Verensokerin seurailua

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Air4M
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mullakin välillä tiukalla toi tippa saada aikaan, ni ainakin sillon tulee ihan omituisia mittaustuloksia :D

ai eikö siis saisi puristaa sitä pisaraa esiin..? Mulle neuvolassa sanottiin, että eka puristetaan yksi tippa ja pyyhkästään se paperiin ja sitten puristetaan toinen mistä mitataan...

Edelleen aamun paastoarvot on 5.5-6.1 vaikka mitä teen... Olikohan se niin, että jos väli syömisissä on liian pitkä niin silloin paastoarvo voi nousta liian korkealle? Viime yönä heräsin puoli kolmelta syömään ja silti aamun arvo oli 6. Tosin mittasinkin sitten vasta ysin jälkeen joten 6h tauko kuitenkin. Muissa arvoissa ei mitään moitittavaa.
Mun ei neuvolassa pyydetty mitaamaan arvoja ennen syömistä.. Missä luvuissa sen pitäisi olla jos vähän katsois sitäkin?

Jos puristaa, niin vereen voi tulla joko kudosnesnestettä joka laimentaa tai proteiinia joka nostaa sokeria. Paras on kun roikottaa kättä ennen ja jälkeen neulauksen ja antaa pisaran herua itsekseen. Tayssissa diabeteshoitaja sanoi näin. Muillekin neuvolassa neuvoivat noin ku kerroit, mutta ite luotan enemmän tuohon diabetekseen erikoistuneeseen hoitajaan.

Toi ennen ateriaa arvo on mua vähän mietityttänyt, pitää siitä iteki kysellä ens käynnillä. Kun mulla ohjeena että ruoan jälkeen 2h arvon pitäisi olla alle 7,8, mutta sitten ruokaa edeltävän arvon pitäisi ymmärrykseni mukaan olla alle 5,2? Että kuinka kauan sitten pitää olla syömättä ruokien välissä jos esim. 7,6 on ihan normaali mitta ruoan jälkeen ja on jo välipalan aika melko nopeasti sen jälkeen!? Kun usein suositellaan syötävän kahden tunnin välein vähän ja mulla mittauskin vasta kaksi tuntia aterian jälkeen. En ymmärrä... Usein kyllä se arvo ehtiikin tippua seuraavaan ruokailuun sinne 4,5-5,2 tienoille, mutta toisinaan syön kyllä aika nopeasti uudestaan sen kahden tunnin jälkeenkin, jolloin en sitten uutta mittaa ota. Pitää tarkistaa diabeteshoitajalta miten tää nyt oikein menee...

Täytyykin koittaa jatkossa tiristää ilman puristeluja..
Mulla mittaus on 1 h syömisen jälkeen. Ja meinaan senkin aina unohtaa jos ei ole kello soimassa. Samoin hälytys on aina kolmen tunnin välein kun pitäis syödä. Miehellä menee jo hermot (ja itelläkin) kun puhelin muistuttaa koko ajan :)

ai eikö siis saisi puristaa sitä pisaraa esiin..? Mulle neuvolassa sanottiin, että eka puristetaan yksi tippa ja pyyhkästään se paperiin ja sitten puristetaan toinen mistä mitataan...

Edelleen aamun paastoarvot on 5.5-6.1 vaikka mitä teen... Olikohan se niin, että jos väli syömisissä on liian pitkä niin silloin paastoarvo voi nousta liian korkealle? Viime yönä heräsin puoli kolmelta syömään ja silti aamun arvo oli 6. Tosin mittasinkin sitten vasta ysin jälkeen joten 6h tauko kuitenkin. Muissa arvoissa ei mitään moitittavaa.
Mun ei neuvolassa pyydetty mitaamaan arvoja ennen syömistä.. Missä luvuissa sen pitäisi olla jos vähän katsois sitäkin?

