Viimeisin neuvolakäyntisi

Itse olin koko lääkärineuvolan ilman housuja, koska ottivat samalla papa-näytteen ja tekivät sisätutkimuksen, josta myös neuvolakorttiin kirjattiin emättimen pituus ynm. Lääkäri oli nainen ja paikalla oli myös joku mies opiskelija/hoitaja. Vähän tuntui hassulta, kun kuuntelivat sydänääniä dopplerilla ja makasin edelleen jalat levellään ilman housuja :hilarious:

Kyllä itsekin pesaisen aina alapään, koska minusta se on kohteliasta. Vaikka ei se lääkäri varmastikkaan kauhistuisi pesemättömästä terveestä vaginasta, kun joutuvat katselemaan kaikenlaisia tulehtuneita ja tautisiakin tapauksia. :yuck:


Joo mä kans olin edellee ilman housuja jalat haarallaa ku se mies opiskelija kuunteli sydänäänet :hilarious: yritin vähä polvia yhtee laittaa ettei iha levällään paikat ollu:hilarious:
 
Kyllä mullakin lääkärissä tehtiin joku perustarkastus samalla, kun ultrattiin. Oli onneksi vain yksi lääkäri paikalla. Nt-ultrassa annoin kyllä luvan, että voi tulla myös opiskelijat jatkossa paikalle. Sen luvan voi kuulemma perua missä vaiheessa tahansa ja harvoin ketään on, mutta annoin kuitenkin luvan. Aika hullua, jos on tupa täynnä väkeä eikä asiasta ole sanottu mitään itse asiakkaalle :bored:
 
Täällä tehtiin lääkärineuvolassa myös sisätutkimus. En tiedä onko ihan omaa kuvitelmaa, mutta epämukavammalta se tuntuu nyt raskauden aikana kuin aiemmin :inpain: Oli kuitenkin todella mukava naislääkäri.
 
Mua huvitti lähinnä se, että mies oli paikalla, kun silloin vielä sai tulla ja oli eka ultra. Ei niin etteikö hän olisi mun paikkoja nähnyt, mutta ei kyllä ole nähnyt kun joku muu niitä tutkii. Olkoonkin lääkäri :hilarious:

Mulla ei tutkimus tuntunut sen kummemmin, vaikka en kyllä ollut siihen varsinaisesti varautunut. Nt-ultra tehtiin myös alakautta ja kätilö oli niin ihana, kun koko ajan selitti mitä tekee että kohta voi vähän tuntua painetta ja hän tulee nyt tähän ja tekee näin. Mua on aikoinaan niin paljon tutkittu, että oli ihan tuttua huttua, mutta todella hienoa sellaiselle, jolle kaikki on uutta ja jännittävää eikä ole ehkä niin tehty mitään sisätutkimuksia ym.
 
Mä sain kyllä tänään videoidakin :) Riippuu siis selvästi paikasta. Kieltoa en ymmärrä :finger:

Mä en sitten edes kysynyt tuosta videoinnista. Olin vaan niin helpottunut ja odotin innolla, että pääsen kertomaan miehelle. Onhan se kyllä sääli, että mies ei päässyt näkemään.
 
Neuvolassa käyty, ja kaikki hyvin:love017. Perusjuttuja kuten: verenpaine, hemoglobiini, pissanäyte, paino, ja tietty sydänäänet kuunneltiin, mikä on ihan parasta❤️. Seuraava käynti onkin rakenne ultra. Sitä pitäisi jaksaa odotella.
 
Mulle ei eile neuvolassa mitattu hemoglobiinia.. Kysyin siitä nii sano että seuraava mittaus vasta puolivälissä eli seuraavassa neuvolassa joka on kk päästä. Enkä saanu ees pääkipuihi mitää neuvoa, käski vaan lääkäriin jos jatkuu eikä panadol ja lepo auta..
 
Mulla viime neuvola käynnillä ei löytyny sykettä :sad001 ihan hirveesti pelkäsin. Sit käytiin ultraa ja siellä pikkunen liikkui ja kun uudelleen kuunneltiin ni löytyi syke. Seuraava on neuvola lääkäri pari viikon päästä.
 
Mulla viime neuvola käynnillä ei löytyny sykettä :sad001 ihan hirveesti pelkäsin. Sit käytiin ultraa ja siellä pikkunen liikkui ja kun uudelleen kuunneltiin ni löytyi syke. Seuraava on neuvola lääkäri pari viikon päästä.

