Viimeisin neuvolakäyntisi

Mulla oli eilen ensimmäinen neuvola. Eipä siellä ollut mitään ihmeellistä. Samoja juttuja kuin viimeksi kkm päättyneessä raskaudessa. Olisin toivonut vähän aktiivisempaa huolenpitoa oma taustani huomioiden. Ihan itse sain pyytää neuvola psykologin tapaamista. Ymmärrän toki, että ensimmäisellä kerralla on paljon asioita hoidettavana. Ultra-ajan sain Maisan kautta vasta viikolle 13. Jos ei olisi koronaa, niin kävisin välissä yksityisellä ultrassa, mutta nyt en tiedä, kannattaako ottaa riskiä.

Eilen oli eka neukkula.
Samat jutut käytiin läpi mitä aiemminkin paitsi oon tämän raskauden erityistarkassa lääkärien seurannassa koska viimeksi mulla oli napanuoraprolapsi ja lapsi syntyi 2 kk ennenaikojaan.

Mulla oli eilen ensimmäinen neuvola. Eipä siellä ollut mitään ihmeellistä. Samoja juttuja kuin viimeksi kkm päättyneessä raskaudessa. Olisin toivonut vähän aktiivisempaa huolenpitoa oma taustani huomioiden. Ihan itse sain pyytää neuvola psykologin tapaamista. Ymmärrän toki, että ensimmäisellä kerralla on paljon asioita hoidettavana. Ultra-ajan sain Maisan kautta vasta viikolle 13. Jos ei olisi koronaa, niin kävisin välissä yksityisellä ultrassa, mutta nyt en tiedä, kannattaako ottaa riskiä.

Ei tarjottu mullekaan kyl mitään, enkä edes tajunnut pyytää. Itkin kyllä neuvolakäynnillä kkm ja vähän odotin, et huolista ois siinäkin voinut puhua, mutta terkka ei lähtenyt keskustelemaan. Aikaa meni kuitenkin vain puolet varatusta :bored: Onneksi oon kuitenkin saanut diagnoosiksi riskiraskaus, niin sen takia kai helpommin pääsin ultraan, kun oli niitä vuotoja.

Ei tarjottu mullekaan kyl mitään, enkä edes tajunnut pyytää. Itkin kyllä neuvolakäynnillä kkm ja vähän odotin, et huolista ois siinäkin voinut puhua, mutta terkka ei lähtenyt keskustelemaan. Aikaa meni kuitenkin vain puolet varatusta :bored: Onneksi oon kuitenkin saanut diagnoosiksi riskiraskaus, niin sen takia kai helpommin pääsin ultraan, kun oli niitä vuotoja.

Luulen, että aika moni ei tajua pyytää apua ja just sen takia olisi tosi tärkeätä, että apua tarjottaisiin. Mun neuvolatäti sanoi, että seuraavalla kerralla ehditään sitten juttelemaan enemmän, mutta eipä paljon lohduta, kun seuraava neuvolakäynti on vasta nt-ultran jälkeen, jolloin ehkä pahimmat ajat ovat jo takana.

Ensimmäinen nvla oli mulla 7.4, ja puhelimessa hoidettiin kuten myös seuraava. Ei mitään ihmeellistä puhuttavaa kun tuntuu välillä et ite tietää kaiken jo eikä mitään uutta tietoa tuu..
Nt-ultra on jo 23.4, en malta odottaa:)

Mulla oli ensimmäinen neuvola 8+3. Ilmaisin siellä huoleni että musta tuntuu ettei kaikki ole kunnossa, koska verisiä vuotoja tullut aina silloin tällöin.
Neuvolatäti oli tosi ymmärtäväinen ja sai järkättyä seuraavalle päivälle varhaisultraan ajan sydänäänet löytyi ja kaikki muutenkin kunnossa. Nyt viikkoja 9+5.

Miten Helsingissä? Onko vielä saanut mies tulla vastaanotolle mukaan? Entä ultraan? En löydä mistään suoraa kieltoa, kun maisa-portaalista on aika varattuna, vaikka menen COVID-19 tiedotteisiin ja lmassa ajanvarauksessa lukee ultraa koskien edelleen ohje, että yhden henkilön kanssa saisi tulla.

Pyysin tosiaan ensimmäisellä neuvolakäynnillä ajan neuvolapsykologille aikaisempien keskenmenojen takia. Noh, neuvolatäti soitti tällä viikolla, että aikoja ei ole ja mun pitäisi ottaa yhteyttä jonnekin mielenterveyspalveluihin. Onhan meillä työpsykologi, jolla olen käynyt pari kertaa, mutta halusin nimenomaan tähän tilanteeseen parhaiten sopivaa erityisosaamista. Vähän ärsyttävää kyllä. Luulin, että saisin neuvolasta kaiken tarvittavan henkisen tuen. Eikö se ole kuitenkin heidän tehtävänsä...

Miten Helsingissä? Onko vielä saanut mies tulla vastaanotolle mukaan? Entä ultraan? En löydä mistään suoraa kieltoa, kun maisa-portaalista on aika varattuna, vaikka menen COVID-19 tiedotteisiin ja lmassa ajanvarauksessa lukee ultraa koskien edelleen ohje, että yhden henkilön kanssa saisi tulla.
Ultraan ei saa tulla. HUS:in sikiöseulonnan sivuilla lukee näin.

