Viimeisin neuvolakäyntisi

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Vargynja
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Neuvolasta lähettävät tänään lähetteen äippäpolille että pääsen purkamaan edellisen sektion tuntemuksia ennen uutta. Verenpaine oli jännän matala, 108 oli yläpaine kun se yleensä huitelee 130 tuntumassa, mutta se täti vaan sano että hyvä se on. Muuten kaikki hyvin, paino oli noussut edellisestä kerrasta 500g niin sen kunniaksi kävin ostamassa suklaapatukan laughing7

Mulla oli tänään neuvola sf mitta 31,5 cm verenpaineet 134/76 painoa tullut 14,4 kiloa lähtöpainoon.. mietityttää vaan tuo verenpaine ja sf mitta kun noin hurjia on..

Mulla oli tänään neuvola sf mitta 31,5 cm verenpaineet 134/76 painoa tullut 14,4 kiloa lähtöpainoon.. mietityttää vaan tuo verenpaine ja sf mitta kun noin hurjia on..
Tuo alapainehan on ihan ok kuitenkin. Ehkä olit juuri ennen tuota rasittanut itseäsi tai olit jännittynyt? Mitkä viikot sulla on nyt ja noudattiko sf-mitta omaa käyräänsä?

Mulla oli terkan mukaan eka sf-mitta aika hurja (reippaasti yli yläkäyrä). Olin viikko aikaisemmin ollut RU:ssa ja vauva vastasi viikkoja. Nytkin kävin ylimääräisessä ultrassa (eri syystä) ja vauva kasvaa ihan keskikäyrän mukaan. Joten en ole huolissani. En ole ensisynnyttäjä ja vauvan asento plus mittaajan käsiala vaikuttaa niin paljon tuohon sf-mittaan.

Tuo alapainehan on ihan ok kuitenkin. Ehkä olit juuri ennen tuota rasittanut itseäsi tai olit jännittynyt? Mitkä viikot sulla on nyt ja noudattiko sf-mitta omaa käyräänsä?

Mulla oli terkan mukaan eka sf-mitta aika hurja (reippaasti yli yläkäyrä). Olin viikko aikaisemmin ollut RU:ssa ja vauva vastasi viikkoja. Nytkin kävin ylimääräisessä ultrassa (eri syystä) ja vauva kasvaa ihan keskikäyrän mukaan. Joten en ole huolissani. En ole ensisynnyttäjä ja vauvan asento plus mittaajan käsiala vaikuttaa niin paljon tuohon sf-mittaan.
En tiedä tosta jännityksestä, mutta rv 29+0 tällä hetkellä ja sf mitta menee +3 viimeksi neuvolan lääkäri huolestui ja laittoi sokerirasitukseen ja ylihuomenna olis neuvolalääkäri niin kysyn häneltä :)

En tiedä tosta jännityksestä, mutta rv 29+0 tällä hetkellä ja sf mitta menee +3 viimeksi neuvolan lääkäri huolestui ja laittoi sokerirasitukseen ja ylihuomenna olis neuvolalääkäri niin kysyn häneltä :)
Mäkin kävin rasituksessa (olisi iänkin puolesta joutunut samoilla viikoilla) ja kaikki arvot hyvät sielläkin. Mutta onhan se hyvä että ne seurailee, lähinnä tarkoitin vaan ettei se sf-mitta itsessään kauheasti mitään kerro ennen kuin on mitattu useamman kerran (mieluiten sama henkilö). Siksi mua vähän ärsytti kun se terkka vähän vihjaili että mulla on varmasti sokerit koholla ja kauhean iso mitta viikkoihin nähden. Ihan hyvä kun pääsee keskustelemaan lääkärin kanssa, niin ei jää turha huoli päälle. :happy:

Täytyy vielä kommentoida tuohon sf-mittaan, että mulla oli se rv 25 27cm ja rv 30 lääkärineuvolassa edelleen 27cm. Toki välissä ilmeisimmin tapahtunut myomaan nousu, jolloin vauva päässyt asettumaan alaspäin. Mutta tosiaan voi vaihdella aika paljon tuo sf-mitta mittaajasta riippuen, en sen varaan laskisi kovin paljon.

