Vitamiinit ja maitohappobakteerit

Nanaa_

Vauhtiin päässyt keskustelija
Moikka,

Kiinnotaisi mitä vitamiinivalmisteita syötte?
Käytättekö raskauden aikana maitohappobakteereita? Mikä merkki raskaana olevalle paras? (onko suositeltu?)

Neuvolasta sanoivat että voi ostaa ihan pelkästään foolihappoa ja d-vitamiinia tai sitten raskaus ja imetys monivitamiini purkin. nyt puntaroin kumpi ois järkevämpää.
 
Mä syön tällä hetkellä erikseen foolihapon ja d-vitamiinin mutta kun foolihappo loppuu ostan monivitamiini purkin. Mulla toi foolihappo tais olla foliren nimeltään ja d-vitamiini on ihan vaan rainbow.

Mä oon miettinyt omega-3 alottamista kun eikös siitäkin ole joku raskaus ja imetys versio? En oo vaan vielä apteekkiin asti jaksanut könytä.

Maitohappobakteeria en oo ikinä käyttänyt niin en osaa siitä sanoa kyllä yhtään mitään.

En nyt puhelimella pääse tonne ylös lisäämään niin jatkan tähän. Monivitamiinina meinasin ehkä ostaa minisun mama merkkiä. Kaveri on niitä syönyt ja sano että on ihan hyviä ja niistä ei oo sille tullu pahaolo kun jostain oli alkanut vähän oksettaa.
 
Mulla on tällä hetkellä käytössä Multivitan raskaus ja imetys -monivitamiinitabletit ja yritystä varten oli myös Foliren (lisäfoolihappoa raskauden mahdollisuutta buustaamaan), josta ajattelin pikkuhiljaa luopua, kun Multivitassakin on foolihappoa.

Ajattelin äitiysmonivitamiinin lisäksi aloittaa Multivitan raskauskalaöljykapselit (omega-rasvahapot tärkeitä vauvalle), mutta niihin haluan varmistaa terkkarin mielipiteen, sillä jostain joskus luin että voi olla alku- ja loppuraskaudesta ongelmallinen juttu.. loppupuolella tais olla verenvuotovaara, jos joutuukin sektioon ja sit kai alussa vuotamisen/keskenmenon vaara? Purkissa ei lue suositusaikataulua aloittamiselle, joten tarkistan tuon kuitenkin terkalta, et millon saan alottaa :)

Maitohapolle peukutus! Meinasin myös aloittaa sen, mut ei hajuakaan hyvästä merkistä :). Mäkin oon siit utelias kuulemaan lisää.

Muoks. Jättipitkän tekstin tiivistäminen + tilannepäivitys: Kysyin terkalta ja antoi luvan aloittaa raskauskalaöljykapselit :)
 
Muokattu viimeksi:
Luumupuu, mulla on hyvä kokemus Multivitan raskausvitsuista, ei okseta tai saa vatsaa sekaisin. Oot oikeessa niistä omegoista, niistä on raskausversio, juurikin esim. tuo yllä mainitsemani Multivitan kalaöljykapseli (kävin kurkkaamaan purkin nimen: Multivita Omegalive Raskaus). Vertailin Multivitan ja Multitabsin omegapurkkeja, ja Vitassa oli paremmat speksit/määrät :)
 
Mulla on käytössä multivitan raskaus- ja imetysmonivitamiinit.
Kaksi vuotta sitten ei ainakaan mulle muuta neuvolassa suositeltu. Paras lisä monipuolinen ruokavalio, paljon kasviksia, hedelmiä ja hyviä kaloja.

Ja pahoinvointiin neuvottiin kokeilemaan lisäksi B6 vitamiinia :)
 
Varasin äsken ekan äitiysneuvolan ja kysyin samalla raskaus-kalaöljykapselien aloittamisesta. Antoi luvan aloittaa :). Eihän niitä tietty tarvii, jos syö muutenkin riittävästi kalaa, mut meillä se välillä tuppaa unohtumaan, ni varmistan kapseleilla asian :)

Muoks. joanmarie, mä luulen et noin se menee muuallakin, et vaan ne äitiysmonivitskut on niitä mitä neuvolasta erityisesti suositellaan.. mä vaan oon tällane hössö, että vehkoon muistakin vitamiineista ym. :grin. Osan popsiminen on varmaan turhaa, kun muutenkin pitää tähdätä terveelliseen ja monipuoliseen ruokavalioon, mut mä en luota omasta ruuasta saatavien vitamiinien määrään.
 
