Verensokerin seurailua

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Air4M
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ainakin mulle diabeteshoitaja sanoi että noita metformiinivalmisteita on melkein yhtä monta kuin lääkefirmoja. Ittellä ny toi Metformin Actavis, mutta samaa tavaraahan ne kaikki on :) Yliopiston Apteekistakin löytyi neljän eri valmistajan metformiinitabletteja.

Mulla oli eilen sokerirasitus ja tänään neuvolasta soitettiin, että arvot rajoilla. Tästä alkoi helvetinmoinen syyllistäminen. Paino on noussut raskauden aikana 5kg, eikä bmi ole vieläkään yli 25. Nyt pitäisi kuulema aloittaa syömään niin, että päivässä tulee vain 1600 kcal.

Ei mulle kyllä neuvolassa ole kummallakaan kerralla mitään kcal-rajaa laitettu :O Tärkeämpää sokeriarvoihin on noiden hiilihydraattien katsominen järkevimmiksi ja tietysti säännöllinen syöminen. Eikä tuosta painonnoususta ny tartte olla huolissaan :)

Kun nuo sokeriarvot vaan kertoo, että joko syöt "väärin" tai sit keho vaan tarttee enemmän apua sokerien hallitsemiseen raskausaikana :) Itte neuvoisin että älä niitä kcal:ia laske vaan yritä vaihtaa mahdolliset sokeriarvoja kohottavat tuotteet sellaisiin joissa glykeeminen indeksi ois matalampi :)

Koko tän raskauden ajan nää neuvolassa käynnit on ollut ihan perseestä. Jos kerran ne arvot on ollut siinä rajoilla, mutta en ole ylipainoinen eikä paino ole noussut kauheasti raskauden aikana, niin en ymmärrä tälläistä " Saat syödä sen ja sen verran, liiku enemmän" Millä helvetin energialla tässä sit liikutaan jos kalorimäärät tiputetaan noin alas...

Ittekin aloin miettii että eikö tuo ole jo lähellä laihduttajan kcal-määriä.. Aloitetaanko sulle kotiseurantaa verensokereihin vai? Ja kun normaalipainoisella se paino saa kuitenkin suositustenkin mukaan nousta enemmän ku ylipainoisilla. Siun neuvolatäti ei vaikuta kovinkaan kivalta, harmi :( Oliko sulla kaikki arvot rajoilla vai osa vaan? Ja oliko ne muuten yli sen rajan vai alle sen rajan?

Vaikka itte en mikään terveysalan ammattilainen ole niin heittäisin tuolla kcal-rajamääräyksellä lintua :D Ku vaikka ittellä on lähtöpainossa ylipainoa ja bmi on yli 30 niin ei oo mulle annettu mitään kcal-rajaa, ja varsinkaan kun raskaana ollessa ei mitään laihdutuksia saa harrastella.

Jos olen nyt pahasti väärässä niin korjatkaa mutta sokereiden hallitsemisella ei ole mitään tekemistä kaloreiden tiputtamisen kanssa vaan just niinkuin saini sanoi hiilareiden järkevällä syömisellä/vähentämisellä (mutta ei niitäkään saa liikaa vähentää) bebe jätä hoitsun kommentti omaan arvoonsa ja syöt ehkä fiksummin kuitua, proteiinia ja hiilarit vaihdat just tummiin ja jos herkuttelia luonne niin jos vaikka kerran viikon? Mutta tosiaan jos sulla ei tullut ylityksiä niin älä huoli:)

En oo kyll sokereiden hallitsemista koskaan kuullut hoidettavan kaloreilla, tai no ehkä joku kakkostyypin diabetes-tapauksessa jos on ylipainoa jota pitäis saada pudotettua. Mutta Beben tilanne ei sellaista kyll vaadi, minun mielestä. Kun hiilarit on se mikä niihin arvoihin vaikuttaa. Ja viimeksi oli puhetta diabeteshoitajan kanssa just siitä että toisinaan raskauden aikana maksa alkaa tuottaa ylimääräistä sokeria ja se sit heittää arvoilla häränpyllyä.

Onko sulla bebe tulossa lääkäri/hoitajakäyntiä jossa tarkemmin käytäisiin radia läpi? Vai ilman mitään tarkempia selityksiä pitäisi itse nyt osata? Mulla oli tunnin aika, jossa kerrottiin tosi hyvin se,miten keho käyttäytyy ja mistä radi syntyy ja tosiaan, että joskus vaan raskaus sen tekee, eikä sillä ole tekemistä elintapojen kanssa. Se oli tärkeä käynti, sillä minusta on sen radin hoidossa kaikkein tärkeintä on ymmärtää just se miksi kroppa tekee miten tekee.

