Vesisynnytys kokemuksia

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Ilpuri
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Joku tuossa aiemmin sanoi, että lapsi kun syntyy veteen ni lapsi joutuu automaattisesti elvytykseen.

Ei silloin elvytykseen joudu. Veteen on aivan turvallista synnyttää! Eihän sitä mahdollisuutta muuten olisi :) Vauva saa happea napanuoran kautta ja hengitys käynnistyy vasta kun kasvot ovat kosketuksissa ilman kanssa eli veden alla vauva ei vielä hengitä keuhkoillaan :) Mun kätilö sanoi, että usein veteen syntyneet vauvat ovat rauhallisempia eivätkä itke niin pontevasti kuin kuivalla maalla syntyneet. Omanikin avasi silmät ja vain alkoi hengittää ja hetken päästä vähän itkeä. Ei mitään sellaista dramaattista rääkymistä ollut ollenkaan. Minä synnytin kotona suunnitellusti veteen eikä ollut mitään ongelmia. Otin vauvan itse vastaan ja nostin syliini. Vedessä synnyttäessä vaan siinä pitää olla tarkkana, ettei enää laske vauvan kasvoja veteen sitten kun hän on syntynyt.
 
Minä oon ymmärtänyt et joskus vesisynnytetyt vauvat ei välttämättä heti tajuu alkaa hengittää ja saattaa olla et vaatii vähän ns. Herättelyä. Mut siis voihan ei veteen syntynytkin vauva vaatia sellaista. Eikä se siis elvytystä oo.

Kiva lukee teidän kokemuksia täältä. Itseäkin kiinnostaisi veteen synnyttäminen. ☺️
 
Minä oon ymmärtänyt et joskus vesisynnytetyt vauvat ei välttämättä heti tajuu alkaa hengittää ja saattaa olla et vaatii vähän ns. Herättelyä. Mut siis voihan ei veteen syntynytkin vauva vaatia sellaista. Eikä se siis elvytystä oo.

Kiva lukee teidän kokemuksia täältä. Itseäkin kiinnostaisi veteen synnyttäminen. ☺️

Se on varmaan ollut sit tuota, mihin ekan sivun kirjoittaja viittasi. Hän kirjoitti aika varmaan sävyyn, että kannattaa ottaa huomioon, että vauva joutuu elvytykseen. Mut hyvä kuulla, että ihan niin dramaattista se ei ole, että aina joutuisi. :thumbs-up:
Minäkin mielelläni kuulen kokemuksia. Alkaa kyllä kiinnostaa. Tokan synnytyksessä ehdin olla ammeessa n. puoli tuntia kun olin jo auki. Siellä ei synnytetty veteen. Silloin en ehtinyt löytää kunnon asentoa. Yläkroppa tuntui jotenkin liian raskaalta, en päässyt tarpeeksi syvälle. Vesi kuitenkin on itelle tuttu ja mukava elementti ni oon ajatellut että ehkä se vois olla hyvä synnytyspaikka.
 
Siihen vauvan herättelyyn riittää usein ihan se, että äiti hieroo vauvan selkää ja juttelee. Ainakin itsellä se tuli ihan automaattisesti 😊
 
Siihen vauvan herättelyyn riittää usein ihan se, että äiti hieroo vauvan selkää ja juttelee. Ainakin itsellä se tuli ihan automaattisesti 😊
Joo just toi et yleensä siihen riittää ihan tommoset lempeet ja pienet keinot. Ei siis mitenkään automaattista et hengitys ei alkaisi. Ja tosiaan totahan tehdään myös ei vesisynnytyksen vauvoille.
 