Niin ja voisko ne verenpaineet johtua osittain vaikka jännityksestä? Onko nousseet selvästi aiemmista mittauksista?

Mulla on välillä neuvolassa verenpaine noin 135/80 vaikka kotona tuskin 110/70. Ostin oman mittarin kun esikoista odottaessa ne oli tommoset vähän korkeat ja halusin ite seurata, kotona ne sitten osoittautuikin olevan paljon matalammat. En mitenkään tunne jännittäväni mut suonet sit vissiin jännittää :P

Täytyy vielä kommentoida tuohon sf-mittaan, että mulla oli se rv 25 27cm ja rv 30 lääkärineuvolassa edelleen 27cm. Toki välissä ilmeisimmin tapahtunut myomaan nousu, jolloin vauva päässyt asettumaan alaspäin. Mutta tosiaan voi vaihdella aika paljon tuo sf-mitta mittaajasta riippuen, en sen varaan laskisi kovin paljon.

Niin ja voisko ne verenpaineet johtua osittain vaikka jännityksestä? Onko nousseet selvästi aiemmista mittauksista?
Edelliset ollut 119/63 jos oikein muistan. Mitta sain sairaslomaa äitiysloman alkuun saakka ja saman mitan sai lääkärikin,kuin terveyden hoitaja ja sitä nyt sitten seurataan ei voi johtua radista eikä liiasta lapsivedestä,joten mene ja tiedä:dontknow

Ekassa lääkärineuvolassa käyty nyt rv 27+1. Tyyppi oli kääntynyt pää alspäin, jess! Tai olinkin tuntenut että oli vaihtanut asentoa, mukava kuulla että jopa pää alaspäin välillä. Eli toivoa on että tämäkin tulee kunnolla sieltä ulos. :grin Kohdunkaulakaan ei ole pehmennyt tai lyhentynyt, joten oikein hyvä juttu. Sain nyt omepratzolia närästykseen, hallelujah!
Muuten kaikki oli oikein hyvin, mutta tuli vähän sanomista painosta... Että voisi vahtia ettei tulisi hirveästi nyt loppuraskaudesta enää. Mulla on tullun vuodenvaihteen jälkeen melkein puoli kiloa viikossa. :sorry: Tiedän että se on paljon, mutta en toisaalta hirveästi herkuttelekaan. Pitäisi syödä vährmmän vaan kai. Edellisessä raskaudessa tuli 22kg, joten tarkoitus ei olisi kerätä ihan noin paljon painoa. Tähän mennessä tullut yhteensä n 7-8kg. Joten saisi kyllä riittää jo. Täytyy vaan skarpata ruoan määrän ja laadun kanssa.

Huvittava tuo sf-mitta. Rv 22 terkka mittasi että 24,5cm ja oli reippaasti yli yläkäyrän, vihjaili radista. Sokerithan olivat erinomaiset rasituksessa ja ylimääräisessä ultrassa vauva vastasi viikkoja ja kasvu noudatti keskikäyrää. Nyt rv 27 sf-mitta 27cm. Mietin mahtoiko se eka mitta pitää paikkaansa. Ehkä vauvan asento on sitten vaikuttanut siihen. :rolleyes:

Edelliset ollut 119/63 jos oikein muistan. Mitta sain sairaslomaa äitiysloman alkuun saakka ja saman mitan sai lääkärikin,kuin terveyden hoitaja ja sitä nyt sitten seurataan ei voi johtua radista eikä liiasta lapsivedestä,joten mene ja tiedä:dontknow

Nyt vaan lepoa ja toivotaan, että paineet pysyisi kohtuullisissa lukemissa. Hyvä, että kirjoitti sairaslomaa. Ja hyvä, että kasvua seurataan :happy:

Oonko ainoa, jonka mielestä nuo neuvolakäynnit on niin turhia ja niitä on liikaa. Ärsyttää järjestää päivää sen mukaan, että käynnin kesto on 10 min ja siinä mitataan verenpaine ja paino. Voisin mittailla niitä kotonakin. Kuitenkin aina neuvolassa sanovat, että synnytyspolin päivystykseen pitää soittaa ja mennä, jos jotain epämääräistä tapahtuu. Käyn muutenkin parissa ylimääräisessä ultrassa, joten mikseivät ne käynnit jo riitä, kun siellä käydään ihan samat asiat uudelleen. En muutenkaan halua asioistani heidän kanssa keskustella. Ajanhukkaa ja turhauttavaa!

