Vesisynnytys kokemuksia

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Ilpuri
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Monella täällä tuntuu olevan hyviä kokemuksia vesisynnytyksestä. Mä oon ensisynnyttäjä, jostain syystä tuntuu että eka synnytys pitäisi olla perinteisempi eikä vedessä 😅 Vesisynnytys kyllä kiinnostaisi varsinkin näiden kokemusten lukemisen jälkeen ja koska ainakin lämmin suihku mulla usein auttaa vatsan alueen kipuihin. Mietityttää kuitenkin, että sit ei vois saada epiduraalia, ei vois kokeilla painovoimaa (pystyasentoa) auttamaan vauvan laskeutumista ja sit vielä se, että siellä vedessä varmaan ollaan kokonaan alasti että ei oo paitaakaan päällä? Se mua häiritsis kun tiedän että täysin alastomana vieraiden ihmisten kanssa oleminen stressais vietävästi ja kaikki ylimääräinen stressi vain hankaloittaa synnytystä. Tiedän että synnyttäessä ei ole väliä miltä näyttää ja alapää paljaana joka tapauksessa, mutta en vaan haluisi olla yksin ainoana alastomana ihmisenä, tulisi liian haavoittuva, turvaton olo.
 
Kyllä vedessäkin voi käyttää painovoimaa apuna esim ponnistusvaiheessa. Enemmän ne minusta tahtoo ohjata sängyssä ollessa siihen puoli-istuvaan asentoon, joka on huono. Vesi on niin ihana kun siellä on tosi kevyt olo sen ison mahan kanssa 😄

Mulla on ollut rintsikat päällä vedessä, niin ei tarvitse ihan nakuna olla.
 
Monella täällä tuntuu olevan hyviä kokemuksia vesisynnytyksestä. Mä oon ensisynnyttäjä, jostain syystä tuntuu että eka synnytys pitäisi olla perinteisempi eikä vedessä 😅 Vesisynnytys kyllä kiinnostaisi varsinkin näiden kokemusten lukemisen jälkeen ja koska ainakin lämmin suihku mulla usein auttaa vatsan alueen kipuihin. Mietityttää kuitenkin, että sit ei vois saada epiduraalia, ei vois kokeilla painovoimaa (pystyasentoa) auttamaan vauvan laskeutumista ja sit vielä se, että siellä vedessä varmaan ollaan kokonaan alasti että ei oo paitaakaan päällä? Se mua häiritsis kun tiedän että täysin alastomana vieraiden ihmisten kanssa oleminen stressais vietävästi ja kaikki ylimääräinen stressi vain hankaloittaa synnytystä. Tiedän että synnyttäessä ei ole väliä miltä näyttää ja alapää paljaana joka tapauksessa, mutta en vaan haluisi olla yksin ainoana alastomana ihmisenä, tulisi liian haavoittuva, turvaton olo.

Mä olin ainakin koko ajan vedessä enemmän tai vähemmän pystyasennossa, kyykyssä yms. Roikuin sellaisessa tangossa mikä oli ammeen päällä. Mulla oli urheiluliivit päällä enkä edes ajatellut olevani alapää paljaana koska sain itsekseni olla vedessä ja otin itse vauvan vastaan. Ja ensimmäinen lapsi oli kyseessä. 😊
 
Hyvä kuulla! Jostain syystä luulin että siellä ammeessa joutuu istumaan, en tajunnut että voi sielläkin olla pystyasennossa. Mä kun en haluaisi sängyssä synnyttää just sen takia että joutuisi varmaan siihen puoli-istuvaan asentoon, vaan mieluiten vaikka seisten, nojaten sänkyyn. Ja tosiaan, kun mietin, mikäpä sitä estäisi jotaim pientä yläosaa pitämään päällä vedessä synnyttäessä 😄

Mut se kyl silti mietityttää että pärjääkö vain vedellä ja ilokaasulla 🤔 Endometrioosikipuja kun en ainakaan ole sietänyt ilman buranaa jne niin selviääkö synnytyskivuistakaan pyörtymättä 🙈
 
Ja jos vauva ei sitten lähtisikään ulos tulemaan, tarvittais imukuppia mitä tahansa, niin onko kesken ponnistusvaiheen vaikea päästä ammeesta ylös?
 
Synnyttäessä kroppa puskee jo itse niin voimakkaat hormonit ja muut kivunlievitteet, että sitä ei arvaakaan etukäteen 😄 kyllähän se sattuu, ei sitä voi kieltää, mutta se on niin erilaista kipua!

Ja jos vauva ei sitten lähtisikään ulos tulemaan, tarvittais imukuppia mitä tahansa, niin onko kesken ponnistusvaiheen vaikea päästä ammeesta ylös?