Ihan hirveä tilanne varmasti, mutta onneksi kaikki oli kunnossa. Itse pelkäsin tällä viikolla ennen neuvolaa, että sykkeet eivät löydy. Olisin varmaan hajonnut pelosta, jos näin olisi käynyt.
 
Mulle ei eile neuvolassa mitattu hemoglobiinia.. Kysyin siitä nii sano että seuraava mittaus vasta puolivälissä eli seuraavassa neuvolassa joka on kk päästä. Enkä saanu ees pääkipuihi mitää neuvoa, käski vaan lääkäriin jos jatkuu eikä panadol ja lepo auta..

Mulla mitattiin, kun sanoin epäileväni, että on tippunut (mikä pitikin sitten paikkaansa). En tiedä, olisiko muuten mitattu.
 
Mulla mitattiin, kun sanoin epäileväni, että on tippunut (mikä pitikin sitten paikkaansa). En tiedä, olisiko muuten mitattu.

Mulla kans sovittu että mitataan joka kerta kun on anemiaa. Muistelen kyllä että viimeksikin mitattiin joka kerta ilman syytä.. pitääpä kaivaa vanha kortti esille ja tarkistaa.
 
Mulle ei eile neuvolassa mitattu hemoglobiinia.. Kysyin siitä nii sano että seuraava mittaus vasta puolivälissä eli seuraavassa neuvolassa joka on kk päästä. Enkä saanu ees pääkipuihi mitää neuvoa, käski vaan lääkäriin jos jatkuu eikä panadol ja lepo auta..

Multa on hemoglobiini mitattu pariin kertaan ja toinen kerta oli omasta pyynnöstä. Ja tänään kävin ylimääräisessä sykkeen kuuntelussa myös pyynnöstä, kun viikonloppuna oli niin kaamee päänsärky ja loppuhuipennuksena 2 päivän oksennusmigreeni, et halusin varmistua masuasukin selviytyneen episodista. Ei auttaneet kotona otetut lääkkeet (paracetamol, ibuprofeeni, sumatriptan) niin hakeuduin sitten lopulta päivystykseen, kun aloin olemaan aika loppu eikä helpotusta ollut näkyvissä. Sain sitten paracetamolia ja nestettä suoraan suoneen ja kylkiäisenä buranaa tabletteina. Kyllä helpotti! Mulle lääkärit on sanoneet, että paracetamolia saa käyttää, ibuprofeenia sen kanssa silloin tällöin ja sumatriptania harvakseltaan. Kannattaa kysyä neuvoa erikseen joltain lääkäriltä tai päivystyksestä jos päänsäryt äityy pahaksi tai pitkittyy ❤️
 
Multa on hemoglobiini mitattu pariin kertaan ja toinen kerta oli omasta pyynnöstä. Ja tänään kävin ylimääräisessä sykkeen kuuntelussa myös pyynnöstä, kun viikonloppuna oli niin kaamee päänsärky ja loppuhuipennuksena 2 päivän oksennusmigreeni, et halusin varmistua masuasukin selviytyneen episodista. Ei auttaneet kotona otetut lääkkeet (paracetamol, ibuprofeeni, sumatriptan) niin hakeuduin sitten lopulta päivystykseen, kun aloin olemaan aika loppu eikä helpotusta ollut näkyvissä. Sain sitten paracetamolia ja nestettä suoraan suoneen ja kylkiäisenä buranaa tabletteina. Kyllä helpotti! Mulle lääkärit on sanoneet, että paracetamolia saa käyttää, ibuprofeenia sen kanssa silloin tällöin ja sumatriptania harvakseltaan. Kannattaa kysyä neuvoa erikseen joltain lääkäriltä tai päivystyksestä jos päänsäryt äityy pahaksi tai pitkittyy ❤️


Oi kiitos tiedosta. Niin erilaista infoo tuosta buranasta joka suunnasta. Nyt o tällä viikolla ollu joka päivä pää kipee mutta en kyllä oo ulkoilu samanlailla kuin viime viikolla niin varmaan jo siitä tää pieni jomotus. Joku laiskuus viikko menossa :hungover::hilarious:
 
Kävin eilen kuulemassa ohjeet neuvolassa raskausdiabeteksen seurantaa varten. Oli tosi mukavaa, ei siis ollenkaan paasaavaa tai painostavaa. Taisin olla muutenkin juttukaveria vailla :rolleyes:, kun nyt korona-aikaa kontaktit olleet aika vähissä ja mieskin nyt pari päivää reissussa Lapissa. Ajattelin, että olis kuunneltu sydänäänet, mutta aika meni hujauksessa eikä jäänyt tunnista kuin pari minuuttia loppuun. No, ens viikolla sitten neuvolalääkäri, toivottavasti on yhtä mukava kuin noi terkat.
 