Mä haaveilin myös veteen synnytyksestä mut totesin ettei ollutkaan mulle hyvä. Suihkussa oli ihan mahtava olla ja päätin kokeilla ammetta. Ammeessa supistukset tuntui aivan hirveeltä vaikka mies suihkulla laski kuumempaa vettä selälle. Ammeen vesi oli liian viileää minulle jotta olisi helpottanut oloa. 34 asteista oli. Kaksi supistusta olin ammeessa ja se riitti. Supistusten väli oli kyllä ihana olla ammeessa. Ja ammeessa ei ollut mahdollisuutta ilokaasulle. Suihkussa olisi ollut paras olla jos siellä olisi voinut ottaa ilokaasua😅
 
Mä oon kans ruvennut haaveileen, että jos tää toinen tärppää joskus, haluaisin synnyttää veteen. Esiloisesta olin ammeessa, mut sit yöllä rupes tulemaan siellä vedessä jotenkin liiam väsynyt olo.
Hirvittää vaan kun ekasta jouduttiin leikkaa eppari, ja muutenki ponnistusvaihe kesti 45min, että mitä jos toisenkin kanssa sit on yhtä haasteellista tuo ponnistaminen, ja onkin siellä vedessä
 
Synnytin 2/2020 tyttömme ammeeseen. Oli parhain kokemus. Ja uudelleen jos saan vielä synnyttää, niin ehdottomasti haluan kokea sen uudelleen. Me kun tultiin sairaalaan ja oltiin menossa saliin. Kätilö kysyi minulta että onko toiveita synnytykseen. Pohdin siinä ääneen, etten päässyt ekan lapsemme synnytyksessä ammeeseen, vaikka silloinkin sitä toivoin. Ja sitten kätilö sanoi että joo mennään sitten saliin jossa amme ja kävelin sinne itse. Siinä vielä hetkeksi sängylle makaamaan ja kätilö asetti vauvan päähän pari pinniä ja siinä tuli pari kovaa supistista heti perään. Mieheni mainitsi, että varmaan nyt on aika mennä ammeeseen, jos sinne haluaa. Lähdin nousemaan kohti ammetta ja kun sinne pääsin, rentouduin täysin. Siellä siksikin oli niin ihana olla kun sain päättää itse liikkeistäni jos niitä halusin. Veden lämpötila oli noin 40asteista ja sieltä ei olisi nousta halunnut. Ajallisesti olin siinä noin 2-5min kunnes alkoi ponnistuttamaan ja sain ponnistaa koska halusin ja ihan omaan tahtiin. 12min ponnistus ja kätilö otti vauvan ja nousin istumaan altaan reunalle ja sain tyttömme syliin. Heti rakastuin häneen kun näin. Ja tunti niin omalta lapselta samantien. Kipu vedessä oli miedompaa ja siinä kun sai sellasen painottoman tunteen josta tykkäsin. Todella hyvä mieli jäi kokonaisuudessaan vesi synnytyksestä. Ehdottomasti haluan mennä uudelleen jos vain kaikki asiat on silloin hyvin ja pääsen sinne..
 
Mä haaveilin myös veteen synnytyksestä mut totesin ettei ollutkaan mulle hyvä. Suihkussa oli ihan mahtava olla ja päätin kokeilla ammetta. Ammeessa supistukset tuntui aivan hirveeltä vaikka mies suihkulla laski kuumempaa vettä selälle. Ammeen vesi oli liian viileää minulle jotta olisi helpottanut oloa. 34 asteista oli. Kaksi supistusta olin ammeessa ja se riitti. Supistusten väli oli kyllä ihana olla ammeessa. Ja ammeessa ei ollut mahdollisuutta ilokaasulle. Suihkussa olisi ollut paras olla jos siellä olisi voinut ottaa ilokaasua😅
Näissäkin ilmeisesti erilaisia käytäntöjä eri sairaaloissa, itse synnytin 12/21 veteen ja käytin kyllä ammeessa ilokaasua.

Oli kaikinpuolin hyvä synnytyskokemus. Vedessä oli turvallisen tuntuista olla ja painottomuus helpottaa asennon vaihtamista.
Oli myös jotenkin ihanasti oma rauha kun sai omaa tahtia ponnistella hänet ulos ja itse ottaa vauvan vastaan. Meillä vauva oli heti tosi virkeä, en ollut kuullutkaan että vesisynnytyksen jälkeen olis jotenkin yleisempää ettei vauva ala hengittää. Jotenkin ajattelisin ettein nyt varmaan kovin yleistä kun sitä kuitenkin suositellaan
 
Olisin saanut ammeeseen ilokaasun, muuta niihin olis pitänyt laittaa pidemmät putket. Ja en kokenut enää siinä ilokaasun tarvetta.
 
