Vitamiinit ja maitohappobakteerit

Maitohappobakteereista sen verran, että onhan niistä äidillekin hyötyä, mm. vatsan toimintaa tasapainottamaan :) En avannut noita linkkejä, saattoi siis olla kerrottunakin, mutta tällaisena lisähuomiona.

Hain Multivita raskaus ja vitamiinit tänään, ennen plussaa ja edellisessä raskaudessa söin ihan perus multivitaa. Lisäksi minulla on maitohappobakteerit ja magnesium muutenkin jatkuvassa käytössä, joten niitä jatkan. Omegaa voisin ostaa jossain välissä parin kuukauden erän.
 
Mulla minisun Mama. Viimeksi oli multivitaa ja multitabsia. Kaikki alkaa oksettaa ja luulen et se rauta siinä oksettaa... No pittää käyä ostaa dvidskut foliren ja kalsium eriksee
 
Sainpas eilen haettua vihdoin ne unohtuneet omega-3:set. Ekassa apteekissa tyyppi väitti kivenkovaa että ei raskaus omegoja ole olemassakaan :D toisesta paikasta löytyi heti. samalla nappasin sen odotus kirjasen apteekista matkaan
 
Tuosta raskausajan omegasta muuten, mä siis syön sitä kans, nii neuvolassa sanoivat mulle että se kannattaa lopettaa hyvissä ajoin ennen laskettua aikaa, koska ne ohentaa verta, niin muuten voi synnytyksessä menettää enemmän verta. :S ehkä kuukausi ennen?
 
Ei tarvitse olla raskaus-omegaa :) paljon paremmat määrät saa jostain toisesta purkista. Tärkeää on vaan se ettei ole a-vitamiinia. Huomasin vaan että hintaa tulee lisää ihan turhaan kun lisätään sana "raskaus"..

Ninni22: Mä kysyin tosta viimeks ja ainaki mun neuvolatäti sanoi että voi syödä loppuun asti. Menetin verta 400ml et ei mitenkään liikaa.. Vedin viel ihan maksimisatsin sitä omegaa :)
 
Bambu, okei hyvä tietää. :) jännä ku eri neuvolatädit neuvoo eri tavalla. Tietty joillaki voi olla vanhaa tietoa. o_O kuulostiki aika hullulta että omega olis niin "vahvaa" :grin
 
Mulle neuvolatäyi sanoi viime raskaudessa että kannattaa lopettaa se omegan napsiminen just jotai kuulautta aikaisemmin koska se saattaa ohentaa verta mutta tiiä sit mikä totta.
Paljon niillä on kyllä eriäviä ohjeistuksia monesta asiasta että pitää vähän ite osata kattoo mikä omalla kohdalla on hyvä :)
 
Voihan siitä olla jotai tapauksia yleisesti ottaen.. Ja ennen suunniteltua sektiota on varmaan omat suositukset ainakin?
Must on vähän hassua ku Suomessa on kauheet listat mitä ei saa syödä.. Esm merilevä.. Ei taida olla kiellettyä esm Japanissa :wink siellähän saadaan jodiakin yli suositusten..
 
Omegoiden käyttö tosiaan lisää verenvuodon riskiä koska ne vaikuttavat veren hyytymiseen, suositellaan tauottamaan ennen leikkauksia niin miksei sitten ennen synnytystäkin :) En sitten tiedä, että kuinka iso ero käytännössä verenvuodon määrässä on jos käyttää omegaa loppuun asti vs. jos tauottaa sen hyvissä ajoin.
 
Minä ainakin tauotan, jos nyt sattuu että synnytys ei menisikään "oppikirjojen mukaan". Pienempi paha se tauottaminen on. Oman järjen käyttö ei varmaan ole kiellettyä sanoi neuvolatädit mitä vaan. :)
 
Niin.. Ja kyllähän vauva saa silloin loppuvaiheessakin hyviä rasvoja jos syö esm sen pari kertaa viikossa kalaa ja käyttää hyviä kasviöljyjä ym.. Mä itse en syö kalaa niin en saa niitä omegoja (dha) mistään muualta kuin ravintolisistä..
Ja niinku sanoin, viimeraskaudessa omegan napsimisesta loppuvaiheessa ei ollut _mulle_ mitään haittaa synnytyksessä. Yksilöllistä kaikki!
Just siks kun en syö kalaa niin mun omegan tarve on eri kuin muilla.. Raskaus kyllä käyttää omega3-varastot aika tehokkaasti..
 
Muokattu viimeksi:
Täällä käytössä raskaus ja imetys Multivita, D-vitamiini 50 µg ja maitohappobakteerit. Ennen raskautta söin muitakin lisäravinteita, mutta ne jäi pois heti plussatessa.

Edit. Ai niin ja Udo's Choice -öljy omegoiden saamiseen, koska kala ja kalaöljyvalmisteet ovat ehdottomasti kiellettyjä allergian takia.
 