Minä ainakin olen joutunu puristeleen, läheskään aina heru itellään,vaikka miten yrittäis...
Mulla oli noita paastoarvoja kun söin sen "neuvolan ohjeen" mukaan. Muita ruokaohjeita en olekaan saanu...
Päättelin lopuksi,että siinä ruokavaliossa oli mulle jo liikaa niitä pitkiä hiilareita, eli ruisleipä, pastat jne kaikki tosi vähälle, tai melkeen pois, ni nyt on jääny joka aamu alle ton 5.5 mikä mulla on määritelty rajaksi. Vaikka mä olenkin nyt saanu kaikenlaista uhkailua osakseni, niin olen onneksi saanut tukea tähän omaan pohdintaani siinä määrin,että jatkan näin... :)
Myös jos yö jatkuu 10 tuntiseksi, niin arvo tahtoo tupsahtaa liian suureksi...

Tällä hain sitä,että aina se yleinen neuvo tai ruokavalio ei sovikaan välttämättä itselle, kannattaa kokeilla erilaisia variaatioita ja niiden kanssa sitte pelata sitä arvoa. Omalla ruokavaliolla en syö 3 tunnin välein, ellei ole nälkä. Eikä muut arvot ole menneet yli rajojen. Tämähän toki voi muuttua ihan koska vaan...

Mulle annettiin ohjeeksi, että siitä reiän läheltä ei missään nimessä saa puristaa, juuri tuosta syystä, mistä Air4m sanoi. Jos ei meina verta tulla, niin käsi alaspäin ja painaen liukuttaa/hieroo toista kättä kyynärtaipeesta kohti sisärannetta. Painaa saa siis aika kovaakin, jotta veri sieltä liikkuisi. Puristaa saa keskeltä kämmentä ja rei'itetyn sormen alimman nivelen kohdalta. Tällöin ei ole riskiä että se puristelu muuttaisi tulosta. Mulla kanssa välillä on vaikeeta saada pisaraa tulemaan, olen ottanut tavaksi pienen sormien puristelujumpan ennen pisaran ottoa, jotta olisi lämpimät sormet ja vähän paremmin kiertäisi veri :grin

Siis musta on tullut hetkessä paljon viisaampi tän radin suhteen kun tän keskustelun luin :)
Mulle ei olla annettu mitään neuvoja mittauksen suhteen, ei edes että pitää pestä kädet! Itse en ole myöskään joutunut ottamaan ennen ruokailua arvoja, käskettiin vaan mitata ruokailun jälkeen kolmena päivänä viikosta, yhden kerran viikonloppuna ( olettavat että vklp syödään eri tavalla, sekä silloin tällöin paastoarvo ) korkein tähänmennessä mittaamani tulos on ollut 6.6 kun söin nuudelia ja karkkia, mutta kaikki muut tulokset ovat olleet alle 6 ja pari kertaa ruokailun jälkeen jopa sitä 4.5- 4.8. Korkein paastoarvo oli 5.2 ( vaikuttanut varmaan edellis illan kebappi )
Mulle ei kerrottu mitään informaatiota ruoka valiosta kun sanoivat vaan, että mun ei tarvitse ruokavaliota muuttaa mutta kohtuudella kaikkea. Mulle tuli yllärinä esimerkiksi että peruna tai leipä nostaa verensokereita. Oon vaan yksinkertasesti ihan pihalla tästä ja fanaattisesti vaan mittailen ja vahdin ettei mene rajojen yli. Parin viikon päästä on neuvolalääkäri jossa keskustellaan näistä mittaustuloksista ja otan kyllä puheeksi että on omasta mielestäni vähän turhauttavaa mittailla se 3 kertaa viikossa.

Mullekaan ei annettu ohjeeksi muuttaa ruokavaliota. Sitten jos arvot nousee jatkuvasti, mietitään mitä pitää muuttaa. Mulle on pari ylitystä tullu, mutta se on hoitajan mukaan ihan ok, koska "normaalillakin ihmisellä", jolla ei ole ongelmia sokereiden kanssa, tulee joskus ylityksiä. Ehkä sulla ei Josa ollut niin tarkat ohjeet, jos ei ongelmakaan tai sen uhka oo niin paha.

Mulle tökättiin neuvolassa ruokalista käteen, siinä oli esimerkkiaterioita, se on ainoa minkä olen saanu ja kun paastoarvot meni yli niin pillerit tökättiin heti käteen. Ei puhettakaan että ees yrittäis ruokavaliolla muuttaa... Mutta mä olenkin tosiaan todella ylipainonen,että ehkäpä sitten siksi.Ei edes kuviteltu,että voisin syödä mitään normaalisti...