Joku tuossa mainitsi, että vauva joutuu automaattisesti elvytykseen vesisynnytyksessä. Miten te vesisynnytyksen läpi käyneet olette sen kokeneet?
Meillä kolmas tulossa syyskuussa ja pohdin vesisynnytystä vaihtoehtona. Tuo elvytys vain kuulostaa melko hurjalta.

Mä ihmettelen tätä suunnattomasti, että mistä tällainen tieto on peräisin. Siis varmasti osa tarvitsee elvytystä, mutta ei se mikään rutiini ole. 🤔 Eikä ainakaan omalla kohdalla tarvittu elvytystä. Vauva alkoi huutaa nopsaan ja oli kyllä ihan virkeä, apgar 10-10-10 😊
 
Mä ihmettelen tätä suunnattomasti, että mistä tällainen tieto on peräisin. Siis varmasti osa tarvitsee elvytystä, mutta ei se mikään rutiini ole. 🤔 Eikä ainakaan omalla kohdalla tarvittu elvytystä. Vauva alkoi huutaa nopsaan ja oli kyllä ihan virkeä, apgar 10-10-10 😊
Luin ekalta sivulta uudelleen tuon kommentin, jossa siihen viitattiin. Se on vähän epäselvästi kirjoitettu. Voi olla että hänellä käsitys, että vauva ei ala hengittää itse. Ja hänen vauvansa joutui joka tapauksessa elvytykseen.
Vesisynnytyksestä on täällä kuitenkin niin hyviä kokemuksia, että se on minulla vakavassa harkinnassa.
 
Ei vedessä syntyneet lapset tarvitse elvytystä sen useammin kuin kuivalla maalla syntyneet 😊 veteen syntyminen on lapselle lempeämpi tapa ja oma veteensyntynyt vaan alkoi hengittää, ei hän huutanut täysillä sen jälkeen kun hänet nostin vedestä syliini. Vauvalla aktivoituu hengityselimistö vasta, kun kasvot tulevat kosketuksiin ilman kanssa ja vedessä hän saa edelleen happea napanuoran kautta.

Minä toivon taas saavani synnyttää vedessä, mikäli sikäli meille ensi keväänä vauva suodaan ♥️
 
Luin ekalta sivulta uudelleen tuon kommentin, jossa siihen viitattiin. Se on vähän epäselvästi kirjoitettu. Voi olla että hänellä käsitys, että vauva ei ala hengittää itse. Ja hänen vauvansa joutui joka tapauksessa elvytykseen.
Vesisynnytyksestä on täällä kuitenkin niin hyviä kokemuksia, että se on minulla vakavassa harkinnassa.

No nyt lueskelin itsekin tarkemmin tätä ketjua 😊 mutta tosiaan oman kokemuksen perusteella ainakin suosittelen lämpimästi kokeilemaan. Pääsee sieltä ammeesta sitten pois, jos ei olekaan oma juttu. Mulle se vesi on kanssa sellainen turvallinen ja rauhoittava elementti ja se auttoi tosi paljon kivun kanssa. Myös vesi oli ihan sopivan lämpöistä, ei liian kylmää (vaikka yleensä melkoinen vilukissa olenkin 😁).
 
Mulle on syntymässä tammikuussa esikoinen, ja nyt alkanut vesisynnytys kiinnostaa!
Yksi juttu kumminkin pohdituttaa; kakka 😂
Ootteko saanut jotain peräruisketta tms ennen altaaseen menoa?

Mua on synnytyksessä muutenkin ahdistanut se kakkaamisen mahdollisuus, mut ammeeseen kakkiminen on jotenkin vielä inhottavampi 😅 jotenkin tuntuu, että sängystä tms sen sais nopeammin/huomaamattomammin siivottua pois.
 
Mulle on syntymässä tammikuussa esikoinen, ja nyt alkanut vesisynnytys kiinnostaa!
Yksi juttu kumminkin pohdituttaa; kakka 😂
Ootteko saanut jotain peräruisketta tms ennen altaaseen menoa?