Mä aloin syömään foolohappoa heti ja sit d vitamiinia. Monivitamiinia en ota koska niissä on rautaa, enkä halua saada sitä liikaa.
 
Te joilla multisan mama aiheuttaa pahoinvointia, niin itse huomasin pojan raskauden aikana et kannattaa ottaa illalla ennen nukkumaan menoa. Aamulla otettuna oksentelin ihan hurjana. Kun siirsin iltaan, niin pahoinvointikin väheni ihan selkeesti aamuisin.
 
Mä syön raskausvitskuja, kalanmaksaöljyä ja kalsiumlisää.
Moni syö foolihappoa niin syöttekö normivitskuja ja lisäks foolihappoa vai raskausvitskuja ja foolihappoa. Kun oon luullut et raskausvitskuissa olis kaikki tarpeellinen ja mietin et pitäskö lisäks hakea munkin foolihappoa. ☺
 
Luulisi että niissä on myös foolihappo, se on kaikista tärkein lisä. Mä en ota muuta kun d vitamiinia sen lisäksi, aina kun muistan.. luotan terveellisiin elämäntapoihin :)
 
Serewade Kurkkaa pakkauksen kylkeen, siellähän on lueteltu mitä pillerit sisältää :) Luulis tosiaan että kaikissa mammavitskuissa on foolihappoa, kun se on niin tärkeää.
 
Serewade, kaikissa mammavitskuissa taitaa olla tarpeeksi foolihappoa, eli osa tyypeistä napsii foolihappoa sen lisäksi sitten ekstrana, joko esim. epilepsian takia (nostaa foolihapon määrän tarvetta) tai muuten vaan omasta halusta :). Niin ja osa ymmärtääkseni syö foolihappoa ym. vitamiineja erikseen eri purkeista, jotta esim. rauta ei ärsytä mahaa.

Esimerkiksi omissa Multivitan raskaus ja imetys -vitamiineissa foolihappoa on 500 mikrogrammaa, mut vetelin yrittäessäni sen ohella Folirenia, jossa on 400 mikrogrammaa.. mulla ei mitään perussairautta oo, mut halusin buustata raskauden mahdollisuutta ja heti näytti yk3-kierroksella tepsivän, ku aloitin lisäfoolin :). Aion syödä purkin ny tyhjäks ja sit lopetan.

Tuohon 900 mikrogramman määrään ei missää oo virallista suositusta, vaan virallinen suositusmäärä on se 400-500 mikrogr., mut netissä tutkaillessani törmäsin siihen, että siitä voi olla apua raskautumiseen ja apteekkarikin vastasi kysymykseeni, että hetkellisesti kyllä uskaltaa syödä noi pal, ku foolihappo on onneksi vesiliukoista :) (+ esim. Femibion-äitiysvitamiineissa foolia on 1000 mikrogr., tosin kahessa eri muodossa).

Tässä vaiheessa raskautta uskoisin, et se äitiysvitskujen 400-500 mikrogrammaa riittää sulle hyvin Serewade, sillä tuplamäärästä on normitilanteessa enimmäkseen hyötyä vaan yritysvaiheessa, just siihen hedelmällisyyden buustaukseen :)

(Sori pitkä sepustus... :oops:)
 
Tietääkö joku voiko foolihapon liikakäytöllä olla sivuvaikutuksia? Mulle on ilmestyny rintojen alle/väliin sekä kaulan ympärille oudon näköistä ihottumaa melkee heti ku oon alkanu käyttää foolihappoa. Aiemin en oo osannu yhdistää sitä siihen, mutta nyt oon alkanu miettii voisko se johtua siitä? :S todellakaan en lopeta foolin käyttöä, mutta olis kiva tietää mistä tää ihottuma tulee ku se leviää koko ajan! Lääkäriin pitäis mennä ja mies mulle siitä säännöllisesti sanookin, mutta mulla on iso kynnys mennä lääkäriin,ku aina jos meen niin tuntuu ettei hoitajat/lääkärit edes halua auttaa eikä paneutua sairauteen vaan lykkää vaan saikku lappua ja antibioottia. Ja muutenki oon miettiny että vaikka menisin niin en mä vois mitää pillereitä tai vahvoja voiteita alkaa käyttää ku oon raskaana. Oon kokeillu näihin ihottumakohtiin 1% hydrocortisonia ja se auttoi alussa vähän, mutta ihottuma palasi heti kun lopetin voiteen käytön(sitä saa käyttää kuurina max 2vk) . Eikä raskaana sais käyttää ku pienelle alueelle.. ja lisään vielä, että aloitin foolihapon viime marraskuussa ja ihottuma tuli ehkä kuukauden päästä. Raskaana olin maaliskuussa eli raskaudesta tämä ei johdu.
 
Takaisin
Top