Tarvittaessa ne saa kätilöiden kesken sut nostettua sieltä samantien kuivalle maalle. Näitäkin tilanteita harjoitellaan sairaalassa eli ihan oot hyvissä käsissä siellä 😊
 
Se vielä tuli mieleen, että mistä tietää tai kätilötkään tietävät, että ponnistusvaihe alkaa, kun ammeessa ei pääse kohdunsuun avautumista arvioimaan?
 
Kyllä sen ponnistamisen tarpeen sitten tuntee ja voihan kätilö pyytää sen verran sieltä vedestä nousemaan, että voi tarkistaa tilanteen. Minä oon synnyttänyt vedessä kotona, jolloin ei muutenkaan tehdä mitään turhia sisätutkimuksia. Ihan olen saanut omien tuntemusten mukaan ponnistaa ja kätilö vaan istunut vieressä sohvalla 😄 olen ymmärtänyt että vesisynnytys sairaalassakin on aika luonnollista 😊
 
Mulla kätilö tsekkas kohdunsuun kerran ihan siellä vedessä, ylettyi siis reunan yli testaamaan, lähinnä varmisti että kohdunsuun tilanne on edennyt kun oli niin tiheät ja intensiiviset supistukset.
 
Voiko tuota ammetta hyödyntää jo kotona kivunlievitykseen, siihen saakka että lähtee synnärille? Kun lämmintä suihkuakin suositellaan, niin oisko se sama jo kotona olla ammeessa supistuskipujen kanssa? Vai onko se riski, etenkin kun olen yksin lähdössä synnyttämään, jos vaikka rupeekin huippaamaan siellä vedessä 🤔
 
Siihen muuten en osaa sanoa mitään 🤔 ainakin jos sairaalassa synnyttää ilman tukihenkilöä ja haluaa olla ammeessa, niin talon puolesta pitäisi järjestyä siihen kätilö synnyttäjän seuraksi koko ajaksi. Ehkä kotona yksin ollessa menisin vain suihkuun 🤔
 
Itse synnytin ensisynnyttäjänä ammeeseen, olen tainnutkin kokemuksesta kertoa täällä. Asennon saa valita vapaasti ja kohdunkaulan puudutuksen saa kyllä. Ilokaasua ei saa käyttää jos on yksin. Vauvalla oli lyhyt napanuora ja heti kun huomasin ja asian ilmaisin niin olin nostettuna vauvan kera pois ennenkuin tajusinkaan! Itse en olisi välttämättä voinut nousta kun kirjaimellisesti alle minuutti aiemmin lapsi syntyi. Ja aina sitä voi kesken synnytyksen todeta että ei ole oma juttu! Rohkeasti vaan koittamaan jos kiinnostaa!
 
En tiedä, osaisinko tuollaista itse tajuta, että napanuora lyhyt 🙈 Kai siinä kuitenkin kätilö on koko ajan vieressä, että ei tarvitse itse ymmärtää? 🙈
 
En tiedä, osaisinko tuollaista itse tajuta, että napanuora lyhyt 🙈 Kai siinä kuitenkin kätilö on koko ajan vieressä, että ei tarvitse itse ymmärtää? 🙈
Mulla ei ollut lyhyimmistä lyhin kun sain vielä synnytettyä. Mutta huomasin sen siitä että lasta oli hankala nostaa vedenpinnalle ilman että napanuora kiristi pimppiä vasten. Käytännössä siis tunne että revinkö tässä istukan samalla irti että saa lapsen nostettua vedestä. Sen huomaa varmasti! Ja ei huolta, hengittäminen alkaa vasta kun on pinnalle päästy! Ja kätilöt ohjeistaa ja avustaa koko ajan. Jos napanuora on niin lyhyt että ei meinaa syntyä niin kyllä sen sitten kätilö huomaa kun ei homma etene.
 
Voiko tuota ammetta hyödyntää jo kotona kivunlievitykseen, siihen saakka että lähtee synnärille? Kun lämmintä suihkuakin suositellaan, niin oisko se sama jo kotona olla ammeessa supistuskipujen kanssa? Vai onko se riski, etenkin kun olen yksin lähdössä synnyttämään, jos vaikka rupeekin huippaamaan siellä vedessä 🤔
Mä mietin et kotiammeessa saattaa olla tarjolla melkoinen bakteerikirjo, ja varsinkin jos on vedet menneet niin nehän pääsee uimaan kohtuun. Ja mahtaako sitä huomata edes jos ammeessa ollessa vedet menevät? En nyt ole ihan varma, mutta käytetäänkö synnärillä altaassa jotain suojamuovia, jotta allas olisi varmasti puhdas jokaiselle synnyttäjälle?