Mua on synnytyksessä muutenkin ahdistanut se kakkaamisen mahdollisuus, mut ammeeseen kakkiminen on jotenkin vielä inhottavampi 😅 jotenkin tuntuu, että sängystä tms sen sais nopeammin/huomaamattomammin siivottua pois.
Minä kysyin peräruisketta Kaksilla syyskuisen synnytyksessä. Kätilöt sanoivat, ettei ole ollut käytäntönä enää ainakaan kymmeneen vuoteen. Ihmettelin asiaa, kun EKKS:ssa sain sen vielä -18. En osaa sanoa muiden synnäreiden tavasta.

En muuten voinut synnyttää ammeeseen kun vauvan sydänäänet laskivat supistuksissa. Piti nousta pois. Tämä kommenttina aiempiin kommentteihini, kun mietin mahdollisuuutta ammesynnytykseen.
 
Mulle on syntymässä tammikuussa esikoinen, ja nyt alkanut vesisynnytys kiinnostaa!
Yksi juttu kumminkin pohdituttaa; kakka 😂
Ootteko saanut jotain peräruisketta tms ennen altaaseen menoa?

Mua on synnytyksessä muutenkin ahdistanut se kakkaamisen mahdollisuus, mut ammeeseen kakkiminen on jotenkin vielä inhottavampi 😅 jotenkin tuntuu, että sängystä tms sen sais nopeammin/huomaamattomammin siivottua pois.

Kyllä ne kätilöt osaa sen sieltä ammeestakin poimia hienovaraisesti. Älä huoli 😄 ne on kaiken nähneet etkä ole ensimmäinen etkä viimeinen, joka kakkaa veteen 😄
 
Synnytin ensimmäisen veteen. Rohkenin, koska sairaalassa kätilöt kehuivat sitä kovasti, kuten synnyttäneet näissäkin ketjussa.
Amme oli kiinteä iso amme, jossa vettä oli ihan kunnolla ja pääsin vaihtamaan asentoa tosi vapaasti. Ei ollut kylmä tai ongelmaa pitää lantiota veden alla, niinkuin joillain on ollut. Nyt kun mietin niin ihan loppua kohden veden pintaa laskettiin kyllä selkeästi. Olisiko siksi, että kun otin vauvan rinnalle niin pysyi selkeästi veden yläpuolella.
Ehdin olla ammeessa tunnin ennen ponnistusvaihetta ja vajaan tunnin ponnistella. Pinni piti laittaa vauvan päähän kun vatsan päälle tulevat anturit eivät toimineet tai pysyneet paikalla, se oli vähän haastavaa kun oltiin jo niin pitkällä. Kivunlievityksenä suihkuttelin käsisuihkulla veden alla ja opettelin käyttämään ilokaasua, joka ponnistusvaiheessa unohtui kun on vähän vaikea kun pitää niin varoa vettä. Vauva oli siro, mutta jokatapauksessa aika kivuttomasti tuli maailmaan vesisynnytyksessä. Kätilöitä oli ponnistusvaiheessa kolme paikalla, en tiedä oliko joku harjoittelija. Pään synnyttyä kysyi haluanko ottaa itse vastaan vai auttaako hän. Olin niin väsynyt(unettomasta yöstä), että en luottanut itseeni yhtään. Agpar-pisteet olivat 9-9-10.

Eli todella positiivinen kokemus. Itsellä ei ollut etukäteen mitään ehdottomuutta vesisynnytykseen, tai erityissuhdetta veteen. Menin ammeeseen ajatuksella, että katsotaan miltä vaikuttaa. Valitsisin veden ehdottomasti uudestaan ja suosittelen myös muille.
 
Minä synnytin justiin kuusi päivää sitten toista kertaa veteen enkä voi kuin suositella! Ilman naarmun naarmua selvisin, vaikka pojan pää oli 38cm eli "iso". Olin vähän kuin polvilleen, toinen jalka koukussa ja otin vauvan itse vastaan. Oli aivan ihana kokemus 💗
 
Takaisin
Top