaus-omegaa myydään kyllä, mut on muitakin hinta-laatusuhteeltaan parempia!

Viime raskaudessa en ollu niin perehtynyt näihin vitamiini-asioihin ja ihan terve lapsi syntyi. Nykyään koen tärkeänä ostaa luontaistuotekaupasta kaikki vitamiinit.

Sinkki, seleeni, kupari, jodi.. kaikki hivenaineet on myös tärkeää saada. Suomessa yleisesti ottaen kärsitään jodin puutteesta niin kannattaa selvittää myös, saako sitä tarpeeksi.. :)

Prenatal nutrients-monivitamiini + Bioteekin Duo Omega-kapselit on mulla. Toi monivitamiini on hyvä siitä et siinä on esm kalsium, rauta ja jodi.. Tosin jossai toisissa monivitamiineissa on jodia enemmän.
Eihän sitäkään liikaa saa ottaa, mut en syö kalaa tai käytä jodioitua suolaa...

Tähtityär, kiitos infoista! Ne olikin muuten juur noi terveysvaikutukset, mitkä luettelit! :). Oma muisti pätkii, eli oon pikkasen lukenut asiasta taannoin sen Tyksin raskausdiabetes-tutkimuksen tiimoilta (ajattelin mahdollisesti osallistua), mut samantien myös unohtanut ne yksityiskohdat :D.

Mä jaksoin ensimmäistä raskautta suunnitellessa lukea vaikka kuinka monta kansainvälistä tutkimusta vitamiineistä, hivenaineista yms. raskausaikana, joten nyt taidan luottaa vain siihen, että samoilla mennään. Kai sitä uusiakin tutkimuksia olisi parissa vuodessa jo tullut, mutta nyt ei aika riitä tutkia.

Mä syön vain foolihappoa (jota oon syönyt nyt 2 kk:tta) ja d-vitamiinia aloin myös syödä nyt.
Aloitan todennäköisesti ainakin omaga 3 kunhan saan aikaiseksi ja ehkä jossain vaiheessa raskausvitamiinin, mutta se riippuu vähän siitä miten tulee syötyä.
Jos saan syötyä hyvin, niin sit en aloita ollenkaan.
Maitohappobakteerin saatan kans aloittaa ehkä myöhemmin. Muistaakseni söin sitä esikoisen odotusaikana jossain vaiheessa.

On se kumma et vaikka esikoinen on vasta 2 vuotta, niin ei kyllä muista enään hirveesti mitään siitä odotusajasta :)

Mulla on käytössä minisun mama vitamiinit :) oon ottanu aamupalan kanssa aina ettei tule huono olo.. Kaveri otti usein ilman aamupalaa ja oli muutenkin alkuraskaudessa taipuvainen pahoinvointiin niin hänelle tuli huono olo niin itse en ole halunnut ottaa riskiä. Maitohappobakteeri purkki pitäis vielä käydä hakemassa :)

Kun varasin neukkuaikaa sanoi että raskaus ja imetys -vitamiini riittää hyvin.
Tilasin nyt jo valmiiksi toisen purkin, kun löysin 5€ halvemmalla mitä eka purnukkan.

Mulla on käytössä Minisunin mammavitskut ja maitohappobakteeri :) Tuota omegaa mietin vielä, kun mulla kalan syöminen on tosi niukkaa. Sitä olisi varmaan ollut hyvä syödä purkista jo ilman raskauttakin.

Mä olen syönyt Minisun raskausmonivitamiinia siitä lähtien kun vauvaa alettiin yrittämään, eli kohta puolitoista vuotta. Noin kymmenen vuotta olen syönyt Vapaa kierron Omega3- valmistetta. Viime raskaudessa kun neuvolassa kysyin sen syönnistä, niin ei oikein sanonut juuta eikä jaata, se kun ei ole lääkevalmiste niin ei ole tutkittua tietoa jne. Ensimmäistä kertaa siis tässä törmää siihen, että edes on raskausajan omega3-valmisteita ja että niitä olisi hyvä syödä. Mieluummin toki olen monipuolisen ruokavalion kannalla, ja kalaa tulee kyllä syötyä vähintään se kerran viikossa. Täytyykin ehkä verrata nykyisten kapseleiden sisältöä noihin raskaus omega3:een ja jos vastaavat toisiaan, niin jatkaa ainakin osittain niiden syöntiä.

Mä ostin tänään....vasta tänään. Multivita raskaus ja imetys,raskaus omega-3 ja foliren- foolihappoa.
Jotenkin vieläkin on plussauksen jälkeen epätodellinen olo, mutta kai tässä nyt täytyy alkaa jo uskomaan ja syömään erilaisia vitamiineja :)

5+5

Tänään loppui foolihappo, niin täytyy hakea sitä lisää. Ja multivitaa täytyy kans hakea, kiinnostais tietää mistä apteekista Dottie haki tuota multivitaa, kun sai kylkiäisenä ton voiteen :woot: eihän me samassa kapungissa varmaan asuta, mutta luulis samat kampanjat olevan apteekeissa. :rolleyes: tai sitten ei..

Takaisin