Meillähän olisi amme, mutta epäröin sen käyttämistä just hygieniasyistä. Ja toisekseen jos olo alkaa tuntumaan liian mukavalta ja synnytys pääsee salakavalasti etenemään nopeasti ja kivuttomasti, niin eihän sieltä ammeesta ehkä edes pääse ylös yksin, vaan lapsi syntyy sinne. Vaikka sairaalaan olisi tarkoitus lähteä. Mutta tämä nopea synnytys taitaa olla enemmän näitä monisynnyttäjien ongelmia, vaikka on toki ensisynnyttäjissäkin nopsia äitejä.
 
Jos kotona käyttää varsinaista synnytysammetta, niin siihen suositellaan suojamuovia. Sairaalassakin näitä ilmatäytteisiä ammeita + muoveja on, mutta ne posliiniammeet taidetaan vaan desinfioida hyvin synnyttäjien välillä. Toisaalta kotona on ne oman kodin tutut bakteerit muutenkin, mutta jos jonkinlainen amme löytyy, niin tietysti se kannattaa pestä jos siellä haluaa olla synnyttäessä 😄

Jos vedet menee kerrasta poksahtamalla, niin kyllä sen huomaa myös ammeessa. Tai ainakaan itseltä se ei jäänyt huomaamatta 😅
 
Sairaalassa ne ammeet pestään ja desinfioidaan hyvin, ei käytetä suojamuoveja.

Mä olen täällä myös varmaan mun hyvästä kokemuksesta kertonut aiemmin. Tosiaan kuopus syntyi ammeeseen, esikoisesta en ehtinyt enää päästä, kun syntyi niin kiireellä.
Mulla oli ammeessa bikinien yläosa, kun en halunnut olla kokonaan alasti. Ja tosiaan siellä ammeessa saa vapaasti hakea hyvää asentoa. 😊 mä en ammeesta sitten enää sinne mentyäni noussut pois ennenkuin vauva oli syntynyt. Mutta mulla oli kohdunsuu auki sairaalaan tullessa jo 5cm ja sit saliin siirtymisen jälkeen (ehkä 20-30min myöhemmin) jo 8cm, niin siinä ei tosiaan sitten kauaa tarvinnut odotella, että pääsi ponnistamaan 😬

Mutta suosittelen kokeilemaan, kyllä sieltä ammeesta pääsee pois, jos se ei tunnukaan hyvältä 😊
 
Vähän kahden vaiheilla. Kiinnostaisi vesisynnytys siitä syystä että vähentää/ehkäisee tikkien tarvetta ja että lapsi saa syntyä lempeämmällä tavalla. Mutta mutta. Olen vähän sellainen päivätolkulla synnyttäjä jonka lapset syntyvät pari viikkoa kiireen jälkeen. Ei tekisi mieli kitua montaa vuorokautta altaassa ilman kivunlievitystä, niin rentouttava elementti kuin se vesi onkin. Ilmeisesti jos joudutaan käynnistämään tai jouduttamaan niin ei ole asiaa altaaseen?

Ponnistusvaiheen kipu on jotain sellaista että luunmurtumatkin tuntuu sen rinnalla hyttysenpistolta...

Onhan tässä vielä aikaa tuumailla. Pari kuukautta. Voihan olla että olosuhteet tosiaan tekevät päätöksen puolestani.
 
Vähän kahden vaiheilla. Kiinnostaisi vesisynnytys siitä syystä että vähentää/ehkäisee tikkien tarvetta ja että lapsi saa syntyä lempeämmällä tavalla. Mutta mutta. Olen vähän sellainen päivätolkulla synnyttäjä jonka lapset syntyvät pari viikkoa kiireen jälkeen. Ei tekisi mieli kitua montaa vuorokautta altaassa ilman kivunlievitystä, niin rentouttava elementti kuin se vesi onkin. Ilmeisesti jos joudutaan käynnistämään tai jouduttamaan niin ei ole asiaa altaaseen?

Ponnistusvaiheen kipu on jotain sellaista että luunmurtumatkin tuntuu sen rinnalla hyttysenpistolta...

Onhan tässä vielä aikaa tuumailla. Pari kuukautta. Voihan olla että olosuhteet tosiaan tekevät päätöksen puolestani.

Mulla käynnistettiin ja synnytin veteen. Mä koin sen avautumisvaiheen vaikeampana kuin ponnistusvaiheen, ponnistusvaihe oli itseasiassa ihan mukavaa kun pääsi itse tekemään jotain. 😅 latenssivaiheessa tuskin pääsee ainakaan sairaalassa ammeeseen eli salissa sitten vasta kun synnytys on virallisesti käynnissä (+4cm?)
 
Takaisin
Top