Radi-diagnoosihan se pätkähti eilisessä neuvolassa. Vs-seuranta pari kertaa viikossa, mittaus silloin 4x vrk. Näillä mennään! Positiivista oli se, että mies pääsi mukaan nlaan ja kun oli lrikäynti myös niin näki pienen ultrassa nyt ekaa kertaa :happy:
 
Radi-diagnoosihan se pätkähti eilisessä neuvolassa. Vs-seuranta pari kertaa viikossa, mittaus silloin 4x vrk. Näillä mennään! Positiivista oli se, että mies pääsi mukaan nlaan ja kun oli lrikäynti myös niin näki pienen ultrassa nyt ekaa kertaa :happy:
Pari viikkoa mittaillut verensokereita, ihan hyvin pysyneet rajojen sisällä. Mutta stressi vaikuttaa selvästi: aamuarvot olleet yleensä siinä vähän alle 5. Tänään neuvolalääkäriaika heti aamusta, jota jännitin tosi paljon ja sokeri pomppasi 5,4.

Mutta siis, lääkäri oli tosi mukava, kova puhumaan ja selittämään asioita. Kuulemma oli ollut alalla 35 vuotta, joten kokemusta raskaanaolevista tuntui olevan. Ikivanha ultrakin löytyi, ja katseltiin hetki pikkutyypin heilumista. Mutta se sisätutkimus, aivan järkyttävä kipu vaikka kestikin vain ihan hetkisen. Olen joskus aikoinaan saanut YTHS:llä aika kovakouraista kohtelua ja sen jälkeen sisätutkimukset on aina olleet ihan hirveitä. Vähän pettynyt itseeni, kun jokin noin tavallinen ja luonnollinen asia on niin vaikeaa :shifty:. Onneksi lääkäri oli tosi ymmärtäväinen. Ehkä sieltä löytyy joku tulehdus tai paikat muuten vaan raskauden takia extra-arat.
 
Pari viikkoa mittaillut verensokereita, ihan hyvin pysyneet rajojen sisällä. Mutta stressi vaikuttaa selvästi: aamuarvot olleet yleensä siinä vähän alle 5. Tänään neuvolalääkäriaika heti aamusta, jota jännitin tosi paljon ja sokeri pomppasi 5,4.

Mutta siis, lääkäri oli tosi mukava, kova puhumaan ja selittämään asioita. Kuulemma oli ollut alalla 35 vuotta, joten kokemusta raskaanaolevista tuntui olevan. Ikivanha ultrakin löytyi, ja katseltiin hetki pikkutyypin heilumista. Mutta se sisätutkimus, aivan järkyttävä kipu vaikka kestikin vain ihan hetkisen. Olen joskus aikoinaan saanut YTHS:llä aika kovakouraista kohtelua ja sen jälkeen sisätutkimukset on aina olleet ihan hirveitä. Vähän pettynyt itseeni, kun jokin noin tavallinen ja luonnollinen asia on niin vaikeaa :shifty:. Onneksi lääkäri oli tosi ymmärtäväinen. Ehkä sieltä löytyy joku tulehdus tai paikat muuten vaan raskauden takia extra-arat.

Ne on raskauden takia tosi usein extra-arat! Sellaisillakin joilla ei ole huonoja kokemuksia eikä normaalisti "tunnu juuri missään". Tsemppiä! Lisäksi lääkäreissä ja kätilöissä on eroja, toiset on kovempikätisiä.

En nyt siitä luonnollisuudesta tiedä :grin pakollinen paha jos haluaa nyky-yhteiskunnassa hoitaa alapäätään, mutta eihän siellä todellakaan pakko ole käydä sorkkimassa jos ei oikeasti ole joku syy (esim arvioidaan lantion tilavuus aiempien ongelmien takia, epäillään ennenaikaisuutta jne). Parempi mitä vähemmän kukaan käy siellä sorkkimassa. Luonnollista se ei kyllä ole mutta käytännöllistä lääketieteen näkökulmasta.
Taidan käydä omalla käynnillä pikku keskustelun sen lääkärin kanssa jos sillä on kova hinku käydä tonkimassa ilman syytä.

Terveisin Alapääalalla työssä
 
Takaisin
Top