Moiks 24 viikoilla mennään ja sokereita seurattu alusta asti ku tiesin jo edellisestä raskaudesta varautua raskausdiabetekseen. Onneksi ruokavaliolla arvot pysyy kurissa...alkuun oli hankalaa ku oon ollu todella pahoinvoiva oikeestaan viime viikkoon asti, haastavaa oli saada jotain kurkusta alas ja pysymään siellä. Mut juu syyä kannattaa päivän aikana väh. Neljän tunnin välein ja kahesti oikia ruoka muulloin välipalaa. Yö paastoa ei kannate päästää 10h pitemmäksi muuten arvot lentää persilleen mulla ainaki. Leipä ja maitotuotteet mulla varsinki nostaa arvoja. Napsauksien otossa mulla ei oo onkelmia ainavuotaa veri :D johtuu varmaan hyvästä hemoglobiinista alkujaanki...

On kyllä tosi tökeröä!! :(

Kiitos, tuntuu kivalta, kun jonkun muunkin mielestä on tökeröä. Ite olen kyllä tottunu siihenkin,että aina on tökeröä kun on ylipainoa tuntuvasti. Olen siis ollut koko ikäni lapsesta/vauvasta saakka ylipainoinen ja ainahan siitä saa sitten kuulla, kun en mitään itselleni tee ja laihduta... Mut tälleen raskauksien aikana se tuntuu paljon pahemmalta, ihan kuin tahallisesti tekisin lapselleni hallaa olemalla ylipainoinen. Positiivista on että mun muut lapset on sen verran isoja,että heistä kyllä näkee,etten mä ole ihan ulalla miten kuuluu syödä. Jokainen on varmasti uusien arvojen mukaan ylipainoinen, mutta kukaan ei silmämääräisesti todellakaan näytä siltä. Ja tästä olen sentään saanut ihan lääkärien ja neuvolan arviot myöskin... Kahdella on lisäksi ongelma,että jos housut sopii pituudesta, niin ne tippuu jalasta, jos taas on sopiva vyötärö niin ne on monta senttiä liian lyhyet. (Silti heilläkin on näiden uusien paino/pituus-suhde arvioiden mukaan liikaa painoa).
Tää meni taas ihan ohi aiheen...

Se on jotenkin uskomatonta miten kaikkien pitäisi mahtua samaan muottiin! Ihan pistää vihaksi että sinua sorsitaan ylipainon takia, en tykkää :( vanhana koulukiusattuna nousee lapsuus muistot mieleen!

Ja kyllä mielestäni ihan sopi aiheeseen tuo lapsistakin puhuminen. Se on mun isoin huoli, että siirrän mun diabetesgeenien lisäks vääristyneen kuvani ruoasta lapsiini. Tiedän kyllä tasan tarkkaan, miten kuuluu syödä ja liikkua ja osaan myös noudattaa tuollaista elämäntapaa. Olen kuitenkin on-off ruokavalioija: joko seuraan syömistäni ja liikun tai sitten en. Tasapainoinen kultainen keskitie puuttuu...

Muakin pelottaa että lapset sairastuu diabetekseen! Varsinkin kun Radi vauvoilla on kohonnut riski:(

Me syödään lasten nähden terveellisesti ja liikutaan yhdessä mutta mun pahe, suklaa, on kovassa kulutuksessa kun lapset nukkumaan :) sala syöppö! Välipalatkin marjoja ja hedelmiä, on meillä karkki päiväkin että oppivat kohtuuden, eihän sitä tarvitse olla "absolutisti" herkkujen suhteen, kohtuus kaikessa!
Vanhin kyselee hirveästi mun sokeri mittauksista ja hiilareiden laskemisista.... Sen kanssa mua pelottaakin se että se sisäistää sen liiankin kanssa ja saa jonkin syömishäiriön kun näkee miten äiti toimii:( normaalisti en siis hiilareita laske! Muutenkin toi meidän esikko on ikäistään pidempi ja laiha...
Kamalaa nää mun pelko tilat!