Oonko ainoa, jonka mielestä nuo neuvolakäynnit on niin turhia ja niitä on liikaa. Ärsyttää järjestää päivää sen mukaan, että käynnin kesto on 10 min ja siinä mitataan verenpaine ja paino. Voisin mittailla niitä kotonakin. Kuitenkin aina neuvolassa sanovat, että synnytyspolin päivystykseen pitää soittaa ja mennä, jos jotain epämääräistä tapahtuu. Käyn muutenkin parissa ylimääräisessä ultrassa, joten mikseivät ne käynnit jo riitä, kun siellä käydään ihan samat asiat uudelleen. En muutenkaan halua asioistani heidän kanssa keskustella. Ajanhukkaa ja turhauttavaa!

No kyllä muakin turhauttaisi, jos neuvolakäynnit olisi noin tönkköjä ja lyhyitä. Itellä menee joka kerta neuvolassa siihen varattu tunti. Juttua riittäisi pidemmäksikin aikaa kerralla, joten tuntuu että välillä ne käynnit on liiankin harvassa jopa. Nyt koen että olisi ollut välillä aihetta ottaa ylimääräsiäkin käyntejä, mutta niiden saaminen on vaikeutunut. Edellisissä raskauksissa pystyi suoraan soittamaan omalle neuvolantädille, jos jotain tuli ja saamaan aikaa sitä kautta. Viestinkin saattoi lähettää, jos ei päässyt soittamaan. Nykyään pitää soittaa johonkin keskitettyyn numeroon, jossa vastaa joku joka ei tiedä susta mitään. Sille sitten pitää selittää koko historia ja sitten se päättää varaako se aikaa neuvolaan vai eikö pelkän kuulopuheen perusteella. Jotenkin tosi kylmäksi muuttunut se homma. Ja kaiken lisäksi soittopalvelu on sellanen et ne saattaa soittaa vasta seuraavana päivänä takaisin jos vielä silloinkaan. Lisäksi niillä on joku chat-palvelu, mut sitä kautta ei voi edes kunnollista yhteydenottopyyntöä jättää, kun siihen chattiin ei saa mitää henkilökohtasia tietoja jättää, edes puhelinumeroa eli on vaan neuvoa antava palvelu. Ja sit on erillinen yhteydeottopyyntölomake, joka oli sekin tosi vaikea löytää ekaa kertaa netistä, ja siinäkin oli että soittavat sitten 1-3vrk päästä riippuen kuinka paljon on jonoa. Eli mitään kiireellistä ei voi enää tota kautta hoitaa vaan pitäisi aina suunnata suoraan päivystykseen terveyskeskukseen tai sit naapurikaupunkiin. Ainoo mikä on tehty vielä helpoksi on ajanvarauksen peruminen tekstiviestillä, ja ne sit joskus soittaa varatakseen uutta aikaa. Ärsyttää kun täysin toiviva systeemi pakkomuutetaan vaan siksi että muutkin saman sairaanhoitopiirin alla tekee kaiken vaikeamman kautta. Ja en ole ainoa joka on tätä mieltä, ei niiltä meiän neuvolan tädeiltäkään kysytty haluaako ne muuttaa järjestelmää eikä nekään tähän uuteen systeemiin ole kovin tyytyväisiä.

Bettien kanssa samaa mieltä siitä, että tunti hujahtaa ja joskus oon istunut siellä lörpöttämässä yli tunninkin :angelic: Neuvolantäti on oikein mukava ja hänen kanssaan on kiva sekä helppo jutella. Tutkimukset sujuu ohessa :grin Varsinkin alkuraskaudessa käyntejä kaipasi useammin. Nythän siirrytään koko ajan tiheämmin tapahtuviin käynteihin raskauden edetessä loppua kohti, niin olen tyytyväinen määrään. Onneksi täällä on vielä mahdollisuus soittaa suoraan omalle neuvolantädille, joskin vain tunnin ajan päivästä on soittoaika. Se on ärsyttävää kun saat väijyä oikea hetkeä soittaa, mitä jos et itse pystykään juuri silloin olemaan puhelimessa, joku muu kuitenkin soittaa juuri silloin ja puhelin on varattu... Mutta useimmiten kyllä tavoittaa melko helposti.