Mulle annettin semmoinen radi-ruokavalio-monistenivaska, joka oli kyllä simppeli ja sen kautta tajus, ettei kyse ole tosiaan mistään kitudietistä vaan ruokavalion muuttamisesta kasvipitoisemmaksi ja enemmän hitaita hiilareita sisältäväksi. Siinä oli semmoinen esimerkki päivän ruuista, jossa sitten eri vaihtoehtoja, ja niistä sitten olen pyrin valitsemaan ja vähän muokkaillu omaan makuuni sopivaksi. Sillä ruokavaliolla tuli kaloreita muistaakseni 1600-1800. Mulla reippaasti ylipainoa, joten siksi myös noihin kalorimääriin ollaan kiinnitetty huomiota. Ei varsinaista laihduttamista,mutta omassa tilanteessani ei haittaisi vaikka kiloja ei tulisi ollenkaan. Nyt on kilon verran ylimääräistä tullut, tämän parin viime viikon aikana noussut vaaka vasta plussalle.

Mutta just tärkeintä on se, että ruoka on oikeanlaista, ja että syödään säännöllisesti eikä napostella, jolloin verensokerin nousut on hallittuja eikä koko ajan koholla (jatkuvasta napostelusta)

Mullakin yksi arvo, se viimeisin oli rajalla, ei edes yli (muut normeja), ja sen takia jouduin seurantaan. ja olenkin nyt kesäkuun lopulta niitä seuraillut, eikä ole kertaakaan ylittynyt arvot, joten nuo ruokarajoituksetkin on höllentynyt (omalla päätökselläni siis). On kuitenkin syytä muistaa,että raskauden edetessä voi arvoihin tulla muutoksia ja siksi tärkeää seurata koko loppuraskaus.

Koita olla stressaamatta bebe, vaikka onkin helpommin sanottu kuin tehty :) Se, että on seurannassa, niin se ei ole ilkeyttään vaan vauvan parasta ajatellen. Ja kun saat mittarit käyttöön (tuleehan sulle kotimittaukset?) niin alat helposti näkemään miten sun kroppa toimii ja pystyt sitä ruokavalioo säätämään helposti kun mittauksella näkee konkreettisesti heti miten mikäkin toimii.

Kuulostaa kyllä tosi tylyltä toi neuvolan meininki! En tiiä miten ite toimisin, jos saisin syyllistämistä ja ikävää käytöstä osakseni.. Onko mahdollista vaihtaa hoitajaa? :confused:

Aloitetaan kotiseuranta niistä sokereista, kaikissa arvoissa ei ollut rajoilla, mutta se toka arvo oli 10. Mutta tosiaan nyt mennään viikolla 28, bmi on 24, niin tuntuu vähän kohtuuttomilta välillä nää neuvolan jutut. Niitä muita arvoja se ei edes sanonut? No ehkä ne selviää kun menee käymään siellä.

Tiedän, että ajatellaan vauvan parasta, enkä tietenkään halua mitenkään laiminlyödä vauvan hyvinvointia. Kun tuntuu, ettei tuolla neuvolassa ole ollenkaan sellaista kannustavaa ilmapiiriä, vaan syyllistämistä ja vikojen etsimistä minusta. Sitten kun on muutenkin vähän herkillä, niin haluaisin vähän kannustavampaa ilmapiiriä, että voisin nauttia tästä raskaudesta.

Toi on kyllä tosi kurjan kuulosta! Sitä raskaana ollessa muutenkin stressaa niin paljon kaikesta ja haluaa parasta pienokaiselle, ni mikään tylytys ja vikojen etsintä ei kyllä auta! Mäkin oon ollu tosi nolona tän painon kanssa, oon just pelänny et mitä siellä sanotaan ja odottanut kauhulla, että tulee syyllistämistä. Mut ei oo mitään ollu, tottakai on just sanottu, ettei painoo sais tulla, mutta on vaan kannustettu ja tsempattu ja oon sitä kautta myös rohkaistunut puhumaan kaikesta mikä mieltä painaa. Semmosta siellä neuvolassa tulisi ollakin.

Sillä positiivisella ja kannustavalla asenteella luodaan se luottamus asiakkaan ja neuvolan välille... Tyhmää jos ei siellä sun neuvollassa tommosta tajuta. En oikein osaa muuta sanoa kuin kovasti tsemppiä, ja vaadi itsellesi asiallista kohtelua, jos tuntuu ettet semmoista saa!

Harmi kun tuo Beben neuvolatäti tuollainen. Kyll se kannustus ja muutenkin järkevä kommentointi asioihin ois just tärkeää tuon luottamuksen suhteen. Itsellekin tärkeää se niin helpommin tulee otettua ja soitettua neuvolatädille jos jokin mietityttää. Saako neuvolatätiä vaihdettua? Toisaalta eihän sitä tiedä millainen hirmu tai kui kannustava se seuraava sitten ois...