Muutenkin vaakalla en uskalla käydä tyttöjen nähden ja koskaan mieheltä kysele ulkoisesta olemuksesta tai peilin edessä pyöri... Minulla oli siis teininä paineita omasta ulkomuodosta niin pelkään samaa miedän tytöille:(

Kamalaa huolta tämä vanhemmuus, kaikkea saa pelätä ja huolta kantaa millon mistäkin!!!

Aiemmassa raskaudessa myös "kärsin" radista ja silloin diabeteshoitaja uhkaili piikkihoidolla, että jos ei pysy kuosissa niin joudun piikittämään. Ja silloin toi uhkaus toimi ku piikkikammoinen oon :D Nyt sit en oo saanu itteäni mitenkään ruotiin :( Alkuun sain kun radi todettiin jo kesäkuun lopussa, mutta heinäkuun lopussa alkoi sellainen stressikierre kun esikoiselta kerta toisensa jälkeen diagnosoidaan verinen kakka eikä mitään selitystä mihinkään. Se ny onneksi nyt melkein neljän viikon stressin ja lääkärikäyntien (väh. 2krt/vko) ja labrakäyntien (1krt/vko) jälkeen kerrotaan että se testi niin herkkä että siihen ei voi luottaa :O Ja stressiä lisäsi masuvauvan keuhkoepäily niin siinäpä on sokerit sit olleet hiukan hakusessa. Aterian jälkeisarvot on ok ja hyviäkin, mutta nuo aamun paastot.

No torstaina taas diabeteshoitajalle Tyksiin ja kuulemaan tuomio, että mitäs tehdään... Viime raskaudessakin sain hänen kanssaan taistella asioista. Heinäkuussa hänellä oli sijainen niin en ole vielä häntä tässä raskaudessa tavannu, mutta soittoaika oli tuossa niin jotenkin kuulosti siltä, että hän oli valmis taisteluun jo :D Tiiä muistuiko mieleen kun lueskeli tietoja vai mitä :D

Äippä x3 on kyll oikeassa. Kamalan paljon on huolta tässä vanhemmuudessa :) Ihanaa se samalla on :) Ihana kamala vanhemmuus <3

Mä jouduin tehostaa omaa seurantaa kun tuli viikkositten 1 ylitys ja mulla kanssa ongelma noi paastot, siis joka ikinen aamu, lounas, päivällinen ja iltapala! Aamuihin ainakin auttoi proteiinin lisäys iltaan ja pähkinöitä välipaloiksi, kuitua lisätty myös! Liikuntaa ei kylläkään tule tarpeeksi kun ei vaan yksin kertaisesti jaksa:(
Tai no mitä nyt tyttöjen kanssa riehuu, tanssii tms :)

Onhan tämä vanhemmuus parasta ikinä mutta kun saa koko ajan olla sydän sykkyrällä huolesta (vaikka ei olisikaan mitään huolta ;))

Se on kyll. Jos ei mistään oo sillä hetkellä huolta niin sit kantaa jo huolta tulevistakin asioista ja mitä kaikkea sen lisäksi :)

Mie oon yrittäny ties mitä kaikkia vaihtoehtoja että saisin noi aamuarvot kohilleen. Yöunia ei tee mieli vähentää ku yöllä syömisissä tulee se about 10 tuntia väliä. Esikoinen just viime kuussa saatu nukkumaan öitä kunnolla ilman että tarttee kävelyttää ja maitoa öisin antaa niin ny haluais loppuraskauden ajan nauttia yöunista niin pitkään ku vaan voi ennen kuin seuraava yöherättäjä syntyy :Heartpink

En tiennyt millä "osastolla" kysyä tätä, joten päädyin tänne.

Mulla on vajaan 2viikon päästä sokerirasitustesti (asutaan ulkomailla) ja hoitaja ohjeisti, että saa syödä ihan normisti ennen lääkärille tuloa. Vaikka kysyin, että pitääkö olla syömättä ennen.
Itseäni alkoi tämä hieman epäilyttämään eli pitääkö paastota? Ymmärsin että juodaan litku, otetaan verikokeet, odotellaan jne eli kuulostaa samalta kun Suomessa. En oo ikinä elämässäni oll sokerirasituksessa ja täällä se tehdään kaikille.

Takaisin