Verensokerin seurailua

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Air4M
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ainakin minua ohjeistettiin paastoamaan 10tuntia ennen verikoetta. Ja lasillisen vettä sai juoda, oliko ny aamulla vai koko 10tunnin aikana.

Juu, kyllä paasto kuuluu tuohon rasitukseen. Aamulla vaan aikasin aloittamaan, niin ei tarvitse pitkään olla hereillä ja syömättä ennen koetta. Ja eväät mukaan, että saa sen kahden tunnin rasituksen jälkeen jotain heti syödä. Aika outoa on, jos ovat noin ohjeistaneet. Ei mitään järkeä...

Kotimittailujen seurauksena tuli lähete diabeteshoitajalle tayssiin. Mitäs tältä reissulta olisi nyt syytä odottaa? Kokemuksia? Ongelmana ainoastaan aamun paastot, eikä nekään kai aivan mahdottomat ole. Ja mitä riskejä mahtaa vauvalle olla insuliinilääkityksestä jos sellaisen lykkäävät? En uskalla googlettaa jos sieltä tuleekin kauheita kauhutarinoita..

Se hiukan riippuu miten pahasti. Välttämättä eivät siltikään aloita vielä lääkitystä. Ekassa raskaudessa jouduin heti tyksin diabeteshoitajalle ja se laittoi sellaisen sensorin viikoksi seuraamaan verensokereita plus sit kontrollimittaukset sormesta. Ja riippuu hoitajastakin että kui herkkä on ylitysten suhteen ja löytyykö ylityksille jokin syy... itte just menossa diabeteshoitajalle kuulee "tuomion" omista sokruista. Aamupaastot kans aavistuksen yli :/

Diabetes hoitajan kanssa käytte ruokavalioa läpi ja mittailu asioita. Mutta mä luulen jos sulla on vaan aamu arvot ne jotka pielessä niin kannattaa miettiä kuinka pitkä väli sulla tulee ilta ja aamupalan väliin? Miettiä mitä siinä illalla syöt tms asioita:)
Vauvaan vaikuttaa korkeat sokerit niin että se kasvaa liikaa ja sen kautta synnytys vaikeampaa, vauvalla saattaa olla sokerit pielessä ja sen takia ei jaksa syödä ja pidempi aika sairaalassa sokeri tarkkailussa, ja ovat veltompia kuin ei sokerivauvat... Mitään supervakavaa siis ei mutta kyllähän ne sokerit hyvä pitää aisoissa:)

Tää mulle toinen raskaus diabetes ja hyvällä ruokavaliolla ekan sain pidettyä kuosissa ja lapsi syntyi rv 38 ja oli 2,6kg/45cm eli pieni siis:)

Nyt tää toka kierros tätä MINUN radia onkin sitten tarkkaa laskua ja miettimistä:/

Mä luulen että sulle riittää pelkkä proteiinin ja esim pähkinöiden lisäys iltaan ja että et päästä väliä yli 10h.

Ei ne sitä insuliinia heppoisen anna ja nykyään se kuulemma pillerimuodossa! En sitten tiedä miten toimii käytännössä...

Tervetuloa joukkoon, toivottavasti saat hyvät neuvot sokerin hallintaan :)

Tablettilääkitykselle jouduttiin :/ tää raskaus näyttää ny keräävän kaikki ongelmat ja lisukkeet. No jospa ne saatais kuriin.

Saini mielenkiinnosta asiaan, mitenkä pillerihoito eroaa ihan ruokavalio hoidosta? Joutuuko laskemaan hiilareita entistä tarkemmin? Onko seuranta tarkempaa?

Ensiviikolla on mulla soitto aika omalle diabeteshoitajalle kun munkin arvot pienesti mitä sattuu mutta suht hyvinä pysynyt tarkalla laskulla ja miettimisellä, saa nähdä mikä tuomio tulee:/

Joka toinen päivä joudun jatkossakin seurailee aamupaastoa ja sit aterioiden jälkeisarvoja. Hiilareita ei oo tarttenu laskea tähänkään mennessä, mutta ruokavalio pitää samanlaisena ku oon painon saanut sillä pidettyä aisoissa eikä siinä oo enää oikein mitään muokattavaa. Tietysti parit karkit vois jättää pois, mutta niilläkään oo merkitystä ollut aamupaastoihin niin välillä kyll herkuttelen sit :) Mutta tuon tablettilääkityksen pitäis rajoittaa tuota maksan tuottaman insuliinin määrää, ja tän tabletin kanssa ei oo vaaraa että sokerit laskisi liian alas. Eli vaan sitä ylimääräistä tuottoa rajataan. Pitkäaikaissokeri mulla ei ollut muuttunut edellisestä käynnistä (heinäkuun alusta) mutta lääkäri oli sitä mieltä että ku niitä ylityksiä oli aamupaastoissa niin nyt sit lääkitykselle.

