Vesisynnytys kokemuksia

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Ilpuri
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
@pilvikirsikka voi kiitos ❤️❤️

Vertaistuellisesti "hyvä" kuulla että en ole ainut, kenellä kroppa teki tenän. Jotenkin vielä sellainen epäonnistujan olo, mutta tiedostan kyllä, että se on tyhmä ja turha ajatus.

Sain kumminkin käydä ammeessa tuona aikana ja se tuntui todella hyvältä! Vesi tuntui aluksi lämpimältä, mutta sehän jäähtyi kyllä myös nopeasti. Hassua ettei sairaalan ammeessa oli mitään lämpöominaisuutta... Jos kotona synnyttäisi altaaseen, niin sittenhän joku lämmitin voisi olla hyvä ratkaisu. Muistelen siinä Väntan på Dig / Raskaana -sarjassa, että kotisynnytyksessä parilla oli joku sähkölämmitin altaassa.

Joskus se menee vaikeimman kautta, mutta kaikki on tosiaan vielä mahdollista! ❤️

Mä oon kans sairaalassa ollut ammeessa (just siinä ekassa synnytyksessä 😄) ja munkin muistikuvan mukaan se vesi jäähtyi nopeasti. Sitä olis pitänyt itse tajuta vaihtaa lämpimäksi, kun eihän ne kätilöt siellä käy kuin pyörähtämässä. Toista se on kotona, voi että! Toivon niin että säkin pääsisit vielä kotona synnyttämään, jos joskus teille toinen lapsi tulee ❤️

Mun toinen lapsi syntyi veteen. Siirryin sairaalaan vesien mentyä kotona. 8h kokonaiskesto, 1,5h ennen syntymää siirryttiin sairaalaan, jossa ottivat suoraan saliin. Olin 5cm auki ja pääsin heti ammeeseen. Vikat sentit meni siis aika vauhdilla, esikoisen synnytys oli kestänyt reilusti yli vuorokauden, niin en osannu odottaa. Pahinta oli luopua tens-laitteesta, joka oli altaaseen menoon asti ja matkalla paras apu. Altaaseen päästyä olo oli taas parempi, sai liikuttua vähän helpommin kuin kuivalla maalla. En tiedä minkä lämpöistä vesi oli enkä muista mitään tuntemuksia veden lämpötilaan liittyen, eli ihan sopivalta on varmasti tuntunut. Ponnistusvaihe alkoi fer-refleksillä, mikä oli hienoa, ekassa synnytyksessä en sitä kokenut. En halunnut/uskaltanut itse ottaa vauvaa kiinni, toivoin että kätilö poimii hänet ja antaa syliin. Pelkäsin kai että lipsuu käsistä uudestaan sinne veteen.. nousin sitten synnyttämään istukan kuivalle maalle. Vauva oli 4,3kg, melkein 1,5kg isompi kuin esikoinen, mutta syntyi tosi mukavasti ja helposti veteen.

Huomenna tulee 3 viikkoa mun vesisynnytyksestä. Kaikista mun kolmesta synnytyksestä tää oli ehdottomasti paras kokemus. 😊

Tämä synnytys käynnistettiin vauvan kokoarvion (4kg) vuoksi rv 38+6. Käynnistys tehtiin ballonkilla ja kun ballonki oli tipahtanut puhkaistiin kalvot, koska supistukset lopahtivat. Kalvojen puhkaisu tehosi ja supistukset palasivat. Kuivalla maalla avautuminen oli kuitenkin verrattain hidasta, vaikka supistukset alkoivat tuntua jo melko ikäviltä. Kivunlievityksenä minulla oli tässä alkuvaiheessa lämpötyyny alavatsalla, tens ja ilokaasu. Klo 18 olin auki 4cm ja menin ammeeseen. Tens jäi tässä kohden luonnollisesti pois, mutta ilokaasua jatkoin ammeessa. Lisäksi mies teki akupainantaa mun alaselkään aina supistuksen tullessa. Mulle myös tärkeä tuki oli supistuksen aikana se, että mies puhui mulle ja muistutti hengittämisestä ja siitä, että rentouttaisin hartijat ym. Ammeessa avautuminen sitten nopeutui. Mulle ei ammeessa tehty sisätutkimusta lainkaan, vaan kätilö peilin avulla tarkasti tilanteen. Ennen ponnistamista mulle alkoi tulla tunne, että haluan sittenkin kivunlievitystä, mutta todellisuudessa siinä kohtaa oli jo aivan liian myöhäistä. Olin jo hetkeä aiemmin hylännyt ilokaasunkin. Yksi kätilö huolehti, että mun peppu pysyi veden alla ja toinen kätilö piti pikkaisen reunaa sivulla, että vauvan pää mahtuisi paremmin tulemaan. Ponnistaminen alkoi 19:19 ja 9min ponnistuksen jälkeen kätilö sanoi, että katso sun jalkojen väliin ja siellä vauva leijui vedessä silmät auki kuin mikäkin nirvana vauva. Siitä nostin hänet syliini ja kohtasimme toisemme ensimmäistä kertaa silmät avonaisina toisiamme ihmetellen. 🥰

Ammeen vesi oli 35 asteista ja sitä olisi itse saanut vaihtaa jos se viileni, mutta kätilö kehotti ettei kuumemmaksi sitä vaihdettaisi. En kerennyt tuntemaan kylmää lainkaan altaassa olon aikana, mutta varmaan se vesi vähän viileni kyllä, kun ammeessa olin kuitenkin 1,5h. Ei siis vaihdettu vesiä tai valutettu lisää lämmintä. Supistukset ja ponnistusvaiheen olin polvillani ja nojasin altaan reunaa vasten. Siinä oli myös kahva jota puristin ja toisella kädellä puristin miehen kättä loppuvaiheessa.

Jälkeiset synnytin 10min kuluttua synnytyshuoneessa. Verta menetin 300ml ja pari pientä tikkiä sain. Palautuminen on ollut nopeaa ja olen voinut paremmin, kuin aiempien synnytysten jälkeen. Valitsisin vesisynnytyksen myös uudestaan. Kokonaiskestoksi kirjattiin reilut 4h. ☺️ Niin ja vauvakin oli sen 4020g syntyessään.

Onko kukaan synnyttänyt myös jälkeisiä ammeeseen?
Mun ymmärtääkseni jälkeiset synnytetään mielellään kuivalla maalla, että voidaan paremmin arvioidan verenmenetys ja että kaikki tulee varmasti ulos. Toisaalta viimeksi kun synnytin veteen, kätilötkään ei olleet heti ihan varmoja, että miten toimitaan vauvan synnyttyä 😅 Mutta ohjasivat siitä sitten pienen hetken päästä sängylle, jossa jälkeiset syntyi.

Takaisin