Pyysin tosiaan ensimmäisellä neuvolakäynnillä ajan neuvolapsykologille aikaisempien keskenmenojen takia. Noh, neuvolatäti soitti tällä viikolla, että aikoja ei ole ja mun pitäisi ottaa yhteyttä jonnekin mielenterveyspalveluihin. Onhan meillä työpsykologi, jolla olen käynyt pari kertaa, mutta halusin nimenomaan tähän tilanteeseen parhaiten sopivaa erityisosaamista. Vähän ärsyttävää kyllä. Luulin, että saisin neuvolasta kaiken tarvittavan henkisen tuen. Eikö se ole kuitenkin heidän tehtävänsä...
No olipas kurjaa kyllä :sour:

Tiedättekö, miltä viikoilta asti voi käydä avoneuvolassa kuuntelemassa sydänääniä?

Tänä aamuna käyty ensimmäisessä lääkärineuvolassa rv12+1 ja itkuhan se tuli kun kuuli sydänäänet. Jotenkin olin asennoitunut siihen ettei sieltä kuulu mitään, kun takana joulukuussa saatu km rv9+3. Ensi viikolla vielä ultra ja ehkä sitten uskaltaa jo kertoa raskaudesta, jos sielläkin kaikki hyvin. Kyllähän tuo km vain on traumaattinen kokemus, vaikka itsellä viikkoja oli vähän ja kaikki sujui kohtuullisen hyvin (jouduin käydä päivystyksessä kun kolmen päivän vuodon jälkeen tuli tukos, joka piti imeä pois). Itsellekkään ei mitään apua tarjottu, enkä kyllä sitä kokenut tarvitsevani, kun sain hyvän ystäväni kanssa läpi asian (mieskin koitti parhaansa mukaan olla tukena). Tsemppiä kaikille kohtalotovereille!

Mulla on ensi viikolla ensimmäinen neuvola ja silloin viikolla 10. Meni vähän pitkäksi, kun sain vasta eilen tietää, että sain vuokrakämpän naapurikaupungista Kaarinasta. Nyt on sitten sama paikka koko ajan. Tosin olin lapsettomuushoidoissa Mehiläisen Felitaksella Turussa ja siellä varhaisultra tehtiin viikolla 7 ja nyt maanantaina 8+6 kävin uudelleen. Kaikki hyvin ja vahva sydänääni. :Heartred
Jännittää ensimmäinen neuvolakäynti. Esikoistani odotan ja itsekseni hoidoissa käyn. Lapsi saanut alkunsa luovutetuilla sukusoluilla.

Aurinkoista päivää kaikille!

Enismmäinen ultra nyt takana ja kaikki hyvin! En olisi uskonut että mitä kaikkea noin pienestä voikaan nähdä ja hassua kun ruudulta näki kun toinen pyöri ja hyöri hulluna mahassa, eikä sitä kuitenkaan tunne. Aivan käsittämätön fiilis kyllä :Heartred

Mukaan saadut kuvat eivät kyllä anna yhtään oikeutta sille ruudulta näkyvälle kuvalle, joten harmittaa kyllä ettei mies päässyt mukaan, varsinkin kun meidän ensimmäinen kyseessä. Toivotan että nämä poikkeus ajat olisi ohi mahdollisimman pian ja ehkä sitten rakenne ultrassa saisi kumppanikin olla mukana!

Itsellä oli eilen eka neuvola, vähän helpotti mieltä kun tietää mitä käyntejä tulossa, mutta juuri jäi harmittamaan tuo että ultraan ei pääse puoliso mukaan ja että ensimmäinen lääkäri aika myös peruttu kokonaan... Paperi nivaskan kanssa lähdettiin kotiin eilen ja lähetettä odotellaan labraan ja ultraan, mitkä olis tarkoitus seuraavan kahden viikon aikana hoitaa

Tuo on kyllä ikävää, että puoliso ei pääse mukaan. Etenkin kun on ensimmäinen kyseessä niinkuin meilläkin. Lääkäriin sai vielä tulla, mistä olen kyllä iloinen. Torstaina nt:hen menen yksin.

Omasta mielestäni se lääkäri käynti ei ollut mitenkään ihmeellinen lukuunottamatta ultraa. Mutta jos sitä ei tehtäisi kuitenkaan niin en koe, että olisin menettänyt mitään. Toki minulla on lääkitys, joka käytiin lääkärin kanssa läpi, mutta senkin olisi voinut hoitaa puhelimessa ja muuten käynnistä ei jäänyt mitään käteen.

Aa okei! Jotenkin ajattelin että se lääkäri käynti olis ollut ns isompi juttu :grin Meni kyllä toi ultra aika melko pitkälle, seuraavat vapaat ajat on vasta toukokuun puolen välin jälkeen, eli just ja just pääsen viikkojen aikataulun mukaan seulontaan. Neuvolassa voi hoitaja näyttää vanhalla ultralla miehen mukana ollessa mutta sekin aika on vasta kesäkuussa :meh: mutta parempi sekin kun ei mitään ja videoin sen ensimmäisen ultran niin pitkälti kuin pystyn niin voi näyttää toiselle myös :)

Aa okei! Jotenkin ajattelin että se lääkäri käynti olis ollut ns isompi juttu :grin Meni kyllä toi ultra aika melko pitkälle, seuraavat vapaat ajat on vasta toukokuun puolen välin jälkeen, eli just ja just pääsen viikkojen aikataulun mukaan seulontaan. Neuvolassa voi hoitaja näyttää vanhalla ultralla miehen mukana ollessa mutta sekin aika on vasta kesäkuussa :meh: mutta parempi sekin kun ei mitään ja videoin sen ensimmäisen ultran niin pitkälti kuin pystyn niin voi näyttää toiselle myös :)
Jos saa videoida, kun joku täällä sanoi, että oli kielletty videointi käynnistä :inpain:

Takaisin