Muokattu viimeksi:
Hyvä tietää owlet :) Mukavaa kun joku tajuaa kysellä asioita koska mulla ei kyllä päähän mitään mahdu ::hilarious: Täytyy siis suunnata apteekkiin ja haalia sieltä kaikki vitamiinit mitä löytyy. Mä en myöskään luota siihen, että saisin ruoasta kaikki tarpeelliset vitamiinit.
 
Juu eihän noista lisävitskuista oo mitään haittaakaan :)

Mä itse päätin nyt oikein urakalla panostaa ruoan laatuun. Tykkään hirveesti tehdä ruokaa (olen ammatiltani kokki :) ) ja toki panostan ruokaan muutenkin kun tuolle vajaa 2-vuotiaalle yritän tehdä mahdollisimman monipuolista ja "puhdasta" ruokaa mutta herkut on ollut mun ongelma. Pidän kovasti makeasta, varsinkin suklaasta ja usein jos sitä tulee mässytettyä niin ei ruoka oikein maistukkaan ja tulee syötyä vähän miten sattuu. Mutta nyt kun makeanhimo on taas raskauden alettua poistunut (kopkopkop, toivottavasti pysyy nytkin poissa koko raskauden) niin onnistuu paremmin terveellinen syöminen :)
 
Hihi, Luumupuu, älä ny sentään mun houkuttelemana koko apteekkia tyhjennä :wink. Aivan kaikkea, mikä on tehty raskaus-nimikkeellä ei tarvitse ostaa, kuhan nappaa ne oleellisimmat. Apteekin henkilökunnalta kannattaa kysellä, niiltä saa hyviä vinkkejä (jos osuu osaava tyyppi kohdalle). Mun tuli esimerkiksi vitamiinien ohella napattua jo raskausarpivoide messiin, sillä rasvaus suositeltavaa aloittaa jo alussa.. tai sit mä oon mainospuheiden orja :grin:oops:

Joanmarie, olispa mullakin samanlaista intoa ja osaamista kokkailuun.. mun tekoset on melkosen tylsiä perusruokia ja salaattia en malta valmistaa joka aterialle, mut popsin kompensaatioksi hedelmiä.. vaikka sekään ei kai oo suositeltavaa, kun sit tulee liikaa sokeria.. Täytyy ottaa itteä niskasta kii ja keksiä jotain uusia juttuja :)
 
Suosittelen kyllä vatsan rasvausta ahkerasti. Mulla ei mitään erikoista voidetta siihen tarkoitukseen ollut, mutta päivittäin rasvasin Dermosilin E-vitamiinivoiteella eikä yhtään raskausarpea tullut. Toki se on ihan yksilöllistä miten niitä tulee, mutta varmasti hyvin kosteutetulle iholle ei niin herkästi. :)
 
Mulla oli esikon raskausaikana käytössä Solgarin mammavitskut, d-vitamiini ja omega-3-kapselit. D-vitamiinia olen vedellyt ihan kunnon määriä jo vuosikaudet, ja se on kyllä yksi tärkeimmistä vitamiineista täällä pohjoisella pallonpuoliskolla.

Tällä hetkellä olen syönyt joulukuusta asti Garden of life -mammavitskuja, joissa on mielestäni hyvä ja laadukas sisältö. Tuote ei sisällä synteettisiä vitamiineja ja imeytyy loistavasti (ainakin Solgarista taisi mennä suurin osa nesteenä ulos, eli jos on jännän väristä pissaa, niin siellä ne vitamiinit menee). En tiedä saako garden of lifeä Suomesta, mutta ainakin täältä: http://www.iherb.com/Garden-of-Life-Vitamin-Code-Raw-Prenatal-180-Veggie-Caps/39196

(Jos haluat 10 dollaria alea tilauksestasi, käytä alekoodiani NAK923).

Omegaa vedän suoraan öljynä ja kalsiumia mulla ei tule riittävästi ruuasta, joten otan sitäkin lisäravinteena.

Rasvailusta oli puhetta, rasvailin esikoista odottaessani bio-oililla, kookosöljyllä, ceridalilla yms. vaihdellen ja kaikki näytti hyvältä jonnekin rv 32 asti. Sitten koko maha repeili ja lantio ja reidet ja pohkeet ja... Ja kyllä rasvailin tietysti koko loppuraskauden, vaikka arpia alkoikin ilmestyä, mutta eipä niille mitään voinut. :/ Nykyään ovat vaaleita ja olen oppinut elämään niiden kanssa. Ainakin jenkeissä tatuoivat siihen päälle, joten se voisi olla hauska idea sitten, kun on varmasti lapsiluku täynnä...
 