Ehkä mä sitten paastoan omatoimisesti ja jätän aamupalan välistä ennen sokerirasitusta. Hoitaja muistaakseni sanoi, että tunti vaan istutaan odottamassa sen litkun juomisen jälkeen. Hienoa istua tunti tukalassa odotushuoneessa, jossa ilma vaihtuu vain ikkunasta. Täytyy toivoa, että sille päivälle osuisi sadetta eikä tällaista lähemmäs +35astetta

Teinpä sit tablettilääkityksen aloituksessa "pienen" virheen. Luulin että diabeteshoitaja oli tarpeeksi hyvin opastanu lääkkeen käytössä, mutta ei ollut sit maininnut että lääke otettaan ruuan yhteydessä. Kiva yöllä iskee yhtäkkiä kauhea vessaralli ku olin iltapalan syöny aiemmin ja ottanu toisen lääkkeen sen yhteydessä ja sit myöhemmin otin tän metformiini-tabletin. Juttelin kaverin kanssa joka on tätä lääkettä aiemmin syönyt ja syö tälläkin hetkellä että tää lääke toimii osittain myös rasvasiepparina eli kovin rasvaista ei kannata syödä ainakaan lääkkeen oton yhteydessä ja todellakin kannattaa jotain kuitupitoista syödä lääkettä ottaessa.
Hiukan aamulla kiehutti ku ei ollut kunnon ohjeita kerrottu niin ku yleensä joka reseptin yhteydessä tehdään. No opinpahan kantapään kautta :D Ja jos Teille muille tulee tää sama lääke niin muistakaa syödä :) Sen pitäis helpottaa näitä alun vatsaoireita.
Lisätään ny että yöllä mietin jo että soitan että en halua syödä näitä ollenkaan :D

Aikamoista. Mulle ei oo koskaan tullu tuosta lääkkeestä mitään vastaavia oireita, vaikka välillä (useinkin) otan sen vasta ennen nukkumaan menoa pari tuntia ruokailusta. Nyt kun seurailen arvoja, niin olen ollut tarkempi, että lääke tulee iltapalan yhteydessä, jotta sen ottamattomuus ei vaikuta arvoihin (ei kyllä ole vaikuttanutkaan. Eilen unohdin koko iltalääkkeen ja aamun sokeri oli silti 4,7). Kumma juttu, että se noin kovasti on sinulla vaikuttanut. Enkä ole kyllä kuullut, että toimisi mitenkään rasvasiepparina, kuulostaa ihan höpöhöpö-jutulta... Voisiko ystäväsi vain viitata siihen, että saattaa tosiaan vetää mahan sekaisin, jos ei ota ruoan yhteydessä? Jos se rasvasiepparina toimisi, niin lukisi varmasti reseptissä ym.

Kaverilla tapana ehkä kärjistää asioita välillä, mutta siis ainakin hänellä rasvaisempi ruoka laittanu lääkkeen kanssa vatsan sekaisin. Ja itsekin luin, että metformiini vaikuttaa suotuisalla tavalla rasva-arvoihin.
Toivotaan että toi alkureaktio ittelläkin oli vaan tottumattomuutta ja alkais helpottaa nopeasti :)

Pitääpä pitää mielessä tommoinen niistä pillereistä, ensi viikolla saan itsekin niistä tuomion että yritetäänkö vielä ihan ruualla vai aloitetaanko lääkkeet...

No täytyy ny sanoa että tää yö oli kyll jo hiukan helpompi kun söi jotain kuitupitoista lääkkeen kanssa :) Vatsan kivut hävis vaikka sekaisin toi masu menikin. Tosin mulla ny yleensä kaikki lääkkeet vetää vatsaa sekaisin. Tiiä sit vaikuttaako tuo pissatulehduksen estolääkitys (otetaan iltaisin myös) niin tuohon että tuo vatsa sit noin herkkä kaikkiin muutoksiin :/

Nyt kyllä pelottaa mitä Radi hoitaja mulle noista mun arvoista sanoo kun tänään aamulla 5.8 :O
Saattaapi olla tarvetta pillereille :( miten ne muuten vaikuttaa vauvaan? Onko kellään tietoa?

En ihan tarkkaan tiedä, mutta pienempi paha on lääkkeet kuin sokerit korkeella.

Ainakin mitä itse luin tutkimuksista niin ei vaikuta vauvan hyvinvointiin eikä lisää haittavaikutuksia. Pco hoidossa käytettynä plussatestin jälkeen luetun mukaan voi estää alkuraskauden keskenmenoja.
Itsekin alkuun skeptinen olin lääkkeestä että miten se vauvaan vaikuttaa mutta en löytäny mitään negatiivista lääķkeeseen liittyen, enemmän löytyi mahdollisia haittavaikutuksia siitä että jos sokerit o koholla.

Kiitos saini :,) tänään soittelee Radi hoitaja 10 jälkeen... Katsotaan mitä se sanoo! Meinaa vaan nostaa julmettua stressiä:/

No ei pitkään enää tartte ootella :) eihän sitä mielellään mitään lääkkeitä söis. Mutta välillä vaatii. Ittellä kaks lääkitystä jo koko loppuraskaudelle aloitettuna. Vitsailtu että tässähän saa kohta dosetinkin hommata :D yrittäny vaan aatella että pienokaisen hyväksi nämä on :)

Äh, vielä seurailua ja enemmän vihanneksia, proteiinia ja hiilareita... Hieno säädetään ruokavaliota ja katsotaan tehoaako se, jos vielä ylityksiä niin oma hoitajana yhteyttä, toisaalta kiva kun vielä sain armon aikaa, mutta toisaalta tää kamala stressi kun ei tiedä miten päin pitäisi olla ja mitä syödä... Käski jättää salaatin pois ja syödä enemmän juureksia ja vihanneksia, paitsi salaatteja ja kurkkua...:/ vaikeaa on!

Takaisin