Mulla ei ole neuvolassa mitään keskusteltavaa, ja tosiaan kun kaiken kirjaavat kantaan niin mielummin kaikki henkilökohtaiset asiat käsittelee yksityisellä, kun ei tiedä mihin nekin tiedot sieltä lopulta päätyy. Kaikkeen on aina vastaus muutenkin että ”katsoin googlesta että...” tai että ”oletko katsonut googlesta?” :D Tekis mieli perua niitä käyntejä, mutta ei kait sekään järkevää ole.

Mulla ei ole neuvolassa mitään keskusteltavaa, ja tosiaan kun kaiken kirjaavat kantaan niin mielummin kaikki henkilökohtaiset asiat käsittelee yksityisellä, kun ei tiedä mihin nekin tiedot sieltä lopulta päätyy. Kaikkeen on aina vastaus muutenkin että ”katsoin googlesta että...” tai että ”oletko katsonut googlesta?” :D Tekis mieli perua niitä käyntejä, mutta ei kait sekään järkevää ole.

Täällä ei ainakaan kirjata kantaan juuri muuta neuvolakäynneistä kuin nuo mitatut tiedot ja sit esim. jos olen valitellut liitoskivuista niin niistä on maininta. Kaikki muu mitä siellä keskustellaan jää mun ja terveydenhoitajan väliseksi :) Tosiaan sekin on varmaan paikkakuntakohtaista ja varmaan myös työntekijästä riippuvaista mitä asioita sinne kukakin kirjaa vai kirjaako mitään. Vielä edellisessä raskaudessa (syntyi 1/18) ei kirjattu kantaan mitään tietoja, ainoastaan merkintä käyntipäivästä. Sama täti kuin nytkin kyseessä, mutta näinkin lyhyessä ajassa käytäntö muuttunut.

Toi on kyllä ikävää että vaikuttaa tosi paljon terkka siihen millaisena koko neuvola näyttäytyy. Mä oon ollut kans terkalla, jolle en halua kertoa mitään ja oon kokenut että voisin sen verenpaineen yhtä hyvin kotonakin mitata. Ja sit esim nyt aivan tosi ihanalla terkalla johon aidosti luotan ja koen saavani tukee (en edes ollut ajatellut erityisemmin tarvitsevani mitään tukea..) ja ylipäänsä ne perus mittauksetkin tuntuu mielekkäämmiltä.

Oli pakko käydä kurkkaamassa mitä kantaan täällä laitetaan. Oletukseni oli, että eipä juuri mitään, niin eihän siellä ollutkaan. Merkinnät löytyy ainoastaan siitä, että olen paikalla käynyt ja mitkä ovat raskausviikot, muuta ei. :rolleyes:

Mulla tullu painoa melkeen kilo/per viikko ja nyt tullut 14,6 ja sanomista on tullut,mutta sokerit ei ole syypää siihen ja esikoisesta tulikin se +27 kiloa :D

Tänään oli 3. ultra ja siellä näkyi 1.8 kiloinen pullukkaposki joka vastaa viikkoja 33 näin viikolla 31. Loppuraskauden seuranta meneekin sitten yliopistolliseen sairaalaan koska aiempi raskaushistoriani on ollut vähän ongelmainen. Rakenneultrassa arvioitiin syntymäpaino 3.3 kiloon mutta nyt se oli kasvanut jo 4-kiloiseksi. Raskausdiabeteksen ja oman vaikean ylipainoni takia edellisessä ultrassa varoiteltiin painonnousua, mutta tällä kertaa tuli kehuja siitä ettei painoni ole noussut liikaa. Hieman huojensi oloa se tieto. Nyt olen suurin piirtein saman painoinen kuin viikolla 0.

Takaisin