Mutta me kannustetaan täällä! Täältä löytyy vertaistukea ja varmaan vinkkejä ja ohjeita ties kuinka monenlaisia ku muitakin radilaisia ja itselläkin radi jo toistamiseen :)

Aika ikävää toimintaa neuvolassa, bebe. :( Ei kyllä munkaan mielestä kaloreilla niinkään ole vaikutusta sokeritasapainon hoidossa, ellei tosiaan sitten ole tarvetta laihduttaa.

Täällä paastoarvot on ihan pebasta.. 5,7/5,6/6,1/5,2/5,7 mitä oon nyt mittaillu. Toi 5,2 on ainoo ok ja silloin söin edellisen päivän päivällisellä linssejä, salaattia, ituja ja lihaisia nakkeja. Täytyy siis vaihtaa potut ym nyt ihan papuun/linssiin. Aterian jälkeiset on ollu alle rajojen, mitä nyt oon vähän ylimääräisiä kertoja mittaillut.

Maanantaina ois käynti Kättärille diabeteshoitajalle. Vähän jänskättää et onko just syyllistävä vai kannustava. Mua stressaa tää radijuttu ihan sikana, et en kyllä kestä jos sieltä joku lynkkausmeininki tulee kun noi paastot ollu nyt huonoja. :(

catherine, hienoa kuitenkin että olet huomannut jotain mikä voisi vaikuttaa noihin paastoarvoihin :) Tässä maanantaihinkin aikaa vielä niin ehdit testata noita paastoarvoja ja tehdä muutoksia ruokavalioon kun huomaa jotain mikä ei toimikaan :)

Catherine mulla oli kanssa tässä taannoin ongelmaa sokereiden kanssa ja minä jätin hötön pois (siis lehti/jäävuorisalaatin, kurkun) ja korvasin pinaatilla, persiljalla, kaalilla, juureksilla. Lisäsin proteiinia ja mutta pidin hiilarit saman kuin "ongelma aikana" ja arvaas mitä, enää ei ole ollut yhtä ainutta arvoa yli 5 ja ruuan jälkeenkin arvot ihan 5 pinnassa.
Kokeileppa toimisiko sulle tämmöinen?
Uusi rakkauteni onkin porkkana-lanttu raaste jos raejuustoa ja vähän persiljaa, nam!

Äippä, toi raaste+raejuusto kyll kuulostaa hyvältä :P Voi kun tää raskausaikana näin helppoa :D Ny tekee mieli porkkanaraastetta raejuustolla :D

Täällä yksi jolla tiukka kaloridieetti. Korkeintaan 1600 kcal mieluiten alle,ja painon pitää laskea. Että ihan mahdollista on toi kalorien vahtaaminen... En ole toteuttanut, enkä vahtinut kaloreita... Tosin muuten alkaa olemaan aamujen arvot yli.

Sinänsä hassua, kun mulle just sanottu, et ei saa laihduttaa, koska silloin rasvakudokset sulaa energiaksi nopeasti, jolloin rasvan mukana varastoituneet kuona-aineet/myrkyt/mitä olikaan lähtee liikkeelle myös. Hidas painon putoaminen terveellisempien elämäntapojen seurauksena ei haittaa, mutta laihduttaminen ehdoton no no. Mulla BMI 32 ja risat ja silti sais tulla painoa 8-10kg. Mistä nää vetää näitä eroavia ohjeita?!?!? Luulis, että kaikilla olis sama ohjeistus ainakin suurin piirtein...

Mullekin toitotettu että ei saa missään nimessä laihduttaa. Mutta paino saa laskea kyllä mutta järkevän ruokavalion ohella. 1600kcal on melko vähän vielä ja muistaakseni ihan ei-raskaana olevien laihduttajienkin suositellaan syövän väh 1500kcal.

Täällä valmistui eilen iltapalaksi raejuusto-raastesalaatti keitetyllä kananmunalla maustettuna :). Kiitos vinkistä äippä! Herrkullista oli ja evääksikin asti riitti.

Todellakin on merkillistä kun sanotaan, että syö 1600 kcal mutta älä laihduta. hmm. Tiedä enää mitä pitää tehdä.

Mulla tuli alussa tosiaan viitisen kiloa lisää ihan sen kokopäiväpahoinvoinnin takia. Sen jälkeen paino on pysynyt kutakuinkin paikoillaan. Silti sain kauhean tylytyksen kilojen kertymisestä diabetes"neuvonnassa".

Tuntuu että tekee miten päin vaan niin silti epäonnistuu.

Takaisin