Joanmarie: hyvä, että joku muukin sitä mieltä, että se kannattaa, enkä vaan kuvittele omiani/usko "hömpötyksiä" :). Mulla on Sebamedin raskausarpivoide käytössä, mut vois kokeilla jotain edullisempaakin, ku putelilla oli uskomaton hinta ja voidetta varmasti tässä odotuksen aikana kuluu. Täytyykin tutustua tuohon Dermosiliin :)

Tähtityär: joo, niin se varmaan menee, et jos iho on repeilläkseen/arpeutuakseen, se kanssa arpeutuu, teki mitä tahansa. Ainoo, mitä voi tehdä, on vähentää arpien voimakkuutta ja siihen sun rasvauksista oli varmasti jotain apua :). Itse en tiedä omaa ihon venymiskykyä, ni koitan ennaltaehkäistä/pienentää arpeilua.. tai no.. taidan olla kyl arpeutuvaa sorttia, kun kehosta löytyy vieläkin vaaleita jälkiä muutaman vuoden takaisesta pienestä paisumisesta (sen jälkeen kyllä pudotin entiselleni, mutta vahinko ehti käydä) :D
 
Mä suosittelen BioOil-öljyä. On tosi riittoisaa ja maksaa muistaakseni 12e/pullo! Viime raskauden aikana mulla meni niitä muistaakseni 3 tai 4. Rasvaamistahan muuten kannattaa jatkaa vielä jonkin aikaa synnytyksen jälkeenkin. :)
 
Kiitos tiedosta äippä-89 :). Täytyy pistää toi BioOil myös mietintämyssyyn. Rasvaamista ajattelinkin jatkaa hetken raskauden jälkeen, ni ton sun putelin hinta kuulostaa rutkasti paremmalta, etenkin jos puteleita menee merkistä riippumatta luultavasti se n. 3-4.. se Sebamed oli parikymppiä, auts.. tartuin apteekkarin omaan suosikkiin, ku se kuivuu kuulemma nopeasti ja ei tahmaa :oops:. Ihan paikkansa pitänyt, mutta halvemmallakin voi löytyä ihan hyviä tuotteita. Mites muuten BioOilin ominaisuudet, kuivuuko nopeasti ja tarviiko monta rasvauskertaa/pvä?
 
Ajattelin ostaa myös sitten tuota Bio-Oilia jos/kun raskaus jatkuu ja maha alkaa kasvaa. :) mulla on nyt käytössä olleet tammikuusta asti kun aloitettiin yritys, niin mamma monivitsku, mamma omega, foolihappo 1mg ja kalkin aloitin nyt taas kun plussa tuli. :) vehnänalkioöljyä käytin tässä kierrossa kun raskaaksi tulin.
 
Se Bio-Oil, öljyä kun on, niin ei niin kovin nopeasti kuivu. Oon säilyttäny sitä yöpöydällä ja levitän heti ku herään ja aamutoimien jälkeen voi jo paidan pistää päälle. Vähän siitä jää sellanen rasvanen ja olo mut ei oo vaatteissa näkynyt mitään. Ja sit toisen kerran illalla nukkumaan mennessä.
Alotin viimeks sen käytön vasta n. Rv 12 ja säästyin aika hyvin raskausarvilta. Jaloissa mulla raskausarpia on sisä- /takareisissä, kun en niitä ollu rasvaillu. Plussaa myös siitä et se tuoksuukin ihanalta
 
Kiitti tiedosta äippä-89! :). Tuo kuivuminen on pieni miinustekijä mulle, mutta täytyy varmaan opetella kärsivällisyyttä ja paljaan mahan kanssa kotona käppäilyä. Ihana tuoksu kuulostaa hyvältä, sillä toi mun Sebamed haisee vanhemman rouvan käsirasvalle :D
 
Mä kävin tänää ostaa apteekista Multivita raskaus ja imetys - pillerit. Onkohan noi hyviä? Aiemmin tullu syötyä monesta eri purkista, ja nyt sitte vaa multivita + omega3.

Mulla on tota BioOilia ollu jo hetken, ja oon kyllä tykänny. Kuivuneet kantapäät tuli kuntoon muutamassa päivässä :)
 
Nabakettu mulla on noita raskaus ja imetys multivitaa sekä r+i omega3 :) hyviä ovat
 
Takaisin
Top